Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Har liggende i kjelleren Kongen av påhengsmotorer :smiley: Homelite Bearcat 55 HK 1968 modell, Disse er i dag Fortsatt Meget mye brukt i USA og Canada, Veldig populære pga sin evigvarende kvalitet. Min er for tiden til salgs da jeg ikke har tid til å få den shinet opp.

 

Motoren startet jeg for noen år tilbake, men den har et dårlig fordelerlokk og pluggledninger, og disse må bestilles fra Usa eller Canada. Motoren skal utover det være i ganske så bra stand.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Litt av en pris på de motorene. Har selv, 7 stykk av samme typene som de på bildet og betalt under 3000 får de.. i fungerende stand., tror det var det jeg kom fram til

 

2 tomos, seagull, evinride lighttwin og yatchtwin, yamaha p250. Syntes e kan se en 3 hk johnson også, bare min har en annen farge. Er ikke noen ''verdifulle'' påhengsmotorer det.

 

Vis e husker rett, så har e 12 påhengsmotorer og 17 innenbordsmotorer. Gått litt ut av kontroll....... Har jo flere også, men ikke båt-relatert

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bare til en opplysning... det der er ingen 67-modell, det er en -59... :cool:

Eneste året med den spesielle Gull-dekoren, og er kanskje sammen med 58-modellen de peneste Evinrudene etter min mening.

Sjekk old-omc.de så kan du se på de forskjellige design-typene.

 

Dette er veldig gode motorer, som man får kjøpt "alt" av reservedeler til fortsatt. De er litt tørste, men bak på en Mahogny-with eller tilsvarende er de helt topp.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger ut noen bilder av Suzuki outboard fra ca 1970 - 1976

 

Denne hadde min far - kjøpt ny ca 1970/71

 

Het Suzuki DT 150 og var på 9hk

 

bilde

 

Er interessert i en slik i strøken tilstand.

 

Hadde også DT 100 og den var på 7hk, men ble målt til mellom 9 og 11hk i sin tid.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Min far hadde også ett par slike, både denne i Grønn og Hvit, men også en med Rød farge på motordeksel.

 

DT 70 var på 4,5hk

 

Fantes også senerei DT 4,5 utførelse, kjøpte en senere i 1976 som ny.

 

bilde

 

Denne DT 9 er en oppfølger av DT 150 fra 1970

 

bilde

 

DT 7 oppfølger etter DT 100

 

bilde

 

Kjøpte en slik DT 16 pent brukt ca 77/78 og den gikk som en kule....

 

bilde

 

Samme DT 25 ca 74 - 76 modell

 

bilde

 

Er som skrevet på utkikk etter DT 150 - 100, og tilstøtende modeller i strøken stand.

 

Dessverre får jeg ikke lagt inn annonse på markedet, slik var det også for ett par år siden.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de gamle Suzuki var meget enkle motorer uten ekstra dilldall.

Bare å ta en titt under dekslet på motorer fra første del av 70-tallet.

 

Mercury var mye verre, også brukte de tommemål på skruer osv.

I enkelte Mercury så det ut som ett Skjærerede.

 

Til dels det samme i Johnson og Evinrude - mye plast i enkelte modeller, bla 9,9 og 15hk utgaven hadde starter av plast, noe som ble fort utslitt.

Måtte bytte dette på min nye 15hk før 2 år var gått.

 

Av en rekke motorer - og mange nye, er det Suzuki som kommer best ut hos meg, muligens også værst ut med en 4,5hk fra 76 kjøpt som ny.

 

Men de siste totaktere av 9,9hk var enestående, også denne DT 150 fra 1970.

 

Mercury 7,5 var også meget bra, men kunne starte vrangveien slik som enkelte gamle innenbordsmotorer.

 

Satte jeg girer i F for forover - så reverserte motoren og motsatt.

 

Splitter ny Johnson 15 hk var sånn noen lunde, splitter ny Evinrude 25 hk, var ikke særlig bedre.

Denne hadde egen oljetank i bensintanken ( 1986/7 modell ), men ville ikke gå på tomgang grunnet denne tanktypen.

 

Har nå bla en meget pen Yamaha 20 hk 2006 modell.

