Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Takk så mye uansett for at du tok deg tiden til og se etter :smiley: Lykke til med din penta! flotte motorer dette, hadde en 45 hk archimedes penta jeg kjøpte før jeg flytta i båten som jeg tenkte å få fart på men den var det umulig å få tak i deler til :worry:

Skulle noen foresten ha bruk for forgasser til mercury 4 hk ca 1960-1970 mod. mercury forgasser 7.5 hp 1971.. så gi et pip. ( Delene gies bort til trengende)

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Til en vannvittig pris :diving: Sleipner er vel en av 4/5 norske utenbords merker. De andre er Jobu, kjapp og knurr . Tror det er en til men husker ikke navnet nå i farta. Jobu lagde også motorsager som kunne bygges om til en slags påhengsmotor på ikke mange minuttene :wink:

Link to post
Share on other sites

For ca 25 år siden var jeg oppe på loftet hos Sleipner i Fredrikstad (før de flyttet der de er nå). Da stod det flere reoler med deler til disse motorene, og i følge han jeg var sammen med skulle man i utgangspunktet kunne skru i sammen 2-3 motorer hvis man ville.

Om Sleipner fortsatt har noen deler på lager er vel usikkert. Kan være de solgte hele sulamitten til en eller annen.

Link to post
Share on other sites

Holder på å rydder i garasjen, og fant ut at jeg har to gamle påhengsmotorer for mye. En Johnson 85 hk (fra 1969?) og en Mercury 3,6 fra 70 tallet en gang?

Send meg en mail på h.fiske@gmail.com hvis noen er interessert.

 

Har også en gammel Mecury 50 hk fra femtitallet (hvit) som skulle vært restaurert. Noen som vet hvor jeg får tak i bøker til en slik motor?



Bilde av motorene

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51344/johnson.jpg

Link to post
Share on other sites

kjapp_bergen.jpg

 

En bekjent har dette klenodiet stående i sin kjeller.

Merket er 'Kjapp Bergen', 1952 mod. Etter sigende en 3 hk (men det er noe usikkert) og slagvolum er oså uvisst.

 

Motoren putrer og går :-)

 

 

Kjøpte en slik Kjapp Bergen , på loppemarked i dag , den var ikke blå malt ,men manglet noen deler , er noen som har en delemotor ?

Link to post
Share on other sites

Skal se litt på den i dag og tenke litt ,ska legg inn et bilde her, den er uten bensintank og forgasser men det går nå å fixe noe uorginalt der , med en prislapp på kr 200,- så ble fristelsen for stor til å bare gå fra den, har ei jobu motorsag som samme modell ble også brukt til påhegnsmotor , så da blir disse kanskje en Kjapp Jobu til slutt som det går å bruke.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

kjøpte meg en 8 hk johnson 2004 mod for noen dager siden og er utrolig fornøyd og positivt overrasket. motoren er som hentet rett utifra 70-80 tallet bare at den er ny! og er tilnærmet uten plastikk og dårlig galvanisert gods som dagens nye motorer er infisert med. propellen har til og med splint istendenfor vulkanisert propell! :smiley: noe som jo er veldig bra da den nye løsningen jo bare er for at produsenten skal få solgt deg ny propell fortest mulig. motoren er veldig enkel og ser ut til og være av gjennomgående kvalitet med god utprøvd teknologi som er ment for og vare i motsettning til skrapmotorene som selges i dag :thumbsup:http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.greerspier.com/images/8hp.jpg&imgrefurl=http://www.greerspier.com/rentals.htm&h=600&w=800&sz=39&tbnid=NITR23q-At-cPM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__o3SHBgzWC6WwAGXeYjiozD2Ilm4=&docid=RrvmdMWQ4wqHVM&sa=X&ei=mDTYUcywMsq54ATv5YCIBw&ved=0CDAQ9QEwAQ&dur=163

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Alternes, det produseres mye avansert søppel i utenbordsmotorverdenen i dag. Jeg har den modellen Johnson du har skaffet deg i 9.9 hp-utgaven. I min samling har jeg dessuten en fem-hesters Evinrude fra 1968, og den er det aldri noe tull med. Under dekselet ser den ny ut. Jeg har også en 9.9 hp Evinrude fra 1977, og den går mange timer hvert år fremdeles.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Søk på finn kode 46299569,

 

evt. kanskje linken her virker: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46299569

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...