Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

I og med at den er gammel og slitt har den ikke vondt av litt ekstra olje. De fleste verksteder, mekanikere og forhandlere anbefaler hvertfall 1,5 % i disse motorene. Da er det noe å gå på, mens med 1% så går stemplene på grensen av hva de tåler. Har selv skrudd på en haug med kasserte motorer jeg har fått fra verksteder som har "lidd" av 1% klistremerket...mange som hiver i en skvett for lite...

 

 

Du blir nok kvitt motoren for å si det sånn!

1500-2000 kan du regne med om den sviver og går ok.

 

Bruker mine veteraner såfremt de starter og går, men liker å ha en nyere motor som hovedmotor til mitt bruk.

Veteranene får heller noen koseturer om våren/sommeren...

 

 

-Mossmann-

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Bruker mine veteraner såfremt de starter og går, men liker å ha en nyere motor som hovedmotor til mitt bruk.

Veteranene får heller noen koseturer om våren/sommeren...

 

Ikke dum holdning det, alltid kjekt å se eldre maskiner i bruk enten det er på sjøen eller langs landeveien.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Honduras:

Har du undervannshus til 10hk Johnson? Den så plutselig veldig interessant ut... :rolleyes:

:yesnod: .... byttes gjerne i 18-25hk Evinrude/Johnson :lol:

 

Står en i garasjen min også :smiley:

Usikker på alder.

Tipper midten av 60-tallet, men hvis du legger ut typebetegnelsen som står på braketten, kan vi finne det ut nøyaktig (antageligvis 150xx)

Send meg en IM hvis du ønsker å bytte i f.eks X antall rødvin, som er høyst gangbart betalingmiddel på disse :cool:

Link to post
Share on other sites

Til Mossmann

 

Ser at "gon" har en Coronet også, kanskje du har noe info om denne .Og gjerne idealblanding på bensin/olje.

Regner med at rundt 4% er ideelt for denne

 

Jeg kjører min på 4%. Italiensk motorteknologi har vel aldri hatt ord på seg for å være av ypperste kvalitet, og det stemmer det du sier om at det er samme motor man bl.a.brukte på grassklippere. Jeg har "nytt" startapparat og forgasser fra en grassklipper. Men trolig fordi motoren er så enkel, har i alle fall min vist seg svært seiglivet. Den bråker en del og bruker en del bensin, men den går bestandig. Jeg har ikke noen dokumentasjon på motoren, men det finnes en del motormuseer rundt om i landet. Forsøk et av dem.

gon

Link to post
Share on other sites

Italiensk motorteknologi har vel aldri hatt ord på seg for å være av ypperste kvalitet...

....Den bråker en del og bruker en del bensin, men den går bestandig.

 

Bråker og bruker mye bensin, men går bestandig... I følge italienerne er nok dette definisjonen på den ypperste av motorteknologi :lol:

Leste for mange år siden en sammeligning av to motorsykler, en Honda 900RR og en Ducati 750 F1 (min drømmesykkel). Der sto det oppsumert følgende: "Honda har laget en praktfull motor med silkemyk clutch, nydelig tomgang, jevn kraftkurve og nærmest vibrasjonsfri gange på fullt turtall. Det driter italienerne i... " :cool:

 

Konklusjonen var at Ducatiens skramlete tørrplate-clutch som nøkket igang, uregelmessige og hakkete tomgang og vibrerende motor når den ble presset nemlig hadde SJEL, noe Honda'n aldri kom til å få :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Mossmann

 

Ser at "gon" har en Coronet også, kanskje du har noe info om denne .Og gjerne idealblanding på bensin/olje.

Regner med at rundt 4% er ideelt for denne

 

Jeg kjører min på 4%. Italiensk motorteknologi har vel aldri hatt ord på seg for å være av ypperste kvalitet, og det stemmer det du sier om at det er samme motor man bl.a.brukte på grassklippere. Jeg har "nytt" startapparat og forgasser fra en grassklipper. Men trolig fordi motoren er så enkel, har i alle fall min vist seg svært seiglivet. Den bråker en del og bruker en del bensin, men den går bestandig. Jeg har ikke noen dokumentasjon på motoren, men det finnes en del motormuseer rundt om i landet. Forsøk et av dem.

gon

 

Motorkonstruksjonen er så enkel at det er skummelt...

Har fått en del dokumentasjon fra både motormuseum og privatpersoner(i statee vel og merke).

