Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

er de 6mm nå vil de neppe være mere en 5mm når dere er ferdig natet , slipt og lakket. Ideelt sett skal vel og planken vøre skåret slik at all ved er stående. Det tror jeg imidlertid først kommer til sin rett ved tykkere dekksplank. Det blir vel kun et spørsmål om utseende ved denne metoden tror jeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hva mener dere med natetape? Skal den legges i bunnen av fuga, eller som maskering?

Dersom dere har limt med epoksy, trenger dere ikke natetape i bunnen av fungen iallfall.

 

Selv vil eg ambefale å bruke epoksy til fugene også. Bland til svar farge. Dette blir mye lettere å få pent, og billigere blir det også!

Link to post
Share on other sites

Selv vil eg ambefale å bruke epoksy til fugene også. Bland til svar farge. Dette blir mye lettere å få pent, og billigere blir det også!

Enig i epoksy fuge men tror dere bør gjøre en prøve slik som perlen sa for å sjekke at det ikke sverter innover i materielet, alternativt kan være å væte ut skikelig ed ufortynnet epoksy 2 ganger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tec7 som jeg brukte svertet ikke furuplanken min ihvertfall.

 

Tips: jeg maskerte fugene, og etter at jeg hadde fylt Tec7 i fugene dro jeg fugene med sparkel.

Ingen pussing etterpå. Mattet ned mellom strøka bare.

 

Hvis natene mine ikke holder, kan jeg da pusse ned dekket og legge duk/epoxy på eller vil den bli veldig gul?

Link to post
Share on other sites

Javisst, det enkleste er jo og foretrekke.

Men jeg er litt usikker på bruken, dvs. kan den brukes på skroget?

 

Ellers blir den nok innkjøpt for og behandle dekket med, det er jo ikke heeeelt tett :lol:

Kan brukes på alt skrog over vann, men den har en høy litepris så den blir vel stort sett brukt til dekk o.l

Har en skute i havna vår som smurte dette for 10 år siden. Like lekkert den dag i dag og tett.

Til våren så skal han pusse litt og påføre et nytt lag.

Dette er rene x-files....du tror det ikke før du ser det :lol:

Link to post
Share on other sites

Coelan kan også være et alternativ da

Jeg beklager å omtale produkter negativt, men :

 

I våres var jeg fast bestemt på at jeg skulle behandle Perlen med coelan. Det fremheves som et utrolig bra produkt, og jeg betviler ikke det. Jeg betviler ei at båten blir vedlikeholdsfri i 10 år som reklamen sier. Imidlertid kom jeg i sommer i kontakt med en som har inngående kjennskap til produktet (mer vil jeg ikke gå innpå) som forteller at etter at de første båtene hadde hatt dette produktet på i et x antall år, ble produktbeskrivelsen og fremgangsmåten omskrevet slik at det heter seg " at man skal sørge for at alt undentil av båten er tett. Ikke 90% tett, men 100% tett.". Hvem i huleste klarer å få båten helt potte tett i forbindelse med spanter, under skott/skaper etc????????????

 

Det som er med Coelan, er at den er diffusjonsåpen. Dette påkreves da at båten er tett under, ellers skapes det problemer. Jeg har sett de problemene i høst. Trevirke råtner fortere enn du tror.

 

Jeg har derfor revurdert mine tanker rundt dette, og bruker heller de Kr 30 000 som det ville koste meg å gjøre dette på Perlen på andre "båtprylar". Det er nemlig ikke billige saker vi prater om.......

 

Jeg velger da også heller å risikere å ha en noe lekk båt, fremfor helt tett som Coelanen er.

 

Jeg skal heller være tilbøyelig til å bruke coelanen på gummijolla, fendere og denslags, siden den er fleksibel (sprekker ikke) opptil 330%. Da blir det lettere å holde de nevnte produkter renere.

 

Når det er sagt, dersom man klarer (jeg klarer ikke/gidder ikke plukke fra hverandre hele skuta) å få en båt 100% tett undenfra, så er Coelan et fantastisk produkt. DET betviler jeg ikke........

Link to post
Share on other sites

Oj, det var jeg ikke klar over. Dette med at det må være 100% tett på baksiden.

Får leve med noen vanndrypp innimellom.

 

Men, hva med epoxy og duk? Tåler den sollys og slikt?

Jeg vil ha dekket mitt med nater slik at man kan se det er ett natet dekk. Kan man da legge duk over?

