JohnC Startet 27.August.2009 Del på Facebook Startet 27.August.2009 Da er båten satt på sjøen. Den henger nå etter stropper og har gjort det de 4 siste timene. Vi lenser nå ca 3500 l/pr time og holder såvidt vannet ute. Forhåpentligvis så vil båten trutne såpass i løpet av natten at det vil være forsvarlig å få den slept inn mot Oslo (Philipstad brygge?) og lastet ombord i Rana Ekspress i morgen formiddag. Om ikke må båten opp igjen og da må fuglene vite når vi får utført nødvendig arbeid slik at den blir sjødyktig. Tror ikke det blir mye søvn i natt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Om den lekker 3500/t så tviler jeg på at den trutner så raskt, men du kan jo håpe. Synes det høres veldig mye ut, men det er sikkert noen trebåtkyndige her som kanskje er uenig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Jeg har mine tvil jeg også, men vi lever i håpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 SKulle vært smurt fett i mellom bordgangene, kan jo gjøres nå det om det lar seg gjøre og heise den på land igjen fort og gæli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Siden den lekker så mye og du har dårlig tid, ja da ville jeg forsøkt å "maure" den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Det kunne vært et alternativ ja, men jeg sitter i Bergen og får rapport via telefon og stakkaren som må sitte ombord som pumpevakt er blind så det begrenser seg hva han kan gjøre. Han har heldigvis klart å koble opp en lensepumpe og fått satt i gang en 220 v lensepumpe i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Krysser fingre for at den trutner i rekordfart. All ære til pumpevakta! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Her skal det nok mer til enn bare hell og lykke, men forhåpentligvis er det litt temperatur i vannet slik at trutningen går raskere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Høres ut som den tar inn alt for mye vann... Fikk du gått over de verste sprekkene med Hempels Proof 10, slik du nevnte i en tidligere tråd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Fikk tatt de verste åpningene ja, men jeg fant ingen som kunne selge meg Proof 10, så det ble bomullstråd og farm som ble benyttet. det vil si, det ble ikke tid til å lete etter en forhandler som hadde produktet inne... Redigert 27.August.2009 av toppis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Ok, men Farm skulle jo gjort samme jobben...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Spørsmålet er om det ble nok. Jeg tettet åpenbare sprekker. Resten av skroget ( godt over 90 % av det) hadde et tykt lag med en eller annen guffe smurt på, men den hang ikke like godt fast over alt. Jeg ville ikke begynne å fjerne denne i frykt for å oppdage enda flere sprekker. Nå kan det jo se ut som om jeg kanskje må det alikevel. Jeg ser for meg en helg eller to i Oslo i nærmeste ftramtid. Men for all del, når ble det smertefritt med trebåt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astrup Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 noe som man kunne gjort før sjøsetting er å fylle båten med sagmugg. dette vill legge seg i sprekkene og tette det verste. jeg har ikke prøvd dette selv, men vet om flere som sier dete funker. håper dette vill ordne seg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hvor raskt båten trutner er avhengig av flere ting. Hvilket materiale den er bygd av, hvor gått fuktighet trekker inn under lakk/maling bunnstoff, type skrog, kravell suet, hvor tørr den var ved sjøsetting etc. Jeg hadde min 46 foter på land inne i oppvarmet hall i 18 mnd under restaurering. Skroget i oregon pine var tørt og dette treverket bruker tid på å trutne, båten er kravellbygget. Etter ett døgn i stroppene var var dei verste lekasjene borte, men det gikk uker før båten var helt tett. En skal også være forsiktig med å belaste båten i grov sjø før båten har trutnet, da stivheten i skroget er dårlig før det har "satt" seg skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Vel, båten har stått på land de to siste årene. Den er kravellbygget og i mahogany. Man kan trygt si at den var godt opptørket. Maling/bunnstoff er godt slitt så vannet trenger forhåpentligvis godt gjennom. Det trenger ihvertfall godt inn i båten. Det vil ikke bli noe særlig belastning på skroget i denne omgang. Båten skal fraktes på lastebåt til Bergen hvor den da skal opp på land