I brukermanualen sto det visst at den skulle gå på 6%, men den gikk som ei klokke med 4% når jeg hadde den igang.

 

Den yter faktisk 4 hk hvis man bygger litt på plata som regulerer speed.

 

-Mossmann-

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Denne Seagullen kunne eg få kjøpe i Irland i fjor sommer for ca. 1500.- nok.

Vi trengte en motor til jolla på vegen heim til Norge. (fungerte fint var det sagt)

Men fruen sette seg på bakbeina da vi har 3 stk. påhengere allerede hjemme, så eg

måtte bruke årene isteden.

 

Angrer nå som en hund, berre utsjånaden er jo verdt 1500.-

seagull_paahengsmotor.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne Seagullen kunne eg få kjøpe i Irland i fjor sommer for ca. 1500.- nok.

Vi trengte en motor til jolla på vegen heim til Norge. (fungerte fint var det sagt)

Men fruen sette seg på bakbeina da vi har 3 stk. påhengere allerede hjemme, så eg

måtte bruke årene isteden.

 

Angrer nå som en hund, berre utsjånaden er jo verdt 1500.-

seagull_paahengsmotor.jpg

 

Satte hun foten ned på 3 stk. påhengere??? :nonod:

Heldigvis er garasjen mitt domene, men jeg får hørt det hver gang det kommer noe nytt inn der fra bilen eller hengeren....

Et lurt kontraangrep er vel å bemerke en viss skosamling hjemme i ganga, da får pipa ofte en annen lyd... :lol:

 

 

 

 

Er det noen som har vært borti de gamle Taifun ? En sånn kunne jeg tenkt meg... jeg som er Sleipner entusiast.

 

Min onkel hadde en Evinrude fra 60 tallet... men den er ikke mere.

 

 

Bill

 

Disse motorene ble vel lisensprodusert av Sleipner Motor A/S, opprinnelig var dette en Husqvarna påhengs bygget i Norge.

Kanskje den flotteste påhengsen som ble laget i Norge/Sverige på den tiden. Ser fra tid til annen at noen blir lagt ut for salg, men er vel ikke mange igjen av disse...

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Joda, eg er sjef i begge garasjene men samler ikke på gamle påhengere.

Den gamleste er en 82 mod. yamaha 8 hk. Litt lat men funker greit.

Slik såg garasjen ut i 2004. Legg merke til hvor ryddig det er.

Hadde berre noen gamle scanna papirbilder så der kom med litt annet tjafs.(merkelig at man kan bli så mye større/breiere på så kort tid) :nonod:

camaro_69_462cui_og_garasje.jpg

I dag skal eg ikke legge ut bilde. Der er så vidt plass til en bil og en europajolle, så det kan

være at fruen har et poeng allikevel :smiley:

 

Fannt litt info om seagullen: http://www.saving-old-seagulls.co.uk/i_d_y...ittle_forty.htm

Likna veldig på den nederst på siden. Noen som har en ide om alder osv.? Virker jo som det er en del produserte

av typen. Burde eg ha kjøpt? eller er dette noe som finnst en masse av?

Link to post
Share on other sites

Disse motorene ble vel lisensprodusert av Sleipner Motor A/S, opprinnelig var dette en Husqvarna påhengs bygget i Norge.

Kanskje den flotteste påhengsen som ble laget i Norge/Sverige på den tiden.

 

Jobbet på midten av 80-tallet hos en bilforhandler, og var ofte innom Autoutstyr, som holdt til i de samme lokalene som gamle Sleipner-fabrikken. Var og er veldig interresert i veteran-MC, og hadde hørt om at det sto ett par gamle Harley'er på loftet hos Sleipner. Så jeg spurte om å få se på dem, og ble geleidet opp på ett stort loft med mye rart. Innerst sto syklene, bak en mengde reoler med Taifun-deler. Ble fortalt at det var nok deler der til å bygge sammen flere Taifun-motorer. Tror alt ble kastet på ett senere tidspunkt....

Mulig Taifun var den beste som ble produsert i Norge, men bakgrunnen for produksjonen var at man pga valuta-restriksjoner ikke fikk importere noe særlig med utenlandske motorer etter krigen. Så fort dette ble opphevet (1960?) fikk man inn Mercury, Johnson og Evinrude, og de norske "møkkamotorene" fikk en rask død. De ble ansett å være teknisk og kvalitetsmessig underlegne sine utenlandske konkurrenter. Når man ser på kvalitetet som 40-50 år gamle Evinrude og Johnson fortsatt har i dag er det ikke rart.

