Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Båten er forøvrig bygd i grove materialer (tjukk plank i bordgangene), som Østfold-båtene ofte er.

Her nevner du vel en viktig faktor.

Det må vel være en betingele at det er brukt grove bordganger for at det skal være mulig å senke sømen så mye at det er mulig å skjule den.

På mindre snekker, hvor det er brukt tynnere bordganger er vel denne muligheten rett og slett ikke til stede.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det Wasco, men eksempelvis båten på min babord side på bildet jeg la ut fra Nidelva har en god del tynnere plank en min har. Det er en Sandøy 27 med skjult søm, så man må nok, som du sier, helt ned på de tynne materialene som ofte er brukt på mindre båter for at skjult søm ikke er mulig.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

regner med denne båten er ferdig truttna :diving: at det går ann :nonod:

Jeg kommer ikke inn på teksten til denne annonsen.

Men i utgangspunktet behøver ikke det faktum at den har vært under vann være det største problemet. Jeg tenker ikke da på motoren som selvsagt blir ødelagt.

Men selve skroget på båten kan være i godt behold, med mindre det ikke er snakk om at den har vært under vann i mange år.

 

Spørsmålet er heller hvor lenge den har vært på land uten noen form for stell, etter at den ble dratt opp av sjøen.

 

PS...fant annonsen. Under vann litt over et år. Behøver ikke bety at båten er ødelagt. Saltvann er jo bare bra for treverket

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke inn på teksten til denne annonsen.

Men i utgangspunktet behøver ikke det faktum at den har vært under vann være det største problemet. Jeg tenker ikke da på motoren som selvsagt blir ødelagt.

Men selve skroget på båten kan være i godt behold, med mindre det ikke er snakk om at den har vært under vann i mange år.

 

Spørsmålet er heller hvor lenge den har vært på land uten noen form for stell, etter at den ble dratt opp av sjøen.

 

PS...fant annonsen. Under vann litt over et år. Behøver ikke bety at båten er ødelagt. Saltvann er jo bare bra for treverket

 

Selger sier:

 

Beskrivelse

Båten har liggi under vann litt over ett år.Noen som er flinke med tre båt kan få en veldig fin båt ut av det! jeg har desverre ikke tid.

Selges h.bydene over 2500

 

 

litt over ett år har hun visstnok ligget nede, ikke så viktig så lenge båten ikke har fått mark og andre organismer som har spist av lasset men hvordan den kom til å ligge under vann hadde derimot vært interessant å vite, er det fordi den lå ute mens det iset? var det regnvann som tok den? gikk den ned i forbindelse med en grunnstøtting eller liknende? Kanskje det er basisen for at ikke det er bilder av interiøret?

 

Motoren kan du avskrive, samt alle andre mekaniske og elektriske deler, her må det inn nytt anlegg og i det minste en brukt motor som ikke har ligget på bunn ett år. Styresnekke, evt ror lager o.l. må også byttes så her kommer det mye sånne kjipe kostnader som hver for seg ikke ser så dyrt ut men til sammen blir en god del kroner.

 

Skroget må sees på for å finne ut av om er verdt å ta jobben, syntes den ser litt "falmet" ut for å være råte fri :lol: neida, spøk til side, dersom man ser litt nøye etter så er det diagonale sprekkdannelser på toppbordet i skutesidene som ser litt skumle ut, nest øverste bordgang i akterspeilet er på vei ut, ellers så det veldig mørkt ut ved de øverste bordene i baugen på babord side. Syntes skroget ellers så greit ut, forstevn ser overraskende hel ut i forhold til resten av båten, mulig det er bedre enn man skulle frykte. Dog ser dette ut til å være en hel.... skrape og slipejobb i det minste.

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det utvilsomt mye jobb...og ikke akurat et prosjekt jeg vill ta på meg.

Men som jeg nevnte i mitt inlegg så behøver ikke det faktum at båten har vært under vann bety at båten må avskrives.

 

Men med ditt trente øye, så kan jo du, bare ut fra disse bildene stille en bedre "diagnose"

 

En annen ting er at jeg tror eieren må være kjempeglad hvis noen vil ta over dette prosjektet vederlagsfritt.

Blir han ikke kvitt denne båten, vil han få litt av en jobb og utgift med å få destruert den.

Link to post
Share on other sites

Da hadde du fått to alvorlige problem trehesten...

For det første er det ikke lov å brenne slike båter fordi treverket er så fult av kjemikaler og gifter..

 

For det andre ville de pølsene blitt giftige av all avgassen fra bålet.

Så da hadde du og resten av dine grilpary gjester havnet på sykehus...

Og etterpå hadde du fått en krafitg bot for brudd på forurensningsloven...

Link to post
Share on other sites

Da hadde du fått to alvorlige problem trehesten...

For det første er det ikke lov å brenne slike båter fordi treverket er så fult av kjemikaler og gifter..

 

For det andre ville de pølsene blitt giftige av all avgassen fra bålet.

Så da hadde du og resten av dine grilpary gjester havnet på sykehus...

Og etterpå hadde du fått en krafitg bot for brudd på forurensningsloven...

