Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

[sitatslettet]

Starter en liten tråd om veteranpåhengser!

Her kan man laste opp bilder, tips eller kanskje til og med spør om noen kanskje har deler til akkurat din veteranpåhenger.

Det er jo en kjentssak at det ligger mange eldre påhengere rundt om i det ganske land, det være seg i garasjer, naust og kjellere...

 

Starter rett og slett tråden for å høre om noen fortsatt bruker dem, eller tar vare på dem...

 

Disse har jeg per nå!:

 

Evinrude Yachtwin 3 hk 1966 mod.

De fleste kjenner vel til disse da de var svært populære på 50-60 og 70 tallet. Yachtwin er en litt lettere versjon av Lightwin, som de fleste av disse het, som var myntet på seilbåtbruk.

Denne har fått en mindre "overhaling". Nye Coiler,stifter/condensere,pluggledninger, nypakka forgasser og toppakning.

Har ennå ikke hatt denne på hekken enda da den nesten varmskjærte seg i tønna et par timer før den skulle på sjøen for første gang...Godt at feilen ble oppdaget der og ikke til havs..

-Har også to kasser med deler til Lightwin/Yachtwin om noen skulle mangle noe.. :rolleyes:

 

Johnson CD-14 5,5hk 1957 mod.

Også kjent som Evinrude Fisherman 5,5.

Restaureringsobjekt.

 

Mercury 4,5hk 1975 mod.

Verdens mest irriterende motor for øyeblikket. Har alt; Komp, tenning, drivstofftilførsel...men starter ikke...

 

Yamaha 3,5AC

Luftkjølt bråkmaker som ligger på svigers garasjeloft. Har tilgode å få sjekket opp tilstanden på denne da den fulgte med en annen påhengs jeg kjøpte,men har fått med meg at startsnorfjære er defekt...midlertidig lagret hos svigers!

 

Flere der ute som har en veteran eller flere stående eller i bruk der ute?

Hallo har også 2 stk 3hk evinrude den ene 1952 mod og den andre en 1968. ser du skriver at du har endel deler til disse så lurer fælt på om du har en start hendel og et stempel med fjører til yachtwin 3hk 1968,til salgs?? er det samme bor og slag størrelse på alle disse eller er det forskjellig?? denne motoren holder jeg på å resturere fra bunn av og er meget pent holdt,så den skal holdes helt orginal.Den andre er også meget godt holt med untak av noe uorg lakk på undervanshuset er godt over, og sviver som en klokke

mvh sigurd[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Hallo har også 2 stk 3hk evinrude den ene 1952 mod og den andre en 1968. ser du skriver at du har endel deler til disse så lurer fælt på om du har en start hendel og et stempel med fjører til yachtwin 3hk 1968,til salgs?? er det samme bor og slag størrelse på alle disse eller er det forskjellig?? denne motoren holder jeg på å resturere fra bunn av og er meget pent holdt,så den skal holdes helt orginal.Den andre er også meget godt holt med untak av noe uorg lakk på undervanshuset er godt over, og sviver som en klokke

mvh sigurd

 

Heisann!

Det har jeg helt sikkert liggende:)

Skal sende deg en IM når jeg har vært hjemme og sett i verkstedet![/sitatslettet]

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjempeartig tråd med mange fine bilder.

Jeg har blitt litt bitt av veteranpåhengsbasillen jeg også. Det begynte egentlig med at jeg kjøpte

drømmebåten fra den gang jeg var tolv år. En Selco Selsprint 1971 mod. i forfjor.

Begynte med å meisle av dårlige reparasjoner :nonod: , pusset og støpte opp mest mulig originalt.

Så begynte jeg å se meg om etter en mercury 50hk fra rett alder.

Jeg fant fort ut (for to år siden) at dette er en hobby i frammarsj, for alle jeg ringte på var allerede solgt :sad:

Etterhvert fikk jeg gravd fram en fire måneder gammel autodb-annonse (de hadde ikke foreldelse på annonser da) på en

motor som ikke hadde blitt solgt. Mercury 500 (50hk) 1969 modell.

Perfekt!

Etter kjøpet fant jeg ut at kjølingen var så som så og at drivakselen var rusten så girhuset lakk....

Dessuten skulle Selsprinten ha lang stamme mens denne var kort...

Fikk kjøpt en lang stamme for 200,- i Skien, har byttet simmeringer og impeller så alt gikk bra til slutt.

Ellers er motoren med manuell start, uten dynamo og batteri. (blir ekstra lett da) Og starter veldig lett.

Den går igrunn så pent at jeg ikke har begynt å tukle med forgasser eller tenning.

