Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Husk at treverket kan suge MYE av blandingen, fort vekk halve sin egen vekt og mer til.

Når det er tørt kan du evt sprøyte/smøre over med annen guffe.

Prøv gjerne på noen gamle bordbetar først så du ser hvordan det fungerer.

 

Og, forsikre deg om at det ikke kommer nytt ferskvann inn..

 

Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

hehe...også jeg som alltid har trodd at du nedgår var en godt voksen "gubbe"

Du uttaler deg jo alltid med slik autoritet at jeg trodde du hadde minst 40 års erfaring med vedlikehold og stell av trebåt...

 

Men det er jo flott av vi har ungdommen med oss :flag:

 

Hehe, kanskje dumt å røpe det?:P for å ikke bli tatt useriøst når jeg skal argumentere i mot de gamle og sære her på forumet :giggle:

neida, litt erfaring har jeg da tilegnet meg etter 5 år bytting av dekk og dollbord, dekksbjelker og bordganger i skrog, innreding og styrehustak ++..

også når jerg er i havna omgås jeg jo gjerne folk i 50årsalderen :giggle:

lærer mye av de!

Link to post
Share on other sites

Det middelet jeg fikk tak i på felleskjøpet heter bortrac, inneholder 10.9% bor.

Vil dette gjøre samme nytte som boraks?

 

Ikke nødvendigvis de samme egenskapene, men 10,9 % bor er et ganske høyt innhold. Ut i fra din informasjon så vet en ikke noe om løsligheten til bor i det stoffet du har kjøpt. Er bor ikke vannløselig så er det sterkt bundet i det stoffet du har, og vaskes sent ut. Er det derimot et høyt innhold av vannløselig bor så vaskes det mye raskere ut. Anntar at du vil ha mye av den samme virkningen i borac som du vil finne i boraks.

 

Edit:

Har googlet litt og funnet at:

Boraks er lite løselig i kaldt vann, mens bortrac er mye mere vannløselig. Dette vil gi en mindre mengde borkrystaller på overflaten enn hva som er tilfelle med boraks. Virkningen med bortrac vil være den samme (eller høyere) men den vil vaskes hurtigere ut enn ved bruk av boraks.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ok, har nå fått 2 motstridende svar angående bortrac.

 

Du SamH skriver: "Bortrac inneholder vel også en god del nitrogenforbindelser, magefølelsen sier meg at jeg ikke skal bruke gjødsel som impregnering."

 

Hvilken negativ effekt kan dette ha?

 

Et spm til, hvor ofte er er det nødvendig å behandle med denne mixen?

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur i båten i dag og sjekket litt diverse.

Fant ut at det er noe galt med det elektriske og dermed krypstrøm i båten :nonod:

Så det er noe jeg kommer til å prioritere å fikse opp i snarest mulig.

Satser på det bare er en en liten koblingsfeil og at det er lett å ordne opp i!

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan mekke elektro også du, Etape90? Ser ut til å være allsidig!

La oss få vite hva du finner ut om krypestrøm. (kan være grønn overledning, vet du!).

 

Jeg var nettopp i en åpen trebåt til en bekjent og titta på elanlegget hans. Der ladet batteriet seg ut over et par dager.

Jeg fant en rød plussledning til en automatisk lensepumpe som var kobla sammen med vrihylse. Disse lå nede i vann under motoren.

Bunnvann er dårlig isolator. Slikt kan det bli utlading og tæringer av.

Link to post
Share on other sites

Hehe, kan vel kansje kalle meg amatør elektro mekker :smiley:

Har en far som også er litt alsidig så har lært mye av han :wink:

Håper det er en slik bagatell du skriver med en ledning som ligger i vann.

Får bare sette i gang å lete :wink:

Som du skriver kan det godt være grønn overledning, forekommer jo ofte i eldre trebåter.

 

Kan du mye innen elektro trikkern? Isåfall har jeg hvertfall noen å spør om det er noe jeg lurer på :wink:

Link to post
Share on other sites

Fant ut at det er noe galt med det elektriske og dermed krypstrøm i båten :nonod:

Har du fått noen reaksjon på treverket? Vi var borti det samme med Skjælø. Står litt om det her (innlegg 12)

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...strøm&st=10

(Har ikke sett noe antydning til dette videre etter reparasjon.)

