Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Jeg har brukt yamahaen en god del i sommer (på grunn av at den andre påhengeren jeg har lagt seg på sjukesenga), og jeg må si jeg er positivt overrasket over påliteligheten. Den går fint (selv om den bråker litt mer enn mere moderne motorer) og er forutsigbar under ulike forhold. Den kan være litt kresen med innstillingene for start ved kald motor; hvis man har vridd litt for mye på gassen, så vil den ikke. Også har jeg ikke fått til justeringen av forgasseren så den går klokkerent på tomgang, etter et minutt eller så stopper den. Men problemet er ikke større enn at man innimellom gir bittelitt gass, og slipper den ned på tomgang igjen, så holder det. Alt ialt et meget hyggelig bekjentskap.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis ikke jeg husker helt feil så skal denne kunne konverteres rimelig enkelt bort fra trykktank til vanlig tank M/bensinpumpe på motor.

Skal sjekke opp litt i prosedyren så jeg ikke tar helt feil.. :tongue:

 

 

Hei igjen!

Tok litt feil ang. konvertering av 7,5hk. Det er mulig å gjøre det, men det er litt arbeid.

Denne motoren sluttet OMC å lage etter 1958, samt at OMC ikke brukte bensinpumper før 1960(unntaket er Gale motorene, en tredje divisjon av OMC som ble kuttet ut på begynnelsen av 60tallet. De hadde bensinpumpe som standard på midten av 50tallet.)

Det lar seg fortsatt gjøre, men man kan følge samme metode som på 5,5hk.

 

En smule enig Honduras, trykktank er selvsagt mye mer "estetisk" på en veteran. Men du så greit det er å slippe det.. :wink:

 

Legger opp link til en svært nøyaktig gjennomgang av prosedyren(på engelsk vel og merke)istedenfor å skrive meg halvt ihjel i kveld.. :wink:

 

Link

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Husk 4% olje ! Disse motorene har glidelager, ikke rullelager på veivaksel osv. Kniper du på olja skjærer den seg. Ikke hør på "eksperter" som ikke har vært borte i gamle motorer og som hevder at 2% er mer enn nok. Det har fungert de siste 30-40 år, men denne er eldre.

Link to post
Share on other sites

Linken funket ikke forresten.

Link

Var en "http://" for mye ...

 

 

Er en slags DIY link her også .

Er en større motor men prinsippet er helt likt ...

 

 

Ikke hør på "eksperter" som ikke har vært borte i gamle motorer og som hevder at 2% er mer enn nok. Det har fungert de siste 30-40 år, men denne er eldre.

En "ekspert" funne ha fortalt deg at en kan bruke 2% på alle Evinrude/Johnson motorer ETTER 1964, FØR det 4% :yesnod: ( 1964 var det FØRSTE året da ALLE motorene var "fulley juveld" ( kun nåle lager og ikke bronse/messing foringer )....

 

 

ER selvsagt helt ening i at det mest korrekte ER en trykktank, men problemet er å finne en i GOD nok stand til at den er forsvarlig å bruke, pluss at en må stå for eventuell feilsøking selv da dagens mekanikere antagelig ikke engang har hørt om dette systemet ...

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Husk 4% olje !

 

Tror faktisk at disse skal ha hele 6%.....! Står under dekselet.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Mulig at dagens oljer er bittelitt bedre enn femtitallets single grade motorolje... :giggle:

 

Jeg kjørte min 5,5hk med oljeblanding etter forskriftene i en tønne for noen år siden. Etter kort tid såg vannet ut som om BP skulle ha vært på ferde. Ikke mye olje som brennes iallefall.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Lillebror fikk seg en gammel Evinrude Lightwin. Frykter for lite olje for den sitter bom fast. Eller har noen noe tips om hva som kan ha skjedd? Har fyllt den opp med rustløser/diesel og ordnet meg en nøkkel så jeg evt får løsnet den. Men er skeptisk :sweat:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en G-jolle som jeg bruker min Yamaha P65 på (når jeg altså ikke går for seil). Ved seilas må motoren vike plassen på hekken for roret, og motoren blir lagt midt i båten delvis under toftene. Søndag kullseilte jeg (i ferskvann), og etter å ha dratt ut masta av båten, ble jolla liggen med bunnen i været et par minutter inntil jeg fikk hjelp av en tjenestevillig forbipassrende i båt. Trodde at jolla ville være tom når den ble snudd på rett kjøl, men jeg var heldigere enn som så: der lå både motor og det aller meste av annet utstyr som vi hadde ombord fremdeles under toftene. Etter å ha tatt en runde og samlet flytende løsøre, viste opptellingen at jeg ikke hadde mistet annet et par åregafler, øse-karet og mine gamle maler-sko. Hadde jo selvfølgelig mobil og bilnøkkel i lommen, og ingen av delene sprudlet av overskudd når vi kom i land, men mobilen funker nå, så jeg håper det er lys forute for bilnøkkelen også.

 

Har dratt igang motoren og kjørt den varm en gang om dagen siden uhellet, og regner med at jeg kan friskmelde motoren hvis jeg fortsetter med det et par dager. Veldig kjekt med luft-kjølt motor i sånne tilfelle; kan bare dra den i gang hjemme i garasjen uten vann-søl eller andre kompliserende faktorer. Konge-maskin :)

Link to post
Share on other sites

Jeg fant jeg fant!

God gammel orginal tank :)

Eneste jeg mangler nå er koblingen og slangen til denne

 

Hvis du ser i min post lenger opp (#113) ligger det link til firma hvor du kan kjøpe tilkoblinger og riktig slange. Han har også repsett til pumpe, lakk til tank samt nytt klistremerke. Med andre ord alt.... :cool:

 

/Droll, er det noe dokumentasjon du har i elektrisk format... Skulle gjerne hatt noe som omfatter 15-20hk fra midten av 50-tallet og fremover en 10 års tid.

6%.... Er det da vanlig motorolje, eller 2T-olje? Hvis det gjelder når man bruker vanlig motorolje antar jeg man kan gå noe ned hvis man bruker en moderne TCW olje.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...