drfiskå Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Idag har jeg fått revet ut interiør, målet er å kjøre en så enkel så mulig stil; og da er de hvite platene dere ser på bildene under ikke en del av planen Imorgen blir det utvask av skrog innvendig, samt en del skraping. Oppdaget litt råte i taket 2 steder (der hvor geldender (?) er skrudd igjennom i taket), så må finne en måte å fikse dette på, ellers tror jeg ikke det blir så mye mer overraskelser; nå er stort sett alt åpent og det som var dårlig har blitt fjernet. Må også bytte 3 vinduer, men har en glassmester rett i nabolaget så bestiller bare nye vinduer på samme mål som de gamle, pakningene ser ok ut. Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Fjernet alt av interiør idag, dukket selfølgelig opp litt mer råte, så prosjektet blir ganske omfattende ;-) Under dørken er det tidligere malt/behandlet med noe rød/blå maling, har skrapt litt i dette da det før jeg begynte var helt sort av olje/smuss, men bør jeg skrape til tre og behandle med olje/terpentin her? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Ternen32 Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Selv ville jeg gjort det :) men nå er jeg ingen stor fan av maling under dørken, samt ved å bruke olje og terpentin bevares treverket. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
drfiskå Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Da fant jeg ennå mer råte, det har lekt ferskvann inn på begge sider av styrhuset; så her er det omfattende skader, det øverste av bord på hver side på skiftes ut, samt begge spantene. Overbygg må byttes i sin helhet, så nå fikk jeg igrunn hele prosjektet litt i halsen! Hva ville dere gjort? Jeg betalte ingenting for båten, og den har heller ingen sentimental betydning; utover at jeg veldig gjerne vil ha en trebåt og har veldig gode minner fra slike fra barndommen. Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Ternen32 Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 vanskelig å si, trenger ikke være verdens undergang, øvredelen av skroget er det enkleste å skifte ut, blir værre til lenger ned du kommer. kunne vært artig å sett noen bilder av råteskadene, så man får et overblikk over hvor ille det er, Men er treverket i bunndelen bra, så kan det være fornuftig og satse på denne fremfor å ende opp med en er dårlig i bunnen :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
drfiskå Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Så langt jeg har sett er bunnen bra, det er kun 5-10 øverste cm på de øverste bordene som har skader/råte, kommer til å fjerne overbygg og prøve å bygge rimeligt likt da jeg var fornøyd med hvordan dette så ut. Har bestilt inn linolje og terpentin nå, og planlagt hva jeg må ta ut av materialer som kan brukes til mal for nye emner. Imorgen reiser jeg til Oslo på konsert, men kan legge ut noen bilder av områdene med råte samt hva som er gjort så langt på onsdag/torsdag ☺️? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
turøy Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 hei, holder på å pusse ein snekke som har stått på land lenge og lurer på kva som er best å behandle den med har skrapt av all gammal lakk og bunnstoff og ser at det er brukt black vernish på innsiden og utsiden under vannlinjen. planen er da å skrape resten av båten rein og så ta på ny black vernish undervannlinjen på innsiden og utsiden også bruke linolje og terpentin over vannlinjen og toppe med benarolje. Men over vannlinjen på innsiden er eg usikker kva type grunning eg bør bruke før eg tar på oljebasert maling. er det blymønje som er tingen? kom med tips! Sitér dette innlegget Link to post
turøy Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 hei, holder på å pusse ein snekke som har stått på land lenge og lurer på kva som er best å behandle den med har skrapt av all gammal lakk og bunnstoff og ser at det er brukt black vernish på innsiden og utsiden under vannlinjen. planen er da å skrape resten av båten rein og så ta på ny black vernish undervannlinjen på innsiden og utsiden også bruke linolje og terpentin over vannlinjen og toppe med benarolje. Men over vannlinjen på innsiden er eg usikker kva type grunning eg bør bruke før eg tar på oljebasert maling. er det blymønje som er tingen? kom med tips! Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Denne var flott :) nydelig. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Louise V Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Denne var flott :) nydelig. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Denne var flott :) nydelig. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Dea Mares, nydelig skute, hvilket merke? Hvor stor og hvilken fart marsjer du på? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Festina_Lente Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Denne var usedvanlig pen - og jeg har sett mange. Flere bilder takk - like fin fra alle kanter? Mvh, Even m/ Furuholmen spissgatter fra 1952. Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Dea Mares, nydelig skute, hvilket merke? Hvor stor og hvilken fart marsjer du på? Furuholmen/Scheen 39,6 fot oneoff. Bygget hos Kitthelsen Trebåtbyggeri i Risør i 1967 2012 Yanmar 6LY3 ETP 466hk Mars: 21 Max : 27.9 Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Redigert 29.November.2014 av Dea Mares (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Skjønner da hvorfor denne har likhetstrekk med vår [emoji4] i og med at de er begge etter tegninger av Furuholme/Sceen [emoji4] Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Bodehode Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Smykke, rett og slett et smykke Med tanke på at hun er bygget i -67, ser slik ut og marsjer 21 må datidens kjøper være en velholdt herremann (eller dame) :-) Minner litt om Storebro 34 fra 70-tallet, snakk om tidløst design! En vakker skute, rett og slett :-) Har hun en historie? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Louise V Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Det er historie på båten siden den var ny med alle eiere dukumentert. Skroget er designet for fart opp mot 30 knop men går veldig lett og fint rundt 20 knop Båten er opprinnelig levert med Bensin V8 som senere ble erstattet av en Perkins V8 Diesel som igjen ble erstattet i 2012 med en ny Yanmar. At det er vise likhetstrekk med de gamle Storebro Storö båtene er ikke så rart da Scheen tegnet Storebro Storö l på 28 fot som var forgjengeren til det som senere ble storö 34 som mange kjenner Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 (redigert) Det skjedde en feil... Redigert 22.Januar.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Nå har jeg holdt på, fra og til, med renoveringa av doryen min i over ett år. Nå skal jeg skifte dekket foran. Jeg har fått en snekker til å lage staver (21x45mm) i al-rik furu. Han har også grovtilpassa bærebjelker av naturlig bøyd furu. De gamle bjelkene var dårlige. Stavene har fått natespor ca halvveis av dybden. Nå lurer jeg på om jeg skal lime dem (epoxy) til bjelker og "karm" (lager til en utforing på et par cm fra skanbordet)? Mye av det jeg har gjort inne i kabinen har vært limt slik, men da under langt høyere temperatur. Om jeg skal bruke epoxy må vel temperaturen kraftig opp? Kanskje skulle jeg lagt finer mellom, men jeg har inntrykk av at epoxymetoden er beregna brukt på tynne bord, slik at det blir gjennomvæta. Det vanlige er vel å skru stavene fast i bjelkene, og så proppe. Noen som har noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Her er det som står att etter at det meste gammalt er fjerna. Dekket skal gå litt inn i kabinen på sidene, under vinduene, men altså ikke der luka kommer. Den nye bjelka i framkant på bildet, er i sittehøyde. Lager sannsynligvis to nye innover på samme høyde. Spantet til høyre er skifta ned til der det er blackvernis-behandla, samme med det trehvite innunder dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Da har jeg bestemt meg for å lage gammaldags dekk med staver i furu og nater med bumullstråd og Simpson nate/fuge-masse. Jeg har prøvelagt noen staver, men har funni ut at jeg vil "forsegle" rommet forut med "Nautical underwater primer" og hvit båtmaling først. Det er umulig å si hva slags oljer som er brukt, men at det er rå linolje i borda er sikkert. Primeren vil forhåpentligvis kunne gi godt feste for hvitmalinga. Det er mulig jeg kommer til å panele dette rommet etter at båten har kommet på sjøen. Mulig jeg gjør panelborda ferdige før jeg dekker. Båten har liggi på land sida november 2013, i presenningshus sida august 2014, så den er rimelig tørr. Jeg får vente med "garnering", paneler og dørk, til jeg ser hvor hun lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.