Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

:smiley:

Har fulgt prosjektet ditt, gratulerer med litt av en jobb! Og båten blir jo fin!

Ikke et vodt ord om Tohatsu, men sjekk med merkeforhandler om det finnes deler til nevnte modell. Opplevde selv at det ikke kan skaffes topp-pakning til min Tohatsu Seahawk 10 HK.

Motoren er ellers i god skikk, men....

Det sies at det går ca like mange Yamaha påhengere rundt omkring som de andre merkene til sammen. Jeg bare nevner det.....

Vi ser fram til rapport om sjøsetting og prøvekjøring!( Blir vel ikke før til våren, ettersom du har pakket inn prosjektet?)

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det sies at det går ca like mange Yamaha påhengere rundt omkring som de andre merkene til sammen. Jeg bare nevner det.....

Ja jeg har hørt det, men har samtidig også hørt at du ikke finner så mange gamle Yamaher, da er det faktisk flere gamle Evinruder rundtomkring... Vet ikke helt om det stemmer men.

Jeg har ikke noe spesielt hastverk med motor, men jeg følger med rundtomkring. Det enkleste er å finne en i nærområdet omkring Trondheim. Det er altid en fordel å kunne ta en titt på motoren uten å måte legge inn en heldagstur.

 

Ellers så blir det nok ikke sjøsetting før til våren.

 

Har som sagt tenkt å lage till fører og pasasjerstol i løpet av vinteren, og når jeg er kommet så langt at jeg har kjøpt motor så kommer jeg trolig til å lage til et instrumentpanel også, slik at det er klart til innsetting i båten når jeg kommer så langt.

Link to post
Share on other sites

Driver og kikker etter motor. Er det noen som har noe positivt eller negativt å si om Tohatsu.

Har sett en 40HK 1992 model til 10.000,- på autodb

Hei ok67!

 

Har også fulgt med på prosjektet ditt og er imponert!

 

Angående tohatsumotoren, vil jeg tror at det er et godt kjøp. Selv, hadde jeg en tohatsu 25 (30) hk som var fra 1997 i to år uten noe problemer. Den startet lett og gikk som ei klokke hele tiden. Det eneste negative jeg vil si om motoren er at den støyer ganske mye. Det gjorde i hvert fall vår!

 

Lykke til med eventuelt kjøp og resten av ditt båtprosjekt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden siste oppdatering nå. Båten ligger opp ned på plenen og der blir den liggende til mars/april når snøen er borte og den kan hentes inn i garasjen igjen.

 

Men jeg sysler da med litt forskjellig alikevel. Har kjøpt nok en gammal motor :nonod: , en 30HK Suzuki denne gangen. Den ser iofs. ok ut, men det er ikke gnist på pluggen. Etter diverse undersøkelser, men påkobling av tenningsmodul fra den andre gamle Suzukien som jeg har så har jeg kommet til at det er CDI modulen som er gåen. Jeg kan imidlertid ikke bruke den fra den andre motoren da den er beregnet på en motor med separat tenning på de to sylinderne, mens den "nye" har felles tenning. (I praksis betyr det felles coil og at tenpluggene er seriekoblet, dvs koblet til hver sin ende av coilen.) Jeg må derfor ha tak i en ny CDI modul. Prøver først med en henvendelse til selgeren, men regner vel egentlig ikke med at det er så mye å hente der. Er derfor på utkikk etter noen som selger brukte Suzuki deler til en rimelig penge, ny koster den nemlig ca 2500 :cryin: ifølge Suzuki pusheren her i Trondheim. (Han var litt flau når han fortalte meg prisen.)

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med Ravns Garage, på Båstad i Østfold.

Masserart, høggermotorer, piratdeler og det som trengs..

 

Suzuki

Han har ikke, men han tipset meg om en annen som jeg skal kontakte om jeg ikke kommer noen vei med selgeren av motoren. Har sendt en mail til selgeren og han vil ta det opp med stedet hvor han hadde service på motoren før han solgte den til meg. Så jeg avventer svar derfra før jeg gjør noe mer.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er baatplassens Båtførerkurs vell overstått :flag: og jeg kan begynne å tenke båtbygging mm. igjen.

 

Har trøblet litt med motoren jeg kjøpte, men fikk tak i en del billige deler til en Suzuki 25HK av samme sort. Satte på tenningsmodulen fra denne og fikk gnist som bare de, men ikke start. Drog den på starteren og det smalt litt i eksosen men ikke liv. Fikk så tak i en gammal tenningslampe som jeg kjøpte for mange år siden, men hadde gitt bort til min bror. Med den i sving så fant jeg ut at tenninga var ca 45 grader for sen.

Det viste seg da at tenningsmodulen til 25HKen trolig ikke er lik den for 30HKen. Så jeg tok av svinghjulet og skifta til tennspolen som jeg fikk med tenningsmodulen. Og endelig så ble det liv i motoren.Prøvde den bare litt i kveld, kan ikke kjøre en motor i tettbygs strøk kl 21.30 på kvelden. En påhengsmotor på land er ikke akkurat lydløs. Skal prøve den litt mer i morgen regner jeg med, før jeg starter på bygging av instrumentpanel etc.