Meget lite brukt, men imponerer meg ikke, særlig ikke etter alt skrytet Yamaha har fått.

 

Syns den ikke er spesielt lettstartet mot Suzuki og til dels Mercury.

 

I tillegg synes jeg den lider av mere vibrasjoner, og ikke noe galt med propell.

 

Archimedes - Penta, og Cresent nevner jeg ikke, ingen av disse overlevde 70-tallet her i området.

 

I tillegg kom effekt opp mot hva en betalte for motoren ny.

 

Suzuki DT 100 ble målt opp til 11hk, dette er bra for en 7hk motor.

 

Min nye Johnson 15hk 1981 modell ble målt til litt over 11hk i ett Norsk båt blad samme tid.

Suzuki 9,9hk ble i samme test målt til 14,3hk og var billigere enn både Johnson 9,9hk og 15hk.

 

Men sterk det var Evinrude 25hk, med ett sylindervolum på omkring 512ccm

 

Johnson 9,9hk og 15hk hadde ett sylindervolum på omkring 219ccm mener jeg å huske - alle tosylindrede motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Et par nyttige linker for restaurering og oppussing av påhengere, kanskje postet før..:

 

Diverse delelister på motornummer:

 

http://www.marineengine.com/parts/parts.html

 

Stort utvalg av nyproduserte motordekaler:

 

http://www.ebay.com/sch/decal-fx/m.html?item=151040001334&hash=item232aaf8536&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

 

 

Gamle Evinruder på finn.no...:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49051023&searchclickthrough=true&searchQuery=p%C3%A5hengsmotorer

Redigert av Edvin Ruden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei !

Håper noen kan hjelpe her. Har anskaffet meg en gammel fin Husqvarna 4 hk påhengsmotor. Den har strømuttak i front og jeg strever med å finne pluggen som må til. Er det noen som har peiling på benevnelse for denne pluggen, eventuelt om den i den hele tatt lar seg kjøpe for penger ?

 

Har gjort noen søk på E-bay uten å finne noe. Skulle tro at dette må være noe som er standard 6 volt plugg i likhet med 12 sigarettenneruttak på bil. 6 vold som denne er selvsagt mye mindre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da tråden er blitt fem år gammel går kanskje min 1980 mercury inn her?

Tresylindret, 80 hk, uten forgasser. I daglig bruk sommerhalvåret, fra fiske på tomgang til tubekjøring på full fart. Var noe lunefull frem til jeg kjøpte tennplugger (som mekonomen skulle ha 400,- stk for), etter innkjøp gjør den som den skal:-) (skiftet aldri pluggene) ledningsnettet var svidd når båten skulle tas opp sist, men ellers helt knall motor!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei hvar i går og hentet meg en til års kommen evenrude 6hk fisherman ca 82mod (utsagn fra gammle eier) men jeg skule gjerne ha bytta litt olje på undervanns huset og sett på impellene da den bare "spyter" vann og konsdens "eksos" den har ståt u brukt i typ 2-3 år men startet på 4 draget :)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har skaffet meg 2 gamle Suzuki påhengsmotorer som jeg regner med er fra tidlig 70-tallet en gang. Betegnelsen er DT-70. Hvit med mørkegrønne merker. De ser strøkne ut men har ikke turt å starte de da jeg ikke vet hvilken oljeblanding de skal ha. Håper noen her inne på forumet har erfaring med disse. Mener de må være ca. 4 hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har skaffet meg 2 gamle Suzuki påhengsmotorer som jeg regner med er fra tidlig 70-tallet en gang. Betegnelsen er DT-70. Hvit med mørkegrønne merker. De ser strøkne ut men har ikke turt å starte de da jeg ikke vet hvilken oljeblanding de skal ha. Håper noen her inne på forumet har erfaring med disse. Mener de må være ca. 4 hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Hei der! Jeg har en Mariner Skipper 57 modell tror jeg. Den starter nok med litt filing av tennplugg, men er litt slitt i lakk. Jeg har arvet denne av min far, som igjen arvet det av sin far. Jeg har tenker ikke å beholde denne, men ønsker at den skal få leve videre. Er det noen der ute som kan være interessert i denne, og i såfall hva kan jeg få for den?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...