Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Våpen kommentaren oppfattet jeg som en spissformulering, og ikke noe som trådstarter faktisk ville gjøre..

Snikprivatiseringen er problemet - sammen med enkelte individers oppførsel. oppførselen er det vanskelig å gjøre noe med siden foreldrene har mislykket så totalt "Cant teach an old dog to bark".

Men Snikprivatiseringen er det enkelt å gjøre noe med: De foreningene som står bak denne organisasjonen må endre statuttene på et årsmøte, eller så kan selvsagt privatpersoner fjerne bøyene ulovlig..

 

Resultatet om de blir stående er at resten av landet følger etter, så om du har tenkt deg en tur nedover kysten må du sørge for å ha med deg et sammensurium av vimpler som gir deg rett til fortøyning. Og stakkars dem som fortøyer med feil vimpel oppe!!!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Våpen kommentaren oppfattet jeg som en spissformulering, og ikke noe som trådstarter faktisk ville gjøre..

Det er korrekt oppfattet, men jeg ble som sagt helt satt ut av dette. Har sovet dårlig i natt. Et regelrett angrep - en båt på babord og en på styrbord som hadde tenkt å kappe fortøyningen min. Man er ganske hjelpesløs i en slik situasjon. Hadde også drukket vin til middag, så jeg var ute av stand til å kjøre båt uten å måtte begå lovbrudd mhp promille.

 

Synd jeg ikke fikk tatt bilder av dri***ekkene. Hvor skal dette ende? Jeg pleier å hjelpe folk med å finne egnet fortøyning, og det hadde ikke vært noe problem å fortøyd i min båt. Tror det kanskje blir en hardere linje heretter -desverre. :smash:

Link to post
Share on other sites

Håper nå uansett at ikke bevæpning blir vanlig i norske fritidsbåter (med untak av ekspedisjonsbåter hvor det er fare for isbjørner eller pirater.)

Det spørs da om ikke den episoden som her er beskrevet kan oppfattes som piratvirksomhet!

Han som ble anngrepet hadde drukket vin, fordi han ikke var innstil på å føre båt den dagen.

På grunn av den oppståtte sitvasjonen blir han derfor tvunget til å begå lovbrudd.

 

Jo dette er piratvirksomhet.

Håper han ikke hadde barn ombord.

Link to post
Share on other sites

Bliss,

 

Jeg kan ikke se at du har svart på dette:

 

Hadde de og ikke du frilftsrådets medlemsvimpel som gir fortringsrett til bøyene ??

 

Det er jo ganske sentralt spørsmål. Og, ble det henvist til fortrinnsrett ? (..men uansett svar så er slik oppførsel uakseptabel.)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hva gjorde du som fikk dem til å dra? Hva "skremte" du dem med? For du hadde jo ikke våpen ombord? Greit å vite hvis man kommer borti de samme rabiate "folk i båt". Holder selv til i indre Oslofjord-------- :cryin:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ang. fortrinnsrett for båter med vimpel:

Jeg skjønner jo at etter denne regelen har båten med vimpel førsterett til bøyen om to båter er "på vei" til den, og kun den ene har vimpel.

 

Men regelen gir (kun) fortrinnsrett til båter med vimpel, og må det bety at også båter uten vimpel kan benytte bøyene. Og, jeg føler meg slettes ikke sikker på at vimpelløs båt plikter å forlate bøyen straks en vimpelførende båt anmoder om det. Skal denne lovlige adgangen for vimpelløse båter ha noen mening må man med en viss sikkerhet kunne påregne å ligge der inntil det passer en selv å flytte seg. Det kan - som i Bliss X sitt tilfelle - hende man har tatt seg noe vin til maten og av den grunn ikke er lysten på å forflytte seg - det kan skyldes været - eller tid på døgnet. Personlig ville jeg ikke være lett å rikke fra en slik bøye f.eks. kl. 23.00 om kvelden når jeg har gjort både båt og mannskap klare for byssanlull. Klargjøring av mannskap kan lett innbefatte både vil til mat og en likør e.l. sene på kvelden.

 

Skulle være artig å høre Friluftsrådets fortolkning at dette. Tror jeg undersøker litt i morgen.

 

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Siden det spørres etter vimpel:

 

Nei jeg har ikke vimpel ombord. Syens det er urelevant i denne sammenhengen. Man har ingen rett til å kappe andres fortøyninger - vimpel eller ikke. Man har heller ingen rett til å kjøre inn i andres båter. Jeg kommer til å fortsette å bruke disse bøyene da de er lagt ut for almenheten. Skal jeg flytte meg pga manglende vimpel, så vil jeg ha beskjed om dette fra Politiet.

