Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeppsann. Skal du ha ein då Wasco??

Ja, en slik soppventil hadde gjort seg fint på skutetaket mitt...

De er jo bare lekkre.

Så kan jeg skryte av at den egentlig ble innkjøpt til en Furuholmen og av en fyr som kjører Masaratti.. :yesnod:

 

Halegattet passer dessverre ikke på båten min, og selv om de pullertene var flotte, ser jeg ikke at jeg kan ha noe bruk for dem heller....

 

Sender deg en IM med adressen min jeg Champagne, så kan vi også bli enige om betaling

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken type tre er det i skroget ditt igjen Dalton?

[Red: ser ut som furu på bildene]

 

10 liter høres lite ut på rundt 29 fots skrog.

 

Dersom du ser for deg å bruke en 1\3 av hver, som jeg mener er VELDIG mye tretjære så tror jeg ikke du får så god og dyp penetrering, tretjæra gjør den jo tykkere enn om du hadde ren linolje\terpentin blanding ikke sant, hva er viktigst å få inn, oljen eller tjæra?

Riktig observert. Skroget er furu. Det med like deler linolje, terpentin og tjære er noe jeg har lest i litteraturen, så hvis noen har noen andre anbefalte blandingsforhold er jeg åpen for forslag. Har ikke lyst til å gjøre noe halvveis, så det er derfor jeg spør. Jeg hadde tenkt å kjøpe 10 liter av hver, slik at jeg ender opp med 30 liter suppe. Mener du dette er for lite? Furu trekker vel ikke like mye som gran?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å kjøpe 10 liter av hver, slik at jeg ender opp med 30 liter suppe. Mener du dette er for lite? Furu trekker vel ikke like mye som gran?

 

Dersom skuta di er kjempetørr hvilket jeg ikke tror den er i forhold til hvordan den ser ut på de bildene jeg har sett her inne, så gjør det ikke no å bestille opp det kvantumet du snakker om for så å supplere dersom du løper tom for suppe. Jeg syntes det var mye tjære i den blandingen, men som nevnt, eneste jeg har brukt tjære på er spisestue bordet mitt..så ikke hør på meg om den biten..

Link to post
Share on other sites

Riktig observert. Skroget er furu. Det med like deler linolje, terpentin og tjære er noe jeg har lest i litteraturen, så hvis noen har noen andre anbefalte blandingsforhold er jeg åpen for forslag.

Dette med 1/3 del av hvert er en gammel kjent oppskrift.

Men du må nesten prøve deg fram med mengend av tretjære - i forhold til hvor mørkt du ønsker at resultatet skal bli.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd , holder selv på med en fiskekutter ,48 fot, 1963 modell..

Utførte et lite ekspriment for noen få år siden som sikkert er interesangt her..

 

Tok to biter av samme plank ( var gran :nonod: )

Laget to like former av plast og festet på med sikaflex .

Smurte like mengder Ovatrol D1 og Gjøco G1 i hver form , smurte gode lag over ca 2 dager.

Etter 2 dager var det Gjøco på andre siden. Hadde da brukt 2 dl , trengte nesten 3 med Ovatrol for og få samme resultat.

Skal ikke annbefale noe for noen , men denne testen vant Gjøco. Var også billigere....

Har brukt 30 liter G1 på dekket + snart 10 liter Dekksolje...

Noen andre som har erfaring med Gjøco produkter ? Hører rykter om at malingen deres ikke er noe spesielt bra...??

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som vet om linolje/terpentinblandingen farger furu noe nevneverdig? :confused: Jeg vil helst beholde den så trehvit som mulig. :smiley:

Jeg har planer om det motsatte, altså få skroget noe mørkere. Er litt i tvil om jeg skal bruke tjære til dette, eller om jeg skal blande inn litt farge i toppstrøket. Skuta er så ujevn i fargen at jeg vil ha henne litt nærmere mahogny, kanskje med hvitt toppbord.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Noen andre som har erfaring med Gjøco produkter ? Hører rykter om at malingen deres ikke er noe spesielt bra...??