Jeg kjøpte den med en 10x14 propell som ga god akselerasjon, men håpet på mer toppfart. Byttet til en ny 10x19 jeg kjøpte gjennom båtplassen. Nå planer den veeldig sakte, men gir over 5500 o/min på topp. Dette skal være riktig for denne motoren. Toppfart er ikke mer enn 27knop pga. skarp v-bunn, men føles mer i en liten båt på 14 fot.

Gode råd og kommentarer til propellvalget (diameter f.eks.), mottas med takk.

Nå har jeg også fått tak i en NOS turteller til den, noe som ikke var enkelt da den ikke har dynamo og er utstyrt med Thunderbolt-tenning. Den ligger på hylla foreløpig, men skal monteres til våren.

Utrolige motorer forresten. Bråker mindre enn faren mins Johnson 9,9 2005mod. :yesnod:

 

Ellers har jeg nettopp kjøpt en Evinrude Lark V 40hk 1962mod. med kun to eiere i tilsynelatende god stand (Selectric gir). Har en Evinrude 40hk 1964 mod. i tvilsom stand. (fikk den gratis på dynga) og holder på å pusse opp en Mercury 500 1970mod. Den har starter og dynamo, men rusten drivaksel. Ser at amerikanerne reparerer akslingene med "Speedi-sleeve"-foringer fra SKF. Om noen kjenner til noen som selger dem, er jeg takknemlig for tips.

 

Her er en film fra sist helg. Litt mer båt enn motor dessverre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Artig å se at det er en del som driver med restaurering, eller i det minste fatter interesse for veteranene:)

Har knapt vært borti en veteran siden våren, mye jobbing og deretter flytting til Kr.sand har skylden for det..

Men nå klør det så j.... i fingrene at jeg tar med meg bort Johnson CD-14 5,5hken neste gang jeg er hjemme i Lyngdal.

Så får vi se hva vi kan få gjort i en bod på 4kvm som deles på 2 leiligheter.. :rolleyes:

 

Og hvis det er noen der ute som har en veteran liggende som de gjerne vil bli kvitt så er det bare å si ifra.. :wink:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Der har en stk. Johnson CD-14 gjort sin entrè i Kr.sand. Nå får vi se hvor mye fritid det blir framover, noe jeg er redd for det blir.. :rolleyes:

 

Lurer litt på å kjøpe en motor borte i statene, og har i den anledning tenkt å spørre om det er noen her som har vært borti lignende?

Hva slags motor det blir er enda usikkert, men er veldig lysten på en Oliver, Scott-Atwater eller en Martin..Eller kanskje blir det en 10/15/18 hk OMC?

 

Tenkte å få sendt den via Jetcarrier, da dette ser ut til å lette kostnadene en smule.

Hvordan er det med innførsel av eldre påhengsmotorer? Noen krav vedrørende utslipp, eller er det noen aldersregler? Hk- avgift tilkommer vel om motoren produserer over 9HK?

 

Er meget takknemlig for svar :smiley:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan er det med innførsel av eldre påhengsmotorer? Noen krav vedrørende utslipp, eller er det noen aldersregler? Hk- avgift tilkommer vel om motoren produserer over 9HK?

 

 

Jeg sjekket faktisk dette for en tid siden med vårt kjære toll og avgifts direktorat :headbang:

 

Ingen lettelser i avgifter eller krav for eldre motorer slik det er for biler. Mao må importmotorer tilfredstille dagens utslippskrav etc. (CE merking). HK avgifter også ihht samme bestemmelser som nye motorer......morro :nonod:

 

Riktignok er det blokka som skal avgiftsbelegges :confused: . Så det er vel rom for noen kreative løsninger :lipseal:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Eg har ein Archimedes Penta 5hk har ikkje peiling kor gammale an er, nogen så vett sånn ca?? luftavkjølt liten ssak. Mangler gnist, men e sikkert ikkje det stora problemet. Kordan er d å få tak i deler t sånt no??

Edelt er mennesket,

jorden er rik!

Finnes her nød og sult

skyldes det svik.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket faktisk dette for en tid siden med vårt kjære toll og avgifts direktorat :headbang:

 

Ingen lettelser i avgifter eller krav for eldre motorer slik det er for biler. Mao må importmotorer tilfredstille dagens utslippskrav etc. (CE merking). HK avgifter også ihht samme bestemmelser som nye motorer......morro :nonod:

 

Riktignok er det blokka som skal avgiftsbelegges :confused: . Så det er vel rom for noen kreative løsninger :lipseal:

 

Hmm..

Mener på å ha hørt om enkelte som har fått sendt over eldre motorer, men om de er sendt hele eller i deler er jeg ikke sikker på.

