Jump to content

Prosjekt: Enda ein Glen-l Squirt. (10 fot)


dastunt

Recommended Posts

Epoxy over fleksible fuger vil sprekke opp etterhvert. Enten så må du fylle fugene med trelister som mange gjør, eller epoxy m/fyllstoff hvis du skal legge epoxy oppå.

Alternativt blir deet tradisjonelt med fleksible fuger og ørten strøk med lakk.

 

Jeg fuget noen sammenføyninger for en tid tilbake, og det var enkelt nok. Blandet ut til ønsket viskositet, deretter helte jeg dette over i en vanlig brødpose og klippet av hjørnet. Da er det bare å fylle fugene som du pynter ei kake.

 

Jeg kommer til å gjøre følgende på min båt når dekkstavene er montert og planslipet:

*beise dollbord, staver osv i de fargene jeg ønsker

*legge på 2-3 strøk epoxy over hele dekket.

*fylle fugene med farget epoxy. Siden du har lakket fugene med klar epoxy først, vil du ikke på problemer med at den fargede epoxyen blør inn i treverket

*slipe hele dekket slett

*Lakke, lakke, lett sliping, lakke, lakke, mere sliping, lakke, lakke....osv. Regner med at 8-10 strøk med EPifanes 2K glossy blir bra... :)

Link to post
Share on other sites

Igjen, mykje takk for hjelpa honduras! :thumbsup::thumbsup:

 

Idag har eg laget holder til cd spileren. Den blir under dekket. Med tanke på kor

lite plass det er i båten er eg fornøgd meg plasseringa.

Går greit å få ut og inn cd/koble i Ipod.

 

img_2031.jpg

 

img_2033.jpg

 

Ellers ser det ut som det kan bli ei stund til første turen. Bildet tatt i dag tidleg:

 

img_2028.jpg

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Litt er gjort på båten i det siste så får legge ut noken bilder til dei som følger med på tråden :flag_bp:

 

Som nevnt før blir ramma som bensintanken og batteriet står på festa med bolter så den lett kan takast av om eg må under der.

 

img_2131.jpg

 

img_2134.jpg

 

img_2136.jpg

 

Den elektriske delen er det bror min som står for :thumbsup:

 

img_2109.jpg

 

img_2137.jpg

 

img_2139.jpg

 

img_2140.jpg

 

Lista til akterspeilet:

 

img_2125.jpg

 

img_2122.jpg

 

Det var det for denne gang. Kjem tilbake med fleire bilder rundt påsketider :flag_bp:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Dette er plata som bensintank og batteri skal stå på. Den fester eg til ramma med fire bolter så den kan takast av om eg må under der.

 

img_2054.jpg

 

 

 

Nå forstår jeg det som at denne ikke kommer til å syntes og da er det vel ikke så farlig...

Jeg håper ikke du tar dette ille opp, for det er et fantastisk arbeide du gjør og det er ordentlig morro å følge deg...

 

Om du skal gjøre denne jobben en annen gang og ikke minst om den blir synlig så ber jeg deg om å bruke kantveden opp. Den siden som er stripet er kantved den som er flammet heter flaskved.

 

Det er flere årsaker til dette: Kantved er sterkere, mer stabilt, med trefiberne på kant har materialet større motstand når det gjelder nedbøyning. Trevirke buer/bøyer seg mot åringene så det er fare for at flaskved vil slå seg. Kantved har større slitestyrke, de mørke partiene er hardere og tåler derfor mer. Lys sommerved slites mye lettere. Det er fare for at flak kan løsne på flaskved og har derfor lettere for å flise seg opp og sprekke. Vrangsiden, den som er lengst ut fra sentrum av stokken er den som kryper mest og har lettest for å danne sprekker.

Et skipsgulv eller en dørk/dekk som er laget av en som har peiling ligger alltid med kantveden opp. Det er her du kan skille fagfolk og klinten fra hveten.

Synd å se hvor mange som synder mot dette.....

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik :flag_bp:

 

Du Har heilt rett om det med kantved og flaskved. Eg tar det absolut ikkje ille opp, men takker for informasjon som eg kan ta med meg til neste prosjekt! :yesnod: Med tanke på styrke freste eg spor til 5 mm rundstål (3 stk) på undersida som går fra kant til kant. Det blir tross alt litt vekt der med eit batteri og full bensintank.

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann! Håper alle BP medlemmer har hatt ei flott påske :cheers_wine: Her er bilder av det som blei gjort på squirten desse dagane.

 

img_2149.jpg

 

img_5357.jpg

 

img_5362.jpg

 

img_5364.jpg

 

img_5372.jpg

 

img_5391.jpg

 

img_5389.jpg

 

img_5377.jpg

 

img_5385.jpg

 

img_5411.jpg

 

img_5415.jpg

 

Kantlisetene er 10-11mm. Så når eg får på x-fineren (6mm) og mahogny-fineren (2,5mm) må det pussast ned eit par mm så det flukter.

 

Neste utfording blir lista mellom dekk og skrog. den får eg ikkje festa med tvinger meir en halve lengda..

 

alt i alt ser det ut som eg ligger an til sjøsetting i løp av ein måne eller 2 :flag_bp:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...