 

Har tengt å sette på en turteller, kan man bruke turteller til diselmotor (bil) og ta ut signal fra speningsuttaket på motoren, før likeretteren? det bør vel gå?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ettersom skisesongen i Bymarka rundt Trondheim er i ferd med å gå mot slutten

Bilde

så er det på tide å begynne å tenke på å få båten ut av snøhaugen.

 

Prøvde først med snøfresen, og den klarte å få unna snøen, men den spant så mye mot underlaget at plenen vil bli en formidabel potetåker etterpå, så det gav jeg meg på. Tok i stedet fram snøskuffa og en spade og tok bort noe snø, men her der det nok arbeide i mange dager ennå.........

Bilde

Link to post
Share on other sites

...men her der det nok arbeide i mange dager ennå.........

Hovedsaken er at det har blitt liv i min favoritt tråd nummer 2. Inntil du har opparbeidet deg noen flere sider, må du pent finne deg i å stille etter Bastard30000 på min personlige rankingliste. Ser fram til å se hvordan båten blir etter hvert. Noen målsetting om dato for sjøsetting?
Link to post
Share on other sites

Hovedsaken er at det har blitt liv i min favoritt tråd nummer 2. Inntil du har opparbeidet deg noen flere sider, må du pent finne deg i å stille etter Bastard30000 på min personlige rankingliste. Ser fram til å se hvordan båten blir etter hvert. Noen målsetting om dato for sjøsetting?

<{POST_SNAPBACK}>

En gang etter at snøen har forsvunnet :lol:

 

Når jeg nå om en uke eller to (eller 3) får båten ut av snøhaugen så skal jeg pusse og sparkle bunnen. Ha på primer og hardt bunnstoff. (Skal senere ha på selvpolerende utenpå, eller kansje med en gang.)

Etterpå skal jeg ka på tynne trelekter (eller kryssfinerstriper) oppå oversiden av skroget og nate og belegge med tynn glassfiber. Så skal overbygget på. Så blir det prøvesjøsetting for å finne ut hvordan den ligger i sjøen, prøve hvordan motoren passer til båten etc. Så legger jeg i dørken. Og da begynner jeg å bli ferdig, tror jeg. I løpet av sommeren en gang.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig er våren her.

 

Snøen er borte, har måttet hjelpe den litt på vei. Har tatt av presenningen og er klar til å flytte båten inn i garasjen igjenn.

Bilde

Plena var myk og bløt, men etter mye strev var båten på plass i garasjen. Nå er det bare å begynne å pusse og sparkle bunnen og gjøre den klar til stoffing.

Har også bestilt en ny ladning med Epoxy fra Diab så når er det bare å gå løs igjen, støvmaske, slipepapir og ikke minst flapp-disk ligger klart.

Link to post
Share on other sites

Har mattet ned hele bunnen og er nå klar til å begynne å sparkle ut ugjevnhetene, venter bare på Epoxyleveransen fra Diab.

Fy f** hvor mye støv det blir av slike slipeoperasjoner.

 

Etter å ha lest diverse tråder om båter som legger seg til den ene eller andre siden så har jeg også tenkt å sjekke med en rettholdt at alt er jevnt og fint før jeg begynner med sparklingen, så ser jeg om det er steder hvor jeg må legge på ekstra mye (eller ekstra lite). Har ikke tenkt å sparkle mer en nødvendig, men vil passe på at bunnen blir gjevn og fin for å få båten til å ligge rett i fart og til å ha minst mulig motstand i sjøen.

 

Er litt usikker på om jeg har behov for å legge primer på bunnen før jeg legger på bunnstoff, primer er jo vel egentlig som oftest Epoxybassert og jeg bruker jo Epoxy til selve byggingen (og til sparkel).

 

Regner med at jeg bår benytte hardt bunnstoff først og så selvpolerende utenpå, men skal det harde slipes/mattes eller kan jeg legge det selvpolerende direkte på, og hvor lenge etter at det harde er påsurt ?

Link to post
Share on other sites

Regner med at jeg bår benytte hardt bunnstoff først og så selvpolerende utenpå, men skal det harde slipes/mattes eller kan jeg legge det selvpolerende direkte på, og hvor lenge etter at det harde er påsurt ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

For å bruke selvpolerede utenpå hardt bunnstoff, skal du bruke primer mellom. Dette fikk eg vite av en forhandler....

 

Burde vel vere unødvendig med primer. Båten er jo epoksybehandlet fra før. Hva med uv stråling. Dette er vel ikke det beste for epoksyen?

Link to post
Share on other sites

Hei!

For å bruke selvpolerede utenpå hardt bunnstoff, skal du bruke primer mellom. Dette fikk eg vite av en forhandler....

