Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Det sies at riktig verktøy er halve arbeidet!

Det sies også at planlegging er halve jobben.

 

Så det gjelder å planlegge godt og ha rett verktøy, og vente....... :wink:

Enig i at planlegging er halve jobben. Har måtte utsette mange ting fordi vi ikke har vært flinke nok til å planlegge hva vi skal kjøpe inn til å utføre en jobb...
Link to post
Share on other sites

Har fått jobbet litt i dag. Dro ned i båten klokken 11 og var hjemme klokken 19. Siden dekket vi har begynt på var blirr litt skjevt måtte vi rive det opp igjen. Viste seg å ikke være en enkel oppgave fordi vi hadde limt det fast med epoxy. Dette tok noen timer.

 

Her er et bilde av når vi har jevnet ut dekket slik at det ikke blir "bølgeformet":

Bilde

 

På doghouset hadde vi egentlig tenkt å ha merantifiner innerst, belagt med mahogny på utsiden. Dette hadde vi tenkt å gjøre fordi vi ville gjøre om formen litt. Men siden vi har funnet ut at vi har så dårlig tid, har vi bestemt oss for å pusse ned det gamle doghouset som vi har revet ned, og gjøre om formen på det, for deretter å belegge det med mahogny utenpå. Det blir jo akuratt det samme som om vi skulle lagt merantifiner.

Her er et bilde av det gamle doghouset satt provisorisk på, slik at vi vet at formen fortsatt passer:

Bilde

 

I morgen skal jeg ta teoriprøven for bil, men broder'n får jobbet i båten. Det han skal gjøre er å fortsette tilpassning av dekket og doghouset. Kanskje han også skal få pusset litt på innsiden og utsiden av kabinen.

Link to post
Share on other sites

Her følger en rask liten oppdatering av prosjektet.

 

Har nå nesten rettet opp hele dekket, og det begynner å bli klart for å legge furustaver.

Alt som var pusset ned innvendig er nå oljet og har blitt nokså pent. Den nye veggen inn til kabinen er også oljet. Når treverket er oljet og lakket på utsiden, skal man da bare olje på innsiden??? eller skal man også lakke?

 

Pantry er montert på plass igjen.

 

Dørken som ligger hjemme nærmer seg også ferdig ( gjenstår en god del lakking da)

 

Framover nå så vil det nok gå ganske sent. Vi må begge på jobb både torsdag, fredag og lørdag kveld, så vi må nok vente helt til søndag før vi får gjort noe mer i båten, men sånn er det desverre bare.

På søndag så skal dekket bli helt klart for furustaver, vi skal også rydde og støvsuge hele båten.

Mandag neste uke går med til innkjøp av bunnstoff og materialer.

 

Og siste helga i april planlegger vi dugnad med det vi får tak i av venner for å skrape båten ren for gammelt bunnstoff før vi legger på black varnish og nytt bunnstoff....

 

 

Uansett så ser vi nå ett "bittelite" lys i enden av tunnelen, og føler at det går framover.......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Her følger en rask liten oppdatering av prosjektet.

 

 

 

Og siste helga i april planlegger vi dugnad med det vi får tak i av venner for å skrape båten ren for gammelt bunnstoff før vi legger på black varnish og nytt bunnstoff....

Uansett så ser vi nå ett "bittelite" lys i enden av tunnelen, og føler at det går framover.......

Plukk ut de vennene dere har som vet minst mulig om bunnstoffer og deres forbannelser, gi instrukser og godta ikke lettvinte løsninger samt kanskje friste med en kald en etter utført arbeid :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Går det an å få en kald en uten å bli med på arbeidet? :cheers::lol:

 

Angående lakking og oljing: Siden det bare er en innervegg i kahytten spiller det ikke så stor rolle tror jeg.. Hvis dere har lyst til å lakke på begge sider, gjør det. Hvis det ikke trengs er det ikke noe vits. Var det svar på spm?

Link to post
Share on other sites

Går det an å få en kald en uten å bli med på arbeidet? :cheers::lol:

 

Angående lakking og oljing: Siden det bare er en innervegg i kahytten spiller det ikke så stor rolle tror jeg.. Hvis dere har lyst til å lakke på begge sider, gjør det. Hvis det ikke trengs er det ikke noe vits. Var det svar på spm?

Jessda, det var det.....

