Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Om det bare er råte i ett av spantene vil dette ha lite å si på styrken av båten vil jeg tro. Selvfølgelig vil styrken være svekket akkruatt på det punktet. Men det gjelder å gå grundig til verks å se om det er råte andre steder også. Visst det bare er her gjelder det å finne ut hvorfor det har råtnet.

 

2-3 centimeter høres ikke særlig mye ut etter mitt skjønn, spørst selvfølgleig hvor langt opp/ned råten går, men visst det bare er 2-3 centimeter burde du vel ha mye friskt treverk igjenn å gå på. Ring å hør med et skadedyr firma om de kanskje kan komme å sprøyte?

 

Å ta et bilde av skaden å legge ut kan også være lurt, så kan vi se hva du har med å gjøre.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger et foto av pele mark på trebåt tråden.

Har du fått dette må du gjøre noe !!

Høres litt rart ut at du har fått mark bare i spantet , da marken som regel kommer utenifra......

Hvor tykk er marken.... Mulig de er ( eg håper det) en annen type mark..

Er råten oppe ved dekk eller helt nede ved kjølen ?

Kan du ta av 2-3 cm har de vert mye og langvarig fukt.Var vel fuktig enda kansje....

Men finner du ikke stort mere på en gammel skute , kan de fikses. Ikke noen enorm katastrofe , bare jekl... irriterende :cryin:

Link to post
Share on other sites

Grunnen til råte vil jeg tro er lekasje i lasteluka, slik at ferskvann konstant har holdt enkelte spant fuktig når det har regnet.

Med tanke på forige eier som har løyet, vridd om informasjon, og hold tilbake informasjon, hvilke rettigheter har jeg til å eventuelt heve kjøpet?

 

Legger ved et bilde av marken:

 

img_1396.jpg

Link to post
Share on other sites

At treverk blir til mold til slutt burde ikke være noen overraskelse. Den største oppgaven man har som trebåteier er å bremse denne prosessen. Dette er vel en del av grunnen til at enkelte av oss velger plast...

 

Men hvis det kun er ett spant som er angrepet burde nå dette være overkommelig å ordne opp i. Jeg ville ha fjernet alt råttent treverk, mark m.m., sauset det resterende inn med sopp & algedreper (konsentrert) og deretter latt det hele tørke skikkelig. Når det så er tørket har man bedre oversikt over tilstanden, og kan vurdere om spantet skal skiftes eller om man bare skal laske på en forsterkning på siden. Det kan nok være en fordel å få med seg noen som kan trebåt, for å være sikker på at forsterkningen blir kraftig nok. Men som sagt, oppdager du ikke flere store skjulte feil lar nok dette seg fikse rimelig greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at jeg vet løsningen, men jeg så hva bror gjorde når han fant noe tilsvarende på sin skøyte.

 

De høyttrykkspylte de angrepne spantene med en kraftig spyler mens pumpa gikk.. Det gikk så flisa skvatt, og etterpå tørket ut med vifteovn. Da ble de kvitt alt dårlig treverk før antiparasit og impregnering.

 

Jeg husker de forsøkte å skrape og grave først, men det var spyleren som gjorde rent bord.

 

Har noen andre den erfaringen?

Link to post
Share on other sites

Det der ser ikke ut som "pelamakk" i det hele tatt, tror ikke du trenger å bekymre deg over det. Når det gjelder råte har jeg litt erfaring fra forskjellig, så jeg kan godt komme å ta en titt hos deg en dag nå i uka hvis du vil ?

 

Så lenge det ikke er gjennomgående råte, kan det somregel tørkes, brennes og deretter luses inn nytt. men det spørs jo litt på dimensjoner av spant, og litt på spantavstand for styrkens del.

 

Det viktige er å ikke ta sorgene på forskudd, du har gammel trebåt og du vil helt sikkert finne overaskelser langs veien. Mange av dem vil nok være ganske ufarlige, men heller irriterende som det blir sagt lenger nede i tråden.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Har definnitivt kommet i bedre humør av å lese tilbakemeldingene! :smiley:

Det med høytrykkspyler hørtes jo forsåvidt effektivt ut, noen andre her som støtter/er i mot dette forslaget?