Mener å ha lest her at det er nokså vanlig å bruke hardt unders og selvpolerende utpå, da unngår du at båten blir liggende uten bunnstoff dersom det selvpolerende utpå blir slitt ned. I så fall passer det dårlig med å bruke primer mellom....

Burde vel vere unødvendig med primer. Båten er jo epoksybehandlet fra før. Hva med uv stråling. Dette er vel ikke det beste for epoksyen?

<{POST_SNAPBACK}>

Under båten blir det bunnstoff, så der er ikke UV stråling noe problem. Alt annet skal lakkes med lakk med UVfilter.
Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å sjekke planheten til platene under båten. Hva er status på Suzuki'en - klar til å monteres? Vil bare forsikre meg om at vi ikke risikerer forsinkelser når det blir tid for prøvekjøring (Jfr skuffelsen med oppstart av klumpen til Bastard30000). Impeller og alt er sjekket og OK? Passende propell sitter på? Har alle tingene ifbm drivstoff tilførsel - tank, slanger, pumpeblære, osv.? Kontrollenhet for påhengeren?

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å sjekke planheten til platene under båten.

Skal legge på et tynt sparkellag først og så sjekker jeg med en rettholt etterpå hvor det er behov for mer for å få alt til å bli beint og rett.

 

Sjekket pumpene til Epoxyen, pumpene som jeg har passer på standard kanner, så som spyleveske ol. Tar en tur på OBS Byugg i morgen og kjøper inn en (ellr flere) tomme 5 eller 10l kanne til å tømme Epoxyen over på.

 

Trenger litt sparkelspader ol også ser jeg......

 

Hva er status på Suzuki'en - klar til å monteres? Vil bare forsikre meg om at vi ikke risikerer forsinkelser når det blir tid for prøvekjøring (Jfr skuffelsen med oppstart av klumpen til Bastard30000). Impeller og alt er sjekket og OK? Passende propell sitter på? Har alle tingene ifbm drivstoff tilførsel - tank, slanger, pumpeblære, osv.? Kontrollenhet for påhengeren?

<{POST_SNAPBACK}>

Moteren starter som et skudd, men er ikke helt sikker på hvor godt den passer, selger sa det var lang stamme, men den er nok kort. (Dette er Suzuki nr. 2 en 30hk sak.) Så det er mulig jeg må lage en liten brakett, men det er gjort på en dag eller to (og her blir det nok i så fall multitasking, jeg lager braketten samtidig som jeg bygger overbygget). SÅ jeg skal prøve å unngå samme skuffelser som Bastard30000 :wink:

 

Jeg måtte bytte tennspole og CDI enhet, men det fikk jeg tak i billig på QXL. Har malt den opp, nå er den helt sort, tror det vil passe bra til båten. Den går litt høyt på tomgang, men regner med at det er en enkel justering på forgasseren.

 

Når jeg har fått på overbygget på båten så skal den prøvekjøres, da kommer jeg trolig til å kjøre med kontrollen direkte på motoren. Vil ikke legge opp (og kjøpe) fjernkontroll til den dersom jeg under prøvingen finner ut at den ikke er passe til båten. Venter med det til etterpå.

Link to post
Share on other sites

Har lagt på et tynt lag sparkel over hele bunnen i dag. Tenker å legge på et til upenpå det igjen i morgen. Med så kort tid mellom lagene vil dette gi god kjemisk binding mellom dem slik at jeg slipper å slipe.

 

Siktet litt etter bunnen og den ser egentlig veldig gjevn og fin ut, og ikke minst lik på begge sider. Skal prøve med en rettholt også for å være sikker. I så fall er det bare mindre ugjevnheter som må sparkles og da holder det med noen få tynne lag, ... tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Har sparkla et tynt lag til i dag. Blanda i litt svart fargepigment for at jeg skal se om jeg sliper bare i det siste laget eller også ned laget under. Denne svarte pigmenten til Epoxy er virkelig svart, bare en lite dasj og blandet i epoxyen sammen med glassballonger som er helt hvite, alikevell blir blandinga helt svart.

Om det blir bra temperatur i natt slik at det er godt herdet til i morgen så blir det sliping i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ett lite bilde fra bunnen etter at to tynne lag med sparkel er pålagt. Regner med å begynne pussinga i morgen. Det ble arbeide på plena i går og jeg kom til at intensiv pussing på en søndag som atpåtil er 1. mai kan virke noe provoserende i et boligstrøk så det ble modifisering av hjemmesida i stedenfor.

Bilde

Bunnen ser forøvrig rimelig gjevn ut, men det blir nok et skikkelig slit med pussinga alikevel. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å legge ett eller annet under kjølen som kjøljern. Hvilket materiale bør benyttes? kan f.eks. kobber brukes, eller syrefast båndjern. Jeg vet at det finnes messing kjøljern å få kjøpt, men de er bare 2m lange (og dyre), og jeg ønsker noe som går sammenhengende hele veien fra midt oppå baugen til helt akter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...