Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Vil bare, om mulig enda hyggeligere, skyte inn at det ikke var meningen å bidra til å spore av tråden. Spørsmålet dreier seg om en Yamaha 3,5 AC, eller P65 som den ble forhandlet som på andre siden av dammen. Jeg er på ingen måte noen ekspert på området, men har inntrykk av at denne motoren ble solgt fra siste del av 60-tallet til midten av 70-tallet. Mente dermed at spørsmålet var nogenlunde relevant i tråden, selv om det kanskje ikke er like interessant for absolutt alle.

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling: Høres ut som flottøren ikke har det helt greit inni der. Har den ikke berøring med flottørnål?

 

Tok forresten en liten kosetur med Coroneten i dag. Rydda i garasjen og fikk plutselig plass til enda en motor, kjørte ut til mitt lille lager hos min onkel og hev inn et par vrak, og tok ut en "pen" veteran.

Tenkte jeg like godt kunne ta en liten runde med den da båthavna ligger mellom mine to lagringsstasjoner.

Pioneren av svigers ligger for øyeblikket uten motor, og skrudde fast Coroneten på denne.

Ikke mer enn 3 drag skulle til før motoren hostet og harket,for deretter å svive fint...Skjønt fint svev kan ikke denne motoren skryte på seg... :lol:

 

Putret tregt ut båthavna og det stakk hoder opp fra kalesjer rundt om. Man kan jo si at den bråker enormt og lager svært lite fremdrift der den humper og går på akterspeilet.

img_0540.jpg

 

 

Full fart:

img_0543.jpg

 

Vel i havn:

img_0547.jpg

 

 

mvh.

 

En lettere eksosberuset, beristet og snart døv Mossmann

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

 

Nei, flottøren er ikke i berøring med noen flottørnål. Har prøvd å forske litt på mulighetene for å skaffe en slik, men det ser ikke umiddelbart enkelt ut, og jeg aner ikke hva som går om hverandre på andre typer forgassere av slike ting. Vurderer dermed å lage meg en slik nål, og regner med at den må passe nokså nøye inni bensininntaket i taket på flottørhuset. Dette har diam på 4,5 mm, så jeg tenkte å bruke noe på den dimmen og lage kon øvre ende, og rund nedre. Blir vel litt kilent å finne akkurat riktig lengde på denne nåla, også er det vel et behov for å lage et spor i lengderetningen som tillater passasje av bensin forbi den delen av nåla som ikke skal komme ut av inntakshullet. Synspunkter på hvorvidt det kan / bør funke mottas med takk. Så skal jeg se om jeg får tatt noen bilder av svineriet etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått forsket litt videre på en mikuni-forgasser av ukjent modellnr eller typebetegnelse. Den har symptomer på manglende flottørventil, så jeg har innstilt meg på å gjøre et forsøk på å lage ny flottør-nål.

img_5497_resize.jpg

 

Tok utgangspunkt i en umbrako-nøkkel fra Ikea, som hadde rund stamme og var formpresset i endene. Den runde stammen var på 4,5mm var i nærheten av den dimmen som trengtes. Sagde av et passende stykke (30-40mm), satte den i drillen og kjørte den mot diverse filer og smergel papir for å lage en kon ende. Måtte også trimmes litt i diameter for å komme inn i bensininntaket i toppen av flottør-kammeret.

 

img_5495_resize.jpg

 

Forsøkte deretter å anslå passende lengde på nåla, la til ca en mm og sagde av, for deretter å lage rund nedre ende av nåla. Lagde til slutt et langsgående spor i nåla, som skal tillate passasje av bensin forbi den delen av nåla som til enhver tid er oppe i inntaket. Inntakshullet er ca 10 mm dypt.

 

img_5496_resize.jpg

 

 

Ikke lett å se sporet på langs, men jeg passet på at det ikke skulle ødelegge den kone toppen, som danner anleggsflate og tetter hullet i inntaket når flottøren skyver den opp. Måtte tilpasse lengden litt med fil før jeg ble fornøyd. Testet med å blåse luft i bensinslangen, og virket som det fungerte. Dermed ble forgasser montert, og motoren prøvekjørt. Etter en del napping i snora, startet motoren og gikk helt til jeg ikke turte tørrkjøre den mer. Blir spennende å prøve den på båt.

 

img_5498_resize.jpg

 

Jeg fikk motoren like før påske fordi den ikke ville gå. Tror ikke den har gått mange timene. Moro.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Ja....

Må riktignok dra noen ganger i snora før den viser tegn til liv, men så har jeg ikke riktig fått tid til å kjenne dens luner heller. Godt mulig den blir mer forutsigbar etter jeg får kjørt den litt. Tenkte litt for sent på om sånne flottør-nåler vanligvis har en hempe i nedkant, som gjør at den blir dratt ned av flottøren? Dette må vel bare være aktuelt hvis det er risiko for at bensinen i forgasseren blir seig og klissen, og nåla ikke beveger seg bare ved hjelp av tyngdekraften av den grunn. Veita søren...?