Etter 1 uke tar fortsatt båten inn en del vann, så kan det være en fordel å bruke sagspon til å tette med?

 

PIPaulsen: hadde vært fint om du hadde kommet å sett en dag, er for øyeblikket syk, men vi kan snakkest nermer om tidspunkt som passer :smiley:

 

Jeg vet hvor lekasjen som sansynligvis er grunnen til råte i spantene kommer fra også, og det er tetta med presenning nå :smiley:

Til nå vet jeg om 3 spant med råte i, med forsjellig mengde råte.

 

En ting som er negativt med båten er at det er støpt kjøl i den, altså det blir et veldig omfattende arbeid om 1 helt spant må byttest..

Link to post
Share on other sites

Etter 1 uke tar fortsatt båten inn en del vann, så kan det være en fordel å bruke sagspon til å tette med?

 

Nei, Det du refererer til kalles mauring, og det gjør man ikke før båten ikke har håp lenger ...Har du tenkt å ta båten opp i nærmeste fremtid. I såfall bør den gåes over i undervannskroget.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Er sement ballast i båten ja..

Er dobble spant hele veien.

Båten var på land i vår til stoffing, så hadde ingen planer om å landsette den før neste vår hvertfall.

Når du sier farm Wasco, er ikke dette en form for spartel som brukest fra utsiden på båten? Altså den må landsettest først?

Tipset om sagspon var det forrige eier som gidde meg når jeg henta båten, han mente båten ville truttne å være mer eller mindre tett innen 2-3 uker, og om jeg ville fremskynde det kunne jeg bruke sagspon.

Link to post
Share on other sites

For det første, Farm kan du benytte fra innsiden mens båten enda ligger på vannet. I nødstilfeller er det også blitt brukt margarin. Men hverken margarin eller farm er en permanent løsning.

 

Du må nok få den på land og tjæredrive båten, slik som Bartesam sier.

Men Farm kan avhjelpe den akutte sitvasjonen.

 

Så til fenomentet mauring.

Grunnen til at en sier at dette kun brukes på båter som det ikke lenger er noe håp for, er som følger.

En trebåt skal etter litt tid truttne slik at den blirt tett.

Hvis lekkasjene er så store at båten ikke truttner er båten etter noens mening så dårlig at den egentlig burde kondemneres.

Men det er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner.

 

Problemet med mauring er at sagflisa som trekker inn i sprekkene på skroget også vil truttne og utvide seg. Dette vil da føre til at sagflisa vil gjøre sprekkene enda større. Denne sagflisa vil også være et lett bytte for råte, som senere kan spre seg til resten av trevirket i båten. Dette fordi den ikke er behandlet og heller ikke dekket med bunnstoff.

En annen ting er at når du får båten på land, og vil tjæredrive disse sprekken, så blir det et voldsomt plunder å få ut sagflisa.

 

Det er mulig dette var anderledes før da en i stedet for sagflis brukte maurtuer til denne opprasjonene. Derav navnet mauring.

Link to post
Share on other sites

Hadde håpt å slitte å landsette båten enda. Og det er ikke så fryktelig mye vann som kommer inn da, så får gi det litt mer tid å håpe den trutner mer :smiley:

Er det mulig å dreve en båt fra innsiden som midlertidig reperasjon av lekasje? (Snakket med en som kjennte en som hadde gjort dette, og med positivt resultat.)

Eller finnest det noen andre måter å tette under vannlinja uten å landsette båten?

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev, du kan bruke Farm fra innsiden...dette holder.

Da behøver du ikke å landsette båten på en god stund.

Å drive fra innsiden er også en mulighet.

 

Jeg hadde en liten lekkasje i båten min, men der holdt det med litt bommulsgran

 

Men uansett om du bruker Farm eller drev fra innsiden, så må du sjekke dette fra tid til annen. For husk på at dette er utsatt for et kraftig press fra vannmassene på utsiden av båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...