Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Nå ser det jo strøkent ut på bildet.....blir morro å se når snadderet kommer på plass. Får håpe jeg får gleden av å se den på vannet en dag.....

Har du tenkt på navn til båten?

 

 

:yesnod: Både ja og nei :giggle:

Kanskje jeg kunne få noen forslag?

 

Miss Wood?

Miss Pointer... (dobbel betydning, hvis noen to an'?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

Da er det endelig litt tid til oppdatering. :smiley:

Først og fremst har jeg begynt på rormonteringen.

 

dsc_0034.jpg

 

dsc_0032.jpg

 

Propellen er kommet

14 x 16 med "cup", skibåtpropell for høy hastighet.

dsc_0033.jpg

 

Så har jeg bestemt meg for plassering av diverse detaljer og skrudd fast.

Siden skal en og en skrue opp og forsegles med epoxy

 

dsc_0029.jpg

 

dsc_0028.jpg

 

dsc_0031.jpg

 

dsc_0044.jpg

 

Hylsa til akslingen er bestil i dag, håper den kommer innen helga. Det er naboen som leverer det meste, så det skulle gå bra :yesnod:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fine bilder som bekrefter min nominasjon til årets prosjekt... :cheers_wine: Krysser fingrene og håper at du vinner....

 

Min forrige båt het Belissimo......Syntes det ville passe godt på denne, ingen tvil om at den vil kle navnet :wink:

Ellers så ser jeg at du har kjøpt deg flaggstang i teak, har en nesten lik som jeg har beiset med narvsverte i mahognyfarge og lakket 12 strøk med Epifanes teaklakk.

Resultat.....samme farge og glans som båten din har på skroget........ :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei, løfter spørsmålet igjen - dette med montering av eksos-gjennomføringene.

 

Hva kan anbefales som tettemiddel?

Disse skal ganske nær vannflata, og det er jo litt varme i bildet. Derfor har jeg lyst til å få deres erfaringer på banen.

Takk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...dette med montering av eksos-gjennomføringene.

Bør du ikke heller bruke pakninger på flensene mot skrog. Undersøk om TESS har noen som passer.

 

Imponert av byggverket ditt - superdupert som ungene sier - :cheers_wine:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Disse skal ganske nær vannflata, og det er jo litt varme i bildet.

Skal du kjøre med tørr eksos?

Det er en grense for hvor mye temp. epoxyen tåler også før den mister styrken.

 

Hvis du har våt eksos blir det ikke noe voldsomt med temperarur.

Da bør f.eks. Sikaflex 291 fungere.

 

 

Sikafleks 291 har følgende temp.område:

Temperaturbestandighet (CSQP 513-1) Permanent -40 °C til +90 °C

Kortvarig 4 timer 160 °C

Kortvarig 1 time 180 °C

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er dashboard ferdig koblet, klart for montering i båten. Med drittvær ute

er det godt med kjøkkenbord som reservebenk :yesnod:

 

jobb.jpg

 

Instrumentene er ferdig koblet slik at det er bare å plugge inn forbrukerne. Det skal være

enkelt, uten altfor mye remedier og feilkilder

 

jobb2.jpg

 

Med forholdsvis kompakt ordning i kablingen

 

jobb4.jpg

 

jobb3.jpg

 

Slik ser jeg for meg fronten. Hullet er til rattstammen

 

jobb5.jpg

 

jobb6.jpg

 

Men nå lysner det ute, og det er kanskje mulighet for å få på plass pottene.

Ha en riktig fin helg! :cheers:

Link to post
Share on other sites

KAnskje du kunne brukt denne som tetning rundt eksosflensen, http://bildebank.jernia.no/webshop/10066178.jpg blå silikon, tror den skal tåle grei temp også.

 

Ikke dumt tips. Den skal jeg sjekke ut. Takk

 

 

 

Bør du ikke heller bruke pakninger på flensene mot skrog. Undersøk om TESS har noen som passer.

 

 

Har tenkt på pakninger, men hekken er buet og jeg er redd det ikke blir tett nok.

 

Skal du kjøre med tørr eksos?

Det er en grense for hvor mye temp. epoxyen tåler også før den mister styrken.

 

Hvis du har våt eksos blir det ikke noe voldsomt med temperarur.

Da bør f.eks. Sikaflex 291 fungere.

 

 

Sikafleks 291 har følgende temp.område:

 

Det hørtes bra ut. Jeg skal ha våt eksos, ellers så ville den bråke enda jæ.... enn den allerede vil gjøre med kun slanger ut. :wflag::lol:

Link to post
Share on other sites

:flag: Da er monteringsjobben startet, endelig!

 

Det er dette jeg har drømt om, og først kommer dashen på plass.

 

dsc_0150.jpg

 

dsc_0151.jpg

 

Seter og hull for ror og brakett ferdi boret og forseglet

 

Vanskelig å se det på bildet, men det lyse hullet er hullet til propellhylsa. Får ta et bedre bilde i morgen :cool:

 

dsc_0147.jpg

 

Pottene er på plass, og i kveld har seter for boring av vanninntak limt. Bores i morgen, så da får det bli litt bedre dokumentasjon med bilder.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :flag: Det blir bedre og bedre :smiley:

 

Ellers er det sånn at noen hadde venstreratt, men de aller fleste hadde høyreratt. Hvis du ser linkene og bildene i tråden er det høyre som gjelder for nesten alle sammen.

