Bjørkski Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Diverse soppdreper blir også brukt på trebåter, men er ikke noe mirakelmidel. Jevnt vedlikehold er nøklen. Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Tusen takk for svar! Har veldig lyst på båten, største minus er at motoren støyer kraftig, noe som senker trivselen ombord betraktelig 😕 Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Bjørkski Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Ta med en båtbygger for å se på båten. Ligger båten i Stavanger området kan du feks kontakte Morten på Naustvik slipp på Hundvåg, eller Jørn hos Ryfylketrebåtbyggeri på Finnøy. De er begge dyktige og hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Her er min trebåt, 30 fot Sjøløven laget en egen tråd med diverse oppdateringer fortløpende her: Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Nå ser vi på en Sandøy 28 med akterkabin. Vet noen noe om den? I forhold til en Johnsen krysser, virker den litt rund og god 😊 men samtidig mer romslig ☺️ Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
T.Vårlid Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 (redigert) Er det denne du tenker på Litt vanskelig å si noe om en spesifikk trebåt uten å ha sett den selv, men denne på Hundvåg ser da ut som et bra utgangspunkt! Redigert 7.April.2021 av T.Vårlid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Ja, det er den ja. Hadde en rask titt i dag uten eieren. Skal se den med eier i morgen, men værmeldingen er helt grusom 😕 Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
T.Vårlid Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Da får du sett hvor tett den er i overbygget i det minste Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Fins det en bok som er "trebåtbibelen" for stell og vedlikehold? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
T.Vårlid Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 jrewing skrev On 7.4.2021 at 23.09: Ja, det er den ja. Hadde en rask titt i dag uten eieren. Skal se den med eier i morgen, men værmeldingen er helt grusom 😕 ser båten er borte fra Finn.no, går det an å gratulere med ny skute?? Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Ja, det går an Har ikke overtatt den ennå, men kontrakt er underskrevet. Nå mangler bare båtplass Skal opprette tråd for den når jeg har overtatt nøklene. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
T.Vårlid Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 jrewing skrev for 1 time siden: Ja, det går an Har ikke overtatt den ennå, men kontrakt er underskrevet. Nå mangler bare båtplass Skal opprette tråd for den når jeg har overtatt nøklene. Fantastisk bra plutselig så møtes vi på fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Ja, det finnes flere religioner for trebåter og derav flere bibler. Jeg er veldig fan av den svenske bibelen, Thomas Larssons träbåtsrenovering Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
T.Vårlid Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 jrewing skrev On 9.4.2021 at 15.41: Ja, det går an Har ikke overtatt den ennå, men kontrakt er underskrevet. Nå mangler bare båtplass Skal opprette tråd for den når jeg har overtatt nøklene. Hvordan er livet med den nye båten? Går vi snart se en dedikert tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Hei folkens! Jeg har nå overtatt en motorseiler kallt Moas Ark. Hun skal være en av flere i en serie og er byggd av Skaar på Greåker. Er det noen her som har et søsken av Dirlanda eller som har noe kjennskap om båtene? På forhånd takk Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
jrewing Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 T.Vårlid skrev for 8 timer siden: Hvordan er livet med den nye båten? Går vi snart se en dedikert tråd? Ja, det er absolutt planen! Sålangt har vi hatt en kjempefin tur til Litle Teistholmen da det var så varmt. Nydelig førstetur😁 Men så fant jeg ut at dynamoen er gåen, så da turte jeg ikke ta flere turer. Planen er å installere ny i morgen. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
T.Vårlid Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 jrewing skrev 47 minutter siden: Ja, det er absolutt planen! Sålangt har vi hatt en kjempefin tur til Litle Teistholmen da det var så varmt. Nydelig førstetur😁 Men så fant jeg ut at dynamoen er gåen, så da turte jeg ikke ta flere turer. Planen er å installere ny i morgen. Høres jo topp ut!! Litle Teistholmen er en flott plass! tomsped: nydelig skute som vi absolutt tåler flere bilder og info om! Sitér dette innlegget Link to post
jrewing Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Ja, Dirlanda ser fantastisk ut. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Moas-ark Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Javisst er hun fin Jeg vet ikke så mye enda. Selgeren fortalte mye da jeg var å så på båten, men mesteparten av det gikk tvers gjennom 😂 Har booket et møte noen dager før overlevering, så får håpe noe setter seg da. Ellers har jeg bare ett eget bilde, men har jo funnet noen på nett. Det første er fra annonsen, det andre er fra siden til Risør trebåtfestival(noen år siden) og det siste er mitt Redigert 26.April.2021 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
T.Vårlid Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 (redigert) I dag har jeg tatt av presenningen av Miranda. Faren min kjøpte skroget mens jeg lå nyfødt på føden. Han ble klar 5 år senere, så store deler av min barndom er i denne båten. På midten av 90 tallet ble båten solgt ut av familien og i 2008 fant vi den igjen, henslengt og herjet. Vi tok den hjem igjen og startet restaureringen, men på et tidspunkt kom det andre ting som måtte prioriteres. Nå har den ligget i hagen i mange år. Jeg har forsøkt å få noen til å ta over prosjektet, men det er dessverre lite respons å få. Jeg er et sted i livet der dette prosjektet blir for stort og tidkrevende og nå trenger vi å få tilbake hagen. I morgen skal jeg ringe huggeren. Fy så vondt det gjør, heldigvis kommer snart en ny trebåt hjem som er i brukstand og som ligger på sjøen. Redigert 27.April.2021 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
jrewing Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 😭 triste greier Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Wartsila Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Det gjør vondt i hjertet at en så fin båt må gå Ser jo på bildene at det er et glimrende utgangspunkt for noen som er litt nevenyttige, men folk i dag dar kanskje ikke interressen..? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Moas-ark Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Wartsila skrev for 11 timer siden: Det gjør vondt i hjertet at en så fin båt må gå Ser jo på bildene at det er et glimrende utgangspunkt for noen som er litt nevenyttige, men folk i dag dar kanskje ikke interressen..? Ja, det er et veldig godt utgangspunkt, kunne blitt en kjempe fin båt. Eller var, i dag begynte jeg å demontere overbygget og dollbord, blir mye fin teak og mahogny jeg evt kan bruke ved reparasjoner i den nye båten da. Interessen for trebåter er nok fallende ja, vi treskaller blir det bare færre og færre av. 😄 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Vosso63 Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Uff, dette gjorde vondt langt inn i båtsjela (som er en stor og kjenslevar del av sjela mi)! Jeg veit jo det går med digre biter av lystbåthistorien i de tider vi lever i, men å få det slik presentert er rett og slett uhyggelig. Jeg skjønner deg godt, men det er asså noe revnende gæli med et samfunn der folk har mer behov for å pusse opp allerede oppussa hus og leiligheter enn å drive med slikt som dette. Jeg har dessverre ikke kapasitet, og ser på nett og i havner og marinaer at interessen er laber blant slike som burde kunne klare jobben. Veldig, veldig, veldig rart. Trur vi kommer til å se tilbake på denne tida slik vi ser tilbake på tida da nydelige hus ble herpa med husmorvinduer, huntonitt og eternitt. Det hullet i småbåt- og lystbåthistorien som dannes nå vil aldri kunne fylles igjen... Kondolerer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.