chagall Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Det er nå 2 1/2 uke siden de åpnet og plukket fra hverandre hele motoren.De har ikke funnet lekkasjer eller korrosjon - hverken på blokk, bunnpanne, pakninger eller adapterplate. Forhandleren finner ingen annen årsak til vannet (2 liter pluss) enn kondens. Dette stemmer ikke overens med hva som ble sagt fra Brunswick tidligere i høst (Maks en kaffekopp kunne være kondens). Sjøfalk Hei `Sjøfalk`, dette må vel være en sensjasjonell tilbakemelding fra Importør/forhandler, når De ikke har funnet noen korrosjon/lekkasjer på din motor. Allikevel har du ca: 2 ltr. vann i oljen etter endt sesong. Hvis dette er vanlig for Mercury`s 4-taktere som benyttes mye til dorging syntes jeg dette er alarmerende. Håper Brunswick kan forklare dette nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Denne tråden er etter mitt syn meget interessant. Jeg hører stadig båtfolk, folk i båt og forhandlere som skryter av at moderne påhengsmotorer er blitt så og så driftssikre og at de varer lenge, og særlig relevant blir dette sett i lys av en del problemer som moderne dieselmotorer med common rail sliter med, eksempelvis Volvo Penta D3, D4 og D6. Men her fremkommer informasjon som gjør at man kan tillatte seg å bli ganske så skeptisk til å handle påhengsmotor. Nå passer gjerne heller ikke påhengsmotor(-er) så godt på båter fra ca. 30 fot(eller mindre for den del) og oppover på grunn av kombinasjonen forbruk av og pris på bensin, i tillegg til rekkevidde og tilgjengelige bensinpumper. Ja man kan begynne å lure. Jeg har også en større båt - Viknes 1030 med en Yanmar 340 HK 6 sylindret sak. Den er 8 år gammel nå og en fatastisk motor (+båt). Forhandler/verksted klager over de nyeste Yanmar modellene som har svært mye elektronisk styring og instrumentering. De er mer komplekse å vedlikeholde og de ser ingen fordeler med dem sammenlignet med de eldre enklere modellene. De sier at det er markedet som krever mer avanserte modeller - men verksted og brukere oppnår bare høyere kostnader og mer som kan gå istykker. Et tankekors. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Kjørte nå min Mercury 115 efi i tre lange sessonger nesten kun på dorgefart uten noen antydning til vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) Kjørte nå min Mercury 115 efi i tre lange sessonger nesten kun på dorgefart Tviler ikke på det `LM 605`, men nå var det vel 2000-01-02-03 4-takt modellene som har/hadde dette problemet.? Hvis jeg ikke husker helt feil hadde du en 2004 mod. som ikke har vært plaget av det samme problem. Redigert 25.Mars.2010 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Det er stor grunn til uro nå når Statoil som første oljeselskap skal innføre 5% etanol i bensinen,da får vi desverre se mange problemer med (moderne EFI/DFI motorer) innsprøytnings systemene. I USA er problemene store som følge av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hei `Sjøfalk`, dette må vel være en sensjasjonell tilbakemelding fra Importør/forhandler, når De ikke har funnet noen korrosjon/lekkasjer på din motor.Allikevel har du ca: 2 ltr. vann i oljen etter endt sesong. Hvis dette er vanlig for Mercury`s 4-taktere som benyttes mye til dorging syntes jeg dette er alarmerende. Håper Brunswick kan forklare dette nærmere. Det er kun forhandler/verksted som har sett på motoren. Importøren har ikke sett på motoren ennå Men det virker jo utrolig at det blir 2 liter kondens på en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Jeg har ikke hørt med Rønsdal i dag om de fikk dialog med Brunswick som avtalt torsdag. Det tar litt urovekkende lang tid dette. Jeg har ikke hørt fra Brunswick siden oktober da jeg ringte og sendte dem brev+email. Nå håper jeg at Brunswick Norway følger opp. Det er mange som følger med da dette er en problemstilling som berører mange eksisterende og potensielt nye kunder. Jeg skal gjøre et forsøk på å få en oppdatet status mandag om ikke alle har tatt påskeferie... og snart er det ny båtsesong med eller uten Mercury. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Er det noen som har positive eller negative erfaringer med Brunswick? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Er det noen som har positive eller negative erfaringer med Brunswick? Det er vel stort sett den samme (fantastiske ) kundebehandling som Fische Marine høres det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Sporer av litt etter innlegget til Jonnyrude. Skriver endel på Båtmagasinet sine sider,og har flere ganger tatt opp problemet med uproffe forhandlere som ikke har kunnskap nok til jobben sin. Har etterlyst en mer kritisk journalistikk mot forhandlere og verksteder,og testing av disse. Dette gjøres jo i bilverdenen,men i båt,hvor sikkerhet er livsviktig kan alle ture ivei på båteiernes bekostning. Når importørene viser samme elendige holdning til oss forbrukere blir jeg forbanna. