Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.

etape90

Recommended Posts

Hva er det du skal gjøre før sjøsetting da? :smiley:

Dagens oppdatering:

Har fått gjort litt mer med benkene i dag :smiley:

Var så heldig å fikk hjelp av kjæresten også :wink:

Påbegynnt legging av "sittefjøler":

img_1697.jpg

img_1698.jpg

Kjekt med selskap og hjelp ombord :smiley:

img_1702.jpg

Material lageret:

img_1706.jpg

Begynner å se litt mer helhet i det nå :smiley:

img_1707.jpg

Vil bli stuerom under benken her også:

img_1708.jpg

img_1710.jpg

Redigert av etape90 (see edit history)

Dette ser ut til å bli veldig bra, jeg liker måten du bygger på med tanke på god lufting. Er det noe disse båtene har ikke har godt av så er det når innredning bygges helt tett uten lufting. Så dette tror jeg kommer til å bli kjempebra!

Angående min båt har jeg masse igjenn å gjøre, er igang slik som deg med innredning, så er det litt plastring på overbygg og ny dørk på uteplassen + benker som er hovedoppgavene...

Lufting er jo noe av det viktigste, så har i hele vinter hatt en vifte i lasterommet som står å går :smiley:

Kommer nok til å lage en del flere ventiler i båten slik at det blir god sirkulasjon.

Satser på at benker og resten av innredningen ikke blir for tett :smiley:

Husk å ta bilder og oppdater prosjekttåden din du også Ørjan :wink:

Wasco:

Selvsagt kan du det, men jeg tar en god del i timen :giggle:

Angående henting av olje og terpentin så vet jeg ikke om jeg får tid denne uka, dagene går litt for forrt.

Håper det går greit?

Hvis du trenger pengene nå kan jeg altids overføre det jeg skylder deg, bare send en pm :smiley:

• 4 uker senere...

Herlig!

Gir meg masse motivasjon til å gå på

mitt prosjekt, nemlig å bygge bysse og bord

i nye snekka :) Er selv 16, og syns det er

kjempebra at noen av oss relativt unge

blåser liv i gamle trebåtsjeler! :smiley:

PS: noen som vet hvor jeg kan få tak i

kombinert gass/vribar propell-spak?

Dere skjønner sikkert hva jeg mener,

men det er altså for å gjøre det mulig å

styre propellen fra en spak kombinert

med gasspaken;) Evt hva koster dette?

Beklager lite oppdateringer.

Og tregt svar på tidligere poster.

Den siste tiden har vært veldig stressende med økende stillingsprosent på jobb, konfirmasjon, billappen, fiksing av bil før eu kontroll osv.

Men nå er konfirmasjonen over, bilen igjennom eu og lappen i boks :smiley:

Så regner med jeg får litt overskudd til å begynne med båten igjenn nå :yesnod:

Var på ikea i helga å kjøpte noen småtterier til båten, skulle egentlig ha skumgummi madrasser, men det hadde de ikke..

Noen som vet om en plass som selger billige skumgummi madrasser?

Når jeg var i stavanger kjøpte jeg meg også en danskebysse :smiley:

• 2 uker senere...

Da var det på tide med en liten oppdatering :smiley:

Som nevnt tidligere har jeg vært veldig opptatt den siste tiden, så har ikke fått gjort stort med båten.

Var i båten å jobba litt i går og litt i dag så her er litt av det jeg har gjort:

Har begynnt nedskaping og fjerning av maling i forpiggen:

img_1720.jpg

Er veldig mye arbeid å fjerne gammel maling, men det går hvertfall sakte men sikkert rett vei:

img_1729.jpg

Begynner å komme seg i lasterommet (stuen) nå:

img_1724.jpg

img_1725.jpg

img_1726.jpg

Det er slikt arbeid som viser fremgang

img_1727.jpg

img_1728.jpg

Litt planer som jeg har videre:

Denne senga skal jeg beholde.

img_1723.jpg

Denne skal derimot rivest, skal erstattest med bad.

img_1722.jpg

Så skal jeg lage soverom fremme i forpiggen der det nå står et toalett.

