o.b.lix Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 My snakk her om å brenne inne. Er virkelig disse aggregatene så brannfarlige? Pr definisjon er båtutstyr som koster mindre enn 60.000 LIVSFARLIG å ta i bruk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Hvorfor kalles bærbare aggregater "Hobbyaggregater"?? Har leid slike mang en gang og ingen av de har sviktet! Har en kamerat som har fastmontert dieselaggregat i båten og han har vært adskillig nærmere både havari og brann!!! Jeg derimot liker ikke 230v i båten i det hele tatt, jeg kan driste meg til å hive ombord en skjøteledning for å lade batteriene!! Landstrøm, jordfeil og kobberklink er ikke verdens beste venner!! Redigert 27.Desember.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Hvorfor kalles bærbare aggregater "Hobbyaggregater"?? Hvor finner du den betegnelsen? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Hvor finner du den betegnelsen? De kalles det her i tråden! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Hva er mer brannfarlig med aggregatet enn bensinmotorene i båten?Innkapsling, kompakt konstruksjon/varmedannelse, fare for gnistdannelse, for å nevne et par ting. Jeg har hevdet tidligere at det ikke nødvendigvis er så forferdelig farlig hvis det blir installert og driftet på en ordentlig og forsvarlig måte. Men man vet at det er massevis av duster der ute, (ref. bensinkanne-mannen) og dessverre synes ikke alltid IQ nivået utenpå eieren eller båten. Tillat meg å bruke teskje: Hvis det er så utrolig bra og billig, hvorfor har ikke noen av båtprodusenetne/leverandørene dette som standard utstyr? Det ville jo gitt et skikkelig konkurransefortrinn (?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Hvorfor kalles bærbare aggregater "Hobbyaggregater"?? Fordi det heldigvis er noen som er i stand til å kalle en spade for en spade. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Har noen erfaring med dette agregatet http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20280495 Hva sier dere til å ha det ute på dekk og bygge en kasse over det, og lufte kassen ved bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 et mobilt hobbyaggregat i en båt kommer i same kategorien som og gjøre opp bål på stuegolvet. noe som ikke er tilfellet for noe bærbart hobbyagregat. I tilegg stilles det en rekke andre krav som disse hobbyagregatene aldrig vil kunne tilfretstille. Ihvertfall de med bærbart Hobbyaggregat fast installert inboard. da eieren syntes en ny ble veldig dyr kjøpte han et luftavkjølt Mase hobby aggregat og monterte. Er det de som har kjøpt gensett til 60 tusen og oppover som mener dette? for meg er et aggregat et aggregat uavhengig av pris, et menneske er jo et menneske uavhengig av hvor mye penger vi har i banken også! men det er vel som vanlig lett å tro at det dyreste alltid er det beste! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 men det er vel som vanlig lett å tro at det dyreste alltid er det beste! Du mener altså at de billige generatorene er riktig priset, mens de kostbare er feil priset (?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Begrepet hobbyagregat har sin opprinelse fra aggregater som er produsert for det formålet Hobyaggregater. Disse er ikke ment og fastmonteres i båt og vill om en gjør det representere en branfare. Selv har jeg ikke noe aggregat i min nåværende båt men har hat det i tidligere båter og det har da vært marineagregater. Synes det er helt utrolig hvor stor risiko noen er villig til og utsette seg selv og andre for bare for og spare noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Du mener altså at de billige generatorene er riktig priset, mens de kostbare er feil priset (?) Alt som er ment for bruk i båt eller har ord som båt, marine etc i navnet er feil priset!!! Redigert 27.Desember.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Alt som er ment for bruk i båt eller har ord som båt, marine etc i navnet er feil priset!!! Ja riktig, for de som opererer i dette markedet har jo ikke konkurranse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Jeg skjønner godt at folk sikter til de små bærbare aggregatene til båtbruk. Det er etter min mening noe sært at man har behov for flere kW vekselstrøm i fritidsbåten. Og så prøv å ta med din vannkjølt Mase-dieselaggregat hjem den dagen du trenger et aggregat et annet sted enn på båten. (Jeg for min del skal i neste båt investere mye for ... å unngå aggregat/landstrøm i det hele tatt.