Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Det er nok ikke særlig utvalg av disse båtene her til lands. I hvert fall ikke før flere av oss har bygget nye :lol:

 

Men byggingen er en ganske enkel affære tross alt. I dag har jeg forsøkt meg på nye teknikker, scarfing, eller rett og slett skjøting med skråhøvling.

Det gjør nok enda mer for styrken selv om det skal være fler lag utenpå.

 

dsc_1233.jpg

 

dsc_1234.jpg

 

Godt i gang med den andre siden

dsc_1239.jpg

 

dsc_1250.jpg

Link to post
Share on other sites

Slutt!! :lol:

 

 

:lol: Det blir bare bedre og bedre: Bare se her og lækkert!.

 

Dette er det aller nærmeste bildet jeg har funnet av mitt eget design. Jeg har en smule bredere hekk, men eller utrolig lik.

Link to post
Share on other sites

I ett anfall av "Må ha det, bare MÅ ha det!" her jeg nå bestilt meg tegninger av Ken Bassett's Rascal design, samt konstruksjons-DVD. Ingen aning om når jeg kan starte/bygge den, må jo bli ferdig med evighetsprosjektet Squirt først. Men det er ikke umulig at jeg tar en kopi av tegningene og henger opp i garasjen som inspirasjon. Må ut å ta mål og se hvor mye som skal til for å dele av garasjen i kald og varm sone i løpet av kvelden. For dyrt å varme opp hele dobbelgarasjen, men kanskje halve... :cool:

Har varslet kona, og hun tok det med fattning :yesnod:

400100.jpg

.

DSCF0009.JPG

 

Lyst til å vite mer om båten.... :cool: .. sjekk Her

 

Og da gjenstår bare spørsmålet... kan man bruke en Mercury 115/150 6'er på denne ? :cool:

Link to post
Share on other sites

Ny tråd Honduras - ny tråd

 

Ikke hold pusten, for denne blir ikke startet før Squirten er klar. Jeg forsøker å ta ting i rekkefølge. Men blir jo inspirert av Amalie til å få ut "fingern" når jeg ser hvor kjapt han jobber. Men nok om det, nå må Amalie få boltre seg i tråden uten at vi lar det skli ut. Litt selvkritikk her altså :lol:

 

Kom igjen Amalie, vi trenger vår daglige "fix".... :cool:

Link to post
Share on other sites

Det kommer :lol:

 

Har bare klyvd opp det som skal limes på styrbord bunn. Klarer jeg å få det varmt nok, så blir det liming i kveld. Sist var det nok å sette vifteovn under båten i tillegg. Varmen går jo opp og det funka fint. Ble god herding.

Link to post
Share on other sites

Tok ikke sjangsen på å lime i kveld, tester ut varmeovnen i stedet.

:smiley::wflag:

 

Har blandet noen testblandinger og satt på forskjellige steder for å se grensen for herding. Kan bli nyttig i dagene fremover.

Link to post
Share on other sites

Både fabrikantene og de fleste på diverse fora jeg har konferert holder +15 som en nedre grense. Det er synd om man når båten er ferdig etter en dag i litt røff sjø finner ut at bunnen er delaminert pga dårlig herding tidlig i byggefasen.

Det jeg fant ut den gangen jeg laget noen forsøksbiter var at epoxyen vokset veldig, samt at den etter til slutt å ha herdet var "krakilert" og jeg kunne skrape den av med en vanlig malingsskrape. Derfor har jeg aldri limt epoxy under +15. For min del stopper derfor byggingen opp i vinterhalvåret så lenge jeg ikke har fyringsmuligheter.

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer, men vil være sikker på at det er nok.

 

Jeg tar heller ikke noen sjangser, så i morgen skal testene vurderes. Hvis de ikke er gode så henter jeg byggtørka, for limes skal det :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:smiley: Byggtørke med termostat på plass!! 23 grader og skjortetemp.

 

Første lag er klart på hele bunnen, og skal begynne på siste siden i morgen. Dermed håper jeg å kunne legge andre laget på bunnen i helga. Det kommer bare an på slipingen hvor raskt det går. Jeg har redusert bredden på strimlingen i baugen, dermed ble det vledig jevnt og fint.

 

Ellers har jeg hatt båten ute av garasjen og bygget ny ramme med hjul, litt mer ordentlig enn den forrige. Morsomt å se den i profil, men fikk dessverre ikke tatt bilde.

Link to post
Share on other sites

Ok da :lol::lol:

 

Denne blåsa gjør susen

dsc_1364.jpg

 

med termostat hengende i rommet

dsc_1365.jpg

 

Dette med stifter og plukking av disse er et evig problem for byggerne. Det var noe jeg var nødt til å finne en lettere løsning på.