 

Seagull:

Ligger en til 500,- på Blocket http://www.blocket.se/goteborg/Seagull_256...m?ca=15&w=3. Blir betegnet som reservedelsmotor, så det kan jo være at den ikke går. Men å pusse opp all messingen og ha den på veggen kan jo fungere fortsatt :cool:

Ser de rett som det er både på Finn og Blocket.

Litt avhengig av hvor man bor er det helt kurrant å kjøpe småmotorer i Sverige. Har akkurat innført en Evinrude 18hk. Spurte tollen, og så lenge beløpet var under 3000,- kunne jeg bare ta den over på fribeløpet. Fikk selger til å sende motoren med noe som heter "Buss-frakt" og som er rimelig og godt utbygget.

Betalte 500,- fra midt-Sverige til "EU-terminalen" i Strømstad (Buss-frakts lokale representant). Nå bor jeg 15 minutter fra grensa, så jeg svippet over og hentet motoren når jeg fikk SMS om at den var ankommet. Selger sendte motoren som oppkrav og alt gikk smertefritt. Hvis man kombinerer det med en "Harry-tur" kan det jo være at fruen blir med/ går med på det også, eller hva sier du Volfro... :cool:

Link to post
Share on other sites

Har en 1963 Mercury 35 twin som er i org.brukstand(dessverre ikke bilder nå)med kort stamme

og 2 blader's propell som trenger en båt å henge på fra samme tidsepoke.

 

Beholder denne med org.patina da det kun er små riper/skader

fremfor restaurering men mangler den berømte blanke bøylen

oppå motoren og kontrollboks så er det noen skulle ha dette

liggenes så send meg

gjerne ei melding.

 

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
:yesnod: .... byttes gjerne i 18-25hk Evinrude/Johnson :lol:

 

Hehe! har ikke du nok av de motorene? :rolleyes: ...

Skal holde øyne og ører oppe for flere av 18-25 hkene da :yesnod:

 

Har du fått hjem den jeg tipset deg om forresten?

 

PS: Du må bare si ifra om du finner noen gamle Evinrude/Johnson i mindre str. der borte...Er alltids interessert!

 

 

Nå begynner Coroneten å ligne noe her i garasjen!

Har fått lakkert deksel, startapparat og blokk. Stammen er snart ferdig grunnet.

Blokken skal taes på nytt da jeg ikke ble helt fornøyd med resultatet. Rengjorde med en litt for stor Aksialbørst, får noen bittesmå i posten om noen dager!! Da skal blokka bli som ny igjen(Utvendig...)

 

Motoren(blokka) er det faktisk Tecumseh som produserte, Aspera Motors bygde på lisens, men kjøpte også ferdige blokker fra Tecumseh.

Denne motoren har tydeligvis blitt brukt til alt mulig, og deler er lett tilgjengelige. Eska outboards brukte også denne blokka på sine påhengsmotorer, og det er fortsatt mange igjen av dem...Eska produserte påhengser for andre også, Clinton og Ted Williams de best kjente, men også et 20-talls andre "produsenter"...

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Til volfro: Jo, Seagull-motorene ser jo artige ut, men de er absolutt ikke artige å høre på!! Var på langtur en gang med en kamerat som hadde slik motor, og makan til leven har jeg aldri hørt! Bruken av motoren begrenset seg sjøl! Nå har han en 4HK Yamaha....!

 

Har for øvrig hørt at Seagull-motoren ble utviklet til evakueringen fra Frankrike, da de allierte skulle få soldater over til England i begynnelsen av siste krig.

Link to post
Share on other sites

dscf1002.jpg

dscf1003.jpg

dscf0997.jpg

 

Sånn ser Coroneten ut nå!

Litt bedre enn dette?:

coronet.jpg

 

Mercuryen inne i kroken på første bildet er endelig levende igjen.

Litt småmodifisering på stiftetenningen og "ny" coil gjorde susen.

Den gamle coilen ga gnist, men ikke konstant. Derfor har denne motoren bare småhostet under startforsøk.

Nå mangler bare impellerskift, ganske enkelt tenker man kanskje, men som med mange andre mercuryer har girakselen erket fast... :headbang:

Derfor tar det nok litt tid før den blir byttet...

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...