Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Må virkelig si jeg er imponert over alt du har gjort med denne Nimbusen! Jeg kjøpte selv en 1986 modell i fjor. TAMD 40 B-motorisert. Maskinene er gått drøye 2400 timer. Til nå har jeg pusset dem opp utvendig, skiftet olje og samtlige filtere, renset dieseltankene, nye drivstoffslanger, ny batteribank (2 x 160 og 2 x 120 Ah) nye dynamoer, nye startere, nyoverhalt og modifisert ankervinsj, nye turtellere oppe og nede, nye madrasser og trekk i hele båten, nye termostater, og komplett renset kjølesystem, ny zink i begge blokker (her var det heldivis litt zink igjen på alle punktene). Nå er skuta skrubbet og rengjort (kjørte gelcoatrens og overflatebehandling i fjor)og straks klar for tur til lofoten (ferie). Håper alt virker som det skal underveis. Eneste jeg ikke forstår meg på, er autopiloten av typen Robertson AP 100. Får den ikke til å funke, men hører at noe skjer med hydraulikkpumpen idet jeg slår den på.

 

Planlegger å ha denne båten i noen år, så jeg takker for inspirasjonen jeg gjennom denne tråden har fått til å modernisere interiøret :-)

Link to post
Share on other sites

Dette var kjekt å høre FINN_NIMBUS , og lykke til med turen og båten :thumbsup::thumbsup:

Du har nok hatt mange timer i båten med alt du har fått gjort , jeg har nok hatt "for" mange ... :confused:

Ellers har vi nå hatt en lengre tur og sett vekk fra hendelsen her tidligere gikk alt knirkefritt :smiley:

 

Dieselpumpen røk !

 

 

Etter denne opplevelsen har jeg gått over fra BIOPROTECT til HAMMERDOWN !!!

 

Ser jeg ikke har fått lagt ut de siste skrytebildene av innredningen som var ferdig for ca 1 mnd.tid siden...

 

 

Her er den omdiskuterte skjermen komt på plass , forsatt uten tiltfunksjon , det kan røpes at en "sylinder" er innkjøpt til formålet :wink:

 

 

dscn3729.jpg

 

 

dscn3730.jpg

 

 

Og et lite sneddent tilhørende trådløs mus/tastatur må til..

 

 

dscn3732.jpg

 

 

Listene i taket er komt på plass samt litt "glimm glimm" som uten tvil hevet inntrykket ombord :smiley:

 

 

 

dscn3796.jpg

 

 

 

dscn3794.jpg

 

 

 

dscn3793.jpg

 

 

 

dscn3787.jpg

 

 

 

Før sidepanelene ble montert la jeg inn litt "lydfelle" , her ligger også delefilteret , med en 10" under benken gir Biltema høytalerene skikkelig HIFI trøkk :wink: anbefales !

 

 

 

dscn3722.jpg

 

 

 

dscn37231.jpg

 

 

 

Uuuups glemte diskanten.....

 

 

dscn3640.jpg

 

 

 

Heldigvis var der litt plass igjen...¨

 

 

dscn3724.jpg

 

 

 

Og med litt pynt fra fruen , ble det slettes ikke værst...

 

 

dscn3790.jpg

 

 

zzzzzzzzzzzzz...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, disse siste skrytebildene dine bare bekrefter at du kan det du går igang med :-) Fantastisk å hente inspirasjon fra sånne som deg, Nimba. Her forleden "oppdaget" jeg Vaagen 420, en norskprodusert, rimelig flott båt. Etter min bedømming, har jeg til nå ikke sett noen båt som ligner mer på Nimbus 4000/ 4004/ 380 Carisma enn denne...? Dermed, siden Vaagen 420 er "så utrolig lik", har jeg intet imot å gjøre min førerplass "veldig lik" førerplassen i Vaagen 420... Den er, etter min smak noe jeg kunne tenkt meg å kopiere. Vi får se hva tiden bringer :-)

 

Off topic; Sist lørdag gikk jeg testtur tur/ retur Svolvær. Havet var veldig varierende, både inn- og utaskjærs. Alt fungerte perfekt, og vi er nå klar for Lofotenferie om knappe to uker.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

:thumbsup::thumbsup:

Håper jeg ikke har gitt deg "for mye" inspirasjon Finn_Nimbus :smiley: for en slik ombygging krever sin mann og hans tid , det kan jeg skrive under på....

