hwaage Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Motor og båt har vært lagret innendørs hvert eneste år siden den var ny. Det har også blitt utført årlig service på motoren...Så kan bekrefte at motoren har fått foreskrevet vedlikehold hvert år. To uavhengige båtverksteder har bekreftet at Mercury har hatt problemer, særlig med 4-takts motorer fra rundt 2000-2002. Om senere modeller har blitt utbedret har jeg ikke kunnskap om. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 ... og såvidt jeg har skjønt, så er det et spesielt sted som er problematisk - pakningsflatene mellom motor og stamme...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hwaage Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Det er jeg ikke i stand til å si med sikkerhet, men høres riktig ut. Forhandler i Stavanger foreslo nemlig å bytte hele stammen.... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager. Trådstarter har jo også kontaktet Brunswick Norge vedrørende sitt problem, så da får vi vel et seriøst svar får jeg håpe.? Kommer med tilbakemelding hvis jeg får svar. p.s. Jeg hadde en kontaktperson i Belgia som alltid ga meg svar på mine spørsmål, men han hadde dessverre sluttet. (Kansje de har nedbemannet der også) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki. Hadde det kun med økonomi å gjøre eller også med reklamasjoner? (men økonomi er jo også en del av bildet når det gjelder feil og reklamasjoner) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
LM 605 Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki. Hadde det kun med økonomi å gjøre eller også med reklamasjoner? (men økonomi er jo også en del av bildet når det gjelder feil og reklamasjoner) Det var nok Brunswick konsernet, som jo var en del av eiersiden hos Askeladden,som styrte påhengsmotorene der i gården, likesom alle de andre båtfabrikkanter som de er deleier i.(Skibsplast, Uttern o.s.v.) Etter konkursen stiller jo det nye selskapet fritt til å velge outboard leverandør i fra øverste hylle. Valget fallt jo som kjent på Suzuki (outboard), men fremdeles Mercruiser som innboard. Tror det var et klokt valg, sikkert økonomisk også. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki. Det er vel lite trolig at Askeladden gir oss noen offisiell forklaring på dette. Ellers ser det jo ut som Suzuki også kan ha et korrosjonsproblem, når du leser innlegg nr. 125 i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 9.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager. Trådstarter har jo også kontaktet Brunswick Norge vedrørende sitt problem, så da får vi vel et seriøst svar får jeg håpe.? Kommer med tilbakemelding hvis jeg får svar. p.s. Jeg hadde en kontaktperson i Belgia som alltid ga meg svar på mine spørsmål, men han hadde dessverre sluttet. (Kansje de har nedbemannet der også) Oi - ser at det begynner å dukke opp mange problemer nå. Og nå er det flere som kontakter Brunswick om samme problem. Blir spennende å høre hva de sier. De burde jo åpne motoren min nå og få avklart hva det er i stedenfor å la den vente til februar. Jeg vil ikke akseptere at et produkt til 100.000 varer i 8 år hvis anbefalt service overholdes. Det er produsenten/importøren som beskriver sjekkpunktene i servicen. Normale forbruksdeler skal skiftes på service. En eventuell korrosjon i motorblokken er ikke akseptabel hvis det er vanlig på 2000-2002 modeller. Hvis dette viser seg å være et generelt produktproblem for Mercury/Yamaha utover 50 & 60 HKene - burde vi ha en interessant case for forbukerrådet hvis ikke importøren viser velvilje til å komme fram til en rimelig løsning. Tv2 hjelper deg eller FBI er vel siste utvei hvis det ikke fører fram? Uff, uff det hadde vært dårlig reklame. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 9.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 ... og såvidt jeg har skjønt, så er det et spesielt sted som er problematisk - pakningsflatene mellom motor og stamme...? Dette var problemet med 50 & 60 HK'ene Four Stroke ja. Kjenner ikke til at dette har vært et generelt problem på andre modeller - men som sagt er 50 & 60 HKene er eldre enn 75/90/115 Hkene. Da kom det vann inn i motorblokken som korroderte i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Den "gamle" serien (75-90-115) av firetakterne til Mercury, var ikke den identisk med Yamaha? Er jo kommet en ny serie i fra 07mod.