Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Takk takk ....:) ..og no har eg bestillt bladfiner fra Oslo finerfabrikk , det blir spennende å prøve ,

tar gjerne i mot tips og erfaringer visst noen har ....

Når det gjelder platene som er brukt , selges disse i de fleste byggevareforretninger

kalles dryppstop og er produsert av Plastmo

Jeg bruker å rubbe dem med 60 papir før liming , vær obs på at den har forskjellig

glans på hver side.

 

Lykke til :)

 

 

:) :)

Link to post
Share on other sites

Hei nopain99

 

Platene er lette å holde ren ! men jeg tror glansen kansje forsvinner etterhvert som på alt annet , det jeg ikke vet er om den kan "gjenskapes" ved feks. polering ! , men det kan jeg sjekke neste gang jeg er i båten på "gamle" plater ,

Hovedsakelig bruker jeg dem for å "imitere" glassfiberstøpt innredning , den er vel sjelden noen som polerer opp....? for å si det sånn ,visst du ikke vet at platene ikke er "orginalstøp" vil du heller ikke reagere !

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei & hå :smiley:

 

Da har jeg så smått begynt å studere på hva jeg skal gjøre av modifikasjoner på møblemanget ombord , da først og framst

sofagruppen...som også vil danne grunnlag for utseende på pentryen. Har funnet ut at det er best å prioritere denne slik at jeg kan få i gang bestilling og produksjon av puter så jeg slipper å kjøre rundt sofalaus i sommer :smiley:

 

 

Ryggsøylen endte jo opp som fottrinn , hva så med resten...?

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Planen fra starten var å få hevet sittegruppen ca 10 cm , 3" av disse tok jeg jo i gulvet så dermed måtte resten taes i benken

så her løet eg opp furu med lim og skruer , videre skal det limes på ny finer i riktig høyde .

Sporet som er frest ut er satt av til en hjørnelist , dvs. at hjørnet skal avrundes noe...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Så var det lim og press med 6mm meranti!

Langside

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

-og kortside

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grovskjært skuffe-åpning med stikksag

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Resten tryllet fresen fram med et bit med et "lager" i enden , dette følger åpningen på innsiden og fjerner overflødig finer

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Berre lekkert :smiley:


bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så...var det skuffen , what to do ?

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Passet jo perfekt den !

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men det hjelper lite når når den oppleves traust og gammal , eg prøver meg litt fram...visst eg freser av det runde kan det jo bli bra ?

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og det gikk bra helt til lakken skulle fjernes...det jeg trodde var solid teak var rett og slett kryssfiner pålagt tynn finer samt teaklister rundt baut . :thumbsdown:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da må det tenkes nytt... en ting jeg oppdaget var at skuffen går i en slags lås når den dyttes helt inn , patenten synes under skuffen , men siden jeg har lagt på 6 mm finer fungerer ikke dette lenger

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Problemet ble løst ved å frese av tykkelsen på skuffefronten , det ga meg også andre fordeler , smekkrere front og mer tilpasset tykkelsen på listen som skal føres rundt sofaen i overkant

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan videre er å lime på bladfiner på endeved og front , når jeg en gang finner ut hvordan det gjøres.....?

 

 


bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

God helg !

 

 

 

:smiley::smiley:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ein ting ang. skuffefrontane:

 

Eg var inne på same tanke som deg ang. å pussa ned frontane og lakka på nytt.

Oppdaga også at dei var kledd med finèr, men gjorde eit forsøk i ein nøyaktig slipemaskin hos ein møbelfabrikkant ( på baksida av ei skuffe )

 

Det viste seg å vera finèr av kirsebærtre, og det blei kjempeflott finish på plata! ( og slitesjiktet er ca 1,5mm.)

Eg veit ikkje om du har same type ved i frontane, men det skulle ikkje forbausa meg.

 

Eg kjem til å gå for den løysinga når eg får tid....

Link to post
Share on other sites

Er nok samme frontene her....tippet på bjørk eller kirsebær , sliper man ned får man teak omramming på skuffen , sikkert tøft , men da tenker jeg at hele pentryen må stå i stil , det tror jeg blir feil i min båt ?