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Jeg har ikke hørt fra Brunswick siden oktober da jeg ringte og sendte dem brev+email.Nå håper jeg at Brunswick Norway følger opp. Jeg skal gjøre et forsøk på å få en oppdatet status mandag om ikke alle har tatt påskeferie... Hei igjen `Sjøfalk`, tror du bør sende en e-mail sentralt til denne aderessen: Annette.Wilkin@brunswick.com og legge frem ditt problem . Virker som denne damen sitter på en sentral posisjon i Brunswick systemet. Jeg har fått svar på en del spørsmål via Finland , som vistnok har ansvaret for reklamasjoner i Skandinavia. Såvidt jeg har fått opplyst er staben i Norge vesentlig redusert. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Hei igjen `Sjøfalk`, tror du bør sende en e-mail sentralt til denne aderessen: Annette.Wilkin@brunswick.com og legge frem ditt problem . Virker som denne damen sitter på en sentral posisjon i Brunswick systemet. Jeg har fått svar på en del spørsmål via Finland , som vistnok har ansvaret for reklamasjoner i Skandinavia. Såvidt jeg har fått opplyst er staben i Norge vesentlig redusert. Lykke til. Takk for mailadresse. Det er ikke bra hvis man må eskalere en slik sak internasjonalt hvis lokal importør ikke responderer. Jeg skal gi dem frist til 1 dag over påske. Det holder ikke å skylde på liten bemanning. Har hatt god dialog med andre importører som ikke har problemer med kondens eller korrosjon i følge dem og brukere innen trollingmiljøet. Jeg forventer at en importør viser interesse for de problemer som oppstår pga mangler ved et produkt som de leverer. Forbrukere burde ha større makt og innflytelse. Dette holder ikke mål. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Jeg forventer at en importør viser interesse for de problemer som oppstår pga mangler ved et produkt som de leverer. Må si meg helt enig med deg`Sjøfalk`. Utrolig at ikke den Norske importør har gitt deg noen tilbakemelding siden Oktober 2009, men tydelig at De må ha et spark bak. Som Mercury eier blir jeg meget betenkt over den manglende interesse importøren legger for dagen i denne saken. Syntes du har vært meget tålmodig og anbefaler at du sender en mail til adressen jeg nevnte.(åkkesom) Lykke til i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Det vil nok ikke være mulig før båtbladene og journalistene setter søkelyset på dette problemet. Se hva de har fått til i bilbransjen,der henger bilbladene nådeløst ut importører og forhandlere når det gjelder kundebehandling og kundetilfredshet,dette har gitt store resultater i form av en langt bedre service og kundebehandling.Men desverre er "drittsekkmentaliteten" svært utbredt i båtbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Det vil nok ikke være mulig før båtbladene og journalistene setter søkelyset på dette problemet.Se hva de har fått til i bilbransjen,der henger bilbladene nådeløst ut importører og forhandlere når det gjelder kundebehandling og kundetilfredshet,dette har gitt store resultater i form av en langt bedre service og kundebehandling.Men desverre er "drittsekkmentaliteten" svært utbredt i båtbransjen. Båtbladene lever jo delvis av annonser fra importørene. Dette gjør at de kanskje kvier seg for å komme med negativ kritikk av produkter, importører eller forhandlere. Skal de skrive negativt å få mindre annonseinntekter - eller drive god ærlig god jouranlistikk? Ikke så bra sammenblanding dette. Vi forbrukere burde "rate" produkter, forhandlere og importører. Gi dem en karakter fra 1-5 slik man etterhvert har begynt å gjøre for nettbutikker. I USA er det feks få som handler i en ny nettbutikk uten å sjekke Resellersratings.com. Baatplassen kunne starte med en egen gruppe for forhandlere, verksted, importører og produkter (båter og motorer). Er dette en ide? Jeg skal i allefall gi karakter til Mercury motoren min, forhandler/verksted og importøren Brunswick Norway (Marine Power International ltd). Det skal være en ærlig balansert vurdering. Sjøfalk Redigert 28.Mars.2010 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Uansett "Sjøfalk" er leverandørene helt avhengig av å annonsere i båtblader for å få frem sine produkter, båtbladene lever av sine abbonenter og deres interesser må komme i første rekke. Selvfølgelig har bladene store annonseinntekter,men dei må tørre å si sin mening,gjør dei ikke det blir det hele meningsløst over tid. Etter min mening må dei komme mere på banen slik som deres kolleger i bilbransjen gjør. Et eksempel er reportasjen i Båtmagasinet om den Polskproduserte båten som var fyllt med colaflasker som flytemiddel. Dette er så graverende at Båtmagasinet burde se det som sin plikt ovenfor sine lesere å offentliggjøre produsentens navn,men desverre den tannløse redaksjonelle linjen seiret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Uansett "Sjøfalk" er leverandørene helt avhengig av å annonsere i båtblader for å få frem sine produkter,båtbladene lever av sine abbonenter og deres interesser må komme i første rekke. Selvfølgelig har bladene store annonseinntekter,men dei må tørre å si sin mening,gjør dei ikke det blir det hele meningsløst over tid. Etter min mening må dei komme mere på banen slik som deres kolleger i bilbransjen