(80-100-115) av fire-takterne. Skulle tro dette var solide motorer,(bortsett i fra min egen, der starteren tok kvelden etter 100 timer) men det går jo flere år før man får det svaret. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Oi - ser at det begynner å dukke opp mange problemer nå. Og nå er det flere som kontakter Brunswick om samme problem. Hei, jeg har hittil ikke hatt noen problemer, men jeg kontaktet Brunswick i Belgia nettop p.g.a. dine korrosjonsproblemer og eventuelt om det også kunne oppstå på min Optimax (2-takt dfi). Nå er jo dette to helt forskjellige motorkonstuksjoner vi snakker om så det er vel lite trolig at Optimaxen har det samme problemet. (Har ikke hørt om noen ennå) Håpet at min henvendelse også kunne hjelpe til å sette fokus på ditt problem. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Den "gamle" serien (75-90-115) av firetakterne til Mercury, var ikke den identisk med Yamaha? Yamaha blokker, Mercury stammer såvidt jeg har skjønt..? Og da tenker jeg, kan det være noe med materialvalg - begge deler i sjøvannsbestandig aluminium - men nok forskjellig legering til at det blir tæreskader under disse spesielle omstendighetene...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 50 og 115 var vel Yamaha,75 og 90 kom fra Ford Focus tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 1.6 og 1.8 literen er vel begge Ford Zetec motorer - hvor Yamaha har vært med på utviklingen såvidt jeg har skjønt....?! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager. Har purret på svaret jeg ble lovet å få fra Brunswick Marine, Norge. Fikk nytt svar fra Belgia før helgen , som beklager at jeg ikke har fått noe svar og vil sende en "reminder" til Brunswick Marine, Norge. Vel vel... da jeg tidligere har forsøkt å kontakte importøren i Norge uten resultat er jeg ikke så veldig optimistisk, men lever i håpet. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Det er jo litt morsomt at man må gå omveien via Belgia for å kunne kommunisere med en norsk importør, hehe Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Fint at du oppdaterer denne, tror vi er mange som fant dette interessant. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
TG-cruiser Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg har en Mariner 90 hk 4Takt årg 2000 - med vand i olien Har lige skiftet motorolie ved vinterkonvesering, og efter den havde stået og dryppet af fra bundproppen mens jeg hentede ny olie, så kunne jeg se at der var is der hvor olien havde løbet. Det er vand fra olien som er frosset fast, temp var ca. minus 7 grader i lørdags. Jeg håber det er ferskvand pga kondens, da hvis det er saltvand ikke burde fryse på den måde. Jeg vil gætte på ca 1 - 2 dl vand har der været i olien. Motoren har kørt ialt 320 timer. Den har stået til salg ca 1 års tid på land, og jeg tror (og håber) det er derfor der er kommet så meget kondens i olien. Olien var ny da jeg købte båden i sommers, og motoren nyserviceret, men den kan godt have stået 1 år til salg med den nye olie. Skal fremover skifte olien ved hvert 50 timers drift nu. i Grønland er søvandet ca 1 grad i sejl sæsonen, og det kan sikkert give en del kondens, især ved trolling fart. Overvejer hvad jeg skal gøre, om jeg skal forsøge og få den repareret, eller fortsætte og skifte olie ofte til næste sæson. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Yamaha blokker, Mercury stammer såvidt jeg har skjønt..? Og da tenker jeg, kan det være noe med materialvalg - begge deler i sjøvannsbestandig aluminium - men nok forskjellig legering til at det blir tæreskader under disse spesielle omstendighetene...? Var det ikke noe med noen adapterplater for å få Yamaha-blokkene til å passe på merc.-stammene som var en teori om årsakene? Redigert 17.November.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sjøfalk Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Var det ikke noe med noen adapterplater for å få Yamaha-blokkene til å passe på merc.