Enkelte plasser er det flasset og jeg vil kunne olje skroget fra innsiden så da må jeg nesten få vekk mesteparten av malingen.

Liker ikke maling som ligger å holder på fukt :nonod:

Trenger ikke få det 100% bort, bare slik at oljen får trekke inn.

Skal legge garnering i forpiggen også, så om det er noen malingsflekker igjen vil det ikke vise :smiley:

Har du sjøsatt Sophie? :wink:

Hei igjenn..

Nei jeg har ikke sjøsatt Sophie enda. Det kom en anne båt opp på land ved siden av Sophie. Da ble vi enige om at jeg kunne vente til han skulle ha sin på sjøen igjenn, så vi kunne bruke samme kranbil.

Så fikk jeg også litt mer tid på meg til å fikse det som skal fikses.

Har også vært opptatt med en del andre ting den siste tiden.

Ellers forsår jeg nå hvorfor du vil ha bor malingen. Men er det vanlig malig og ikke sinkhvitt?

• 2 uker senere...

Hei, har vært i båten et par dager nå, men det går bare i skraping av maling.

Nå er jeg helt gåen i armene og drittlei av å skrape maling, men det begynner å komme seg :smiley:

Trevverket er så grovt så malingen har satt seg godt enkelte plasser.

Det hjelper på med varmluftspistol men langt i fra effektivt.

Noen timer til nå så er det nok klar til olje :smiley:

Hvor kan jeg få kjøpt olje og diesel filter til en volvo d60?

På filtrene som står på nå står det:

Olje filter - 423135-3

Diesel filter - 466987-5

For fjerning av maling fra treskrog er visstnok denne helt suveren. Prøv det du, så kan du kanskje spare armene dine litt...

Hei..

Kjekt med litt nytt fra deg

Den rondellen som index viser til har jeg prøvd. Men jeg fikk ikke noe sving på den. Men det er jo verdt et forsøk - kan hende du får det bedre til.

Du spør hvordan en kan se forskjell på hvir maling og sinkhvitt.

Forskjellen er at sinkhvitt sitter forferdelig godt, og når du prøver å fjerne det med varmepistol så blir det seigt og enda verre å fjærne...

Så det spør om det ikke er sinkhvitt du har støtt på. I så fall bør du ikke fjerne det... men det er kanskje litt seint å si nå... :lipseal:

Takker for tips, skal uten tvil teste ut den sliperondellen!

Barton, skal prøve å være hjemme når du stikker innom, så kan du altids få ta en titt ombord :smiley:

Den bobler og går lett av etter varmluft, men tar jo veldig lang tid uansett.

Noen plasser er det fukt under malingen så den skal av såpass at treet kan få tørke ut litt og trekke til seg olje :smiley:

Slik sinkhvitt da, er det bra for treet? Hvilke egenskaper har det fremfor "vanlig" maling?

Har blitt noen setback`s i perioden jeg har hatt båten så tviler på det blir noen lange turer i sommer.

Satser heller på å få gjort en del med båten, lære meg å manøvrere båten skikkelig og selvsagt få noen turer iløpet av sommeren! :yesnod:

For tiden er jeg på et tiltak som heter arbeidstrening, jobber for tiden rett over 50%.

Hørest sikkert fint ut med halv arbeidstid, men slik min situasjon er nå har jeg minimalt med overskudd. Satser på det kommer seg med tiden :smiley:

Jobber med å lage kjøkken og garderobe innredning. Håper på å få lagd meg noen flotte skapdører og skuffefronter til båten på jobb.

Pågangsmotet og arbeidslysten er hvertfall på plass og jeg ser frem til mange flotte og noen mindre flotte arbeidstimer ombord :yesnod:

Nå i helga skal jeg til haukeli å hente meg ny bil, så blir nok ikke noe gjort i båten desverre.

Har interesse for å skru bil også skjønner dere og egentlig er det veldig greit å ha noen andre prosjekter jeg kan jobbe med innimellom :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...