Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Mitt er Biltema på 75 Ah og kostet 348,- i fjor. Holder spenningen godt, og lader bra etter hva jeg kan fatte..... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi bestemmer oss for å kjøpe 115 Ah startbatteri så hadde vi vel helst tenkt oss Varta eller lignende. Noen som vet priser på dette?

 

M/B Gamla

Jeg vil tro at dere må betale ca. 1300,- - 1500,- eller noe slikt for et Varta rundt 100 Ah. Uten at jeg kan vise til en side med priser.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at dere må betale ca. 1300,- - 1500,- eller noe slikt for et Varta rundt 100 Ah. Uten at jeg kan vise til en side med priser.

Jaja, vi får se når vi får sjekket opp noen priser på disse type batteriene...

 

Det er det eg alltid har sagt, kjøp Biltema BildeBilde

Vel, har en del eksempler på at ikke alt på Biltema er av like bra kvalitet... :wink::wink::wink:

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde dere trøbbel med og starte med det batteriet dere har nå?

Hvis ikke så hadde jeg heller kjøpt ett 100ah (evt. større) forbruksbatteri

Neida, har ikke hatt trøbbel, men i forbindelse med eventuell oppgradering av det eltktriske anlegget i Gamla, så skal vi skifte ut alle batteriene uansett.
Link to post
Share on other sites

Sønakk 115Ah Nautilus koster 990,- hos bensinstasjonen eg jobber. Dette er vel igrunn et forbruksbatteri, men tror det holder til deres 2syl motor.

Har 3 slike som forbruksbatteri, og et 125Ah Sønakk Havy duty batteri til motoren (200hk 6syl). Dette koster 1600,-

 

Tror selv det lønner seg å kjøpe batteri av kjent merke.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Batterier kjøper dere rimelig hos:

 

http://www.reginol.no/omoss.shtml

 

 

Jeg er tilbøylig til å være enig med Suzuki. Bare tull med et så stort startbatteri. Sats heller de ekstra pengene på forbruksbanken. I praksis er det ofte (i alle fall min erfaring) slik at du benytter bare forbrukskretsen, og har startbatteriet som en ekstra sikkerhet i fall forbrukskretsen skulle gå tom. Den lille maskinen dere har ombord burde på varme sommerdager starte lett med et 75 Ah batteri. Dette kan dere jo bare prøve før dere kjøper. Test startegenskapene med bilbatteriet, dette er ofte rundt den størrelsen. Går starten greit har dere jo syn for sagn. Det halve "lakenet" dere eventuellt sparer, kan dere jo bruke til å øke forbruksbanken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg skal og legge opp ny strøm i båten og utifra tidligere erfaringer legger jeg nå et trekkrør på 40mm batteri til frem under instrumentpanel da dette forenkler senere trekking og blir ryddig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvordan går fremdriften hos dere da, regner med at overbygget snart er ferdig nå :wink:

Vi har fått gjort en del, men får ikke lagt ut noen bilder da broder'n er på Hafjell med kameraet.

Det vi har gjort er å ha lagt 2*9 mm merantifiner som underlag på kabindekket og begynt å lime på furustaver. Har innsett at vi kommer til å få veldig dårlig tid, så vi må jobbe som bare det utover.

 

Har jo blandt annet også dørk, motorkasse, fordekk og ekkolodd som skal monteres. Men en ting er sikkert! Til båtplassen-treffet skal vi.

 

Skal prøve å få lagt ut noen bilder om ikke altfor lenge.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har dårlig tid, hva i all verden gjør brodern på Hafjell :lol:

Neida, nå er det jo bare og stå på utover så går det seg nok til.

Innvendig pussel kan jo gjøres når båten er på vannet.

 

Sjøl så prøver jeg og raske over alt småtteri mens jeg venter på han som skal kappe til alle delene til motorfundament og spanter.

Jeg tar bare det mest viktige før jeg kommer på vannet, så kan jeg heller kose meg til vinteren nedi havna med småpussel :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har dårlig tid, hva i all verden gjør brodern på Hafjell :lol:

Neida, nå er det jo bare og stå på utover så går det seg nok til.

Innvendig pussel kan jo gjøres når båten er på vannet.

 

Sjøl så prøver jeg og raske over alt småtteri mens jeg venter på han som skal kappe til alle delene til motorfundament og spanter.

Jeg tar bare det mest viktige før jeg kommer på vannet, så kan jeg heller kose meg til vinteren nedi havna med småpussel :yesnod:

Nå mens båten er på land tar vi bare det viktigste utvendig, og de eventuelle tingene som vi må gjøre innvendig gjøres mens båten er på vannet.

 

Dessverre tar alt arbeid med båt ca 3 ganger så lang tid som det man planlegger...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...