Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få lastet opp bilder?

Prøvde igjen i dag, men kommer bare opp: "Filen er for stor. Den kan ikke være større enn 50 KB (50000 bytes)."

 

Hei,

 

Jeg fikk samme problem på et av bildene jeg skulle laste opp, og det skyldtes at formatet ikke var .JPG

(Formatet var Adobe Acrobat Document) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fant ut av problemet, filene var i Png format.

Så her er noen bilder jeg har mottatt fra forrige eier, synest det var veldig intressant å se :smiley:

Dårlig kvalitet, men det skyldest at alle bildene er tatt med analogt kamera for så å bli scannet inn på data.

 

risoerskoeyte_10.jpg

 

risoerskoeyte1.jpg

 

risoerskoeyte6.jpg

 

risoerskoeyte7.jpg

 

risoerskoeyte8.jpg

 

risoerskoeyte9.jpg

 

risoerskoeyte11.jpg

 

risoerskoeyte4.jpg

 

risoerskoeyte5.jpg

 

risoerskoeyte_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Det må jo være betryggende for deg å ha disse bildene.

Selvsagt kan du ikke vite noe om kvalidet på det stykke arbeid som er gjort. Men det er i hvert fall ingen tvil om at det her er gjort et skikkelig stykke arbdeid.

Er også sikker på at du vil følge opp det som er blitt gjort, og gjøre båtene enda bedre

Link to post
Share on other sites

Veldig betryggende!

Er jo "bevis" på at de faktisk har skifta Veldig mye av spant og hudplank :smiley:

Kommer til å holde mange mange år om jeg er flink til å behandle treverket.

Blir jo selvsagt spennende når båten skal på land, men somregel er det jo der ferskvann har kommet til det kommer råte.

Under vannlinja er det jo saltvann. :smiley:

 

Noen andre som har erfaring med svilleolje?

Jeg har prøvd den ut litt nå og den trekker hvertfall godt inn i treet.

Den er ikke egnet til å bruke på flater som skal males og heller ikke sitteflater.

Link to post
Share on other sites

Idag skulle jeg begynne å hugge bort dårlig treverk på rekkestøtta/pullerten som jeg har tatt av båten.

Viste seg å være for mye dårlig treverk til å ta vare på, så da må jeg til med å lage ny.

Et problem er jo å få tak i materiale, tror ikke 6" x 6" materialer blir solgt på vanlige byggvare forhandlere, eller?

Kommer til å bruke den gamle rekkestøtta som mal, så skjære/hugge til med motorsag og øks. Hørest det ut som en grei metode?

Finnest det enklere fremgangsmåter? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ut ifra de bildene jeg har sett, så er rekkestøtta festet paralellt med spantene (går gjennom dollbord).

Det vil jo si at du må ha et emne som du kan forme intill skrogets kurve, altså et ganske bredt emne..

-Regner også med at denne er av eik?

 

Vet ikke hvor du får tak i eik på dine kanter, men det får du sikkert tak i på et vis...

 

Fremgangsmåten er helt grei den...bare å kjøre på!!

 

Hvordan er dekket ditt?? :flag:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, trenger faktisk ikke så veldig bredt emne, det er ikke mye den kurver, er helst skjært ut kurve i bakkanten som ligger mot skroget.

Resten av båten er eik, men det betyr ikke at jeg må ha denne i eik. Blir jo selvfølgelig mer helhet i det da, men det er jo lettere å få tak i furu eller gran.

Hele dekket er glassfiberbelagt.. Får trøste meg med at det hvertfall er tett :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal ta mål å sjekke hvor langt emnet må være, så gir jeg tilbakemelding :smiley:

Skal også ta et par telefoner til lokale slipper, er godt mulig de har noe liggende og da blir det litt lettere med henting/levering.

 

Uansett hva det blir til så er hvertfall tanken veldig god Svaap :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei espen, ser skøyta di ligger ikke så langt i fra min båt som ligger på vico kaien på bø. Det virker som du får det meste til og det er jo bra. Ser du har en volvo D70 motor i skuta di.

 

Vis du fremdeles ikke har funnet emne til å lage pullerter av så har svigerfar felt et gedigent eiketre i tysvær. Vis du trenger så kan du få!

Vet også om en i sveio som har sag

 

Se mitt prosjekt :smiley:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64049

 

Hvordan fester jeg linken til prosjektet mitt fast i mine innlegg slik du har gjort?? :confused:

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei "Sjø stjernen".

Så du har båten din ved viko kaien?

Den må jeg jaggu se etter neste gang jeg er i skøyta :smiley:

Så du kan se ut i fra bilder at det er en volvo D70 motor? :smiley: Imponert, eneste jeg vet fra før av er at det er en Volvo motor :lol:

Kan ikke si at motor er min sterke side :rolleyes:

Men jeg leser i prosjektråden din at du har litt peiling på motor, så jeg benytter kjangsen til å spør deg om du har noe spesielt å si om denne motor typen? Noe som jeg bør være obs på, eller helt basic ting jeg bør være klar over :smiley:

Har ikke funnet emne enda, men skal sjekke med Birkeland slipp.

Hvis ikke de har noe liggende hørest jo det veldig intressant ut! Hvis det er et stort tre har jeg jo eikeplank en stund fremover hvis jeg trenger det. :smiley:

 

Regner med du tenker link i "signaturfeltet" ditt? Isåfall ser jeg du har ordnet det nå :wink:

 

Liten update fra i dag, jeg og kjæresten som har vært en tur i skøyta å jobbet :smiley:

Fikk sagd til noen "pinner" som jeg trenger. (Kan forklare med bilder senere hva jeg skal ha dem til, vanskelig å forklare uten.)