På baksiden ? da er vel fronten kun skrudd fast i skuffen , jeg regnet med den var limt i tillegg? uff..har brukt mye energi på den skuffen...

Vedr. bladfinerern er ikke nettet akkurat overfylt med info , men jeg har funnet noe ,og masse på youtube , men den limen er ikke tilgjengelig her hjemme , visst ikkje eg går for animalsk lim som feks. hudlim eller beinlim ???

Ringte Casco , der var det absolutt ingen hjelp å få , det jeg skal teste er å bruke vanlig trelim , smøre på begge flater og la tørke , gjenta dette 3 ganger for så å stryke på med strykejern ,

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Angående liming av bladfiner, så burde du gjøre dette før delene settes sammen. Dette kan du da gjøre hvis du bygger deg et lite vakumbord. Første par årene jeg holdt på med mitt første prosjekt, så lånte jeg lokaler hos en kompis som drev med lastebilskapproduksjon, og han lagde egne panel som han bygde skapene av. Panelene ble lagd i store vakumbord, og det samme prinsippet planlegger jeg selv når jeg skal lage ny innredning i min egen båt, men da i mindre skala.

Link to post
Share on other sites

 

På baksiden ? da er vel fronten kun skrudd fast i skuffen , jeg regnet med den var limt i tillegg? uff..har brukt mye energi på den skuffen...

 

 

:smiley::smiley:

Fronten er skrudd utanpå sjølve "skuffekassen"

Det var berre nokre små skruer så var den laus..

 

Skal prøva å få tatt eit bilde..

Link to post
Share on other sites

http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/73563-fina-rskolen-2.html

 

Det var kanskje i denne linken du har lest også?

 

Spennende prosjekt!

 

Jepp :smiley: , men litt forundret over å ikke finne noe på BP !

Angående liming av bladfiner, så burde du gjøre dette før delene settes sammen. Dette kan du da gjøre hvis du bygger deg et lite vakumbord. Første par årene jeg holdt på med mitt første prosjekt, så lånte jeg lokaler hos en kompis som drev med lastebilskapproduksjon, og han lagde egne panel som han bygde skapene av. Panelene ble lagd i store vakumbord, og det samme prinsippet planlegger jeg selv når jeg skal lage ny innredning i min egen båt, men da i mindre skala.

 

Vakumbord ? ....høres spennende ut visst det får plass i en garasje.... ! hva trenger en egentlig av utstyr til slikt ?

Fronten er skrudd utanpå sjølve "skuffekassen"

Det var berre nokre små skruer så var den laus..

 

Skal prøva å få tatt eit bilde..

Oi...kunne spart meg for mye arbeid visst jeg hadde prøvd å løse på dem...men så er jo planen og ta hele pentryen = mange skuffer , så takk for tipset :smiley:

 

 

Du kan bruke kontaktlim til dette.

Jo...jeg har erfaring med kontaktlim og dens gode egenskaper , men...jeg antar man ikke "angrefrist" om uhellet skulle oppstå , eller ?

Brukes strykejern på kontaktlim og ?

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått, så trenger du egentlig ikke mer enn en stiv plate med glatt overflate, tape, plastfolie og en vakumpumpe. Vakumpumpe får du kjøpt blant annet hos Jula.

 

Selv har jeg kanskje planer om å lage et litt større bord og lage egen overdel i stedet for plastfolie. Det blir da en tynn plate av laminat med ramme og pakning rundt. Setter på vakuum, og det gir jevnt trykk mot hele kontaktflaten. Men plastfolie skal gå helt fint det også. Er jo det som brukes for vakumstøping ellers, bare i litt avansert utgave.

 

Har også hørt om folk som har brukt støvsuger i stedet for vakumpumpe. Noen sier det går fint, andre sier den blir for svak.

Link to post
Share on other sites

Jo...jeg har erfaring med kontaktlim og dens gode egenskaper , men...jeg antar man ikke "angrefrist" om uhellet skulle oppstå , eller ?

Brukes strykejern på kontaktlim og ?