 

Er ikke alle som går med på å demontere motoren før sending tenker jeg, ihvertfall ikke noen gamle vrak.. :blush:

Og skulle jeg finne en motor i fantastisk stand, så tror jeg ikke at jeg har den store lysten til å "slakte" den.

Men løsninger skal man nå alltids finne :smash:

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

hadde en 25 hk johnson seahorse 25th anniversary liggende,johnsonlitebilde.jpg denne ville ikke gå skikkelig så la derfor ut en annonse om noen ville bytte motor med meg da jeg trengte en mindre motor til jolla som jeg har i glomma her hjemme. en kar fra årnes dukket opp med 2 motorer, en 4 hester crescent med ståldeksel og luftkjøling som starter og går4cresent.jpghar funnet ut at det er en motor fra før 68 på grunn av ståldekselet. og en 5 hester av samme fabrikat, denne har plastdeksel og finnes ikke tegn til liv, ikke gnist på pluggen samt manglende startsnor og røket fjør i starthus

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med innførsel av eldre påhengsmotorer? Noen krav vedrørende utslipp, eller er det noen aldersregler? Hk- avgift tilkommer vel om motoren produserer over 9HK?

 

 

Jeg sjekket faktisk dette for en tid siden med vårt kjære toll og avgifts direktorat :headbang:

Ingen lettelser i avgifter eller krav for eldre motorer slik det er for biler. Mao må importmotorer tilfredstille dagens utslippskrav etc. (CE merking). HK avgifter også ihht samme bestemmelser som nye motorer......morro :nonod:

 

Mener på å ha hørt om enkelte som har fått sendt over eldre motorer, men om de er sendt hele eller i deler er jeg ikke sikker på.

 

 

Vel Mossmann, det er mulig du har hørt om meg da... :wink:

Jeg har tatt inn en motor fra utlandet, sjekket først med Toll&Tull om det gikk, og det var helt kurrant å gjøre det på min måte. Men den avviker noe fra opplegget over.

Dere snakker om å importere en motor fra USA. Da får du full pakke.

Forskjellen til mitt opplegg var at jeg kjøpte motor i Sverige. Motoren jeg kjøpte var en 1957 Evinrude 18Hk (som omtalt i post #20)

evinrude_1957.jpg

Selger som holdt til i midt-sverige sendte motor med noe man i Sverige kaller "bussfrakt" som er ett nettverk av buss-selskap man kan sende varer med for en rimelig penge. Motoren ble sendt i oppkrav poste restante bussfrakt-terminalen i Strømstad. Noen dager etter at handelen var avtalt ble jeg oppringt fra terminalen med beskjed om at jeg nå kunne hente motoren. Svingte over til Strømstad, betalte 1500,- (1000 for motor + 500,- i frakt) og kjørte tilbake over grensen.

Man kan fritt bringe med seg varer for kr 3000,- over grensa ved dagsbesøk. 6000,- hvis du legger inn en overnatting, men da blir du avkrevd kvittering fra hotell etc som bevis.

Jeg hadde ringt til Tollvesenet først og forklart hvor gammel motoren var, at jeg skulle betale 1000,- for den og lurte på om jeg ville få krav om HK-avgift etc. Fikk beskjed om at så lenge jeg var under fribeløpet var jeg under fribeløpet.

I denne sammenheng er det også hevet over enhver tvil at motoren ikke er verdt mer.

 

Hvis dere synes dette høres interessant ut, sjekk ut Blocket.se. Er bygd opp litt annerledes enn Finn, for her må dere først velge ett Län (samme hvilket) deretter spesifisere at dere skal søke på hele Sverige. Legg inn søkeord som "Veteran", "snurra", "aktersnurra" eller "utombordare" så får dere opp mye fint. Masse gamle OMC, Mercury, Penta og Crecent som dukker opp. Kjøper dere motor fra innlands-distriktene er de stor sett kjørt i ferskvann.

 

Som sagt, dere må hente og kjøre over grensa selv for å få det på fribeløpet. Og det er på egen risiko. Men jeg fikk altså OK fra Tollen når jeg ringte dem.

Link to post
Share on other sites

Hmm..

 

Da må jeg vel på harrytur iløpet av året om det skulle dukke opp noe..;)

 

Hadde vært fantastisk om det fantes en måte å importere motorer fra statene, men er vel redd for at de må "slaktes" før frakt.

Eller så må jeg finne noen deler her, og noen der...

 

Vi skulle hatt et skrotnisseregister der vi kunne søke opp dem med fulle garasjer og fortvilte koner.. :rolleyes:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

En annen tanke er om vi f.eks under "Marked" kunne hatt en egen "Veteranpåhengerbyttesentral" hvor jeg kan legge ut de motorene jeg har på min Transfer-liste samt hva jeg vil ha i bytte. Vi har tidligere blitt enig om en slags grense ved 1975 i denne tråden.