Bare evt. dette altså...jeg tar ikke denne jobben uansett til våren 2006, da skal jeg på vennet.

 

Sorry Gamla for misbruk av tråden :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ha dekket mitt med nater slik at man kan se det er ett natet dekk. Kan man da legge duk over?

 

Bilde

 

Denne kajakken er belagt med matte og epoxy. Hele vitsen med dette er jo at det benyttes GLASSfiber, mao demper det gjennomslag svært lite. Valg av EPOXY er viktig, da gjennomskinneligheten i disse varierer endel.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har dere skrudd dørken fast i stuegulvet :eek: Det ser sånn ut, mulig det er et synsbedrag.

 

Når det gjelder farget Epoxy og furu så vil det trekke innover i endeveden, langsetter lektene som er høvlet trekker det ikke nevneverdig inn. Men skal dere bruke sort epoxy som natemasse så er det å anbefale at dere setter inn lektene med epoxy først før dere nater dem. Det vil i praksis si at de må settes inn med epoxy først (dagen før eller mer) før dere legger dem. Dersom det går mer enn en dag etter at de er satt inn med epoxy før de legges er det en fordel å pusse dem med sandpapir under før de legges for å få godt feste, men de sitter nok godt uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager å omtale produkter negativt, men :

Ja dette er nok et stoff som kan få en het diskusjon, og har ikke selv brukt stoffet.

 

Ser bare de som har brukt det her i havna hos oss og der er det ingen som så langt har fått problem eller antydning til problem. Det er vel tilsammen 5 båter, mener jeg.

 

Mener også den gang de begynnte å bruke dette stoffet så var det en representant her ute fra Galeas som forklarte hva/hvordan etc.

 

Kanskje jeg skal prøve det på fendrene mine. Kan brukes der også :lol:

Link to post
Share on other sites

Denne kajakken er belagt med matte og epoxy. Hele vitsen med dette er jo at det benyttes GLASSfiber, mao demper det gjennomslag svært lite. Valg av EPOXY er viktig, da gjennomskinneligheten i disse varierer endel.

 

 

 

Suzuki

Dette er nok min metode ja, en gang i fremtiden.

Jeg får se hvordan dekket mitt er etter en sesong eller to.

Hyttetaket mitt er lagt med duk, og hvit topcoat. Det ble ikke så værst men det må sparkles og pusses noe mere. Kanskje til våren :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Jeg har en Dorry 32 og en Furuholmen 30 (29,7) som jeg skal legge ny dørk på. Har på Gamlas hjemmesider funnet måten med X-finer og tynne lister med hvit nating.

 

Spørsmål:

Hva er grunnen til bildene av dørken på (min) side 4? Har dere laget dørken uten å feste denne til X-finer?

 

Skal hele X-finerplaten "fylles" med epoxy før legging av bord?

 

Legger du hele platen, eller ett og ett bord?

 

Hva med luker til å komme til under?

 

Må X-finer settes inn med noe, eller bruker du dem slik de er?

 

Er de oljete, pressede platene på 150 x 75 bedre mht. fukt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Oj, det var jeg ikke klar over. Dette med at det må være 100% tett på baksiden.

Får leve med noen vanndrypp innimellom.

 

Men, hva med epoxy og duk? Tåler den sollys og slikt?

Jeg vil ha dekket mitt med nater slik at man kan se det er ett natet dekk. Kan man da legge duk over?

Bare evt. dette altså...jeg tar ikke denne jobben uansett til våren 2006, da skal jeg på vennet.

 

Sorry Gamla for misbruk av tråden :blush:

Det går helt fint! Dette gjelder jo også trebåt, så det gjør ingenting.

 

 

Har dere skrudd dørken fast i stuegulvet :eek: Det ser sånn ut, mulig det er et synsbedrag.

 

Når det gjelder farget Epoxy og furu så vil det trekke innover i endeveden, langsetter lektene som er høvlet trekker det ikke nevneverdig inn. Men skal dere bruke sort epoxy som natemasse så er det å anbefale at dere setter inn lektene med epoxy først før dere nater dem. Det vil i praksis si at de må settes inn med epoxy først (dagen før eller mer) før dere legger dem. Dersom det går mer enn en dag etter at de er satt inn med epoxy før de legges er det en fordel å pusse dem med sandpapir under før de legges for å få godt feste, men de sitter nok godt uansett.

