Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Hei, har gått til innkjøp av ny båt nå, og vil derfor lage prosjekt tråd :smiley:

Kan kansje begynne å si litt om meg selv siden jeg er ny her på forumet.

Jeg er en gutt på 19 år, bor på Karmøy utenfor Haugesund, er veldig glad i sjølivet og friluftsliv. Liker å fikse alt mulig, og har altid noen prosjekter på gang. Dette får være nok om meg i første omgang.

 

Så over til båten, som emnetittelen sier er det altså en Risørskøyte på 40 fot, bygget i Høllen i 1931.

Jeg har ikke henta båten enda, men om alt går etter planen har jeg den før mandag den 14 september, da skal nåværende eier kjøre båten fra Kristiansand til Stavanger og der skal jeg hente den.

Det som trengs å bli gjort med båten er innredning under dekk og litt småfiks, så ser stort potensiale i denne båten.

 

Grunnen til at jeg oppretter prosjekttråd er at det sansynligvis vil gi meg et lite push hvis (når) jeg mister litt motet, jeg får dele med dere ting som blir gjort og ikke minst kan jeg få hjelp her inne. :smiley:

 

Du trenger ikke si at det er galskap å kjøpe en så stor skøyte når du bare er 19, legge ut om alt som må bli gjort osv, har hørt alt det negative mange ganger allerede. Dette er noe jeg vil og med tiden som hjelp tror jeg at jeg skal klare å fullføre dette! :wink:

 

Skal skrive mer info + poste flere bilder når båten er henta, så dette blir bare en smakebit :wink:

 

Legger ved noen bilder.

risoerskoeyte_1.jpg

risoerskoeyte_4.jpg

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer som skipsreder!

Galskap eller ikke, det lar vi ligge....

Men jeg kan iallefall si at du er i godt selskap og du finner flere svært dyktige ungdommer her på baatplassen.no som holder på med hver sine prosjekter; både mindre og større enn ditt.

 

Når det gjelder å ta båten hjem, så hadde det sikkert vært en fordel om du kunne være med helt fra Kristiansand og hjem til Karmøy. For en slik båt er så full av små finesser som det ikke nytter å bare få forklart full fart, man må ha fingrene borti dette selv. På turen fra Kristiansand ville du få noen timer på deg til å finne utav mest mulig . . .

 

Lykke til med prosjektet!

 

PS

Hvor på Karmøy er det du holder til? Jeg er selv fra Kopervik og er saktens innom der noen ganger med min Poseidon II - det hadde vært artig å se nyevervelsen din.

DS

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen hit på dette flotte forumet. Og gratulere så mye med en flott skute!

Jeg ville ha gjort som Poseidon sier, å bli med allerede i fra Kristiansand. Det er mange ting du må " se" med hendene. Meget lærerikt.

Gleder meg å få følge med på tråden din. Disse prosjekter på båtplassen er det fineste som fins. Bare se på han Walter-s!

 

Mvh. My Tax :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei..

Velkomme til forumet og gratulerer med flott båt

Kjek å sjå at det e fleire karmøybuar så hive seg utpå galskapen.. :yesnod:

 

Den båten du har kjøpt har jeg vært innom og sett på sikker 100 ganger mens den lå på Finn.

Styrhuset er jo flott inredet, men som du sier det er sikkert en del å gjøre.

Har du gammel trebåt blir du aldri arbeidsledig.

 

Det fine med Karmøy er jo at her vrimler det av gamle båtkarer som kan bistå deg med råd og dåd, og ellers vil selvsagt vi her på forumet gi deg all den støtte og oppmuntring vi kan.

Vi er jo en del ihuga trebåt folk her. Noen med lang erfaring og andre med mindre. Men vi har en ting felles og det er at vi elsker trebåter.

 

Ta en titt innom trebåttråden.

 

Ellers kan jeg anbefale deg å ta kontakt med Kystlaget Kormt som holder til i det 300 års gamle Gloppehuset på Avaldsnes.

Her samles "gamlekara" og driver restaurering av gamle båter og motorer. Det de gutta ikke vet om vedlikehold og stell av gamle båter, er ikke verd å vite.

 

Ellers skal vi nok sørge for å pushe på deg og oppmuntre deg når den dagen kommer at du har lyst til å gi opp hele prosjektet....

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir desverre ikke aktuelt å bli med fra Kristiansand, men skal gå igjennom mye når vi er i stavanger, så får jeg bare prøve meg frem etterhvert.

Holder du til i Kopervik poseidon? Jeg bor på Avaldsnes så det bør ikke være noe problem å få sett båten om du vil det :wink:

Kystlaget kormt ja, det hørtes intressant ut. Faktisk så bor jeg bare 100m fra gloppehuset, så får ta meg en tur bort å snakke med dem neste gang de er der :wink:

Link to post
Share on other sites

Kystlaget kormt ja, det hørtes intressant ut. Faktisk så bor jeg bare 100m fra gloppehuset, så får ta meg en tur bort å snakke med dem neste gang de er der :wink:

Da vet du sikkert at det har foregått et stort restureings arbeid på Gloppenhuset.

Torsdag neste uke, kl.13.00 er det offesiell åpning av det nyrestaurerte bygget.

Men allerede nå på søndag er huset åpent mellom kl. 15.00 og 18.00 for de som vil se seg om litt.

Ellers er det torsdager som er fast samlingsdag

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Holder du til i Kopervik poseidon? .....

 

Jeg er født og oppvokst i Kopervik, men flyttet til Stavanger som 20-åring i 1968.

Så nå kan du begynne å regne :wink::wink:

Men jeg har jo fortsatt mye forbindelse med Kopervik og du vil nok se at POSEIDON II ligger i havnen fra tid til annen - den er lett kjennelig og du må så gjerne ta kontakt!

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Åja, men da skal jeg se etter når jeg er i kopervik :smiley:

 

Wasco: Men da skal du ikke se vekk i fra at vi treffest da :smiley: Forresten, hvor på Karmøy ligger båten din?

 

Johan2: Hehe, forstår hva du mener ja :wink: Som du sier så kommer det vel en dag for alle, og når din dag kommer håper jeg du lager en prosjekt tråd du også.

 

vivvi: Fornuft? Hva er det for noe? :rolleyes: Du får sjekke opp den andre skøyta du nevner, så ender kansje du også opp med en prosjekt tråd snart ;)

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott båt. Kan se for meg denne med et ordentlig, hvitt styrehus med trehvite hjørnestolper, og tremaster. Da blir den et smykke. :yesnod::yesnod:

Jeg bygget nytt styrehus på ei 27 fots skøyte jeg hadde med nedsenkbare vinduer,delte dører, vannrenne og full pakke. Jeg fikk igjen tre ganger det jeg betalte for båten når jeg solgte. :wink:

 

baaten_min_004.jpg

Redigert av Woody (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vivvi: Fornuft? Hva er det for noe? :rolleyes: Du får sjekke opp den andre skøyta du nevner, så ender kansje du også opp med en prosjekt tråd snart ;)

Har sjekka opp den andre skøyta ja, men det er bare råte! :cryin:

Når du nå nevner prosjekttråder så vil jeg anbefale deg å sjekke trådene jeg har i signaturen min... Er ett par prosjekter der :saint:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...