 

Og som jeg har skrevet flere ganger nå: Jeg deler gjerne plassen med andre, og jeg hadde tilogmed fendere ute slik at andre båter lett kan fortøye i meg.

 

Jeg opplyste at jeg kom til å ringe politet, men hadde ikke noe annet å "true" med.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt oppfattet, men jeg ble som sagt helt satt ut av dette. Har sovet dårlig i natt. Et regelrett angrep - en båt på babord og en på styrbord som hadde tenkt å kappe fortøyningen min. Man er ganske hjelpesløs i en slik situasjon. Hadde også drukket vin til middag, så jeg var ute av stand til å kjøre båt uten å måtte begå lovbrudd mhp promille.

 

Synd jeg ikke fikk tatt bilder av dri***ekkene. Hvor skal dette ende? Jeg pleier å hjelpe folk med å finne egnet fortøyning, og det hadde ikke vært noe problem å fortøyd i min båt. Tror det kanskje blir en hardere linje heretter -desverre. :smash:

Dette er grove og helt uakseptable bandittfakter på sjøen som aldri må aksepteres. Pøblene bør omgående politianmeldes. Jeg har forstått at det kan politianmeldes over internett, noe som gjør det enklere både for publikum og politi. Slik oppførsel må en straks slå ned på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjønt det slik at ikke alle er like glade i disse bøyene fordi man må være medlem for å bruke dem. Men er det ikke slik at man må være medlem i skytterklubben for å benytte skytebanen også?

 

Noen har tidligere uttalt at problemet er at disse bøyene er lagt ut på de beste plassene, og i så fall så er jeg enig i at allemannsretten blir noe begrenset. Nå har vi jo en reell situasjon og da kunne man jo kanskje sett på problemet ordentlig.

 

I denne anledning så lurer jeg på noen ting som har relasjon til hva jeg har hørt om disse bøyene tidligere.

 

Er det slik at det alltid eller ofte lå båter for eget anker tidligere der hvor denne bøyen ligger nå?

 

Er det slik at det er umulig å ligge for eget anker i nærheten av denne bøyen, og i så fall av hvilken årsak?

 

Hvor dypt er det der denne bøyen ligger? (Tenker på om bøyen ligger grunt og derfor er et godt egnet sted å ligge for eget anker).

 

Jeg synes jo oppførselen til disse ”trønderne” var dårlig og det er vel heldigvis ikke mange slike. Men samtidig så tenker jeg at hvis friluftsrådet klarer å utnytte ellers lite egnede ankringsplasser til sine medlemmer ved å legge ut bøyer, så blir jo trykket på andre steder mindre og forhåpentligvis ligger da en del av disse dri***ekkene i disse bøyene uten å sjenere andre.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke slik at man må være medlem i skytterklubben for å benytte skytebanen også?

 

Skytterklubben har vel gjerne litt mer rettigheter til arealene som benyttes?

Såvidt meg bekjent har ikke OF kjøpt noen grunn - de har bare lagt ut bøyer.

Andre steder er også slikt lagt ut - men da uten å privatisere området (evt tillate andre å benytte dem, under forutsetning av at de flytter seg når medlemmer kommer)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

I denne anledning så lurer jeg på noen ting som har relasjon til hva jeg har hørt om disse bøyene tidligere.

 

Er det slik at det alltid eller ofte lå båter for eget anker tidligere der hvor denne bøyen ligger nå?

 

Er det slik at det er umulig å ligge for eget anker i nærheten av denne bøyen, og i så fall av hvilken årsak?

 

Hvor dypt er det der denne bøyen ligger? (Tenker på om bøyen ligger grunt og derfor er et godt egnet sted å ligge for eget anker).

 

Jeg kjenner kun til den i bukten på Tisler N. og det er hevet over tvil at her lå det ofte båter for eget anker tidligere. Plassen er ikke så stor, så en slik bøye vanskeliggjør bruk av eget anker - begrenser iallfall antallet som fremdeles kan gjøre det - om noen - svært.

Dybden er 4 - 6 meter vil jeg tro.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

For å sitere en kjent forfatter tror jeg hagle ville vært et dårlig valg.

 

"Engang en ret forvoven Jyde

Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,

Men fik hans Pande ei i sønder,

Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

 

Jeg skal ikke forsvare oppførselen til disse menneskene, men om de hadde vimpel og medlemskap følte vel de at de hadde retten på sin side. En sak har ofte mer enn en side, og jeg antar at åpningsreplikken deres ikke var "nå kapper vi fortøyningene dine siden du ikke har vimpel".

