Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Er ikke så sikker på at den har hatt adresse Haugesund hele tiden, jeg så den båten på finn for hvertfall 1,5 år siden, om ikke lenger, og da lå den på 100 eller 150 000 kr.

Da sto det forøvrig at dette var en familiebåt som var benyttet som "hytte", åsså var det bilder av en hel skokk med under i oransje redningsvester ombord.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på at den har hatt adresse Haugesund hele tiden, jeg så den båten på finn for hvertfall 1,5 år siden, om ikke lenger, og da lå den på 100 eller 150 000 kr.

Da sto det forøvrig at dette var en familiebåt som var benyttet som "hytte", åsså var det bilder av en hel skokk med under i oransje redningsvester ombord.

Ok, det kan godt hende...

Det var før jeg begynte å se på den type båter.

 

Men det er vel 2-3 mnd siden den dukket opp igjen, og det er i denne perioden jeg har fulgt med

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter jo i styret, så jeg må nesten :) jeg stikker ned i 14:00 tiden på søndag, dørene åpnes vel strengt tatt 15:00 for publikum, men det gjør ikke noe om en kommer 14:00 tenker jeg.

 

Torsdagen er "offisiell" åpning med ordfører og representant fra forbundet kysten m.m og den foregår jo midt i arbeidstid. Så det er vel søndagen som er mest interessant.

 

Ellers så har jo jeg presset igjennom at siste søndagen i hver måned skal være satt av til kaffedrøs på huset, her skal det snakkes båt og motor og "ljuges" mye :) lurer meg på om siste søndagen i denne måneden blir den første for kaffidrøsen, men det blir det isåfall sendt info om til medlemmene :)

Link to post
Share on other sites

Pga litt sterkere vind og større bølger enn forventa blir det litt forsinkelser med å hente båten, fikke vite at de er i Farsund nå, og regnet med å komme til Stavanger på søndag, .....

 

Jeg regner med at du har kontakt med mannskapet; kommer de seg videre?

For tiden blåser det visst kuling langs hele sørvestlandet, iallefall på kysten - så det frister trolig lite å slapse oppover Jæren en slik dag . . . .

Du holder oss vel orientert?

Link to post
Share on other sites

Etter samtale med nåværende eier i dag har de søkt ly i Rekefjord. Var 4-5 m bølger så var ikke noe kjekt å kjøre da.

De satser på å kjøre videre mot egersund i morgen tidlig, eventuelt helt til Stavanger om været tillater det.

Så kan være de ankommer stavanger i morgen kveld, hvis ikke blir det på mandag.

Litt surt for dem siden broren til eieren skulle ha sin første dag i ny jobb på mandag.

Jeg oppdaterer her så snart jeg vet noe mer :smiley:

 

Ifølge værmeldinger skal vinden lette utover ettermiddagen i morgen, håper det stemmer.

Kjøre forbi Jæren i kuling er nok ikke så veldig kjekt nei!

 

Skøyta har ligget i ro i hele sommer, så nå når de røyner den i såpass med bølger tar den inn litt vann sa de, men den vil nok etterhvert trutne å bli bra.

 

Mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut Espen; de bør ta den tiden de trenger fremfor å presse seg frem og risikere at noe galt skjer underveis.....

 

Men en annen ting: nå når du blir ekte skøyteeier så bør du gå bort fra å si/skrive "kjøre" om fartøyet. Byfolk og østlendinger "kjører" alt mulig, men ekte fartøyfolk "går" med båt når den er motorisert - hvis den da ikke står oppe på en tilhenger :wink::wink:

 

Jeg skal holde øynene åpne når jeg farter langs Vågen i Stavanger - og der er jeg ofte flere ganger pr dag.

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det viktig med den rette terminologien... :yesnod:

 

Men jeg er av den typen som ikke godtar noe bare fordi "det er slik"

Hvorfor heter det at en båt går, og ikke kjører?

 

Er dette bare gamle innøvde ord og begrep?

Den dag i dag snakker jo folk om at de fek "seiler" i utenriksfart. Selv om ingen av dem har sett snurten av et seil.

Hvorfor heter det da at en båt går, og ikke kjører?

 

Har det noe med at når et motorisert fartøy beveger seg, så er det fordi motoren "går"?

Eller har det noe med innblanding av engelsk - We are going to Stavanger...?

 

Strengt tatt, det er jo bare de eller det som har føtter å gå på, som kan gå :smash:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, så sant så sant Wasco.

Håper vi kan få en forklaring på det :smiley:

Er jo bare til å komme med teorier da, så når noen endelig vet det så kan vi se hvem som har rett :wink:

Om det har noe med at motoren går så burde det hette det samme for biler, mc, busser osv også.

Jaja, finnest vel en klok forklaring på det, får bare vente å se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er jo bare til å komme med teorier da, så når noen endelig vet det så kan vi se hvem som har rett :wink:

Om det har noe med at motoren går så burde det hette det samme for biler, mc, busser osv også.

 

Vi bruker vel allerede det utrykket om busser idag. Bussen går, eller bussen gikk ...hvertfall gjør jeg det..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...