Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Vil barre ønske alle en God Jul! :smiley:

Her hvor jeg bor er det faktisk kommet snø også, så kjenner jeg er i god julestemning! :santa:

Håper dere får en flott jul med masse god mat, fine pakker og mange fine stunder sammen med familie og venner :smiley:

 

Etter hjul og nyttår er over skal jeg prøve å komme sterkt tilbake med oppdateringer rundt arbeidet med skøyta!

Har forresten behandlet nesten alle spant og hudplank innvendig i lasterommet nå, først antiparasitt, så litt mer antiparasitt, så 2 behandliger med en mix av antiparasitt og svilleolje. Trekker veldig godt inn i treet så kommer til å behandle en gang til og sprøyte på rikelig :smiley:

 

Her er et annet lite prosjekt jeg akkuratt har fullført (gjenstår litt finpuss):

Laget av 1 bit fra en bladfjær som sto på jeepen min, håndtaket er i teak eller mahogny tror jeg, er fra den gammle motorkassen som sto i morfars gammle snekke.

img_1540.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lenge siden jeg har kommet med noe oppdatering her nå, men det er fordi jeg ikke har gjort noe på lenge!

Har veldig lyst å begynne å gjøre noe, men når det er så kaldt som det er nå frister det veldig lite å gjøre noe.

Kom over noe hampetau på jula her en dag, så kjøpte dette. Har tenkt å bruke det til listing i lasterommet :smiley:

 

Med det samme jeg skriver noe her så lurer jeg på om noen har erfaring med anker av typen "northill" ?

Ser slik ut:

northill.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei etape90..

 

Ville bare kommentere inn til deg det jeg nevnte ift mark... :eek:

 

Jeg var nær ved å bli eier av en 37 fots risørskøyte med stor semidiesel for over 15 år siden.

Denne skulle jeg få billig av et aldrende ektepar som ikke lenger så muligheten til å ta vare på henne.

Båten var generelt fuktig under dekk, og det luktet ikke vanlilje heller... :nonod: , men forskrekkelsen min ble enda større da jeg pirket litt i et spant og fant et hvit larve -lik den du hadde bilde av..

 

Wow!! What to do??

 

Jeg sendte inn et par eksemplar til universitetet i Oslo og fikk en biolog nyskjerrig på hva det var.

Han tok en runde og fikk det bekreftet at det var larven til en såkalt "bryggebille"

Den er nok ikke like ille som pælemarken -som spiser til det ikke er mer igjen og som kommer inn nedenifra, men denne også forsyner seg av trevirket. Jeg fikk også høre at i løpet av sommeren kunne man merke at det plutselig ble mange biller som svermet -ved at de gjennomgikk et skifte av stadium og ble fullt utviklede bryggebiller.

-Fruen (av det gamle ekteparet) kunne bekrefte at "Jooo... det hadde hun lagt merke til før.." : :rolleyes:

 

Jeg husker ikke hva som skulle gjøres for å bli kvitt fanteriet, men fikk intrykket av at det ikke var stor krise for båten.

 

Skøyte ble det ikke ettersom en slipp-befaring avslørte store markangrep i undervannsskroget.. Båten var rett og slett pille råtten og det som var igjen av den var angrepet av biller og mark.

 

Båten din derimot ser jo frisk og fin ut i huden. (skroget).

De små-skadene du har funnet har du jo full kontroll på -så det er bare å stå på videre.

 

Jeg lar meg inspirere av ditt pågangsmot, og ikke minst at du er fullstendig uredd for en utfordring eller to (virker i alle fall sånn)

Keep up the good work :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Takker for langt å utfyllende svar Svaap! :smiley:

Veldig gøy når noen andre her inne har Risør skøyte, blir litt ekstra intressant da synest jeg :smiley:

Angående de larvene jeg fant så tror jeg at jeg har tatt knekken på alle med antiparasitt.

Var tydelig at de likte det råttne treverket som var gjennomtrekkt i ferskvann.

Så snart jeg fikk skrapt å hugget bort det råttne treverket og kom inn til det friske treet fant jeg ikke flere larver.

Håper å tror at jeg ikke ser mer til dem med det første :smiley:

 

Skroget på båten min virker veldig bra, MYE av det har blitt byttet i nyere tid, så om jeg er flink å holde det vedlike kommer det til å holde lenge! :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg også sikker på :smiley:

Hvis barna dine også blir flinke til å ta vare på henne, kan det sågar være at barnebarna dine får glede av henne :wink:

 

Jeg kunne se av bildene at hun er solid tømret.