igjen slik at skroget kan slipes ned og bli tatt skikkelig. Det blir spennende å høre i morgen tidlig. Om lekkasjene bare blir såpass små at den vanlige 12 volts lensepumpen tar unna så bærer det rundt neset for å bli løftet ombord i båten som skal ta den hjem. Da blir det en bra helg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Ønsker deg masse lykke til og gleder meg til å lese hvordan det har gått i morgen Vivvi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 OK, la båten henge i stroppene, og reguler kran etter flo og fjære om mulig. Det kan vere en fordel å ikke pumpe ut alt vannet, men ha så mye som mulig ombord slik at båten på en måte trutner fra begge sider. Pass på motor og innredning at denne ikke blir våt. Rett før du skal flytte båten i morgen, pumper du ut alt vannet og ser hvor mye den leker. Dersom 12 v pumpe klare å holde vannet unna flytter du båten, men ikke før du må og sørg for at du ikke blir liggende utpå og vente. Ha nok strøm på batteri og ha 220 V pumpe klar med skjøteledning og det hele. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Et bensinaggregat vil vel være en god sikkerhet under flyttingen! Lykke til med båten! Redigert 27.August.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Å regulere etter flo og fjære er ikke mulig nå, trucken båten henger i er ubetjent. Og på meg virker det som den siger litt. Jeg var ombord i kveld i en knapp time. På den tiden steg vannstanden inni båten med drøye 5 cm. Det står nå ca. 5 cm over dørken midt i båten. De som bekymrer seg for at båten skal pumpes tom så den ikke får trutne fra begge sider kan det det helt med ro! Det pipler godt inn enkelte steder, men på langt nær nok til å mate pumpene. Det må være betydelige lekkasjer lenger under vannlinjen hvor jeg ikke kunne se noe med det blotte øye. Men ser at det strømmer godt rundt motoren, så det er helt klart at det er "liv" under dørken. Båten er også litt skjev mot babord der den henger i stroppene, akterut er vannlinjen på babord side i vannkanten, på styrbord side 7-8 cm over. I baugen er vannlinjen ca. 10 cm under havnivå. Men pumpevakta var ved godt humør, det skal han ha! Selv om han i likhet med meg selv var skeptisk til om det lot seg gjøre med noe slep imorgen ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Takk for rapporten Nautilus. Det var godt å høre at pumpevakten er ved godt mot. Beundringsverdig spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jadal Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Ville det vært mulig å bruke en stor pressening rundt under båten?? No alla glassfiberkledd trebåt? Bare en tanke. Aldri hørt eller prøvd det må sies.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 (redigert) Pressening tror jeg ikke er noen løsning. Men i verste fall er jeg redd for at dere må ta i bruk den eldste av alle teknikker. Jeg tenker da på mauring. Metoden heter mauring fordi mann i gammle dager gikk ut i skogn og spadde opp ei maurtue og fylte dette i en pøs. Så førte mann pøsen, snudd opp ned inn under båten, snudde så pøsen slik at rusket og rasket fra maurtua fløt opp inn i lekkasjen og båten ble tett. Det samme kan gjøres i vår tid. Men nå erstatters pøsen med en plastpose som fylles med fint sagspon. Denne posen festes på en stang og føres under båten. Så fester du en skarp kniv på en annen stang og bruker denne til å stikke hull på posen som er under vannet. Dette kan virke omstendig, men er fult mulig å gjennomføre. Ulempen med denne metoden er at hvis dette gjøres før båten er skikkelig truttnet, så vil jo sagsponet sette seg i sprekkene...og sagspona vil også trutne...og til syvende og sist gjøre sprekkene enda større. Men det blir jo tett. Så dette får dere vurdere, ulempene opp mot fordelene Redigert 28.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 I stedet for så mye greer ville jeg heller lånt en bensindrevet pumpe av brannvesenet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Det kan se ut til at det går veien. Kl 0730 i dag meldte pumpevakten at 220 v lensepumpe nå er overflødig og at båtens egen 12v lensepumpe holder vannet. Da er det håp i hengende snøre. Bensinaggregat er jo en god ide, men jeg tviler på de klarer å framskaffe det iløpet av morgentimene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Ja, men da ser det jo ut til og gå bra. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.