gjør. Et eksempel er reportasjen i Båtmagasinet om den Polskproduserte båten som var fyllt med colaflasker som flytemiddel. Dette er så graverende at Båtmagasinet burde se det som sin plikt ovenfor sine lesere å offentliggjøre produsentens navn,men desverre den tannløse redaksjonelle linjen seiret. Enig. Det er ingen unnskylding at båtbladene ikke er mer kritiske i sin journalistikk, og hvis vi forbrukere begynnere å kjøpe de bladene som kommer med best informasjon, så følger nok resten etter. Det er markedskreftene som rår. Akkurat som vi kan velge merke på motor og importør, eller forhandler eller verksted..... Merker som er mer problemfrie og med serviceinnstilte importører vinner i lengden markedesandeler. De andre taper. Sjøfalk Redigert 28.Mars.2010 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Det båtbladet jeg vil vil fremheve er Vi Menn Båt, selv om det på ingen måte er så skarpt som man burde vente har enkelte av journalistene "guts" til å si hva de mener i enkelte saker det være seg importører,motorer,båter osv. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Båtbladene lever jo delvis av annonser fra importørene. Dette gjør at de kanskje kvier seg for å komme med negativ kritikk av produkter, importører eller forhandlere. Skal de skrive negativt å få mindre annonseinntekter - eller drive god ærlig god jouranlistikk? Ikke så bra sammenblanding dette. Og det skal da heller ikke være noen sammenblanding her. Det viktigste for all seriøst publikasjon, også båtblad, er tillit. Derfor må det redaksjonelle og markedsbiten holdes klart adskilt. Annonsører ønsker forhåpentligvis at deres produkter markedsføres i en redaksjonell sammeheng som opptrer uavhengig, troverdig og med integritet. For å sette det på spissen; det kan gjerne være en annonse for en motor som annonsør skryter opp i skyene samtidig som samme motor blir slaktet i en test i det samme bladet. Det skaper i alle fall tillit til bladet, kanskje værre med motorleverandøren.... Men dette vil, om en ser det i større sammeheng, både annonsører og lesere tjene på. Redigert 28.Mars.2010 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Fikk nettop April nr. av Båtmagasinet i posten. Her var det blandt annet en "Landskamp" mellom den svenskbygde Micore 630 mot den polskbygde nordmannen Oceanmaster 605. Nå kjenner jeg ingen av båtene selv, men Båtmagasinet hadde ikke mye positivt å si om Oceanmaster 605. Kalte denne tung og traurig.(Fikk minus for sjøegenskaper, førerplass,skramlete innredning.batterirom,sotet vindskjerm.Derimot Micore 630 fikk betegnelsen en Kjøreopplevelse.(eneste minus, sotet vindskjerm)) Ser ut som Båtmagasinet har begynt en mer kritisk vurdering enn tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Hmmm ser jeg for meg en artikkel med: " Firetaktere ikke så problemfrie som du tror" Eller: Mercury med store kondensproblemer" Eller: "Firetakt - ikke spesielt egnet til fisking i kaldt nordisk farvann" eller "Importøren fraskriver seg ansvaret" eller "Fiskere foretrekker japansk" eller Ikke forvent at firetakteren din varer like lenge som din gamle totakter eller: Firetakt god økonomi? Vi får vente å se. Fritt fram for modige journalister. Sjøfalk Redigert 28.Mars.2010 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Jeg håper de overskriftene som går på 4T generelt forblir ubrukt til journalisten har data (statistikk) som sier noe om 4T generelt. Vi trenger ikke modige, men grundige journalister. Redigert 28.Mars.2010 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Jeg håper de overskriftene som går på 4T generelt forblir ubrukt til journalisten har data (statistikk) som sier noe om 4T generelt. Vi trenger ikke modige, men grundige journalister. Godt sagt av "tjeh". Men vi trenger modige journalister som tør å fronte diverse aktører på markedet,men selvsagt skal det være etter grundige tester med et solid fagelig grunnlag å støtte seg til. Ingen er kjent med useriøse tester samt uttalelser basert på et tynt grunnlag, men journalistisk mot må til ellers er vi like langt desverre. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Jeg håper de overskriftene som går på 4T generelt forblir ubrukt til journalisten har data (statistikk) som sier noe om 4T generelt. Det burde vel være mulig for grundige båtjournalister å fremskaffe faktaopplysninger om 4-takt utenbordsmotorer(ikke bare Mercury) generelt når det gjelder reklamasjoner/feil, da disse har vært på markedet de siste 10-15 år. Er det bare her i det høye Nord at kondensproblemer oppstår p.g.a. lav vanntemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Er det bare her i det høye Nord at kondensproblemer oppstår p.g.a. lav vanntemperatur. I innlegg #84 blir det ramset opp en del diskusjoner om emnet tatt fra internationale sider. Så det er nok et mere utbredt problem. Det er tydelig mange Mercury og Yamaha 4 takt (samme motorblokk) som har korrosjonsproblemer og vann i oljen. Tok et raskt søk på nettet fant et uttall diskusjoner om dette. Her er noen: Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.