Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Jeg tviler på om det er noe særlig poeng å isolere boltene all den til aluminiumen ligger an mot treverket. Med syrefaste bolter og tørt treverk burde dette holde lenge. Alt forfaller over tid, det gjelder bare å bremse forfallet til et nivå man kan leve med. For å si det slik. Holder treverket 60 år til før tæringen ødelegger det er det ganske OK. Skjer det samme på 6 år har du kanskje et problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

trenger ikke isolere syrefast i fra aluminium, blir ikke noe reaksjon. jobber på marine aluminium å vi bruker aldrig svart stål mot aluminium. tærer ganske fort med svart mot aluminium, spessielt når du har saltvann med i regnestykket.

Redigert av grønningen (see edit history)

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

Godt å høre :yesnod:

Skal prøve å få postet mye bilder og oppdateringer igjennom vinterperioden :wink:

Er litt hektisk for øyeblikket med en del andre ting som må ordnest. Så nermer jo julen seg også og det bringer jo med seg litt forberedelser.

 

Var ca 1/2 time i båten i dag og ordnet med presenning over lasteluka, kom litt vann inn, men tror jeg har fått tetta det helt nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk i dag en pakke i posten som jeg har vent lenge på!

Den innholdt blandt annet orginal målebrev + diverse annet som tilhører skøyta.

Blandt annet står det:

Navn: Lillian

Kjenningssignal: LETL

Hjemsted: Kristiansand S

Rederi: Lars & Erling Tørnesen (Er ikke sikker på etternavnet, men ser ut som der er det som står.)

Rigg: Jakt

 

Lengde: 41,3 fot

Bredde: 15,9 fot

 

Står det er engelske fot, hvor lang er 1 engelsk fot?

 

Bruttodrektighet som er oppgitt er 19,64 tonn.

Nettodrektighet: 6.6 tonn.

 

Fant også gammle papirer som:

-Kompasssertifikat

-Skipslanternesertifikat

 

Var også en gammel "håndbok" på wichman, så regner med det har stått en slik i skøyta før.

 

En gammel håndbok for Atlas Echolot, Monograph 658, på Tysk.

 

Veldig kjekt å få fatt på så gammle papirer! :wink:

Kommer sikkert mer info når jeg har fått lest litt mer.

Link to post
Share on other sites

Flott å høre at du har fått tak i disse pappirene.

Du får automatisk et nermere forhold til båten din, når du lærer mer om hennes historie. Får en sterkere følelse av å føre videre en tradisjon og historie.

Blir nesten litt hlytidelig av slikt :giggle:

 

Standaren for "fot" har variert mye opp gjennom historien og har variert fra land til land.

Jeg kjenner ikke så godt til "fotens" historie. Men vet at det på slutten av 50 tallet ble inngått en internasjonal avtale mellom USA og Storbritania om et felles mål for "tommer"

Det er mulig at dette også har hatt en innflytelse på målenheten "fot"

Siden din båt ble bygget før denne standaren ble fastsatt er det mulig at dette ble oppgitt som Engelske fot, for å klargjøre at det ikke var Amerikanske fot.

Men på det tidspunktet da båten din ble bygget var det "engelske" fot som ble brukt i Europa. Bruk av den "norske" foten ble avviklet for flere hundre år siden.

Link to post
Share on other sites

den er 0.3048 m.

 

Eller det samme som 12 tommer.

 

Minner meg om en artig graffiti på en toalettvegg jeg så en gang, hvor en tagger forkynte stolt: Pikken min er 12 tommer!

Under dette hadde en annen kommentert tørt: Da er den en fot. Sikkert en båtmann han siste der... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt å få fatt på det ja! :smiley:

Blir mer knyttet til båten også av å finne ut litt historie om den. :smiley:

Venter også på bilder fra oppussing forrige eier har holdt på med.

Så det blir spennede :smiley:

Regner med det tar litt tid før jeg får bildene pga at papirene jeg fikk nå, egentlig skulle blitt sendt rett etter jeg kjøpte skøyta.

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur i båten i dag og da fikk jeg behandlet halve lasterommet med antiparasitt, så etter det er tørket skal jeg behandle med olje/tjære eller lignende og så begynne å lage gulv :smiley:

Kommer til å lage tregulv i trykkimpregnert av litt kraftige dimensjoner :wink:

Løste også problemet med krypstrømmen, kan måle 0,(noe) volt i treet og bedre en det tror jeg ikke det blir :smiley:

Har fått tak i rustfrie gjengestenger også, så kan begynne å bytte ut boltene i styrhuset.

 

Den ene pumpa sluttet å virke i dag, så må skaffe meg en ny snarest mulig.

Føler en ekstra trygghet når jeg har 2 pumper som fungerer fremfor 1.

Link to post
Share on other sites

Veldig greit å ha mulighet til å kunne se til båten daglig! :smiley:

Skøyta mi lekker inn litt vann, så er avhengig av lensepumpene.

Dette er noe som vil bli fikset når båten skal på land :smiley:

Ene plassen det kommer inn vann er mellom hylsa og treverket, trodde først det var mellom hylsa og akslingen fordi ene griskoppen var ødelagt.

Så denne ble fikset og vannmengden som kom inn i båten ble veldig redusert, men kan fortsatt se at det kommer noe vann inn rundt selve hylsa.

Ellers er det bare noen plasser det kommer litt vann inn mellom hudplankene.

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var ny pumpe på plass :smiley:

Fikk gravd ut nesten en 10 liters bøtte med grease som hadde samlet seg under hylsa mellom 2 spant, har sikkert samlet seg opp siden 1931!

Ligger fortsatt en god del igjen, men så lang, tynn og fleksibel arm jeg trenger for å få det ut har jeg ikke :giggle:

 

En skikkelig grisete jobb:

imag0062.jpg

Slik blir det når man ikke klarer å jobbe med hansker :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur i båten i dag og da fikk jeg behandlet halve lasterommet med antiparasitt, så etter det er tørket skal jeg behandle med olje/tjære eller lignende

 

 

NB!: Det anbefales at Antiparasit får tørke ut i minimum 3 måneder før den behandles videre. I alle fall var det slik da jeg hadde trebåt for ca 27 år siden. Ref Jotuns tekniske avdeling.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...