 

Blir spennende å prøve den litt mer.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har denne Johnson 3 hp fra 1963. Den har ligget på en låve i tyve år, og jeg kjøpte den egentlig som delemotor til en Evinrude fra samme tid. (en motor jeg brukte som guttunge for over tredve år siden) Etter en grundig vask og titt under dekselet, så ser den så bra ut at jeg ikke har hjerte til å slakte den. Fikk faktisk start på den, men gikk ikke under halvt gasspådrag. Har aldri skrudd påhengs før, så dette blir en utfordring.....trur eg

I bakgrunnen står en Johnson 4,5 Seahorse fra 1980 som også har ligget i mange år. Den hadde jeg tenkt å ha som hjelpemotor på en snekke. Får ikke start på den nå. Begge motorene er tosylindrete. Den nyeste har 87 cc volum og er veldig tung i motsetning til den eldste (også med samme volum, tror jeg) som bare veier 15 kg.

 

 

dsc02196red.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den motoren gikk fint ja :cool:

Tror jeg ville begynt med å gjøre rent forgasser og bensintilførsel skikkelig, og kanskje måle tenningsspolene etc hvis du har noe måledata på dem. Kan desverre ikke hjelpe deg med det, men det kan jo være noen andre her som har oversikt.

 

Ser ut som du bruker det originale trykktank-systemet. Det er ikke lekkasje i det slik at du mister trykket?

Du får i tilfelle overhalingssett til tanken hos Antique & Classic Outboard Motor Paint & Decals, som er en skikkelig godte-butikk for oss med gamle OMC-motorer.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Søk etter følgene delenr på nett ( Sierra Marine, en 3dje parts leverandør av deler, har flere distributører i Norge )...

 

18-2679 service kit for girhus ( simringer, pakninger, O-ringer )

18-2961 Topp pakning, trenger den sikkert ikke, men...

18-3202 Impeller + SS plate

 

De har sikkert flere deler også,men jeg har dessverre ikke noen delenr katalog for denne modellen ( Brp har en online versjon men den starter med 1968... )

 

Tok 2 kjappe søk...

Marineshop

Bognes Marine OG Landbruksservice

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilder av min 40hk Evinrude Big Twin fra 1960 som jeg har pusset opp.

Foreløpig er motoren bare testet i en "tønne" i garasjen, så det skal bli spennende å se hvordan den funker på båten.

Det meste på motoren er overhalt. Mange timer, men veldig morsomt.

 

imgp2792.jpg

imgp2789.jpg

Link to post
Share on other sites

img_5498_resize.jpg

Jeg fikk motoren like før påske fordi den ikke ville gå. Tror ikke den har gått mange timene. Moro.

Det tror jeg du kan ha veldig rett i... En nabo kjøpte seg en ny slik en en gang på -70 tallet og han sleit noe forferdelig med å få den i gang. Han hadde en pose med 8-10 plugger som han skiftet på, ene dagen likte den den ene pluggen og andre dagen likte den en annen... Bråkte noe aldeles forferdelig (men det kan ha med noe uvettig skruing å gjøre, tror ikke den var slik helt fra starten av)
Link to post
Share on other sites

Er det noe verdi i gamle påhengsmotorer fra ca 1955 ?

 

Jeg har noen motorer fra slutten på 50-tallet og nyere.

"Bruksverdien" er lav da deletilgangen er dårlig, det er mye rust og tæring, de bruker mye bensin osv. Det finnes heller ikke (heldigvis) noe veteranmarked slik det gjør med biler osv. Veteranpåhengere er for entusiaster som liker å skru og få ting i orden.

Mine motorer har jeg stort sett fått gratis eller betalt i 1-3 flasker rødvin. Har betalt opptil 1000,- for ett par. Personlig synes jeg det er ett greit prisnivå. Har sett enkelte på Finn som har annonsert gamle halvdefekte motorer for 5-6000,- osv. Håper de ikke har fått solgt. Slik at dette ikke blir noe folk skal kjøpe og selge for å gjøre penger på det. Det er tross alt ikke gull, selv om de er artige å holde på med.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Jeg har noen motorer fra slutten på 50-tallet og nyere.

"Bruksverdien" er lav da deletilgangen er dårlig, det er mye rust og tæring, de bruker mye bensin osv. Det finnes heller ikke (heldigvis) noe veteranmarked slik det gjør med biler osv. Veteranpåhengere er for entusiaster som liker å skru og få ting i orden.

Mine motorer har jeg stort sett fått gratis eller betalt i 1-3 flasker rødvin. Har betalt opptil 1000,- for ett par. Personlig synes jeg det er ett greit prisnivå. Har sett enkelte på Finn som har annonsert gamle halvdefekte motorer for 5-6000,- osv. Håper de ikke har fått solgt. Slik at dette ikke blir noe folk skal kjøpe og selge for å gjøre penger på det. Det er tross alt ikke gull, selv om de er artige å holde på med.

 

Enig med deg. Jeg overtok en komplett motor fra 60-tallet pluss flere delemotorer for en tusenlapp. Selger hvirket glad for å bli kvitt alt sammen.

Hvis det er snakk om å betale flere tusenlapper, må motoren befinne seg i kategorien "survivor". Dvs. en motor som knapt har vært brukt.[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...