Jeg har aldri gjort dette selv, så jeg kan dessverre ikke gi deg så mange konkrete tips. Har bare sett resultatet av en som har gjort det, og det så meget bra ut! Skal se om jeg klarer å finne et bilde av det. Han hadde finert relativt store flater på denne måten. Mener han brukte en rulle for å klemme fineren inntil over hele flaten. Hvis du bruker en relativt liten rulle får du stor kraft på den lille flaten. Tror ikke det er noe poeng med strykejern, du trenger jo ikke varme til dette, og kontaktflaten blir mye større slik at punktkraften blir mye mindre (eller mer riktig trykket; trykk = kraft/areal). I følge denne karen krevde det litt trening og presisjon siden limet hugger med en gang som du sier, men han hadde fort lært seg en teknikk for legge den på uten bukler. Den åpenbare fordelen med denne metoden er jo at den ikke krever noe tilrigging, og resultatet er klart med en gang du har støket på fineren, ingen mer tørketid. På kantene kan du stryke på lister som du får kjøpt på Maritim, de funker.

 

Kona er møbelsnekker/båtbygger og har noe erfaring med finering. Spurte henne om dette i går og de hadde brukt hydrauliske presser til finering. Det er stort spesialutstyr som folk flest ikke har tilgang til. Krever stor kraft fordi flatene kan bli store, og stille store krav til overflatebeskaffenheten på anleggsplaten. Hva slags lim de brukte husket hun ikke i farta. Kan legge til at hun er en petimeter uten sidestykke, men hun var også imponert over finishen til han som finerte med kontaktlim. I båten vår har hun laget skuffefronter i heltre av iroko (omtrent som teak). Irokoen "går" litt mer enn teak, så noen kolleger av henne spådde det nedenom og hjem, men de har holdt seg helt bra, ikke tegn til at de har slått seg eller at lakken slipper.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye for info komodo :thumbsup: på en sånn liten skuffefront tar jeg sjansen på å prøve med kontaktlim .

Men først...må jeg få skuffen ferdig , noe den i utgangspunktet er eller var , kom til å tenke på visst jeg skal frese av en liten kant rundt nytter det ikke med kryssfineren til Nimbus , en annen ting...lar jeg være den fresingen må jeg legge på finer på kanten rundt ...hmmm mye flisespikkeri , tror det blir lettere å legge på en teaklist rundt , blir kansje litt mer profft ?

 

Dermed freste jeg av hele kanten rundt skuffen

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt fresing med lamellmaskinen

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så ble det pressing over natten

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Jøss , overraskende resultat :smiley: , nesten synd med den pusse skaden nede i venster hjørne , kunne jo blitt en kul skuff uten mer teak dette

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er det klart for å legge teak på fronten

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Var ikke den peneste teaken jeg har sett men...kjøpt er kjøpt , var uansett veldig lett å skjære og klippe i

 

bilde

 

 

 

 

 

Kontaktlim ja...her har jeg smurt på et lag fra boks nr. 3 (Casko S9), de 2 første boksene fra obs bygg var så tørket at de måtte returneres , på Clas olsen fikk jeg tak i ny , denne var betydelig ferskere så jeg tok sjansen å teste , men oppdaget fort at den tørket klumpevis ved påføring med rulle , så jeg ga meg å fikk vasket vekk restene med kjemikalier , pusset så over igjen med maskin

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Fikk omsider tak i ny lim , denne gang av merket "flugger" , men nå begynner jeg virkelig å lure , limet henger ikke på fineren , og klumper seg på skuffefronten , antagelig er det noe jeg gjør feil ?? føler den er for tjukk og tørker for fort , slik at det er umulig å legge på et jevnt fint lag ,

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Vel...satser på noen har noen gode råd å komme med her...

 

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Epoxy og vakuum... :clap::wink:

 

Fra spøk til alvor. På så små flater, så ville jeg fortsatt brukt epoxy, men presset fineren med en tykk stiv plate kryssfiner med en eller annen form for komrimert neopren eller lignende for å sikre jevnt trykk, og en haug med tvinger. Så mange det er plass til... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...