Mener å ha hørt at man kunne få råteskader av å "sperre" treverket inne mellom to lakk lag, men synes samtidig det høres litt rart ut for flere steder ser jeg at det har gått helt fint.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kassa med øl kommer nok frem den, men først når nesten hele jobben er gjort. Erfaring viser at det er det lureste :wink:

 

Og for alle de som ønsker å skrape bunnstoff, så er det bare å stille opp...... selv skal jeg nok legge dekk (har jo kompiser til å skrape bunnstoff :wink: )

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kassa med øl kommer nok frem den, men først når nesten hele jobben er gjort. Erfaring viser at det er det lureste :wink:

 

Og for alle de som ønsker å skrape bunnstoff, så er det bare å stille opp...... selv skal jeg nok legge dekk (har jo kompiser til å skrape bunnstoff :wink: )

Kan være lurt å stille på dritt jobebn selv med god optimisme og pågangsmot, ikke f.. om jeg hadde skrapt mens eieren selv tok kosejobben. :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Joda, er sant det. Vi får nå ser hva det blir til. En av mine kompiser har skrapt bunnstoff hvert år og synes det er helt greit, så jeg har ikke veldig dårlig samvitighet når det gjelder det. Uansett så skal den jobben hvertfall være gjort i løpet av siste helg i april enten jeg legger dekk eller skraper.

 

Det viktigste er at ting blir gjort, og at det blir gjort skikkelig, og at vi klarer å bli ferdig i løpet av mai.

 

Er forresten bare jeg som ser på snekringen som kosejobb

 

Ps. Alle som er med på dugnad nyter jo selvfølgelig godt av båten gjennom sommeren

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Sitter på jobb og tenker selvfølgelig på prosjektet og hvor irriterende det er å ikke få gjort noe i båten på en så flott dag som denne :headbang:

 

Det jeg egentlig lurte på er om noen har pris på 6 mm glass som jeg tenkte å bruke på overbygget i båten.

Hva vil det sånn omtrentlig koste meg å få tilskjært 5 vinduer på samme størrelse som det gamle doghouset?

 

Noen som vet?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva det koster, men når du først gjør det, sørg for å få glasset herdet etter utskjæringen, da tåler det en skikkelig trøkk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har idag fått kjøpt inn 110 meter med furu glattkant (6*45 mm). Da er vi klare for å få lagt furustaver på dekket. Kjøpte også inn kontrollpanel, voltmeter +++, slik at vi etterhvert er klare til å få lagt opp det elektriske på nytt.

 

Skal jobbe i båten onsdag kveld, fredag kveld, hele lørdag, hele søndag og hele mandag. Kommer med oppdateringer og forhåpentligvis bilder...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Har idag fått kjøpt inn 110 meter med furu glattkant (6*45 mm). Da er vi klare for å få lagt furustaver på dekket. Kjøpte også inn kontrollpanel, voltmeter +++, slik at vi etterhvert er klare til å få lagt opp det elektriske på nytt.

 

Skal jobbe i båten onsdag kveld, fredag kveld, hele lørdag, hele søndag og hele mandag. Kommer med oppdateringer og forhåpentligvis bilder...

 

M/B Gamla

 

Kan jeg spørre om hva dette kom på?

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Furuen kom på ca 1650 kroner, hvis det var det du lurte på?

Beklager å si det, men dette var dyrt. :crazy: Kjøpte tidligere furu til dørken i båten min. Ca. 80 meter uten kvist til 200 kroner. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Åhh. Hvor var det?

Jeg har kjøpt alt av materialer til båten på Hafslundsøya trelaslager. Kjøper ditto grove materialer, retter, høvler og klyver selv opp til staver. Mye penger å spare i det lange løp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt alt av materialer til båten på Hafslundsøya trelaslager. Kjøper ditto grove materialer, retter, høvler og klyver selv opp til staver. Mye penger å spare i det lange løp.

OK. Da skjønner jeg at det ble så mye billigere.

 

Vi har ikke sånt utstyr og det koster vel endel det også...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt og gjøre det samme, lage en konsoll som monteres oppunder taket.

Jeg har mere bruk for kartet foran nesa enn instrumenter.

 

Nå får jeg riktignok noe av motorkassen innvendig, så tanken har også vært og montere instrumentene der. Vet ikke noe sikkert enda, men dette er jo ikke noe som haster for min del.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...