Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Det spørs vel om det blir så lett å skaffe sponsorer til et så kontroverseilt opplegg som detter.

Selv om turen blir en virkelighet, spørs det om seriøse sponsorer våger å rissikere navnet sitt på et slikt seilas.

For uansett utfallet av de nederalsnke myndighetenes avgjørelse, vil vel dette bli svært kontroversielt i seilemiljøer verden over.

Link to post
Share on other sites

vil vel dette bli svært kontroversielt i seilemiljøer verden over.

 

Jeg tror ikke dette er kontroversielt i seilemiljøer verden over.

 

Sponsor interessen styres av andre kriterier, som er - om man omkommer eller misslykkes. Ingen sponsor ville betenke seg et øyeblikk - om de var sikre på at det de sponser lykkes.

 

Jeg synes også at man skal tenke litt på hvor mye penger og status dette kan betyr for familien. Sponsorer, bøker, film, teskjorter capser, krus, foredrag etc.

 

Noen steder bli 13 åringer sendt på jobb i gruvene. Jeg synes vi skulle fokusere på dem i stedet.

Link to post
Share on other sites

At noen tror/mener at å seile lange havstrekk er kjedelig, det er så. Det skal de få mene (men har de prøvd?).

Har ikke prøvd. Men er det ikke nettopp ditt argument at man skal forberede seg godt FØR man prøver? Jeg har hørt det fra de som har gjort det, at dette er det vanskeligste. Da har jeg forberedt meg riktig, ikke sant?

 

Jeg har som sagt ikke noen planer om jordomseiling, men planer om myyye seiling om en del år.

Link to post
Share on other sites

Noen steder bli 13 åringer sendt på jobb i gruvene. Jeg synes vi skulle fokusere på dem i stedet.

 

Godt sagt 2nd trikkern.

Jeg tror heller ikke det blir noen stor kontrovers rundt dette. Sikkerhetsopplegget kommer til å være vanntett. Det vil heller ikke bli lagt opp til noen ekstremseiling a la VOR eller Vendee Globe. Her vil det kun være fokus på å komme frem i ett stykke.

Jeg tviler også på om sponsorer blir noe problem. Beveger vi oss utenfor Norges grenser er seiling en enorm idrett. Hver enkelt av de store seilasene er større mediamessig enn et vinterOL. Denne båten kommer til å være MYE i media.

Link to post
Share on other sites

Så har dommen i saken falt..

Jenta får ikke lov å seile.

 

Det er vel ikke endelig bestemt vel? Kan jo hende at den uavhengige barnepsykologen kommer frem til at hun er kapabel.

 

"Fredag formiddag besluttet en domstol i Utrecht at barnevernet skulle overta ansvaret for jenta, slik at sosialmyndighetene kan få bedre tid til å utrede hvorvidt det er forsvarlig å la Laura seile jorden rundt alene.

 

I løpet av en periode på to måneder skal en uavhengig barnepsykolog fastsette om jenta er kapabel til å foreta den lange reisen alene. "

Link to post
Share on other sites

Noen steder bli 13 åringer sendt på jobb i gruvene. Jeg synes vi skulle fokusere på dem i stedet.

 

... og mange fattige barn i Afrika. Det er vel egentlig ikke moralsk forsvarlig å ha en fritidsbåt i det hele tatt, vi burde heller donert pengene til Kirkens nødhjelp?

 

Selvsagt kan man være indignert over hvordan medieverden virker, men det er nå enn slik. Jeg tror ikke det er salg av baseballcaps som er drivkraften, det er vel heller et sterkt ønske hos jenta om å gjennenføre en slik tur.

Link to post
Share on other sites

sosialmyndighetene kan få bedre tid til å utrede hvorvidt det er forsvarlig å la Laura seile jorden rundt alene.

 

I løpet av en periode på to måneder skal en uavhengig barnepsykolog fastsette jenta er kapabel til å foreta den lange reisen alene. "[/i]

 

Farsen er komplett.......en barnepsykolog skal vurdere om jenta er kapabel !! Hvis hun blir overasket av orkan i Stillehavet, masten brekker, båten kantrer, voltat , ranet av pirater, blindtarmbettenelse, tatt med (plantet) heroin i båten osv er det uinterssant hvor veslevoksen hun er.. .

 

En barnepsykolog kan ikke spå en sikker joromseiling ! Hvis det går galt vil den nederlandske staten som fomynder få så mye dårlig samvittig, pepper i avisene og erstatningkrav at jente garantert ikke får statlig klarering til å reise på statens ansvar.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Farsen er komplett.......en barnepsykolog skal vurdere om jenta er kapabel !!