Men uansett hva du velger å gjøre ønsker jeg deg lykke til med en evnt. ombygging , vi følte vi fikk en mer moderne båt og trivselen økte betraktelig ombord med nytt tak og ny dasj`

Apropo Vaagen dasjen , som ser ut til å være ganske "fancy" , må du huske på at den skal henge i hop med resten av interiøret ombord , men det er no min mening da...

 

Gøy om du kunne lage en prosjekt tråd også ...så vi andre også kan bli inspirert :smiley:

Ellers har JANITA også vært på langtur.. ca 250nm og 14 overnattinger med bare gode erfaringer , selvfølgelig finner en ting som kan forbedres , sånn er det det bare med "gamle Båter" :smiley:

 

Så du svarte i en annen tråd og vurderte motorbytte , skal jeg være helt ærlig har tanken slått meg også . Det handler om trygghet , selv om 41 maskinene mine sviver fint ligger der alltid noe på lur når motorene runder 20 år . Båten har jeg liten lyst å kvitte meg med , selv om vi har diskutert alternativt nyere båt , problemet er bare at størrelse og komfort kombinert med nytt er skammelig dyrt....

 

Ellers har jeg tatt noen bilder som viser noen små justeringer på innredningen som vi syntes ga store forandringer. Vi har nemelig den oppfatning at Nimbus i lag meg bla.annet Norwest er litt for glad i mørke innredninger , så vi har rett og slett forblendet noe av den meg mine berømte "dryppstopp" plater som jeg tidligere har brukt andre steder i båten.

 

 

dscn4179.jpg

 

 

 

dscn4180.jpg

 

 

 

dscn4181.jpg

 

 

 

dscn4182.jpg

 

 

 

dscn4183.jpg

 

 

 

dscn4184.jpg

 

 

 

dscn4185.jpg

 

 

 

dscn4189.jpg

 

 

 

dscn4190.jpg

 

 

 

dscn4191.jpg

 

 

 

dscn4192.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

FULL KONTROLL PÅ OLJETRYKKET :smiley:

 

Ifb.med ulik avlesning på oljetrykksmålerene mine i dasjen satte jeg i gang et lite prosjekt her tidligere som skulle eliminere vekk elektriske feil på giver/instrument . Ser også at flere andre sliter litt visst den elektriske biten feiler .

 

Helt enkelt har jeg montert en såkalt manuell "gauge" på blokken på motoren der oljetrykksbryteren står !

Selve gaugen (klokken) må være skalert etter motorens arbeidsområde , på min motor er oljetrykket oppgitt til 4.1 til 6.4 bar , noen som tilsvarer ca 60-90 Psi , jeg fant da en klokke som gikk til 100 Psi forøvrig innkjøpt fra Ebay for småpenger...

I tillegg måtte et T-rør anskaffes , dette fant jeg på Biltema for lommerusk..

Det er viktig at riktig gjenger på utstyret benyttes , oljetrykksbryteren min hadde 1/4" gjenger , det var da narturlig å finne et T-stykke og klokke med samme gjenger for å slippe overganger osv.

 

dscn3823.jpg

 

dscn3824.jpg

 

dscn3825.jpg

 

 

 

Framgangsmåte:

 

Lokalisere oljetrykksbryter og demonter denne , det kan være en fordel at motoren er kald , da blir det mindre oljesøl , på TAMD 41 motoren står den på STB side rett bak oljefilteret , her må røret til oljepinnen også demonteres , det draes opp etter at en skrue lenger oppe er fjernet , den sitter ved håntaket til pinnen .

 

dscn3710.jpg

 

Det vil da se slik ut :

 

dscn3711.jpg

 

T-stykket monteres , gjengene er koniske så de tetter seg selv , ikke bruk for pakning her .

 

dscn3712.jpg

 

dscn3713.jpg

 

Montering av trykkbryteren , denne er mest praktisk å montere nedover

 

dscn3714.jpg

 

Tilslutt monteres Klokken

 

dscn3717.jpg

 

Og her viser tomgangstrykket

 

dscn3718.jpg

 

 

Det viser seg at trykket på begge maskinene er identisk , menst instrumentene i dasjen viser 1,5-2 bar differanse , nattesøvnen er på plass igjen :smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fin løsning. Dette er jo heilt genialt.

 

Om du vil enkelt få motorene dine heilt reine igjen går du til innkjøp på HD-vask(godt mulig det er andre produkter som er like bra,men eg har ikkje vert borti noe som er bedre).Super bra middel og blir reint veldig veldig lett. Den er spesielt effektiv i lag med Høytrykkspyler.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig har jeg aldri forsøkt å vaske dem , de så slik ut når jeg overtok båten ,jeg har også trodd at dette ikke lot seg fjerne , det kan se ut som om lakken rett og slett har falmet ?

