Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg skal rense alt over vannlinja ned til bart tre i høst, og lurer litt på hvor mye linolje/terpentin-mix jeg må regne med å bruke på en 29 foter. Skal jo oljes både innvendig og utvendig.

 

Hvilken type tre er det i skroget ditt igjen Dalton?

[Red: ser ut som furu på bildene]

 

Tretypen pluss at det kommer helt an på hvor mye av de naturlige treoljene i skroget ditt som har blitt vasket ut over tid.

 

10 liter høres lite ut på rundt 29 fots skrog.

 

For ca 11 år siden så tok jeg skutesidene på skroget mitt innvendig og utvendig med Owatrol D1, og kan svakt huske å ha liggende regninger for nærmere 200 liter! Hadde nok iallefall 25% tap, endel dryppet fra skutesider og bunnbordene underveis (jeg skrapte henne ikke ren under vannlinjen, og jeg skrapet henne ikke ren for lakk invendig i forkant av denne oljingen.) masse fordampet over den tiden. jeg holdt på i 3-4 uker med denne jobben med å sprøyte en til 2 ganger om dagen.

 

Jeg tror linolje \ terpentin er drøyere enn det Owatrolen er så du trenger nok mindre enn om du bruker D1.

 

Tror jeg har brukt nærmere 15-20liter linolje\terpentin blanding i denne siste runden (siste 2 år) på bare undervannsskroget, etter at jeg har skrap henne ren utvendig under vannlinje og skrapet vekk alt løst av blymønje under dørk før jeg satte igang.

 

Det viktigste er at det er tilnærmet lik ingen vits å gjøre en halvveis olje jobb, det gir nesten ingen merkbar effekt. Men får du gjort det ordentlig og får NOK olje inn på de kritiske stedene, får du ett stabilt godt skrog i mange år.

 

 

Dersom du ser for deg å bruke en 1\3 av hver, som jeg mener er VELDIG mye tretjære så tror jeg ikke du får så god og dyp penetrering, tretjæra gjør den jo tykkere enn om du hadde ren linolje\terpentin blanding ikke sant, hva er viktigst å få inn, oljen eller tjæra?

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja som sagt så er dette veldigt forskjelligt fra båt til båt, og kor lenge siden det vart gjort ein slik behandling. kjøpe inn 17 liter med linolje og 10 liter med terpentin trudde eg skulle bruke det opp men etter 15 strøk så begjynnte det og komme gjennom på innsida og da såg eg meg fornødd, Er vel det og at viss du dusja på så vil det muligens gå meir olje enn og stryke det på , og det at linolja er litt meir drugare, men tenkte jeg skulle ta meg nokre omganger inne i båten og. Så da går det vel noen ekstra liter der og

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I suppa di Wasco, hvilket blandingsforhold har du? Bare nyskjerrig etter at jeg så Dalton snakket om like deler tretjære og linolje.

For at ikke fargen skal bli alt for mørk, bruker jeg ca 2-2,5 dl tretjære til 1l olje, 1liter terpentin og ca 0,5 l antiparasitt

Når jeg skal i gang med innsiden av skroget kommer jeg til å bruke mer tretjære i blandingen

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For at ikke fargen skal bli alt for mørk, bruker jeg ca 2-2,5 dl tretjære til 1l olje, 1liter terpentin og ca 0,5 l antiparasitt

Når jeg skal i gang med innsiden av skroget kommer jeg til å bruke mer tretjære i blandingen

 

 

Jeg skulle redde ett Thai Mahogany spisebord for noen år siden som jeg fikk da det hadde blitt hvitt og oljen de hadde brukt hadde kokt.. nok om det, det er eneste gangen jeg brukte tretjære, tenkte å bruke den til å få en mørkere tone på bordet. Jeg prøvde å blande den i D1, det ble bare tull, fikk den ikke til å blande i det hele tatt og det ble bare en j**la smørje som jeg endte opp med. Men jeg varmet den ikke opp slik som du forklarer, er det denne varmebehandlingen som gjør tretjæra lettere å jobbe med?

Link to post
Share on other sites

Er det pga lukta eller??

Nei - ikke bare det selvsagt.

Først og fremst fordi tretjære er et gammelt velprøvd produkt som er blitt brukt på trebåter siden urtiden.

Grunnen til at jeg vil bruke litt mer på innsiden av skroget er at den delen av båten kan gjærne være litt mørkere. Også kamuflerer det litt av svarte flekker etter Black Varnish som jeg ikke klarer å få helt bort..

Link to post
Share on other sites

Men jeg varmet den ikke opp slik som du forklarer, er det denne varmebehandlingen som gjør tretjæra lettere å jobbe med?

Nå har jeg ingen erfaring med å blande tretjære og Owatrol...

Mulig de to ikke går så godt sammen

 

Ellers er det fult mulig å blande like deler tretjære/linolje og terpentin og bruke dette uten å varme det.

Men varmen gjør at det trekker lettere og dypere inn i treverket.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du berre trenger ein so kan du få ta den, aktercabinen er ikkje så stor att den treng to lufteventiler. Blei du glad nå???

 

Her er det interesse for alt

Har planer om å skifte ut et par halegatt. De jeg har er for små og trange

Ellers er nesten alt av interesse....bare det ikke er av plast... :giggle:

 

 

Ok, da har jeg målt disse sopp-ventilene, de er 15,5cm i diameter ikke 12.5 som jeg trodde.

 

her er bildene:

 

dsc01246.jpg

dsc01247.jpg

dsc01248.jpg

dsc01249.jpg

 

mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe litt svårt att få patent på det ja..Det e ju trotts allt nått som har används i urminnes tider på båtar:)

Ang rålinolja så kan man använda den ren utan terpentin om det är en av god kallpressad kvalitet.

Man kan kolla kvaliteten genom att slå litt vatten i i litt linolia o rista sedan ställer man den i ro o låter grumset falla till bunns.

Ju mindre grums destå bättre kvalitet.

 

O om man får tag i en ljus o fin tretjæra som luktar rent så har den en otrolig inntrengningsförmåga ( bara se gamla færingar o svenska skötbåtar)

där det aldrig är brukt nått annat

Trenger dock helst att vermas först.

Bla var jag o titta på en 40fots skötbåt som aldrig hade fått nått annat en tjæra på utsidan o ren rå linolia innombords.( där gubben komm åt)

Tret i den båten såg ut som nytt fast den var byggd någon gång på 30talet

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

:flag: Da har jeg den glede å fortelle at Vivvi er solgt :flag:

 

Men har tatt delbytte i en annen trebåt som også ligger på Finn.no :saint:

 

Hvis noen er interessert i en rimelig og bra båt er det bare å ringe meg!!! Prisen er diskutabel! :sweat:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...