Jump to content

Prosjekt: Enda ein Glen-l Squirt. (10 fot)


dastunt

Recommended Posts

Hei svenmorten! Har dessverre fått brukt båten ALT for lite! Pga. familieforøkelse og husbygging blir det lite tid til leik og moro. Dei turane eg har fått har vert fine. Båten går som ei kule med 20hk! Har båten ståande på ein opplagshenger så eg har kun brukt den på flatt sjø (ferskvatn) når det er godveir. Har planer om å lage ein liten film no i sommer til inspirasjon for andre som bygger squirt eller lignande. God sommar! :smiley:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei!

For en herlig båt, og takk for mange gode bilder!
Jeg har lekt med tanken på å bygge egen båt. Jeg har googlet en del, og ble veldig glad i Glen-l Zip. Det førte meg inn på forumet, og har lest en del prosjekttråder på Zip/Squirt.

Det jeg nå lurer på, hvor vanskelig er det egentlig å gjennomføre ett slikt prosjekt?
Jeg har godt med plass, greit med verktøy og pågangsmot. MEN, jeg har lite praktisk erfaring. Jeg har totalrenovert en 18fots plattgatter innvendig og utvendig. over og under vannlinje. Men jeg er ikke på det nivået at jeg har skiftet bord etc.

Er jeg rustet for å gå igang med ett slikt prosjekt?
Er planene/tegningene fra Glen-L greie å følge, eller må man ordne mange løsniger selv?

Håper noen av dere som har bygget egne båter kan hjelpe meg litt her. :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

T0m, skal ikke skryte på meg masse erfaring, men er godt i gang med en Squirt. Om du har totalrenovert en båt er du godt rustet til et slikt prosjekt. Tegninger er lette å forstå og både her og på Glen-L sine sider er det forum med masse hjelp å hente.

Og man lærer masse underveis. De fleste bruker litt tid på båten... :-)

Link to post
Share on other sites

Enig med Svenmorten. Jeg er vel i egne øyne greit nevenyttig. Hadde ikke forsøkt å bygge båt før jeg startet på mitt (evighets)prosjekt. Kjøpte tegninger gra Glen-L, samt en bok jeg mener heter ca "How to build plywood boats". Begge deler fra Glen-L. Med boken, tegningen og vanlig oppsett verktøy kan man greit bygge disse båtene. De er laget for å bygges i garasjer etc.

På toppen kommer hvor mye tid man ønsker å legge ned i finsih og løsninger. Går man for å male båten utvendig og innvendig (slik det opprinnelig var tiltenkt) kan man raskt bygge disse. Og så har man disse gærningene som undertegnede, som bare begraver seg i detaljer til ingen nytte... :lol:

 

Kjør på, du klarer garantert å bygge deg en båt, og etterpå kan du skryte hemningsløst av at du har en egenbygd båt. Det kan de færreste rundt deg.. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Dastunt (og andre erfarne Glen-L byggere)

Er klar over at det er en tid siden du var i gang med dette, men er nysgjerrig på hva du gjorde etter at duk og epoxy var lagt. Brukte du BT finsparkel for å få skroget glatt utenpå epoxyen? Alstå istedet for f.eks fortykket epoxy?

Deretter antipest og maling (lakk)? Er antipest og lakk to komponent?

Takknemlig for svar:)

Link to post
Share on other sites

Siden du også spør andre en Dastunt, slenger jeg inn hvordan jeg gjorde i bunnen.

Etter duk og epoxy, blandet jeg sparkel ved hjelp av epoxy og mikroballonger(glass-sfærer ). Jeg har kjøpt både epoxy og MB av Svas Kjemi, og det koster ikke all verden. Med MB i epoxy har du en kjempefin sparkel. Bare ikke bland for hardt slik at sfærene knuses. Litt lett på labben er bra. Sparklet og slipte under vannlinjen til jeg var fornøyd. Antipest er epoxy-basert primer, så helt unødvendig å bruke så lenge du har bygget båten av epoxy og mattet dette ned. La på to strøk med hvitt hardt bunnstoff (tror det var Jotun Racing) og det var det.

 

OBS. MB/glassballonger er et skummelt stoff både når du blander og sliper. Inneholder rett og slett glass og kan gi arrvev etc i lungene. Er vel det man kaller silikose. Så bruk bestandig støvmaske når du blander siden det er ett utrolig lett stoff som fort fyker rundt i tørr form. Når du sliper bør du også vurdere vernebriller i tillegg til obligatorisk støvmaske. Enkle forhåndsregler gjør det hele uproblematisk. Dette støvet er ikke noe du kødder med...

Link to post
Share on other sites

Ble litt forundret over at du har brukt Epoxy og MB som lim. Så langt jeg har forstått er MB brukt nettopp for å lage sparkel og til lette fyllinger uten krav til belastning etc. Jeg har bestandig brukt fiber/bomullskapp til laminering og liming, da fiber armerer støpen. Nå er jeg redd du har lamineringer som er mer som Stratos ift ren melkesjokolade.... for å bruke et litt søkt eksempel.

Link to post
Share on other sites

..... Epoxy med mikroballonger har jeg brukt en del under byggingen, og var del et av alternativene jeg så for meg. 

Men er den så lettslipt? Jeg har jo mest brukt den til "lim". 

(Jeg bruker West System) 

Nå var det vel Svenmorten selv som sa han hadde brukt mikroballonger, men ingenting er bedre enn at det er mikrofiber som er brukt. Da blir det "hel ved"   :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...