Jeg gikk til innkjøp av stiftepistol på Biltema og 30 meter med silkeline.

Ved å stifte med disse buede stiftene over snora, går fjerningen som en lek. Det jeg brukte to timer på forrige gang, går på ti minutter nå.

dsc_1361.jpg

 

Stiftene skaper flott press mot line og plate

dsc_1358.jpg

 

Og jeg fant en teknikk som gjør fjerningen enkel, vri lina over stiften

dsc_1360.jpg.

 

I tillegg til termostatstyrt ovn, så har jeg kjøpt denne på Biltema for å overvåke. Viser minimumstemp etterpå også, så jeg kan sjekke om alt hat gått bra

dsc_1356.jpg

 

En liten titt inn på et litt rotete "blanderom" :lol:

dsc_1381.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd! Er i prosessen med å lage min eigen glen-l båt (ski king). Kjøpte planer for ei stund sia, men har liksom ikkje komme i gang, noko som gjorde det ekstra kjekt å snuble over denne tråden :)

 

Kjøpte ikkje fullsize prints så eg har litt arbeid med opptegning, men ellers trur eg det blir eit fint vinterprosjekt.

Ser du har gjort flott arbeid, håper tolmodigheten min strekker seg like langt :rolleyes:

 

 

No skal eg finlese tråden. Vær forbredt på teite spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Ser du fjerner stiftene med tang...

Jeg brukte samme måte å sette fast stifter på når jeg limte dekkstaver på ei snekke jeg hadde en gang i tiden. Brukte riktignok litt kraftigere tau enn flaggline (tror det var 6mm) men det er en detalj.

Jeg fjernet stiftene på følgende måte:

Tok på værnebriller, surret tauenden ett par ganger rundt neven og dro tauet rett opp fra underlaget i ett skikkelig hiv. Stiftene flyr veggimellom (derfor briller) og jeg skal vedde på at neste gang bruker du enda mindre tid på å fjerne stiftene hvis du forsøker den metoden :cool:

 

Eller venter jeg fortsatt på en IM med din hjemmeadresse og tlfnr slik at jeg kan stikke nedom en tur og se båten "live".. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser du fjerner stiftene med tang...

Tok på værnebriller, surret tauenden ett par ganger rundt neven og dro tauet rett opp fra underlaget i ett skikkelig hiv. Stiftene flyr veggimellom (derfor briller) og jeg skal vedde på at neste gang bruker du enda mindre tid på å fjerne stiftene hvis du forsøker den metoden :cool:

 

Har prøvd metoden, men stiftene sitter så godt at bare den ene siden kommer :smiley:

Derfor har jeg valgt den forsiktige metoden :lol:

Link to post
Share on other sites

Det finnes vist plast stifter som kan stå igjen, men hvordan det funker vet ike jeg.

 

Man kan f.eks bruke Raptornails

Brukes i luftdrevet stiftemaskin akkurat som stålstifter, bare uten tau imellom. Når epoxy har herdet kan du bare slipe eller høvle stiftene vekk med vanlig verktøy for tre. Du fjerner med andre ord ikke stiftene, bare sliper hodet slett med overflaten. Egner seg veldig godt til kaldbaking. Har tenkt til å kjøpe meg slik når/hvis jeg går igang med ett kaldbakingsprosjekt.

På det ytterste laget med mahognyfiner bruker man ikke dette, men på de underliggende 2-3-4 lagene er de midt i blinken.

 

Nå bør ikke det å fjerne stålstiftene være det som hindrer deg i å starte ett slikt prosjekt, for det å fjerne stifter er nok i den store sammenhengen en av de mer greie arbeidsoppgavene, om enn noe kjedelig når du skal ta bort 3000 stifter på en gang :cool:

 

Andre måter å gjøre dette på i stedenfor flaggline eller tau er å bruke disse breie (10-12mm) nylonbåndene som man pakker inn pakker osv med. Brukes på samme måte. Andre igjen sverger til tynne strimpler av kartong. Blir vel gjerne til at man bruker det man har tilgjengelig (på jobben :saint: )

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første lag med finér ferdig :cheers:

 

Nå gjenstår et par kvelder med trekking av stifter og sliping så er neste lag igang. Heldigvis blir dette et mye enklere prosjekt enn lag 1. For det første kjenner man teknikken bedre, og diagonalen i baugen er med mindre bøy enn den første.

 

Sitter egentlig å fundere på hvilket tykningsmiddel som dere andre har brukt mellom skiktene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...