Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Tror det følger med en blank knapp, men du kan få med det gamle klassiske Ford V8 symbolet i hvert fall. Finnes mange varianter på sidene deres. Skal være litt "bling" på en sånn båt.. :cool:

 

Her er en kanskje enda tøffere variant i rustfritt(syrefast?)

1320-012blk1320-012blk%20banjo.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm... Jeg blir litt fristet ja! :lol:

 

Men den store pengetiden kommer tidsnok :flag: Nå er det full konsentrasjon om mahognyen noen dager. Babord bunn ble ferdig i går, skal pusses lett og grunnstrykes med epoxy i helgen.

 

Skal også lime mahogny, begynner med et bredt bord fra bunnen. Det skal likevel dekkes med maling til vannlinja.

Link to post
Share on other sites

Eller så har jo dette prosjektet noen fine detaljer....... legg merke til gasspedalen....

 

 

Rått prosjekt, det hadde jeg ikke sett før. Æsj, nå blir det enda mer tid ved PC'n i kveld :lol:

Link to post
Share on other sites

Båten som heter "Toy Boat"

1984show-007A.jpg

 

...ser ut som en Crackerbox-racer.

Her er Glen-L varianten jeg synes er hakket finere pga litt mer thumblehome i akterspeilet:

dsn-cbxe3.jpg

 

Med en litt småheit chevy 350 på strak aksel skal det la seg gjøre å ha det relativt artig en vakker sommerdag :cool:

Link to post
Share on other sites

Den første minner veldig om Ken Hankinsons Barrelback-design.

003barrelwarren5.jpg

 

Den siste er ett eldre design, typisk 20-30 talls GarWood, Hacker, Zimmer. Kalles Gentlemans-racer når du har cockpit helt bak og motoren foran. Toppen av egotripp-båt, helt passe med andre ord... :cool:

Woodenboat - 16' Gentlemans Runaboat

400076.jpg

Link to post
Share on other sites

Den siste er ett eldre design, typisk 20-30 talls GarWood, Hacker, Zimmer. Kalles Gentlemans-racer når du har cockpit helt bak og motoren foran. Toppen av egotripp-båt, helt passe med andre ord... :cool:

Woodenboat - 16' Gentlemans Runaboat

400076.jpg

 

 

Så snakker vi.........hvor ofte er det du har så mange fler enn to i båten.

Enhver sportsvogn med regpekt for seg selv har bare to seter.... :cheers:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Det kryr av designere og båtbyggere som lager båter som kopierer de "store" (Hacker, CC, Zimmer osv)

Det skal godt gjøres å finne akkurat den båten du ser på ett bilde, men via de store og kjente tegningsleverandørene som Glen-L, Hankinson osv finner man gjerne ett tegning som ligner.

I tillegg får man da ett design som er bygget i bøtter og spann sammenlignet med en del små produsenter som kanskje har laget en eller fem båter, med usikkert resultat.

Fordelen med å bygge selv er at man kan ta utgangspunkt i f.eks Hankinsons Barrelback, og så lager man en eller to cockpit'er, bruker andre materialer, beis osv. Om ikke BB er helt lik, er den garantert lik nok til å være ett fornuftig utgangspunkt hvis man skal lage sin egen versjon.

 

Hvis du skal lage deg din egen bår er det jo ikke ønskelig å lage den helt lik en annen båt i alle fall :cool:

 

Men nå bør vi ikke kidnappe denne tråden mer, selv om jeg villig innrømmer at jeg er den første til å bli revet med ut på viddene :lipseal:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var med på det selv :lol:

 

Men siden jeg "får tilbake" tråden, kan jeg fortelle at i kveld er mahognyen klyvd til 100mm staver og prøvemontert. Det ble bare helt utrolig fint. Med så smale staver/bord, bler det mye mer spill i mahognyen.

Link to post
Share on other sites

Takk! Setter meg nok en uke tilbake. Fikk med meg fingeren til sykehuset, men den var så knust at de bare kastet et blikk på den. Så da ble det operaasjon og amputasjon av restene i går kveld :sweat:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...