Det er jo alderen/graden av modehet som er problemet her og en god psykolog kan helt sikkert vurdere dette. Stoler du ikke på fagfolk?

 

Hvis hun blir overasket av orkan i Stillehavet, masten brekker, båten kantrer, voltat , ranet av pirater, blindtarmbettenelse, tatt med (plantet) heroin i båten osv er det uinterssant hvor veslevoksen hun er.. .

Dette kan skje uavhengig av skipperens alder og er ikke det som skal vurderes.

 

En barnepsykolog kan ikke spå en sikker joromseiling !

Nei, men psykologen kan fastslå om ungdommen er moden nok til å dra.

 

Hvis det går galt vil den nederlandske staten som fomynder få så mye dårlig samvittig, pepper i avisene og erstatningkrav at jente garantert ikke får statlig klarering til å reise på statens ansvar.

Hæ, hva sier du her? Forklar!

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Forklar!

 

Hvis pappaen sender henne til havs med avansert kommunikasjon og han venter i hver havn med support kan hun sikkert klare det like godt som mange sjøulker..(.selv om erfaring i kritiske situasjoner er en fordel og man i kritiske situasjoner kan ha glede av rå muskelkraft.)......men det er ikke det som er poenget !

 

Poenget er at det knapt ville blitt notiser avisen i om en middelaldrende gubbe forsvinner på de 7 hav fordi folk ville tenkt at det var en kalkulert risiko gubben selv valgte å ta.

 

Hvis derimot faren...eller enda verre..den nederlandske stat sender en umyndig jente til en mulig død på havet og hun faktisk omkommer vil både moralsk og juridisk spørsmålet om skyld i dødsfallet komme på bordet.

 

Hvis folk på 80+ år dør i birken hender det vel at folk tenker at vedkomne var heldig som døde i sporet og ikke på et sykehjem, men selv i seilermiljøet er det ingen som mener at 13 åringen ønsker å død...lykkelig med Stillehaveti som kulisse.

 

De fleste foreldre er vel overbeskyttende fordi det verste som kan skje er at barna skader seg alvorlig. Dog må man jp slippe dem ut av redet...men en far som ønsker å slipper en 13 åring ut på jordomseiling har en nesten naturstrig syn på sin farsrolle.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... psykologen kan fastslå om ungdommen er moden nok til å dra.

 

Flott båt du har i profilbildet Sun Flyer !

Har du selv småunger som takket være sin modenhet ltar små helgeturer alene med båten slik at de kan snurre rundt jorden alene som 9 åringer om noen år ? Rekorden for yngste solojordomseiler presses nok snart under 10 tallet !

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du selv småunger som takket være sin modenhet ltar små helgeturer alene med båten slik at de kan snurre rundt jorden alene som 9 åringer om noen år ?

Om jeg har barn og hvilken alder de evt er i, er totalt irrelevant i denne diskusjonen.

 

Her er en litt mer seriøs artikkel om saken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, men psykologen kan fastslå om ungdommen er moden nok til å dra.

 

Salts amatørpsykologiske utredning:

 

Der er den paradoksale situasjon at netopp det faktum at hun vil dra viser at hun ikke er moden til å dra.

Det sentrale spørsmålet er om hun er en liten pappadaltunge som ikke har startet løsrivelsen fra forldrene eller om hun er blitt en selvstendig person med egne meningers mot med en viss uavhengighet fra foreldrene.

 

At hun tilsynelatende lojalt og uten invendinger lever ut pappas seilerdrømmer vitner om en tenåring som ikke har nådd "trassalderen". Hvis hun var moden ville hun banket i bordet så pappa fikk kaffen i halsen og informert at i år er jeg drittlei båtlivet og skal på sykkeltur med kjæsesten i paralelklassen til rivieraen........eller sagt at pappa nok ikke kan bli med i seilbåten fordi hun har lovet resten av punkebandet at de skal seile til Danmark og Roskildefestivalen....

 

Modning innebærer jo ofte en viss avstandstagen til foreldrenes virkelighetsoppfatning og idealer.

 

Hvis hun seiler på langtur som pappadalt og modnes på veien kan han få en overaskelse........hvis hun ringer fra en havn i Chile å forteller at jordomeilingen blir litt forsinket fordi hun har truffet noen kuule typer som vil ha henne med på snowboard i Andesfjellene....eller enda værre....hvis pappa får en SMS om at seilasen er i rute og at hun i siste havn inviterte hun noen kuule typer med videre på seilasen........altså ingen solo-rekord.

 

Hvis hun rappet pappas båt å dro på jordomseiling mot hans vilje ville trodd at det var hennes beslutning og at hun var en moden jente...ellers ikke.