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Ja riktig, for de som opererer i dette markedet har jo ikke konkurranse. Ikke nok!!!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (Jeg for min del skal i neste båt investere mye for ... å unngå aggregat/landstrøm i det hele tatt.) Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt. Skal du deriomot ligge på samme strømforbruk som du har mulighet til med generator ombord, har du en utfordring. Og da blir nok kostnadene til en generatorinstallasjon bare vekslepenger i forhold.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Skal du deriomot ligge på samme strømforbruk som du har mulighet til med generator ombord, har du en utfordring. Nettopp! Det er denne måten å bruke fritidsbåten på som jeg personlig synes er noe "sær". Men alle har ulike tilnærminger til båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 unngå aggregat/landstrøm i det hele tatt.) Det der er noe jeg også grubler betraktelig over. Å bruke kun sol og vind i båten min. På sikt å fjerne landstrømkontakten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt. I alle fall ikke forenelig med et familieliv - må man bare drikke tørrmelk og spise hermetikk fordi man ikke skal ha kjøleskap ombord (som er det som normalt bruker mest ombord), får man kjapt beksjed om å selge båten og skaffe hytte i stedet... Og ja det finnes gassdrevne kjøleskap, men ifølge "majoriteten" her, skal man ikke ha 230V, ikke gass, ikke bensin, eller noe slikt ombord. For det er så farlig. Så ender man opp med å starte hovedmotor noen ganger i døgnet for å lade, til sjenanse for alle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt. Enkelt skal det ikke være når en er i båt. En får heller gå over til Kano med muskelkraft. En til vær av mannskapene. Eller en på deling med naboen Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 må man bare drikke tørrmelk og spise hermetikk fordi man ikke skal ha kjøleskap Nå har jeg ikke skap, det er for ineffektivt, men boks. Og forskjellen på en godt isolert en og en dårlig isolert en er som natt og dag. Har hatt flere. Den beste var en fast innebygget laget av 75 mm. Divinycell. Og den dårligste en sånn ferdigløsning med ei tynn matte Glava rundt. Poenget er at en godt isolert kjøleboks bruker særdeles lite strøm og jeg er helt overbevist om at jeg skal få dette til med solceller, eventuellt med vindmølle i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Og for de som MÅ ha aggregat ombord; billig bensinaggregat 25 m fra båten og skjøteledning inn til godt ladeapparat som kan stå på hele tiden. Da er alle sorger slukket til ca kr 2' + 1' = kr 3'. Men du må ligge litt avsides i uthavn; fint det og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Så ender man opp med å starte hovedmotor noen ganger i døgnet for å lade, til sjenanse for alle... Må man det, så har man en latterlig liten forbruksbank! En fornuftig dimensjonert forbruksbank bør klare 3døgn med vanlig forbruk før lading. Og da holder det ikke med litt tomgangskjøring, noen timers tur (alternativt en overnatting på et sted med landstrøm) og du er klar for nye døgn i uthavn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Må man det, så har man en latterlig liten forbruksbank! Et lite aggregat er lettere enn batterier. Noen tenker "våt flate" - og ligger ofte i uthavn de også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Farlig og farlig! alt er jo relaivt, det er farlig og krysse gata også Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Det er jo bare å kontakte selskapet ditt og spørre det. Spør om det er greit forsikringsmessig at du installerer et bærbart bensinaggregat i motorrommet på båten din. Allt oki. Mitt selskap forsikrer til og med båter med Bensinmotor !! Krav til tidsstyrt utsugings-vifte før oppstart. Og brannslukker... Diskusjonen her er egentlig : hvilken kjøling krever DITT forsikrings-selskap på motor montert i din båt. Og kva då når båten skifter eier og selskap? ... Det kreves dokumentert kunnskap fra 0 volt for å installere elektriske anlegg med noen få unntak ..... Husker ikke grensen, men er anlegget over en gitt wattstyrke så kreves dokumentert kunnskap uansett spenning. TULL. Man får kjøpt ferdig godkjente annlegg for "gjør det selv" på landstrøm 230V. INGEN krav om kunnskap til montør. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.