Link to post
Share on other sites

Lovligheten i disse private bøyene burde vært prøv rettslig! Så lenge det er en uthavn, gjelder allemannsretten.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seil litt rund her og der (Europa) og det er vel slik at en kan legge seg i en ledig bøye som for øvrig legges ut med med gjeldende mydigheters velsignelse ut annet rabalder enn at noe kan kreve en leie som en kan akseptere eller la være, og forlate bøya. Da snakker jeg om opplagt lovlige bøyer. Dersom en forening vil legge ut bøyer på friområder skal de selvfølgelig innhente tillatelse og er bøya å regne som privat skal den like selvfølgelig merkes tydelig. Det har også hendt at vi har ligget med bøyer som har være private uten at det har skjed noe mer dramatisk enn at vi har blitt gjort oppmerksom på det og forlatt bøya. Det kan hande at noen må ta fast i hva som helst i en nødsituasjon, derfor er opptreden som pøbler på sjøen helt uakseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båter hadde disse kanaljene?

 

Dersom den ene klarte å lage to riper i båten må det vel også vært fare for riper eller kanskje andre skader på båtene som kjørte i.

Er det noen som tar sjansen på å mulig skade sin egen båt sånn uten videre får å få en plass de mener de har rett på?

Eller er det noe som er skjedd før det vi her har fått vite?

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sovet dårlig i natt. Et regelrett angrep -

 

Jeg nekter å tro at disse er medlem i noe som helst.

 

Du må ha vært svært uheldig. Gale mennesker kan man treffe på overalt, men det er trasig når de oppsøker deg. Du lærte dem iallefall at det ikke er bare-bare å skremme folk vekk fra bøyene. Du må for all del anmelde dette til politiet også, slik at episoden blir registrert hos dem.

 

Håper slike folk etter hvert vil slite seg ut på sjøen, og forsvinne fra båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Siden det spørres etter vimpel:

 

Nei jeg har ikke vimpel ombord. Syens det er urelevant i denne sammenhengen. Man har ingen rett til å kappe andres fortøyninger - vimpel eller ikke. M

 

Mangel på vimpel er svært relevant. Hvis det var årsaken til angrept er det interkommunale organet oslofjorden friluftsråd indirekte ansvarlig at episoden kunne oppstå.

Det blir som om veivesenet skiltet en vei som enveiskjørt i begge retninger.....og lurer på hvorfor folk kolliderer.....

 

Oslofjorden friluftsråd har laget spilleregler for bøyene som en hvert idiot inkludert meg i pollen anno mai 2008 kunne se ville skape konfrontasjoner.

 

Og det vil komme flere episoder hvis ikke friluftsrådet øyeblikkelig lager følgende regel: Førstemann til bøya !

 

Bliss x har all min sympati som har opplevd denne ubehagelig episode.

 

Oslofjorden friluftsråd er skattebetalernes interkommunale organ som skal være vaktbikkje mot folk som snikpriivatiserer...... og så snikprivatiserer de for dem som er villig til å bla opp for å få særskilte fordeler (som bøyefortrinsrett) i friarealer!

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags båter hadde disse kanaljene?

 

Dersom den ene klarte å lage to riper i båten må det vel også vært fare for riper eller kanskje andre skader på båtene som kjørte i.

Er det noen som tar sjansen på å mulig skade sin egen båt sånn uten videre får å få en plass de mener de har rett på?

Eller er det noe som er skjedd før det vi her har fått vite?

Forstår ikke helt spørmålet ditt.

Jeg lå fortøyd på bøye med fortøynig i baugen.

 

Dette var to båter av typen daycrusere rundt 20 fot tipper jeg, og etter å ha rast rundt en stund og ropt og skreket at jeg skulle pelle meg vekk, gikk de til "angrep" - en båt på hver side. Den miste av båtene traff meg på siden ca en meter fra baugen, mens den andre havna mer eller mindre på tvers foran baugen min. Han fikk da problemer med at ankeret mitt holdt på å gå inn i vindskjermen hans. Det var litt sjø og de to båtene hadde jo også laget litt sjø selv. Antar at "angrepet" ved baugen var for å få løs fortøyningen min, men at de fant ut at det ikke var så lett som de hadde trodd.

 

Ripene / hakkene som den ene båten laget er ganske små- La merke til at båten hadde en metallist der han traff meg. I og med at jeg ikke har noe signalement har det ingen hensikt å anmelde forholdet. Synd jeg ikke la bedre merke til detaljer vedr. båtene eller fikk tatt bilder, men jeg hadde faktisk mer en nok ..