Synd er det også , for de trekker ned helhetsintrykket i kjelleren , ALT annet er nytt inklusiv nylakkert dørk ifb.med oppussingen tidliger.

Men takk for tipset , jeg skal gjøre et forsøk .

Er det denne du mener ? ja...

 

hd_vask.jpg

Link to post
Share on other sites

HD VASK

Bruksområde:

Sterk alkalisk rengjøringsmiddel for rengjøring av alle typer smuss, som fett, olje, sot etc. både innen næringsmiddelindustri og verkstedindustri.

HD Vask er også effektiv til rengjøring av malte flater før ommaling. La det virke 1-10 min., men bør ikkje tørke på flaten.

 

Dette er også genialt til vasking av motorrom/puter. kan også brukes på gelcoat men då må båt spyles godt rein etterpå og polers + vokses etterpå da denne fjerner voksen.

Link to post
Share on other sites

RENGJØRING AV TURBO

 

JANITA har 2 turboer som funger utmerket , tror jeg da ? Uansett tenkte jeg det ikke kunne skade å ta en såkalt "turborens" .

Nå har jo både motor , girkasse og kjølesystem blitt behandlet med QMI , så hvorfor ikke turboen også ?

Produktet som skal blandes med en liter varmt vann skal dusjes inn i turbo ved 1200 omdr.

Så jeg startet med å demontere luftfilter på begge maskinene , jeg oppdaget da at den ene av de hadde et godt "skittent" turbinblad i forhold til den andre , dette var forøvrig på den motoren som ikke er overhalt (100.000,- kr. jobb), om det er det som er grunnen vet jeg ikke , jeg følte uansett at den tiltenkte jobben var på sin plass !

 

 

Produktet som skal gi turboen bedre effekt , gå stillere , bedre kjøling og gi lavere drivstofforbruk ? I tilegg skal turboen bli som "ny" igjen. Da gjenstår det å se...

 

dscn3826.jpg

 

Her et bilde av turboen som var "relativt ren" , dvs blanke turbinblader

 

dscn3829.jpg

 

 

Og her er den som ikke var fullt så ren

 

dscn3832.jpg

 

 

 

Jobben ble utført etter bruksanvisningen og blandingen ble pumpet inn ved 1200 omdr.

som tok betraktelig lenger tid enn forventet OG tendenser til melkesyre i fingrene...

 

dscn3835.jpg

 

 

dscn3837.jpg

 

 

En ting som forundret meg før jeg startet var hvor og hvordan motoren ville reagere på denne blandingen av vann , tidlig på 80 tallet vet jeg det bruktes vann til trimming , så jeg regnet med dette skulle gå bra , litt hosting og harking samt endring av eksosen regnet jeg med , har jo lest om de som har røyklagt hele havnen under tilsvarende behandling , MEN under prosessen var der NULL endring hverken av gange eller eksos , for blandingen kom rennende ut av et lite hull på undersiden av intercooleren :confused::confused:

 

Helt til jeg hadde tatt begge motorene trodde jeg dette var et hull som var kommet pga. rust men når det samme skjedde på begge fikk jeg følelsen av at hullet nok skulle være der .

Når behandlingen var ferdig tok jeg å dro på litt turtall , da sprutet det formelig ut av intercooleren , selvfølgelig pga.trykk skapt av turboen .

Men dette vil jo si at der er en "lekkasje" mellom turbo og innsug da noe av trykket går ut i bånn av kjøleren , Kan noen forklare meg om dette er normalt?

 

Og hva skal en si om resultatet forøvrig ? renere turbo , Tja.. men ikke noe nevneverdig , håpet var jo en fin blank turbin men slik ble det altså ikke , at turboen nå skal gå stillere kan jeg heller ikke dokumentere , faktisk hører jeg den betydelig mere , men det er en annen grunn for...

Resten av effekten kan jeg bare "tro" er tilstede , og som vi alle vet "tro kan flytte fjell"

Her er uansett et bilde etter behandlingen , så kan dere selv vurdere..

 

dscn3844.jpg

 

 

Dette er bilde fra undersiden av intercooleren hvor hele blandingen kom utigjen....

