Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Siden disse ventilene var tiltenkt dine båt Champangne, så går jeg ut fra at det er snakk om aluminium varianten, og ikke de hvite av plast?

I så fall kunne jeg også trenge en...hvis ikke trehest skal ha alle.

 

Har en av plastvarianten på styrhustaket, men den er gammel og litt tæret av tidens tann...

Men trehest har selvsagt førsteretten - siden jeg var så treg til å reagere....

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta noen bilder i kveld hvis jeg klarer å finne de fire soppene i garasjen. Jeg mener de ligger der, det er en ørliten mulighet de ligger på utstyrslageret ved båten. Da kan det ta litt tid da jeg ikke har planlagt å jobbe båt før om ca 14dager.

 

Jeg har også en liten eske med de gamle pullere, noen halegatt, noen flaggholdere osv liggende, si ifra hvis dette kan være av interesse. Jeg besluttet tidligere i år å bytte alle zamac detaljene til syrefast & forniklet messing i prosessen med å renovere båten, disse dekksbeslangene er godt brukt i motsettning til ventilasjons soppene som er nye.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Der ser du! Trebåt er terapi. Gjer folk glad og lukkeleg! :yesnod:

Ja, og får oss til å skrive nynorsk... :yesnod:

 

 

Jeg har også en liten eske med de gamle pullere, noen halegatt, noen flaggholdere osv liggende, si ifra hvis dette kan være av interesse. Jeg besluttet tidligere i år å bytte alle zamac detaljene til syrefast & forniklet messing i prosessen med å renovere båten, disse dekksbeslangene er godt brukt i motsettning til ventilasjons soppene som er nye.

 

Her er det interesse for alt

Har planer om å skifte ut et par halegatt. De jeg har er for små og trange

Ellers er nesten alt av interesse....bare det ikke er av plast... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ellers er nesten alt av interesse....bare det ikke er av plast... :giggle:

 

Wasco, eneste plasten ombord i skuta mi er i isoleringen i ledningene og mappen til de svenske båtsport kartene... :wink:

 

(ps...strøk i nynorsk, og er stolt av det, Dansk er ett dejlig språk!)

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så dere driver og mobber minoritetsgrupper (sogninger) :cryin: . Er vel mest naturleg for meg og skrive nynorsk med innlagte bokmål, har det etter 13 år i landflyktighet oslo, hadeland og Geilo. Så eg tar ikkje det så høgtidleg med skriftmål, berre folk skjønar meg :lol:

Link to post
Share on other sites

kan noen av dere trebåt gutta fortelle meg hvilke plate type jeg skal bruke ved innvendig utskifting av eks vegger ?

Kan man bruke finer (vanlig) og lakke den ?

 

Hvis du skal bruke finer er det viktig at den er vannfast, det vil si at den er limt med vannfast lim. Har selv benyttet teakfiner som jeg forseglet med epoxy på alle kanter. Kantene er særlig viktig å få forseglet da dette er svake punkter som kan trekke vann.

 

Etter at alle kanter er forseglet brukte jeg Hempel Dura Satin for å lakke med, dette gir en silkematt overflate, noe jeg syntes er fint, men her er jo smaken som baken, delt i to :lol:

 

Har meget god erfaring med dette, og kommer til å gjøre det igjen :flag:

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men tilbake til alvorligere saker. Var inne på båten og skulle til og pusse på taket på framdekket,taket til lugaren altså. Virket som om det bare er ei tynn plate med jukse mahogni og den virker som om den er løsna fra taket, under der ser det ut som om det er vanlig furuplank, Og så kjem spørsmålet; er det nokon måte og feste dette eller må jeg røske heile stasen av og lime det på nytt, og kva skal eg lime dette med

Link to post
Share on other sites

Jeg skal rense alt over vannlinja ned til bart tre i høst, og lurer litt på hvor mye linolje/terpentin-mix jeg må regne med å bruke på en 29 foter. Skal jo oljes både innvendig og utvendig.

 

 

Hei.

 

Etter min erfaring som la på linolje og terpentin i 19 lag med den blandingen så brukte jeg rundt 10 liter bare utvendigt på båten og det var kun over vannlinja og ikkje innvendigt. på overbygg så veit eg ikkje men må nok rekne med nokre liter der og tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...