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at batteriminus går til motorens jernkonstruksjon som igjen er i metallisk forbindelse med aksling og kanskje ror, osv. Dersom en plussledning kommer i kontakt med et eller annet av metall eller treverk, kan krypstrøm begynne å søke til motsatt pol. Krypstrømmens veier er uransakelig (som det står i skriften), så den kan ta de underligste veier for å nå fram. Treverk som utsettes for strømgjennomgang på denne måten kan få varige skader. Derfor er første bud (for å holde oss til treminologien) å sørge for at det elektriske anlegget er tett. Dvs. at koblinger, sikringer osv. er plassert tørt. En ledning som ligger i vann vil over tid lekke til omgivelsene, selv om isolasjonen ser hel ut. Jeg har sett selvmekkere som trekker to 1,5 qmm enleder ledninger langs bunnen gjennom det lille hullet i hvert spant fra motorrommet og framover i båten til utstyret. Da er alle regler brutt, og man har lagt til rette for trøbbel. Det skal mye til å få en trebåt så tett at det aldri forekommer bunnvann eller lekkasjer som er uønsket. Så alle ledninger og koblinger må opp av vannet og vekk fra fuktige steder.

Link to post
Share on other sites

Pappa var nede i skøyta i dag å sjekket litt på det elektriske, men fant ikke noe ut av det.

Men han målte også i sin egen båt med det samme og det var likt utslag der også.

Men i hans båt er det ikke noe som viser at noe er tært.

Det som er litt rart i skøyta er at selv om det er krypstrøm så virker det ikke ut som batteriet tappes noe spesielt av den grunn.

Jeg skal nok ned i båten i morgen kveld og se hva jeg kan finne ut.

 

Hva er sansynligheten for at krypstrømmen som slår ut i begge båten komme fra land?

Har selv ikke noe strøm tilkoblet fra land, men er godt mulig naboen har.

 

Tidligere vet jeg at skøyta ligget i en båthavn med landstrøm tilkoblet konstant. Kan dette ha foråsaket tæringen på treverket jeg har nevnt tidligere?

 

Takk for utfyllende informasjon trikkern :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke forsvinner strøm er det nok ikke snakk om tæring forårsaket av strøm. Da er det rett og slett korrosjon, eventuelt en reaksjon mellom styrehus i tre og overbygg i aluminium hvis disse to materialene ikke er isolert fra hverandre med gummimellomlegg. For mye sinkanoder under båten kan også gi denne type tæring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vært i båten en times tid nå og krypstrømmen jeg målte kommer fra den ene lensepumpa.

Så regner med det er lensepumpa eller flotøren som lekker strøm.

Har aldri tenkt over at tæring kan skyldest kontakt mellom alu og treverket.

Men ser jo nå at det er det som er grunnen til tæring.

Aluminum styrhuset ligger rett på treverket og er skrudd fast med jern skruer.

Enkelte plasser ser jeg slikt hvitt pulver på metallet, og rundt er treværket flisete/tært.

Dette blir sansynligvis en tidskrevende jobb og tida strekker ikke til, så må bare legge skøyta ut for salg.. :nonod:

Så bare til å komme med bud.

 

Neida. Slapp av, bare en dårlig spøk! :wink:

 

Hvordan løser jeg enklest/best mulig problemet jeg beskriver her med tæring?

Løfte styhuset opp og legge gummimellomlegg blir VELDIG omfattende, pga at båten har glassfiber dekk som ligger opp langs styrhuset.

Tror jeg kommer til alle boltene som styrhuset er skrudd fast i, så mulig jeg kan klare å skru det løst og kile noe under før jeg skrur fast igjen.

Vil dette være en ok løsning?

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som du sier så kan det nok være vanskelig å gjøre noe med dette i ettertid. Det viktigste er vel å sørge for at treverket holder seg tørt i denne sonen, slik at det ikke leder strøm så lett. jeg ville prøvd å skifte ut så mange skruer som mulig med syrefaste, aluminium og vanlig stål er en dårlig kombinasjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kommer til å bytte til syrefaste og når jeg tenker etter var det lekasje noen plasser rundt styrhuset, så det er tettet nå, så skal ikke kommer mer vann inn nå :smiley:

Så får jeg heller gjøre noe mer omfattende når det absålutt er nødvendig.

Kunne det vært lurt å behandle boltene med isolasjons maling/lakk før de settes på plass?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...