Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei!

 

Hvis du ser på dette bildet, ved rattet, så ser du polstring. Rundt alle kanter legger jeg hvit marineskai som i setene.

 

Disse legges opp-ned langs hele kanten med foringsvatt oppå. Stiftes fast, og deretter trer på polstringen som egentlig er rørisolasjon :smiley:

 

Deretter brer jeg skai og vatt rundt denne og under dekk og stifter/limer det der.

 

Se bildet her

dsc_0150.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag har det blitt litt jobbing med styring. Jeg ønsker å gjøre det billig og mest mulig slik de tidlige båtbyggerne i USA gjorde det :wink: De brukte styresnekker fra biler med stive rattstammer med aksel inni.

 

Nå er jeg så heldig at jeg kan rote i min svigerfars gamle ting. Han er tidligere tømmerhogger i Canada og usa, og har alltid hatt en forkjærlighet for å same på ting. Særlig fra over there :wink:

 

Så da ble det slik

 

dsc_0165.jpg

 

For å få overføringen korrekt, blir det ett langt stag bakover der jeg var i smia og sveiset denne i syrefast. Skal bare slipes lett og poleres

 

dsc_0167.jpg

 

Det blir ca. slik

 

dsc_0163.jpg

 

Tror det blir en solid og grei overføring av styrekraft.

 

Styringen blir veldig direkte og uten noen form for lekkasjefare i hydraulikk og slikt.

Roret virker veldig teit og fint i hylsa.

 

Er veldig fornøyd med kvaliteten til det jeg fikk fra usa til en billig penge

dsc_0161.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord folkens!

 

Men det viktigste er at det er et prosjekt som opptar meg :giggle:

 

I dag har sammenskruing av motor virkelig tatt fart. Blokka har for lengst fått nye stemplerfjærer, honet opp selv om det egentlig ikke var nødvendig. Alle lager nye, praktisk talt helt ny inni. I går kom toppene tilbake fra full overhaling med sliping av ventilseter og ventiler. Blir nesten som å sette inn en "ny".

 

Her er et bilde fra dette

 

dsc_0052.jpg

 

Når blokka var tom, ble den dampvasket og renset for ethvert grann av rust og avleiringer. Etter ferdigskruing skal den sandblåses og lakkeres.

 

Ellers har jeg laget skisse for motormonteringen.

 

Ikke lett å skjønne noe av denne skissen :giggle: , men det er altså en blanding av manuell måling på motoren og bruk av drawings fra nettet. Alle mål stemte, og dermed har jeg skåret til i stringerne idag.

 

fester.jpg

 

Her er selveplasseringen funnet. Nå blir det å laminere forsterkninger på hver side før motoren løftes inn

 

dsc_0054.jpg

 

Først når lamineringen er klar, maler jeg hele motorrommet grønt.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Klart det er hyggelig at noen liker prosjektet, og en slik påskjønnelse gir jo alltid et ekstra løft

til finishen og utstyr.

 

 

Det morsomme med prosjektet har likevel vært å gjøre noe ut av det man har, til lavt budsjett som til og med mange unge ville klart.Arbeidsiver og inspirasjon kommer man langt med. Nå ser det virkelig ut til at målet om sjøsetting i sommer blir nådd.

 

Nå sitter jeg og funderer på lamineringen av motorstringerne. Det blir nok sterkt nok å laminere på store klosser av gran. Og jeg tror at det blir sterkere å bore opp, og skru inn lange franske treskruer som jegr støper fast med epoxy.

 

Tror du ikke det vil sitte like godt som gjennomgående bolter?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for gjennomgående, alternativt et innplastret flattjern i syrefast som kan gjenges opp. Franske treskruer som blir utsat for vibrasjon sånn som ved feste av motorlabber har en ekkel uvane med å løsne etter hvert. Så gjør det heller skikkelig med en gang, det vil du ikke angre på!

Link to post
Share on other sites

Det høres nok best ut ja. Nå har jeg egentlig god plass til å ha skive og mutter på undersiden.

Da blir det nok som dere sier, litt stort hull til bolten. Kommer til å bore inn luftehull og påfyllingshull for å fylle epoxy rundt hver bolt.

 

Gjengestenger er vel best? Vet ikke noe annen måte å få lange nok bolter på.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg funnet fram de tørreste bitene med gran jeg har, og laminerer inn litt ekstra ved for motorlabbene. :wink:

Jeg tør ikke legge inn gjennomgående tverrbolter før motorlabbene er montert. Det har hendt at jeg har forøkt å bore, og at det treffer på en annen bolt. :headbang:

 

Og laminerte stykker er tross alt mye sterkere enn å skru på bare ett stort trestykke.

Tror jeg kommer til å legge duk i epoxyen der labbene skal stå.

 

dsc_0062.jpg

 

Hjemmelaget fresebord :lol:

 

dsc_0060.jpg

 

Blir litt mer " :lol: jålete" når det skal males.

dsc_0061.jpg

 

Ellers har Sleipner fått propell og flens for å dreie aksel i dag.

Så båten får stå ute og lufte seg litt til det er full sprut til helga. Motor'n kommer :flag::flag:

 

dsc_0058.jpg

 

dsc_0057.jpg

 

dsc_0056.jpg

 

Alt skal jeg forsøke å ha klart til motoren kommer, så kjølevann må vi ha :flag::lol:

 

dsc_0063.jpg

 

Og hylsa kom i dag :flag: . Leverandør, mannen i huset der båten står utenfor, for det er nabo'n som driver Båtbua! :lol: Varene kommer på døra gett!

 

dsc_0066.jpg

 

Detalj

morsom? (Skal lakkes)

dsc_0064.jpg

 

dsc_0065.jpg

 

Dagens økt :lol: Nå blir det potetgull og svenskeøl :cheers:

God kveld!

Redigert av ceccy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...