For det første, så hade vi blitt veldig glad hvis du la ut noen bilder av båten din... :yesnod:

Har ingen erfaring med Gjøco sine produkter. Hva andre sier eller mener er vel ikke det avgjørende her. I følge dine tester er Gjøco best, og billigst, så da er jo den saken klar.

Nå kan det også være at de ulike produktene reagerer ulikt på ulike tresorter.

Hvis jeg ikke tar feil, så er vel langt de fleste trebåter bygget i furu, og det kan jo hende at furu reagerer anderledes på de ulike produktene.

Er hele skøyta de bygget i gran?

 

Jeg har planer om det motsatte, altså få skroget noe mørkere. Er litt i tvil om jeg skal bruke tjære til dette, eller om jeg skal blande inn litt farge i toppstrøket. Skuta er så ujevn i fargen at jeg vil ha henne litt nærmere mahogny, kanskje med hvitt toppbord.

 

Et alternativ er å blande litt tretjære, sammen med linolje og terpentin.

Men etter hva Champagne har erfart så blander ikke tretjære seg så godt med fek Owatrol.

Mengden av tretjære avgjør hvor mørkt resultatet blir.

 

Et annet alternativ er selvsagt å beise skroget, slik thomsped har gjort

thomsped.jpg

Du kan selvsagt velge en lysere beis, hvis du synes dette blir for mørkt

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å blande litt tretjære, sammen med linolje og terpentin.

Men etter hva Champagne har erfart så blander ikke tretjære seg så godt med fek Owatrol.

Mengden av tretjære avgjør hvor mørkt resultatet blir.

 

Et annet alternativ er selvsagt å beise skroget, slik thomsped har gjort

Du kan selvsagt velge en lysere beis, hvis du synes dette blir for mørkt

Beisen til thomsped var nok en tanke for mørk og litt for rød, men i riktig gate. Vil beising hindre inntrenging av olje, eller er det uproblematisk? Hva slags beis er å anbefale til formålet? En form for spritbeis vil vel ikke tette igjen treverket for senere behandling.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal beise, så legger du på beisen etter at treverket er mettet med olje/linol eller hva du velger.

Du må bare være påpasselig under prosessen med å påføre oljen.

Oljen skal påføres "vått i vått" som det heter.

 

Om du velger å påføre to-tre strøk om dagen, eller du velger å gå på med 10-15 strøk i løpet av en dag, så er det veldig viktig, når du er ferdig med dagens jobb at du tørker godt over skroget, slik at det ikke blir liggende en film med olje på skroget

Denne filmen vil herde i løpet av natten, og vil forhindre at skroget trekker til seg mer olje.

Hvis dene filmen får herde, vil dette også gjøre at beisen ikke fester seg.

 

Når skroget er godt mettet med olje, vil det også gjøre at du ikke trenger så mye beis.

 

Jeg har brukt en spritbasert beis i styrhuset, og liker denne fargen veldig godt

Men det finnes jo mange andre farger å velge i

oppussing_008.jpg

Link to post
Share on other sites

Linolje har ikke noe særlig farge, Her er et bilde av min forrige båt behandlet med linolje og senere lakket med Epifanes

halden_020.jpg

arina25.jpg

Arina hadde nok ikke vært noe særlig lyserere hvis jeg bare hadde brukt lakk! Husk den fargen linoljen har på kanna, blir ganske uttynnet når du smører den på skroget, og den trekker inn og blir ikke liggende som et lag på utsiden.

Hvis du vil skjule litt skavanker og ujevnheter i furu kan man bruke en litt gyllen lakk, eller kanskje tretjære, men den har jeg ingen erfaring med. Ravilakken og eller benar kan funke bra til dette, men ikke beis et furu skrog :nonod: Miranda, som Wasco viser til er i mahogny og er blitt beiset med mahognybeis for å få frem mahognyfargen og for at den ikke skal bli solbleket så alt for tidlig. Hva er det for ujevnheter Dalton? Tror du ikke de forsvinner hvis du pusser ned?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...