Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Idag har jeg fått revet ut interiør, målet er å kjøre en så enkel så mulig stil; og da er de hvite platene dere ser på bildene under ikke en del av planen :lol:

Imorgen blir det utvask av skrog innvendig, samt en del skraping.

 

Oppdaget litt råte i taket 2 steder (der hvor geldender (?) er skrudd igjennom i taket), så må finne en måte å fikse dette på, ellers tror jeg ikke det blir så mye mer overraskelser; nå er stort sett alt åpent og det som var dårlig har blitt fjernet.

 

Må også bytte 3 vinduer, men har en glassmester rett i nabolaget så bestiller bare nye vinduer på samme mål som de gamle, pakningene ser ok ut.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fjernet alt av interiør idag, dukket selfølgelig opp litt mer råte, så prosjektet blir ganske omfattende ;-)

 

Under dørken er det tidligere malt/behandlet med noe rød/blå maling, har skrapt litt i dette da det før jeg begynte var helt sort av olje/smuss, men bør jeg skrape til tre og behandle med olje/terpentin her?

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg ennå mer råte, det har lekt ferskvann inn på begge sider av styrhuset; så her er det omfattende skader, det øverste av bord på hver side på skiftes ut, samt begge spantene. Overbygg må byttes i sin helhet, så nå fikk jeg igrunn hele prosjektet litt i halsen! :rolleyes:

 

Hva ville dere gjort?

 

Jeg betalte ingenting for båten, og den har heller ingen sentimental betydning; utover at jeg veldig gjerne vil ha en trebåt og har veldig gode minner fra slike fra barndommen.

Link to post
Share on other sites

vanskelig å si, trenger ikke være verdens undergang, øvredelen av skroget er det enkleste å skifte ut, blir værre til lenger ned du kommer. kunne vært artig å sett noen bilder av råteskadene, så man får et overblikk over hvor ille det er,

 

Men er treverket i bunndelen bra, så kan det være fornuftig og satse på denne fremfor å ende opp med en er dårlig i bunnen :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har sett er bunnen bra, det er kun 5-10 øverste cm på de øverste bordene som har skader/råte, kommer til å fjerne overbygg og prøve å bygge rimeligt likt da jeg var fornøyd med hvordan dette så ut.

 

Har bestilt inn linolje og terpentin nå, og planlagt hva jeg må ta ut av materialer som kan brukes til mal for nye emner.

 

Imorgen reiser jeg til Oslo på konsert, men kan legge ut noen bilder av områdene med råte samt hva som er gjort så langt på onsdag/torsdag ☺️?

Link to post
Share on other sites

hei, holder på å pusse ein snekke som har stått på land lenge og lurer på kva som er best å behandle den med har skrapt av all gammal lakk og bunnstoff og ser at det er brukt black vernish på innsiden og utsiden under vannlinjen.

planen er da å skrape resten av båten rein og så ta på ny black vernish undervannlinjen på innsiden og utsiden også bruke linolje og terpentin over vannlinjen og toppe med benarolje.

Men over vannlinjen på innsiden er eg usikker kva type grunning eg bør bruke før eg tar på oljebasert maling.

er det blymønje som er tingen?

kom med tips! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

hei, holder på å pusse ein snekke som har stått på land lenge og lurer på kva som er best å behandle den med har skrapt av all gammal lakk og bunnstoff og ser at det er brukt black vernish på innsiden og utsiden under vannlinjen.

planen er da å skrape resten av båten rein og så ta på ny black vernish undervannlinjen på innsiden og utsiden også bruke linolje og terpentin over vannlinjen og toppe med benarolje.

Men over vannlinjen på innsiden er eg usikker kva type grunning eg bør bruke før eg tar på oljebasert maling.

er det blymønje som er tingen?

kom med tips! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Smykke, rett og slett et smykke

Med tanke på at hun er bygget i -67, ser slik ut og marsjer 21 må datidens kjøper være en velholdt herremann (eller dame) :-)

Minner litt om Storebro 34 fra 70-tallet, snakk om tidløst design!

En vakker skute, rett og slett :-)

Har hun en historie?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det er historie på båten siden den var ny med alle eiere dukumentert.

Skroget er designet for fart opp mot 30 knop

men går veldig lett og fint rundt 20 knop

Båten er opprinnelig levert med Bensin V8 som

senere ble erstattet av en Perkins V8 Diesel som igjen ble erstattet i 2012 med en ny Yanmar.

At det er vise likhetstrekk med de gamle Storebro Storö båtene er ikke så rart da Scheen tegnet Storebro Storö l på 28 fot som var forgjengeren til det som senere ble storö 34 som mange kjenner

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg holdt på, fra og til, med renoveringa av doryen min i over ett år. Nå skal jeg skifte dekket foran. Jeg har fått en snekker til å lage staver (21x45mm) i al-rik furu. Han har også grovtilpassa bærebjelker av naturlig bøyd furu. De gamle bjelkene var dårlige. Stavene har fått natespor ca halvveis av dybden. Nå lurer jeg på om jeg skal lime dem (epoxy) til bjelker og "karm" (lager til en utforing på et par cm fra skanbordet)? Mye av det jeg har gjort inne i kabinen har vært limt slik, men da under langt høyere temperatur. Om jeg skal bruke epoxy må vel temperaturen kraftig opp? Kanskje skulle jeg lagt finer mellom, men jeg har inntrykk av at epoxymetoden er beregna brukt på tynne bord, slik at det blir gjennomvæta. Det vanlige er vel å skru stavene fast i bjelkene, og så proppe. Noen som har noen tanker om dette? bilde

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Her er det som står att etter at det meste gammalt er fjerna. Dekket skal gå litt inn i kabinen på sidene, under vinduene, men altså ikke der luka kommer. Den nye bjelka i framkant på bildet, er i sittehøyde. Lager sannsynligvis to nye innover på samme høyde. Spantet til høyre er skifta ned til der det er blackvernis-behandla, samme med det trehvite innunder dekket.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg bestemt meg for å lage gammaldags dekk med staver i furu og nater med bumullstråd og Simpson nate/fuge-masse. Jeg har prøvelagt noen staver, men har funni ut at jeg vil "forsegle" rommet forut med "Nautical underwater primer" og hvit båtmaling først. Det er umulig å si hva slags oljer som er brukt, men at det er rå linolje i borda er sikkert. Primeren vil forhåpentligvis kunne gi godt feste for hvitmalinga. Det er mulig jeg kommer til å panele dette rommet etter at båten har kommet på sjøen. Mulig jeg gjør panelborda ferdige før jeg dekker. Båten har liggi på land sida november 2013, i presenningshus sida august 2014, så den er rimelig tørr. Jeg får vente med "garnering", paneler og dørk, til jeg ser hvor hun lekker. bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...