Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Mossmann, har du lakkert selv?

Resultatet så veldig fint ut. Har ett par påhengere jeg skal lakkere etterhvert og vil gjerne vite litt mer om utstyr, lakk osv hvis dette er noe du har gjort hjemme i garagen.... :cool:

 

Har lakkert opp en Mercury 50hk for en tid tilbake, og det gikk brukbart bra, men jeg hadde en litt for dårlig vannutskiller slik at jeg fikk noen dråper i lakken :headbang:

Neste gang skal jeg ihvertfall ha en bedre utskiller på plass...

Link to post

Honduras:

Denne har jeg lakkert selv. En herlig blanding av lakksprøyte og spraybokser... :lol:

Har en elendig kompressor av typen "Superbillig", ga opp å bruke den og gikk over til spraybokser.

Jeg vet at spraylakk ikke gir noe særlig resultat, men det ble bedre enn om den skulle stått som den var.

Man kan få gode resultater med spray også, men man må bruke enormt mer med tid.

Uansett hvordan du gjør det bør du grunne med Etch Primer først, det gir et helt annet hold i lakken enn om du bare grunnet den med vanlig metallprimer.

 

Neste gang jeg lakkerer skal det investeres i ordentlig utstyr, en god kompressor står høyt på ønskelista. Det er jo kjekt å ha en kompressor som kan brukes til det meste. Har også tilgang til lakkbokser hos en lokal fabrikk, men har ikke tatt meg råd til å investere i lakk til Coroneten.

Det tror jeg hadde kostet mer enn det smaker.. :rolleyes:

 

 

Rolf:

 

Du kan tro den frister... :smash:

Menmen, vi får se...

Link to post
Du kan tro den frister... :smash:

Menmen, vi får se...

 

 

Trur han er redd for hva fruen sier eg, he, he

Men arbeidslysta di er det ingenting å si på, eg sit no her i sofaen og det blir det ikke mye av.

 

Hehehe :wink:

Fruen har null innpass på det feltet, men hun har mast seg til en weekend i London neste måned... :sailing:

Da sitter tilogmed mine garasjepenger litt hardt :nonod:

 

Men man vet aldri, plutselig henger det en Taifun på en motorbukk...Sånn plutselig... :rolleyes:

Link to post
Fruen har null innpass på det feltet, men hun har mast seg til en weekend i London neste måned... :sailing:

 

Taifunen kommer til å koste ca halvparten av det første skoparet hun drar opp av kofferten når hun kommer hjem.... :cool:

La henne pakke ut først og føle litt på "skyldfølelsen" av å ha brukt så mye penger på sko og klær, deretter kan du si at det går bra, du også har fått deg noe "nytt" mens hun har vært borte.

 

Du skal se at det vil være til stor hjelp for henne... :yesnod:

Link to post
Har du mulighet til å komme med hk, typenr eller serienr er det litt enklere i linke til stoff osv. Og så liker vi veldig godt bilder... :yesnod:

 

Etter litt søk tror jeg det kan dreie seg om en Evinrude Elto Cub, noe liknende denne:

 

Year & Model: 1940 Elto Cub

Horsepower: 1/2

Cylinders: 1

Bore: 1.125"

Stroke: 1"

Ignition: Evinrude Magneto

Cooling: Impeller

Retail price when new: $26.50

Weight: 8 lbs.

Oil/Gas Mix: 1/2pt TCW-3

Point Gap:.020"

Spark Plug: Champion J-8

 

Har motoren å hytta, så noen bilder av mitt eksemplar eller mere informasjon er litt vanskelig, men lenke til siden jeg fant info på: http://www.oddjobmotors.com/elto.htm

 

Spesiell og artig liten motor, har kun vært brukt på kano så lenge den har vært i familiens eie, og ble vel pensjonert en stund før min tid, ikke veldig anvendelig med sin halve hestekraft, som han skriver på den websiden: "My advice; don't go out against the wind or tide!"

Edited by littmild
Link to post
Denne Seagullen kunne eg få kjøpe i Irland i fjor sommer for ca. 1500.- nok.

