Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Angående "speedi-sleeve":

 

Har du noen tips til forretninger f.eks. i Grenlandsområdet?

Gjerne også Kongsberg/Drammen/Oslo?

Proffpartner telemark eller Coward i Skien er forretninger jeg kommer på umiddelbart.

Er de langt unna?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg fikk testet min Evinrude Big Twin 1960 og Selco Selfleet en fin høstdag i slutten av september. I begynnelsen hadde jeg problemer med å få den til å gå pent inntil jeg fikk justert "lean" og "rich" blandingen optimalt. Men etter en del fikling frem og tilbake for å finne det beste blandingsforholdet gikk den som ei kule.

 

imgp3049.jpg

 

imgp3050.jpg

 

imgp3046.jpg

Link to post
Share on other sites

Det sitter et lite Selco merke i et "vindu" i navet på rattet.

Båten er faktisk helt orginal. Den lå til salgs på "autodb" for et par år siden,

og da jeg så den første gangen trodde jeg nesten ikke det var mulig.

Hel og skadefri uten særlig tegn på slitasje, bortsett fra setetrekkene som måtte byttes.

Ser frem til sommeren og mere veteranbåtkjøring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis den har stått i mange år er det ikke umulig at den bare sitter i stempelringene. Forsøk å kjøre på med rustløser eller diesel i sylindrene og la det stå noen dager. Ikke umulig at du kan få løsnet dem igjen.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tilsvarende som satt fast. Plukket av deksler og tank og satte den på hodet i en bøtte diesel noen måneder. "God som ny" etterpå :cheers_wine:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvor ser man egentlig veteran motorer på sjøen i dag?? når jeg tenker meg om å ser den skjenerelle interessen for gode gamle påhengere blant båtfolket her til lands synes jeg egentlig ikke å se så mye til de :nonod: her i havna i mosjøen så tror jeg ikke det finnes en eneste veteran påhengs i det hele tatt.

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå dukket det opp en Seagull på skrotnissen sitt roterom i Bergen. Noen som er på jakt etter en slik, tro ?

 

Hvor mange hk er den? eventuelt årstall. Jeg har en seagull 3 hk 1963 modell som trenger en ny impeller.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

hei. jeg trenger deler til en mercury 7.5 hk 1971 model. noen som har dette? deler eller hel motor. tror jeg kan bruke deler fra 7.5 hk fram til ca 1985

 

 

Har en 9.8hk Mercury 110 som jeg skal selge ikke langt fra dit hjemsted.

 

Kjøpte motoren av min bror for noen år siden, og monterte ny throttlehendel og plugger.

 

Trottlehendel er den som går fra forgasser og til tenningskive under svinghjul.

 

Motoren er vist fra midten av 80-talet, kort stamme og er derfor jeg selger den.

 

Startet den i fjor, etter at den har stått urørt ca 3 - 4 år.

 

Motoren er lettstartet, men kjølevannet blir noe varmt, er ikke rette plugger i motor, er ett - to numre fra orginalnummer på tennplugger, men var de eneste Mercuryforhandler hadde her.

 

Brukte motoren en del for 3 - 4 år siden, men den ble for kort til min trebåt.

 

Byttet også impeller i samme slengen.

 

Tror ikke jeg har tank til denne, muligens jeg har en 15l ståltank til 7,5 Mercury, også noen deler til samme motor ( 7,5hk Mercury ).

Men motorblokk og coiler++ er demontert og solgt fra denne 7,5hk.

 

I tilfelle jeg også har disse 7,5hk Mercury deler, så er de også fra midten av 80-tallet.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Min første påhenger var en Archimedes 3.9 HK, denne fikk jeg gratis, og det var kanskje ikke så rart siden den stoppet hver tur jeg var ute, så det endte med å ro til land hver gang. Jeg var ikke mer enn 7-8 år, så skru det kunne jeg ikke noe av den gang.

 

Her er ett bilde av hvordan den så ut (det er IKKE den på bildet, men lik)

 

archimedes-39hp.gif

 

Noen som har vært borti disse?

Link to post
Share on other sites

God dag alle sammen,nesten leita i 2 daga etter et forum det folk har kunnskap om Evinrdude/Johnsen. æ Har en Evinrude fastwin 18 Hp klarer ikke finne model nummer. den kjørte fin fram til i fjord, så bynte den å dø ut, så hadde lagt den på hyllen en stund men så dro jeg den fram for ca 2 uker siden, fik start gikk neten feil fritt, så la jeg merke til at den ikke pumpen noe vann ut av motoren, så da va det litt googleing uten nytte, så bynte å skru av "gir" kassa(lower unit) gikk til uten problem tenkte oljen var dårlig men det var den ikke, jag har ikke byttet den siden æ kjøpt den å det e 6-7 år siden, men fant vertfall impellern tenkte jeg skulla legge opp noen bilder i morgen, Jeg kan absolutt ingen ting om båtmotorer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...