-stammene som var en teori om årsakene? Det var foringen mellom underhusstammen og motorblokken ja. Vet ikke hvorfor denne foringen korroderte/gikk lekk på 50 og 60 HKene. Om det var legeringene i underhus som ikke gikk sammen med legeringen i motorblokken til Yamaha eller ikke, vet jeg ikke. En slik foring skal uansett ikke ryke. Jeg har forresten ikke fått noen svar på skriftlig henvendelse til Marine Power International Ltd (Dette er Brunswick Norge). Jeg fant ut at det var lurt å sende en skriftlig henvendelse - ikke bare muntlig på telefon. Sendte likelydende brev og email. Går man inn på Brunswickmarinenorway på nettet, finner man ingen telefonummer eller emailadresse. Selskapet i Norge er MarinePower International og holder til på Høvik. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg har en Mariner 90 hk 4Takt årg 2000 - med vand i olien Har lige skiftet motorolie ved vinterkonvesering, og efter den havde stået og dryppet af fra bundproppen mens jeg hentede ny olie, så kunne jeg se at der var is der hvor olien havde løbet. Det er vand fra olien som er frosset fast, temp var ca. minus 7 grader i lørdags. Jeg håber det er ferskvand pga kondens, da hvis det er saltvand ikke burde fryse på den måde. Jeg vil gætte på ca 1 - 2 dl vand har der været i olien. Motoren har kørt ialt 320 timer. Den har stået til salg ca 1 års tid på land, og jeg tror (og håber) det er derfor der er kommet så meget kondens i olien. Olien var ny da jeg købte båden i sommers, og motoren nyserviceret, men den kan godt have stået 1 år til salg med den nye olie. Skal fremover skifte olien ved hvert 50 timers drift nu. i Grønland er søvandet ca 1 grad i sejl sæsonen, og det kan sikkert give en del kondens, især ved trolling fart. Overvejer hvad jeg skal gøre, om jeg skal forsøge og få den repareret, eller fortsætte og skifte olie ofte til næste sæson. Vanskelig å si om det er kondens eller lekkasje. Det teknisk direktør i Brunswick sa til meg. var at kondens kun blir en liten "kaffekopp" - dvs maks 1 dl eller der omkring. En skikkelig lekkasje som jeg har hatt - kan imidlertid gi vensetlig mer vann - et par liter. Trolling eller kjøring på lave turtall over lang tid, skal etter hva jeg har fått høre, ikke medføre annet enn litt kondens som fordamper så fort motoren får litt turtall. Jeg har trollet i alle år uten noen problemer med vann eller kondens (før den store vannlekkasjen i år da ) Sitér dette innlegget Link to post
Silver99 Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Det begynner vel og bli en del år siden de første fire-takterne kom på markedet her i landet .Honda var vel først ute, men akkurat årstall husker jeg ikke, noen andre som har god husk? Jeg var hos en forhandler på Ormøya i Oslo våren 1973, for å handle båt for konfirmasjonspengene mine. Valget falt på en Silver Viking 15', til den nette sum av 2900,00. For å komme til poenget, på demobåten vi prøvde. satt det en 7,5 HK Honda 4t. Mvh Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Vanskelig å si om det er kondens eller lekkasje. Trolling eller kjøring på lave turtall over lang tid, skal etter hva jeg har fått høre, ikke medføre annet enn litt kondens som fordamper så fort motoren får litt turtall. Hei ``Sjøfalk`, googlet litt på nettet og fant dette: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.html Ser ut til at det er fler som har problemer med sine 4-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Ser sannelig ut til at Mercury bør montere vannutskiller i oljefilterhusene sine. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sjøfalk Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Hei ``Sjøfalk`, googlet litt på nettet og fant dette: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.htmlSer ut til at det er fler som har problemer med sine 4-taktere. Takk for linken. Har funnet en del tilsvarende historier på nettet, men denne har jeg ikke sett før. Virkelig skremmende historie. . Det virker som de fleste problemene skyldes at pakninger ryker og ikke kondens (Kondens kan vist nok bedres med modifisert/ny termostat). Resultatet er store korrosjonsskader. Det kan kanskje også virke som om fiske/trolling/lave hastigheter i kaldt vann kan fremprovosere slike skader slik at de oppstår tidligere. At pakningene røyk på 50/60 HKene hadde imidlertid ingen sammen heng med lave turtall i kalde omgivelser. Der var 8-10 års levetid regelen ikke unntaket. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.