Gangbar valuta foreslår jeg da til å være kun andre motorer eller x antall flasker rød/hvitvin. Hvis man skal ha penger må man bruke "til salgs" spalten. Altså ren bytting. Nå er det jo ikke noe penger å snakke om i disse motorene likevel, og de fleste er vel kanskje mer interresert i å rendyrke sin samling enn å sitte med alt mulig rart. Jeg blandt annet er mer interresert i å få byttet til meg det jeg er ute etter enn å få noen hundrelapper i cash.

 

Jeg legger ut mine "transfers" samt hva jeg vil ha i bytte. Når alle har gjort det finner man kanskje ut at via ett treparts bytte kan alle få det man vil ha. Kunne vært en litt morsom aktivitet hvis vi fikk det til.

Jeg personlig har f.eks en 10hk Johnson -61(slapp av Mossmann, du har førsteretten :lol:) . 2stk Mercury 4hk fra rundt -70, En Merc 25 fra -85 og muligens en gammel Crescent jeg er villig til å bytte inn i 15-18hk Johnson/Evindrude fra 50 og tidlig 60-tallet. Bare som ett eksempel.

Hadde vi hatt en egen "markedsplass" hvor vi måtte legge inn bilder osv kunne det blitt litt morsomt. Er mulig vi kunne fått mye rart å velge mellom etterhvert.

Noen som er på god fot med Ingar ? :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke galt det forslaget der!

Da får vi kanskje frem at disse motorene har liten eller ingen salgsverdi, men bruks/samle(mani)verdi for de som har ei dragning mot eldre motorer.

 

Puh!! Trodde nesten den forsvant nå.. :giggle:

 

BPs bruker er mer enn velkomne til å si ifra om de har noe "skrot" liggende, eller om det er noe de mangler til veteranene. Vi skal nå alltids finne noen løsninger på slike problemer..;)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

fikk en grei film av motoren min -61 4 hk Crescent marin, reiv sef av startsnora akkurat når den startet

 

og av en annen motor jeg har trøbla litt med, den har startet men stoppet igjenn med en gang, tror jeg fant ut at forgasseren var utett, dette er vel også en veteran tror jeg, må bare finne ut litt mer om denne merc'en

Link to post
Share on other sites

Da har jeg brukt kvelden til å ta en aldri så liten titt på Johnson CD-14 5,5hk..

Overraskende få bolter som satt fast, sylindertoppen gikk av som en drøm, og DET skjer ikke ofte!

Sylindrene så helt ok ut, selv om komp.test viste 70PSI på øvre sylinder og 90PSI på nedre.

Coilene var som forventet sprukne.

 

Blokka skal demonteres, stamme og festebrakett skal demonteres ned til atomnivå da motoren ikke kan svinge. Visstnok et velkjent problem på disse motorene om de har stått lagret i x-antall år.

 

Noen der ute som trenger denne som delemotor?

Eller noen som har en liknende motor som jeg kan ha som delemotor? :rolleyes:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Ser at amerikanerne reparerer akslingene med "Speedi-sleeve"-foringer fra SKF. Om noen kjenner til noen som selger dem, er jeg takknemlig for tips.

Dette bør du kunne få i de fleste maskinforretninger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ser at amerikanerne reparerer akslingene med "Speedi-sleeve"-foringer fra SKF. Om noen kjenner til noen som selger dem, er jeg takknemlig for tips.

Dette bør du kunne få i de fleste maskinforretninger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vi er vel allerede klar på at veteran er fra 1975 og eldre? (ref.tråd 13,14 og 15)

 

Når det gjelder nye klistremerker:

Tråd 89 har en link til ett firma i Canada der jeg kjøpte klistremerker til mercuryen min.

De er nøye med at merkene er lik originalen og ikke "flashy" slik jeg har sett andre har vært.

Hjemmesiden har endel gode tips også.

 

Angående "speedi-sleeve":

Daffy: Dette bør du kunne få i de fleste maskinforretninger

Har du noen tips til forretninger f.eks. i Grenlandsområdet?

Gjerne også Kongsberg/Drammen/Oslo?

Link to post
Share on other sites

Det var ikke før på midten av 80-tallet de første motorene med elektronisk tenning kom på markedet

Beklager å måtte meddele at ..

Mercury kom med elektronisk tenning i 1968 ( SS ( Solid State ) ble senere hetens Thunderbolt ), Johnson/Evinrude kom også med elektronisk tenning på sine modeller omtrent på samme tid ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...