 

Rattet er forøvrig bare et midelrtidig til jeg finner et gammelt banjoratt som er litt stort.

Det lakkeres hvitt, men jeg spanderer ikke maling på det før jeg skal ta den hvite vannlinja. Siden jeg benytter to-komp

blir det så mye sløsing å åpne en boks bare for rattet. Det må planlegges litt.

 

Skal tross alt være et lavbudsjett som alle kan forholde seg til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:flag: Gjennomføringer har vært en utfordring. Jeg er jo litt nervøs, og har vurdert båten som et

"ikke-utstillingsobjekt", helt i tråd med min første intensjon.

 

Kanskje Walther sin innstilling påvirket meg akkurat passe? :smiley:

 

Lavbudsjett, kreativt med solid?

 

Da ble valget å kjøre safe, godt med lim og epoxy, så får det heller bli litt pussing og maling etterpå :flag:

 

Derfor har jeg valgt å lime utevendige flater på gjennomføringer, skru til og la det feste.

Deretter har jeg løsnet ringen på f.eks. kjølevannsinntaket, fylt opp alt med epoxy og skrudd til igjen.

Det blir dritsolid, og jeg får heller ha på litt maling på utsiden

 

dsc_0152.jpg

 

Før boring hadde jeg laminert inn ei ekstra anleggsflate med kryssfiner

 

dsc_0153.jpg

 

Det samme med rorhylsa og struten. Solid blir det når man bruker syrefaste plater og skiver, og så renskjærer jeg etterpå og maler.

 

dsc_0154.jpg

 

Her kommer jeg til å skjære rent med skarp kniv. Lar heller det være igjen godt med lim enn å risikere lekkasje.

Blir litt paranoid :lol: når jeg aldri har gjort dette før

 

Skruene er badet i lim for hver eneste millimeter jeg har skrudd de inn. Nabo'n som er fetter'n til fatter, har hjulpet til og syns det vare greit med litt griseri han også.

 

:lol: Men så er'n spesialist på metaller, har egen smie og verksted og er sveiselærer på yrkesskolen. Kjempegreit å ha den hjelpa når deler skal lages :flag:

 

 

dsc_0155.jpg

 

Griste men tett :lol::lol: Det duger, regner med at lett sliping for av overskuddet

 

dsc_0156.jpg

 

Så var pottene på plass, valgte den plasseringe som dere valgte for meg :lol::flag: Takk! Det ble fint

 

dsc_0158.jpg

 

Så nå lengter jeg bare etter motoren. Toppene skulle komme ferdi i dag

 

Solide dimensjoner på inntaket. Har valgt å gå opp et hakk for å unngå skumming og luft i inntaket for så å strupe ned til 32mm som slangen skal være.

 

dsc_0159.jpg

 

Akselen er bare et alu-rør i rett dimensjon foreløpig. Har brukt den til måling og oppretting i boringen.

Det ble rettere enn jeg hadde drømt om, med bare 1,5 mm avvik. Det er lett å justere på motorfester.

 

dsc_0160.jpg

 

I samråd med Sleipner, så monteres ei hylse på hele 2 tommer, altså meget god klaring. Det er et opplegg med vannsmurt pakkboks fra Tides Marine dryppfi, som dere kan se her.

 

Litt dyr, men da får akselen veldig god plass og liten risiko for feil.

God kveld til alle :flag:

Link to post
Share on other sites

God morgen :smiley:

 

Med så stort nettverk som finnes her på forumet, så har jeg lyst til å spørre:

 

Er det noen som vet om et sted der det står gamle biler der det er mulig å finne et fiiiint gammelt ratt? Gjerne lastebiler :yesnod:

 

Hadde vært flott å prøve et slikt for å se om det passer med setehøyde osv.

Link to post
Share on other sites

Måtte bare nyte og dele med dere synet av mahogny i solskinn :cool:

 

dsc_0957.jpg

 

Bildet er tatt etter det 5 laget med klarlakk.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, og du gjør en utmerket jobb selv! :flag::flag:

 

Du har så rett, tilfredsstillelsen i det å skape noe overgår det meste. Likevel er det litt skrekkblandet, for det ligger jo

først bare som en drøm i hodet :lol: Blir det noe bra?

 

Og så kommer dagen da den trilles i solskinnet første gang. Ubeskrivelig :yesnod: Sett i gang, det er masse nyttig info å få tak i.

Link to post
Share on other sites

NYDELEG!!! :flag: :flag: :flag: drømmer om å designe ein båt sjølv ein dag. :blush:

 

Neste prosjekt håper jeg kan bli noe sånt.

cc24-overhead-2-s.jpg

 

Er ikke de flotte?

 

En litt mer bruksvennlig båt.

Den jeg har nå blir jo nesten bare for gøy :sailing:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en det finnes tegninger til?

Liker at de er litt mer praktiske enn trippel-cockpit, selv om de er stilige å se på. Blir litt av det samme som Ken Hankinsons "Key Largo" design (selges av Glen-L)

 

Har ikke funnet tegninger, men det går jo an å tegne selv, stjele litt skrogdesign og gjøre om?

 

Det er jo det jeg har gjort på den jeg bygde nå. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...