Neida, det er ikke skrudd fast i gulvet. Er nok bare synsbedrag :yesnod:

 

Angående natene, så har vi handlet inn 5 tuber med Tec7 så vi bruker dette. Det brukte vi på dekket bak, uten noe form for problem.

 

 

Heisan,

 

Jeg har en Dorry 32 og en Furuholmen 30 (29,7) som jeg skal legge ny dørk på. Har på Gamlas hjemmesider funnet måten med X-finer og tynne lister med hvit nating.

 

Spørsmål:

Hva er grunnen til bildene av dørken på (min) side 4? Har dere laget dørken uten å feste denne til X-finer?

 

Skal hele X-finerplaten "fylles" med epoxy før legging av bord?

 

Legger du hele platen, eller ett og ett bord?

 

Hva med luker til å komme til under?

 

Må X-finer settes inn med noe, eller bruker du dem slik de er?

 

Er de oljete, pressede platene på 150 x 75 bedre mht. fukt?

Det ville vært lettere hvis du hadde skrevet hvilket svarnummer du mener, men jeg kan prøve å forklare etter beste evne. Vi kjøpte en 15 mm merantifiner-plate som vi sagde ut slik som vi ville ha den. deretter har vi handlet inn 6*45 mm furustaver som vi skjærer ut og limer med epoxy på finerplata. Grunnen til de skruene og skivene man ser på bildene er fordi at de skal holde furustavene nede, mens epoxyen herder. Det tar ca. ett døgn. Når de er ferdigherdet tas skruene og skivene ut.

 

Det er også viktig å legge epoxy på undersiden av platen for å unngå råte. Husk også spesielt på endeveden, da det her har lett for dannes råte. Når dette er gjort, kan man begynne å fylle natene med Tec7 (eller svart epoxy). Vi har tenkt å olje dørken med Owatrol D1 og deretter ta Ravilakk for å få en litt gyllen farge.

 

Angående luker for å komme ned så lager vi dørken i flere plster slik at men kan ta opp en og en dørkplate. Vi vil også sette inn et beslag med en ring, som gjør det enklere å dra opp dørken.

 

Håper dette var forstålig!

 

M/B Gamla

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Helt klart forståelig.

Takk for gode råd og tips.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått gjort litt i båten igjen!

 

Vi har lagd ferdig halvparten dørken (med unntak av oljing og lakking). Mangler bare to staver i sjøtene mellom platene. Slik ble det:

Bilde

 

Bilde

 

Vi rev også mye av døoghouset. Vi synes det var litt trist, men så blir det jo forhåpentlighvis mye penere med et nytt et da. Nå skal vi snart igang med å lage doghouset slik at vi kan prøve det provisorisk på, og deretter gjøre nødvendige tilpassninger. Når vi er fornøyd med det skal vi begynne med det hvite dekket.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Det var dagens arbeid. Hadde tenkt til å begynne med å nate dørkplatene, men fant ut at vi ikke hadde malerteip. Kanskje det er unødvendig med malerteip???

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra :yesnod:

Så ut som overbygget var modent for utskifting.

Skal dere forlenge dette noe eller blir det lik størrelse som det gamle?

Vi skal ikke ha helt samme formen som det var. De to sidene som er på siden av midtvinduet skal være litt større, men ellers blir det akuratt slik som før. Vil helst beholde den orginale stilen til Bjarne Aas.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Dette ser riktig bra ut det Gamla. Godt å høre at dere også etterfølger Bjarne Aas sin "linje".

 

Når det gjelder tape til nating : Dersom dere skal ta av tapen med èn gang etter nating, kan du kjøpe billigtape. Bare pass på at kveilene ikke er "avrundet" når du plukker fra hylla. Du vil da få problem med at tapen river seg på langs hele tiden.

 

Skal imidlertid tapen stå på en stund, kjøper du kvalitetspapirtape fra 3m eller lignende. De har kommet med en type som kan stå på i opptil 3 uker, uten at denne setter seg fast.....

 

Tips. Kjøp tape som er nøyaktig samme bredden som borda deres (hvis mulig). Da slipper dere 2 taper på samme bord (mot hver sitt natespor). Biltema har forskjellige bredder i hyllene......

Link to post
Share on other sites

Fant en malerteip før idag bortgjemt i et skap, og fikk derfor lagt på Tec7 på den ene miste dørkplata. Drar i morra innom Clas Ohslon eller lignende for å kjøpe barberblad, slik at vi kan få skjært av det som er overflødig...

 

Fortsetter utover uka med dørken og doghouse... Oppdateringer følger!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...