index Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Jeg tviler på om det er noe særlig poeng å isolere boltene all den til aluminiumen ligger an mot treverket. Med syrefaste bolter og tørt treverk burde dette holde lenge. Alt forfaller over tid, det gjelder bare å bremse forfallet til et nivå man kan leve med. For å si det slik. Holder treverket 60 år til før tæringen ødelegger det er det ganske OK. Skjer det samme på 6 år har du kanskje et problem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 23.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2009 Veldig sant det du skriver, går for å skrifte ut til syrefaste bolter Takker for svar index Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Jeg er enig i at en umiddelbar reparasjon bør være å skifte boltene til syrefaste. Det vil være en stor sak å greie å isolere aluminiumen totalt fra treverket. Før brukte man plasthylser rundt boltene og gummipakning mellom, men det var når alu ble skrudd mot stål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
grønningen Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 (redigert) trenger ikke isolere syrefast i fra aluminium, blir ikke noe reaksjon. jobber på marine aluminium å vi bruker aldrig svart stål mot aluminium. tærer ganske fort med svart mot aluminium, spessielt når du har saltvann med i regnestykket. Redigert 23.November.2009 av grønningen (see edit history) Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 24.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2009 Da får jeg kappe å slå ut de gamle boltene og erstatte disse med syrefaste Jaggu er det nå rett over 20000 som har kikka innom tråden min også! Det hadde jeg ikke regnet med! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Joda, sjekker tråden hele tiden. Vi er sulten på trebåtstoff nå i vinterdvalen, ser du. Håper hele tiden at det skjer noe oppløftende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Selvfølgelig følger vi deg med argusøyne Som trikkern skriver, så er vi ekstra sultne på trebåtstoff nå i vinter halvåret. Ser ut som om undommen er de som holder ut i vintermørket. Ser at Sleipner også er i gang igjenn etter en pause. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 Godt å høre Skal prøve å få postet mye bilder og oppdateringer igjennom vinterperioden Er litt hektisk for øyeblikket med en del andre ting som må ordnest. Så nermer jo julen seg også og det bringer jo med seg litt forberedelser. Var ca 1/2 time i båten i dag og ordnet med presenning over lasteluka, kom litt vann inn, men tror jeg har fått tetta det helt nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Fikk i dag en pakke i posten som jeg har vent lenge på! Den innholdt blandt annet orginal målebrev + diverse annet som tilhører skøyta. Blandt annet står det: Navn: Lillian Kjenningssignal: LETL Hjemsted: Kristiansand S Rederi: Lars & Erling Tørnesen (Er ikke sikker på etternavnet, men ser ut som der er det som står.) Rigg: Jakt Lengde: 41,3 fot Bredde: 15,9 fot Står det er engelske fot, hvor lang er 1 engelsk fot? Bruttodrektighet som er oppgitt er 19,64 tonn. Nettodrektighet: 6.6 tonn. Fant også gammle papirer som: -Kompasssertifikat -Skipslanternesertifikat Var også en gammel "håndbok" på wichman, så regner med det har stått en slik i skøyta før. En gammel håndbok for Atlas Echolot, Monograph 658, på Tysk. Veldig kjekt å få fatt på så gammle papirer! Kommer sikkert mer info når jeg har fått lest litt mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Flott å høre at du har fått tak i disse pappirene. Du får automatisk et nermere forhold til båten din, når du lærer mer om hennes historie. Får en sterkere følelse av å føre videre en tradisjon og historie. Blir nesten litt hlytidelig av slikt Standaren for "fot" har variert mye opp gjennom historien og har variert fra land til land. Jeg kjenner ikke så godt til "fotens" historie. Men vet at det på slutten av 50 tallet ble inngått en internasjonal avtale mellom USA og Storbritania om et felles mål for "tommer" Det er mulig at dette også har hatt en innflytelse på målenheten "fot" Siden din båt ble bygget før denne standaren ble fastsatt er det mulig at dette ble oppgitt som Engelske fot, for å klargjøre at det ikke var Amerikanske fot. Men på det tidspunktet da båten din ble bygget var det "engelske" fot som ble brukt i Europa. Bruk av den "norske" foten ble avviklet for flere hundre år siden. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 En engelsk fot er den foten vi bruker idag, den er 0.3048 m. Wiki om fot Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 den er 0.3048 m. Eller det samme som 12 tommer. Minner meg om en artig graffiti på en toalettvegg jeg så en gang, hvor en tagger forkynte stolt: Pikken min er 12 tommer! Under dette hadde en annen kommentert tørt: Da er den en fot. Sikkert en båtmann han siste der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Veldig kjekt å få fatt på det ja! Blir mer knyttet til båten også av å finne ut litt historie om den. Venter også på bilder fra oppussing forrige eier har holdt på med. Så det blir spennede Regner med det tar litt tid før jeg får bildene pga at papirene jeg fikk nå, egentlig skulle blitt sendt rett etter jeg kjøpte skøyta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Taifa Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) Innlegg flyttet til trebåttråden.. Redigert 2.Desember.2009 av MS Taifa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Taifa Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) . Redigert 2.Desember.2009 av MS Taifa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Var en liten tur i båten i dag og da fikk jeg behandlet halve lasterommet med antiparasitt, så etter det er tørket skal jeg behandle med olje/tjære eller lignende og så begynne å lage gulv Kommer til å lage tregulv i trykkimpregnert av litt kraftige dimensjoner Løste også problemet med krypstrømmen, kan måle 0,(noe) volt i treet og bedre en det tror jeg ikke det blir Har fått tak i rustfrie gjengestenger også, så kan begynne å bytte ut boltene i styrhuset. Den ene pumpa sluttet å virke i dag, så må skaffe meg en ny snarest mulig. Føler en ekstra trygghet når jeg har 2 pumper som fungerer fremfor 1. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Pumper blir det aldri for mange av i en trebåt Bare en liten korrigering. Du skal selvsagt ikke "lage gulv" i en båt. Du skal legge dørk Bare litt ertelysten på morra' kvisten Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Så sant så sant, hadde nok vært mer en 2 pumper i båten også hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å sjekke til båten daglig Så sant så sant Wasco, skal legge dørk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Nå slipper jeg å tenke på pumper denne vinteren. Har jo som kjent båten på land. Men ellers så ligger jo båten rett utenfor stuevinduet. I fjor vinter hadde jeg ikke pumpe ombord i båten, men det gikk bra fordi jeg kunne følge med hele tiden. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 (redigert) Veldig greit å ha mulighet til å kunne se til båten daglig! Skøyta mi lekker inn litt vann, så er avhengig av lensepumpene. Dette er noe som vil bli fikset når båten skal på land Ene plassen det kommer inn vann er mellom hylsa og treverket, trodde først det var mellom hylsa og akslingen fordi ene griskoppen var ødelagt. Så denne ble fikset og vannmengden som kom inn i båten ble veldig redusert, men kan fortsatt se at det kommer noe vann inn rundt selve hylsa. Ellers er det bare noen plasser det kommer litt vann inn mellom hudplankene. Redigert 10.Desember.2009 av etape90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Da var ny pumpe på plass Fikk gravd ut nesten en 10 liters bøtte med grease som hadde samlet seg under hylsa mellom 2 spant, har sikkert samlet seg opp siden 1931! Ligger fortsatt en god del igjen, men så lang, tynn og fleksibel arm jeg trenger for å få det ut har jeg ikke En skikkelig grisete jobb: Slik blir det når man ikke klarer å jobbe med hansker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Hehe..ja når en har gammel trebåt kan en ikke være redd for å bli "skjeten på nevane" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Hansker er for pyser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Var en liten tur i båten i dag og da fikk jeg behandlet halve lasterommet med antiparasitt, så etter det er tørket skal jeg behandle med olje/tjære eller lignende NB!: Det anbefales at Antiparasit får tørke ut i minimum 3 måneder før den behandles videre. I alle fall var det slik da jeg hadde trebåt for ca 27 år siden. Ref Jotuns tekniske avdeling. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 3 mnder? Etter hva jeg leste på den antiparasitten jeg har sto det 3 dager. Tenkte uansett å vente noen uker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.