Så sagde vi til en forsterkningsbjelke som skal skrus fast ved siden av det spantet som er dårligst.

Så behandlet kjæresten alle "pinnene" og bjelken med svilleolje :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei "Sjø stjernen".

Så du har båten din ved viko kaien?

Den må jeg jaggu se etter neste gang jeg er i skøyta :smiley:

Så du kan se ut i fra bilder at det er en volvo D70 motor? :smiley: Imponert, eneste jeg vet fra før av er at det er en Volvo motor :lol:

Kan ikke si at motor er min sterke side :rolleyes:

Men jeg leser i prosjektråden din at du har litt peiling på motor, så jeg benytter kjangsen til å spør deg om du har noe spesielt å si om denne motor typen? Noe som jeg bør være obs på, eller helt basic ting jeg bør være klar over :smiley:

Har ikke funnet emne enda, men skal sjekke med Birkeland slipp.

Hvis ikke de har noe liggende hørest jo det veldig intressant ut! Hvis det er et stort tre har jeg jo eikeplank en stund fremover hvis jeg trenger det. :smiley:

 

Regner med du tenker link i "signaturfeltet" ditt? Isåfall ser jeg du har ordnet det nå :wink:

 

Liten update fra i dag, jeg og kjæresten som har vært en tur i skøyta å jobbet :smiley:

Fikk sagd til noen "pinner" som jeg trenger. (Kan forklare med bilder senere hva jeg skal ha dem til, vanskelig å forklare uten.)

Så sagde vi til en forsterkningsbjelke som skal skrus fast ved siden av det spantet som er dårligst.

Så behandlet kjæresten alle "pinnene" og bjelken med svilleolje :smiley:

 

Det kan også være D50 eller D60 maskin da disse er like å se til men har litt ulike mål.

Mener jeg har repmanual på en cd liggende vis du vil ha.

Disse motorene er uslitlige, det som du må passe på er å bytte frostvæske ca annen vert år pga tæringer som kan oppstå med gammel frostvæske. Da ungår du at kjølevannet havner i sammen med olja. Dette pga at denne motoren har "våte" sylinderforinger som tettes av o ringer som man setter på plass i flere spor i blokka før man slipper nedi foringen. Det er rundt disse o ringene det ikke må begyne å ruste for da vil det begyne å dryppe vann ned i bunnpanna.

 

Jeg var for øvrig nede i båten i dag og heiste ut motoren. Det gikk knirkefritt , rett ut takluka med den.

Link to post
Share on other sites

Okei :smiley:

Rep manual hadde jo vært veldig gøy å ha liggende!

Var en maskinist som hadde skøyta før meg og han sa også at motoren var av typen som "går å går" :smiley:

Fant ut at jeg ikke kan se båten din fra skøyta mi, regner med du har båten mellom "land kaien" og den store kaien store båter legger til?

 

Kjekt å høre at det gikk knirkefritt, kjekkere å jobbe da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Okei :smiley:

Rep manual hadde jo vært veldig gøy å ha liggende!

Var en maskinist som hadde skøyta før meg og han sa også at motoren var av typen som "går å går" :smiley:

Fant ut at jeg ikke kan se båten din fra skøyta mi, regner med du har båten mellom "land kaien" og den store kaien store båter legger til?

 

Kjekt å høre at det gikk knirkefritt, kjekkere å jobbe da :smiley:

 

Stemmer det. Det er ganske høy kai der så båten forsvinner imellom.

 

Skal se etter i cd samlingen min om jeg finner det.

Det skal stå et skilt på motoren helt i fremkant under eksos manifoil (på barbord side) der skal det stå type feks D70.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Jeg sitter og titter litt på bildene av skuta di, og lurer på om du kan fortelle hva som er slynget rundt eksosmanifoilen?

Er det vannrør som du får varmt vann fra?????

 

Noen bilder:

img_1380.jpg

 

 

Ellers?

Fikk du tak i emne til ny pullert?

Hvis ikke så fikser vi det sikkert greit ved hjelp av BP sin "transporthjelp"

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Er litt sløv av meg, så har ikke kontaktet noen enda.

Men så har Sjø stjernen her på forumet sagt at jeg kan få av materialer fra et eiketre svigerfaren hans har :smiley:

Hvor på forumet er transporthjelpen forresten? :smiley:

 

Det du ser på bildet er en "kjølesløyfe" blir pumpet sjøvann igjennom for å kjøle eksosen :wink:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God å se at du er i gang...til tross for vinter og kulde.

Trodde vinteren var over for denne gangen, men nå er det mer snø og kaldere en noen gang.

 

Har ikke noe i mot å bli "skjeten på nevane" - men liker ikke å fryse på nevane.

 

Trøsten får være at det vanligvis bli en fin sommer etter en streng vinter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er litt sløv av meg, så har ikke kontaktet noen enda.

Men så har Sjø stjernen her på forumet sagt at jeg kan få av materialer fra et eiketre svigerfaren hans har :smiley:

Hvor på forumet er transporthjelpen forresten? :smiley:

 

Det du ser på bildet er en "kjølesløyfe" blir pumpet sjøvann igjennom for å kjøle eksosen :wink:

 

Ja snakket med svigers og treet laa der enda sa vi kan hente nar vi vil. Fordel om snoen forsvinner da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...