Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Har kikka litt på denne 44 fot ketch rigget risørskøyte, men fikk flere bilder fra selger og da var det en del mer råte enn det jeg først trodde :headbang:

 

Vivvi

 

 

Denne båten ville hvertfall jeg sett under før jeg handlet, jeg er rimelig sikker på at det var denne skøyta jeg så dundre på grunn innenfor Kobbarnaglen fyr i Kopervik i sommer i 6-7 knop.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først av alt, gratulerer til trådstarter og velkommen til forumet. Slike prosjekttråder er noe av det morsomste jeg leser her inne.

 

 

 

Først av alt; flott styrhus! Hva er det "rattet" på på styrbord side av roret?

 

må jo være plassen til styrmann det der, han er vel 20cm lavere en skippern :wink:

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse bildene kjenner jeg igjen fra annonsen...

Skikkelig Kapteinstol :yesnod:

Og det er jo et slik ekstra ratt i styrhuset ditt også ser jeg.

Nå er vi nysgjerrige - hva er det til?

 

Synes det er litt merkelig med den senga bak sittegruppa.

Dette er vel gjort fordi resten av båten ikke er innredet, og dette er eneste soveplass

Link to post
Share on other sites

Det så virkelig flott ut i det styrehuset, så hvis resten av fartøyet er halvparten så bra - da har du virkelig fått deg noe flott . . . .

 

Når vi først er igang med å gjette: rattet er trolig for reverseringen, dvs den vridbare propellen og spaken vil jeg anta er for frikoblingen - for dette er neppe en båt med "omkast" :wink:

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett der poseidon, det er til vridbart propellanlegg :yesnod:

Spaken er nok frikoblingen;)

 

Wasco, tror ikke det er lagd til å for å kun være en seng, det er nok tenkt til å kunne sette seg på slik at pasasjerene har mer utsikt og i tillegg som ekstra soveplass;)

Under dekk er det påbegynnt innvendig kledning, og står i 2 dobbeltsenger og en do.

Link to post
Share on other sites

Tenker meg at poseidon mener med omkast er at du bare kaster den rett i revers, eller er jeg på bærtur nå?

 

Ordet "omkast" brukes i to forskjellige sammenhenger:

 

Ved 2-takt semidiesel (Bolinder) hvor man hadde en ekstra innsprøytningspumpe. Når man da kom inn mot en kai og skulle bakke opp, sakket man først ned og så tok man "omkastspaken" over. Det som da skjedde var at den ekstra pumpen gav en innsprøyting i den cylinderen hvor stemplet var på halveien opp. Stemplet ble "jaget" ned igjen - og motoren gikk plutselig motsatt vei - dvs man bakket for harde livet . . . .

 

Ved 4-taktdiesel har det vært brukt på mange forskjellige motorer. Siden 4-taktmotorer har knastaksler for ventilstyring må man på omkastmotorene ha dobbelt sett med knaster på akselen. For å skifte dreieretning må knastakselen da forskyves mellom de to settene.

 

Når en slik båt kommer inn mot en kai og skal bakke opp blir motoren først stoppet. Så siger båten videre og når den skal bakkes blir knastakselen først forskyves slik at akteroverknastene kommer i inngrep med ventilene, så startes motoren igjen - og går dermed motsatt vei.

 

Det som begge disse systemene har felles er:

 

1) Begge brukes i forbindelse med fast propell, siden hele propellen skifter dreieretning ved bakking.

2) Begge har en lei tendens til å svikte en og annen sjelden gang - og har ført til diverse knuste kaier og båter. (Da kan det være godt å ha den paragrafen som gjør at hvis ingen kan lastes for det som skjedde, da skal hver av partene bære sin del av skaden.....)

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne har jo vært til salgs en stund.

og prisen har gått ned fra 99.000 til dagens pris.

 

Vel, jeg vet den har stått til salgs en stund, men jeg tror den har byttet eier, og er nå blitt lagt ut for salg på nytt, for nå har den fått adresse Haugesund, og det er jeg nesten helt sikker på at den ikke hadde tidligere, da regner jeg med at jeg hadde lagt det på minnet. Det var på grunn av at jeg har vært innom den annonsen mange ganger at jeg kjente igjen båten da den gikk på grunn (99% sikker på at det var den båten).

 

Båten flyter hvertfall ennå, og det er jo veldig fin "skant" på den, så vi får håpe noen forbarmer seg over den :)

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg vet den har stått til salgs en stund, men jeg tror den har byttet eier, og er nå blitt lagt ut for salg på nytt, for nå har den fått adresse Haugesund, og det er jeg nesten helt sikker på at den ikke hadde tidligere

Den har hatt adresse Haugesund hele den tiden jeg har fulgt med den på FINN.

Jeg la merke til den, første dagen den ble lagt ut.

Jeg er innom FINN, minst 3-4 ganger hver dag, og husker veldig godt da den ble lagt ut

Hadde veldig lyst å stikke opp å se på den, men det ble det aldri noe av.

Og første prisen som ble lagt ut var 99.000.

Hvis jeg ikke husker feil, lå den også på 75.000 en stund, men er ikke helt sikker.

Link to post
Share on other sites

Den har hatt adresse Haugesund hele den tiden jeg har fulgt med den på FINN.

Og første prisen som ble lagt ut var 99.000.

Hvis jeg ikke husker feil, lå den også på 75.000 en stund, men er ikke helt sikker.

Stemmer nok dette Wasco!

Er egentlig ikke noe å se på, men om du kontakter selger pr. mail får du flere bilder å kose deg med...

Vil ikke legge de ut av respekt for selger.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...