 

:eek::eek::eek::crazy::wflag: jobber du i Green Peace Wasco.. :wink:

 

Jeg tror Jøtul ovner har fjernet mang en båt rundt omkring i Norges land og rike, ja det er sikkert blitt ulovlig, men det er jo vanlig å ha det varmt både i jula, påsken og på st hans..

 

Er det sunnere at den blir levert som spesialavfall, for så å råtne på fyllinga for så å potensiellt forurense grunnvann og jordsmonn, Ett typisk norsk forbrenningsanlegg, vil det klare å fange opp disse avgassene, eller går de rett ut i lufta slik som det ville gjort dersom du brant opp båten hjemme?

 

Men enig at det å bruke blymønje malte og bunnstoffede bordganger som grillbål er litt småfarlig for de som spiser pølsene..

 

Forresten, hvem er det som håndhever forurensningsloven? og hvem står for straffeutmålingen i en slik relativt liten sak, Politiet? SFT?, dersom noen parterer båten sin og legger den sammen med veden sin for å brenne den over tid i sin ovn? jeg er bare nyskjerrig, skal ikke brenne noe jeg altså, jeg har jo masse ved igjen fra i fjor (BJERKEVED, jeg lover!!!!) :wflag:

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, jeg er ikke med i Green Peace..

 

Men jeg er Formann, sekretær, kasserer og pressetalsmann (og forøvrig eneste medlem) i

Foreningen for Bevarelse av alle Utrangerte håpløse oppussingsobjekt som Ingen andre vil ha eller bryr seg om Til daglig forkortet til FBUI

 

Foreningen er ikke registret i Brønøysund registeret, og er utover dette svært hemmelig. Alle dokumenter fra foreningens møter er hemmeligstemplet, og alle medlemmer (det vil si meg) er pålagt total tausehetsplikt i hennhold til foreningens vedtekter, økonomi og handlingsplan.

 

Har imiddlertid innhentet tillatelse fra styret i forening til å dele noen av foreningens planer. Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer om hvordan planen skal seter ut i live.

En av foreningens kampsaker er avskaffelse av St.Hans.

Alt for mange fine båter har fått et sørgelig endeligt på grunn av denne feiringen.

 

Da det nå er fremkommet (etter opplysninger fra Champagn) at også vedovener av typen Jøtul er innblandet i denne massakre av dyrebare klenodier, kan det ikke utelukkes at foreningen vil jobbe aktivt for å innføre et totalforbud mot bruk av denne type ovner.

Foreningens medlemmer (det vil si meg) har ikke under noen omstendighet lov å besitte en eller flere av disse forbrenningsovnene.

Denne regel kan imiddlertid frafalle hvis det oppnås 3/4 flertall for dette i foreningens styre. (Det vil si hvis jeg klarer å bli enig med meg selv - noe som ikke alltid er en selvfølge)

 

Forøvrig kreves det 25 år som aspirant og framlagt dokkumentasjon på at kandidaten har reddet minst 3 båter fra destruksjon - for å bli medlem.

Dette krave kan kun frafalles hvis styreformann bruker sin vetorett.

 

Denne vetoretten er imiddlertid kun blitt brukt ved et eneste tilfelle i foreningens lange og tradisjonsrike historie

Og det var da jeg ble medlem.

Det er imiddlertid ingen tradisjon for, og heller ikke noe ønske om at det skal bli tradisjon for bruk av slike unntak fra hovedreglen.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med ei gong eg såg det siste innlegget ditt Wasco, så tenkte eg at nå har han glemt pillen sin eller så har han blanda dei runde og ovale :lol:.

 

Men som champis seier so er det nok mange båtar som har sett sitt endelik i eit fint bål til st hans eller i ein fin peis produsert av jøtul, kansje det er derfor jeg har fått min rare form for humor med og grille så mange pølser på mangen innsausa linolje,tjøre,blymønje innsatte båter :crazy::puke:

Link to post
Share on other sites

Ja det finnes dessverre alt for mange kandidater... :nonod:

Litt morsom den annonsen da.... Opplagshenger med båt - og ikke Båt med opplagshenger... :giggle:

 

Vi i FBUI kommer til å fremsette et krav til regjeringen om at det opprettes egne gamlehjem for utrangerte, trette og syke båter.

Etter samme modell som de i India har gamlehjem for kuer.

Regner med at dette kommer til å bli en viktig kampsak ved neste stortingsvalg.

 

Ellers synes jeg så fryktelig synd på denne flotte Oselveren...

Ser ut som hun ligger der og skammer seg over den groteske fargen de har malet henne med¨

33_1202922030.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18915633

 

Hadde jeg bodd litt nermere hadde jeg forbarmet meg over denne flotte damen

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke meningen at denne tråden bare skulle inneholde intern humor...

Men det er dårlig vær ute, og på TV krangler de bare om politikk...så jeg kjeder meg litt.. :giggle:

 

Forøvrig har jeg vært med i en del kommiteer og lag, og mange av dem har en del slike tullete regler og formuleringer som jeg satte litt på spissen i min presentason av FBUI.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...