Link to post
Share on other sites

Mangel på vimpel er svært relevant. Hvis det var årsaken til angrept er det interkommunale organet oslofjorden friluftsråd indirekte ansvarlig at episoden kunne oppstå.

Kjenner dine synspunkter vedr. disse bøyene 'salt', men jeg ser på bøyene som en bra ting, og mener dette kan fungere greit forutsatt at folk bruker fornuft og viser normal folkeskikk. Som jeg har vært inne på flere ganger nå hadde jeg lagt til rette for at man kunne fortøye i min båt, og vi lå jo også to båter der både før og etter denne episoden.

Link to post
Share on other sites

Dette bøyeprosjektet til friluftsrådet er sjørøveri av verste sort. Her har man benyttet seg av lobbyvirksomhet ovenfor grunneieren som jeg vil anta er kommuner i berørte områder.

Argumentasjonen vil jeg tro har vært noe slik som :

Vi(Oslofjordens Friluftstråd) ønsker å gjøre båtlivet mer tilgjengelig for alle innbyggerne og har derfor tatt mål av oss å legge ut en rekke bøyer på strategisk fornuftige steder. Til dette trenger vi deres tillatelse. Disse bøyene vil være tilgjengelig for almenheten. Det eneste kravet vi har som en motytelse er at medlemskap hos oss til en symbolsk sum. Dette vil sikre flere og bedre muligheter for alle og vil gjøre bruken av områdene i nærmiljøet bedre. Dette vil komme alle til gode og selvsagt kommunene som nuter godt av aktivitet i deres område.

 

Dette høres ut som fornuft i en politikers øre, men i praksis har han/hun antagelig ikke det døyt peiling på hva man har sagt ja til. Dette er en ren voldtekt av "Allemannsretten" og en "Værvekampanje" til egen organisasjons nytte som mangler sidestykke. Her forsvinner den ene etter den andre gode ankringsplassen slik at medlemmer av dette friluftsrådet skal kunne legge beslag på området. Selvfølgelig kan man tegne medlemskap/kjøpe vimpel, men nå har antallet foreninger og organisasjoner man skal være medlem av nådd bristepunktet mitt. Det har da aldri vært naturlig for en båteier på være medlem av "Oslofjordens Friluftsråd" !!!!

Man har som båteier vanligvis vært medlem av en båtforening, Redningsselskapet og mange i KNBF / KNS. At nå Oslofjordens Friluftsråd ser ut til å ville "ha en del av kaka" når det kommer til fritidsbåter, vel det liker jeg personlig svært dårlig og det er en skremmende utvikling !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå trenger man ikke medlemskap - men det skal gi en førsterett. Fra "bøyereglene":

 

Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

 

Jeg liker heller ikke denne fortrinnsretten til fri-områder - men har en gang i sommer selv benyttet en slik bøye - uten vimpel

Link to post
Share on other sites

Bøya ligger ved langøyene. Så ingen grunn til at politet skulle komme i og med at båtene stakk fra stedet, og jeg ikke kunne gi noe godt signalement på dem. Da jeg startet oppringningen hadde de gitt opp og holdt på inne ved land et godt stykke unna - antagelig på leting etter egnet plass, men innen jeg fikk forklart meg for politiet var de på full fart ut av bukta med kurs Oslo. De var for langt unna til at jeg kunne gi noen beskrivelse ut over det jeg her har skrevet. To daycrusere ca 20 fot? Den ene båten var kanskje litt under 20 fot. Litt usikker på størrelsen. Var vel ikke det jeg var mest opptatt av, og det var veldig hektisk mens dette sto på.

 

To voksne personer (mann og kvinne) i den miste båten. 4 eller 5 personer (menn og kvinner) i den andre båten. Alle i 40 - 50 årene antar jeg.

 

Etter at de hadde rast rundt meg noen ganger og ropt at jeg skulle pelle meg vekk og at de skulle kappe fortøyningene kom de plutselig rett mot meg.

De angrep baugen min fra hver sin kant antagelig for å kappe fortøyningene. Den ene dunket inn i siden ca en meter fra baugen. Den andre havnet på tvers foran baugen og fikk problemer med ankeret mitt som holdt på å gå inn i vindskjermen hans. Det var litt sjø, og begge båtene hadde jo også laget en del sjø der de raste rundt.

 

Føreren av den miste måten var mest agressiv, og jeg synes å huske at det første han ropte da de kom var at jeg skulle pelle meg vekk for han hadde betalt for å ligge der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...