 

Et eksempel på en moden ungdom var Jarle AndHøy (da 19 år) som seilte rundt Kapp Horn med en liten båt. Den ville idden var muligens ungdommelig overmot men viste at han var en selvstendig ung mann.

 

Denne tenåringen far Nederland som kommer til dekket bord viser tilsynelatende en uselvstendig pappadalt.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til om Laura Dekker bør få seile sin jordomseiling eller ikke:

 

Dette utsagnet er som hentet rett utfra Joseph Hellers bok Catch-22. :crazy:

 

Salts amatørpsykologiske utredning:

 

Der er den paradoksale situasjon at netopp det faktum at hun vil dra viser at hun ikke er moden til å dra.

Link to post
Share on other sites

Når de 2 eldste barna mine var 13 lot jeg de sykle til skolen til tross for at det er mange som dør i trafikken hvert år. Er jeg en dårlig far for det? Når den eldste dattera min var tenåring ville jeg vurdert å gi henne lov, men mest sannsynlig måtte hun ventet noen år. Er jeg en dårlig far for det? Hun dro på eget initiativ til Karibien på seiltur i slutten av tenårene. Hadde spart i flere år for å gjennomføre en drøm. Er jeg en dårlig far som ikke nektet henne det? Tvertimot støttet jeg henne fullt ut og er svært stolt av henne. Om en av søsknene hennes hadde spurt hadde jeg ikke vurdert å si ja. Det kommer av modenhet og kunnskap.

 

Jeg var kun 8 år når jeg krysset Oslofjorden i jolle på egenhånd, den gang synes jeg det var en barriere. Bror til en kamerat var 12 - 13 år når han dro til Danmark i en BB11 alene. Ble lei der, solgte båten og tok toget hjem, men 3 år etter var han på egen kjøl til Sør-Afrika.

 

Første gang jeg opplevde storm var i Skagerak som 18-åring alene i en båt som definitivt ikke var bygd for dette. Seilte gjennom denne og lærte utrolig mye av det (bl.a. å alltid høre på værmeldingen :headbang: )

 

Noen barn vil oppleve noe og bryte barrierer. Sånn er det bare og dersom kunnskapen og lysten er der så bør ikke alder være det største hinderet.

 

Jeg er forøvrig heller ikke den som skriker høyest om at alle lekeapparater bør polstres da noe bør barna lære selv. :cool:

Link to post
Share on other sites

Denne tenåringen far Nederland som kommer til dekket bord viser tilsynelatende en uselvstendig pappadalt.....

Er det vanskelig å forestille deg at en 13-åring virkelig kan brenne for noe aldeles på egen hånd og uten å bli dyttet på av foreldrene? Da tror jeg ikke du har blitt ordentlig kjent med så mange eksemplarer.

 

Ordene "pappadalt", "dekket bord" og "uselvstendig" er ikke akkurat de første som faller meg inn når jeg hører om noen som skal seile jorda rundt alene, uansett alder. For meg er det helt ufattelig at noen kan koble slike ord til et prosjekt som dette.

 

Ellers er det pussig hvordan mange her har reagert sterkt negativt på dette, samtidig som de ikke med et ord nevner 16- og 17-åringene som har gjort det samme. Forskjellen mellom 13 og 16 er selvfølgelig større enn mellom 23 og 26, men alle er likevel veldig unge mennesker.

 

En hel del 13-åringer er faktisk unike og har langt mer modenhet og kunnskap enn jevnaldrende på sitt spesielle område, enten det er som seiler, fiolinist, matematiker eller fotballspiller. Jeg tror det er vanskelig å nå så langt uten støtte fra foreldrene, men helt umulig å nå så langt bare fordi foreldrene ønsker det. Det er helt nødvendig at de også selv har talent, kunnskaper, erfaring og - først og fremst - et brennende ønske om å klare nye utfordringer.

 

For meg er det helt klart at Laura har det. Ingenting tyder på at faren noensinne har tvunget henne ut i båten, og nettopp her i Baatplassen må det være mange som har hatt det på samme måte (inkludert meg selv): at det å være i båten og på vannet var det beste vi visste.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har foreldrene miste omsorgen for henne i 2 måneder i første omgang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er jeg en dårlig far for det?

 

Hva andre mener er vel uinteressant.......de strengeste og mest nådeløse "dommerne" over foreldrenes anvar hvis det skulle gå galt med egne barn er vel foreldrene selv......

 

Hvor grensen går for hva som er forsvarlig blir subjektiv, men å sende en 13 åring alen rundt verden må vel objektivt sett kunne sies å være en for stor kalkulert risiko.

 

Når det gjelder tenåringsturen dhjerp nevner høres det artig ut uten å være xtremsport.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...