Bare pass på at ikke stillestående fuktig luft får herje...da kan den gå fort feil vei.

God lufting er utrolig viktig!!

 

Har du planer om innredning, eller er du tilfreds med den som er nå?

Link to post
Share on other sites

Båten er veldig solid bygget :smiley:

Lufting er utrolig viktig ja! Er allerede en del lufteventiler/åpninger, men skal lage flere til våren :smiley:

Innredning skal jeg definnitivt gjøre noe med!

Sitter å ser for meg forskjellige muligheter og slik jeg tenker nå, er god soveplass til 6 stk, 2 dobble og 1 enkel seng.

Stor sittegruppe i lasterommet, vedovn, en form for reol/skap med lagringsmuligheter og bad med grei romslighet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut.

-Du har iallefall plass nok :yesnod:

 

Hva gjorde du når du skrudde det nye taket på plass over finerplatene?

Forsenket du skruene og proppet over?

-Grunnen til at jeg spør er at skruehullene kan bli en kanal til fukt som havner nede på finerplatene dine.

Finer og vann vil før eller seinere føre til trøbbel.

Hvis jeg forsto deg riktig så skulle du beise og lakke/olje plankene?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Etape90. Innredningsarbeid må jo være noe å gjøre på i denne kulda? Har du danskebysse ombord? Visst du ikke har har jeg en med litt størrelse på som har stått ombord i en 50 fots skøyte for salg.. Grunnen til jeg selger er at den blir for stor i min båt.. :crynod:

Link to post
Share on other sites

Har nå mottatt mange bilder av skøyta fra tidligere eier som viser hva han har gjort med båten! :smiley:

Utrolig gøy å se på! :yesnod:

Venter på tillatese fra forrige eier med tanke på publisering av bildene.

Så snart han gir meg lov til dette vil jeg dele bildene med dere :smiley:

 

Var på Jula i dag også, kjempe tilbud på maling og oljer!

Feks:

5 Liter med kokt linolje 109,-

1 Liter terpentin 29,-

 

Kjøpte 15 Liter linolje, 3 Liter Terpentin, 2 liter malingsfjerner og en liter med en type olje jeg skal teste ut :smiley:

Skulle gjerne kjøpt mer, men siden jeg ikke har bil lappen enda blir det VELDIG tungt å dra med på bussen!

 

Dette er andre gang jeg dra med meg så tunge ting fra Jula på bussen hjem :lol:

I sommer var jeg og kjæresten der borte og jeg kjøpte et 15 kg anker, 15-20 kg kjetting, diverse sjakkler, tau +++

Selv om vi var 2 ble det veldig tungt å bære hjem! :lol:

Fikk beskjed at dette var siste gang hun ble med meg på Jula før jeg får lappen :rolleyes:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEHE...ja dama di vil nok snart forstå at å være sammen med en trebåtentusiast, dean ofte innebære en del tunge løft :giggle:

 

Så ser det ut som om jeg må ta meg en tur på JULA til mandag.

Håper de har ukokt linoje også - det er jo det jeg trenger til båten min.

 

God helg...

Endelig ser det ut til at vinteren skal slippe taket.

Meldt full storm i morgen - så nå begynner jeg å føle meg mer hjemm :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hehe ja :giggle:

Endelig mildere vær!

Var noen timer i båten i dag, har begynnt å løse de gamle boltene som sikkert er årsak til tæring.

enkelte bolter har jeg ikke kjangs til å skru løs, så her må jeg til med bajonettsag eller vinkelsliper.

I tillegg behandlet jeg diverse treverk med "Wasco suppa" :smiley: Lukter tjære i båten nå! :yesnod:

 

Hadde tenkt å laste opp noen bilder også, men npr jeg laster opp står det "Filen kan ikke være større en 50kb"

Har ikke vært noe problem å laste opp før..

Link to post
Share on other sites

Var noen timer i båten i dag også :smiley:

Etter MYE slit fikk jeg ut resten av boltene i lasterommet, støvsugde allt støv og drit der nede, så nå er det klart for nye bolter :wink:

Neste jeg skal gjøre er nok å legge dørk :smiley:

 

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få lastet opp bilder?

Prøvde igjen i dag, men kommer bare opp: "Filen er for stor. Den kan ikke være større enn 50 KB (50000 bytes)."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...