Angrer nå som en hund, berre utsjånaden er jo verdt 1500.-

Jeg hadde en Seagull 1 1/2 hk på min første båt, en robåt i 1972. Gikk ikke noe fortere enn å ro, men litt mindre slitsomt. Det var ikke revers på den og kunne heller ikke snu den 180 grader, så hvis jeg kom inn på en trang plass så var det bare å padle ut igjen. Gikk på 10% oljeblanding, litt blårøyk ja! :yesnod:

Angrer idag at jeg ikke tok vare på denne motoren. Har sett samme type motor igjen en gang "i nyere tid", og det var på sjøfarmuseet i Bergen.

Link to post

Du må fylle ut med litt mer fakta skal du være med her ... :wink:

 

Er det en 5Hk fra -57 tro ?

Legg inn modellnummeret så finner vi det ut, hvis ikke du vet det allerede.

En fantastisk fin motor som er veldig slitesterke.

 

Når du en gang i framtiden skal fikse den opp finner du stort sett alt du trenger av lakk og merker til Evinrude/Johnson her: http://www.nymarine.ca/

Edited by Honduras
Link to post
Du må fylle ut med litt mer fakta skal du være med her ... :wink:

 

 

Øhhh....Var litt i farta...

 

Serienummer-modellnummer?...5512-12215

 

1956 5,5 Evinrude Fisherman tror jeg.

 

Planen var for snart ti år siden (eller kanskje flere) å restaurere denne. Men jeg har så himla mange prosjekter på gang (stadig flere :sailing: ) , at jeg snart må søke vårherre om forlenget oppholdstillatelse om jeg skal rekke å realisere alle. Litt å gå på enda. Men det er jo så mye kjekt :saint: å teste ut.

 

Har også en 1964 3hp Johnson i utmerket stand som brukes hvert år. Bilder kommer.

Link to post

Executive:

 

Du må bare si ifra om du trenger en delemotor.. :yesnod:

Fantastisk flotte de 5,5hk'ene er i designet, og når de er i god mekanisk stand sparker de godt fra seg!!

Link to post

Har kjøpt meg en påhengsmotor som er fra 1985-86 ser nesten ut som den er ny er nesten ikke brukt.

hva må jeg gjøre med den før jeg prøver den på båten?

skal bare ha den som reserve motor

jeg betalte 3500,- for motoren er de mye?

de er en 20 hk yamaha som gjort om til 25 hk.

Link to post

Det er ikke ille pris for motoren så lenge den funker. Skift gear olje på den kansje impeller og plugger.

Er det noen som er intressert i Arkimedes,Evenrude og Cresent så har jeg noe liggende.

Kunne seff tenk meg noen småkroner for de.

Har en del liggende og det ville vært synd og kaste de,men de skal vekk.

Link to post

Dette var en morsom tråd.

 

Jeg har vel egentlig et spørsmål til Mossmann, hvis du har kikket nærmere på Yamahaen:

Jeg har en Yamaha 3,5 som ikke er mye brukt og er pen i utseendet. Men den går ikke greit, og det drypper bensin fra forgasseren, så jeg gikk ut i fra at det var noe galt med flottør / ventil-mekanismen. Jeg har klart å grave opp en dele-skisse av forgasseren og har sammenlignet denne med min etter å ha skrudd av flottør-kammeret. På min forgasser kan jeg ikke se at flottøren har berøring med noen ventil i det hele tatt, så jeg tenkte at det måtte mangle en slags nål / stempel som skal passe inni et rør / sylinder over kammeret, men ifølge deleskissen jeg har, er forgasseren min komplett. Jeg har for sikkerhets skyld gjort et forsøk med å blåse i bensinslangen og bevege flottøren, for å se om det stenger, men den gang ei. Så siden du har en tilsvarende motor, har du erfaring med demontering av flottørkammeret, og kjenner du til om inntaksventilen kan være en del som går om hverandre på andre motorer i tilsvarende størrelse?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...