 

dscn3827.jpg

 

 

dscn3828.jpg

 

 

dscn3830.jpg

 

 

 

 

Og her er årsaken til at turboen nå høres bedre , og som med allt annet er det ulik oppfatning om en liker det eller ikke , jeg liker det :thumbsup:!

 

 

dscn3853.jpg

 

 

Filteret kjøpes på BT for under 200,- NOK og passer rett på innsuget , litt tillpassning kreves iform av å "bøye" det litt tilside pga. veivhusfilteret.

 

 

dscn3854.jpg

 

 

dscn3855.jpg

 

 

dscn3856.jpg

 

 

dscn3857.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette hullet under turboen er heilt normalt, dett er egentlig bare eit jukse hull som seier "om kjøleren lekker sjøvann" i ditt tilfelle lekker det turborens. Det kalles vell kanskje inspeksjonshull. Også drypper det alltid noe olje ut der og ned motorlabben. dette er også heilt normalt.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt at det ble brukt vann til trimming, men jeg vet at det ble brukt vann mot banking. Det ble sprutet inn vann i innsugsrøret, som fryste bensinblandingen når vannet fordampet i forbrenningskammeret. Hvordan brukte de vann til trimming før? :flag_bp: :flag_bp:

 

Kanskje tatt på litt pentagrønn lakk på turboene? :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt at det ble brukt vann til trimming, men jeg vet at det ble brukt vann mot banking. Det ble sprutet inn vann i innsugsrøret, som fryste bensinblandingen når vannet fordampet i forbrenningskammeret. Hvordan brukte de vann til trimming før? :flag_bp: :flag_bp:

 

Kanskje tatt på litt pentagrønn lakk på turboene? :thumbsup:

 

 

GIK Turboteknikk var et av firmaene i sin tid som solgte Kit for Waterinjektion , og det stemmer som du sier at det hindret tenningsbank > ved bruk av høyerer ladetrykk på turbomotorer .

Vanndysen satte man før turbo , vannet forstøvet til damp som igjen ga mer oksygen og luft og dermed høyere trykk

 

Saab hadde dette i sine 900 turbo utg.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I forbindelse med en større oppgradering av instrumentpanelet i båten ville jeg ha temperaturovervåkning på eksosen på motorene , instrumentene som ble innkjøpt er forsatt ikke

tatt i bruk av den grunn at jeg ikke finner noe sted i eksosmanifolden for montering av føleren.

Maskinene er TAMD 41A . Har tatt noen bilder om noen kjenner seg igjen ??

 

La inn en tråd her tidligere med overforstående tekst .. men med 105 besøkende og 0 svar begynte jeg og angre hele greia og vurderte heller å bytte dem i to andre instrument .

For det viste seg og være mer komplisert enn først tiltenkt , eksosen som er omkranset av kjølevann hele veien gjennom manifold til eksosbend ga på utfordringer , og måle temperaturen i eksosslangen har lite for seg da eksosen blir avkjøldt gjennom eksosbendet

Men prinsippet mitt om å ikke gi opp på første forsøk fikk meg under dørken for å se nærmere på saken .

 

Det endte med et stk. eksosbend på arbeidsbenken og første erfaring ble å finne nesten tett kjølekanal for sjøvannet , det ser ut til at dette er et kjendt fenomen på disse som fører til overopphetet motor.

Ellers fant jeg spjeldet som skal hindre røyk ved oppstart fullstendig vekktæret , igjen sto kun akslingen .

 

SÅ til problemet....det syntes og være en mulig løsning og montere sensoren hvor sjeldet hadde stått , problemet var bare at sensoren da måtte passere sjøvannsbiten som sikkert ikke var så lurt , men med litt hjernetrim kom løsningen og arbeidet kunne så begynne.

 

Eksosbend før demontering

 

 

dscn4327.jpg

 

 

Og sensoren

 

 

dscn4329.jpg

 

 

Modifisering startet.. det gamle spjeldet var slettes ikke lett å få ut , syrefast og knallhart og med liten tilkomst for maskineri måtte jeg file det ut , og her er restene...

 

 

cimg5161.jpg

 

 

Spjeldet var opphengt i hver ende i en messingforing , denne lot seg lett bearbeide og jeg bestemte meg for å gjenge opp siden som vender inn mot motor og sette en bolt som tetting , bolten måtte da rekke helt inn i eksosrøret , altså gjennom sjøvannskanalen og bli sveiset tett på innsiden , dette forhindrer sjøvann inn i eksosen før denne kommer ut i slangen.

 

 

Oppborring til 10mm bolt

 

 

cimg5149.jpg

 

 

Så gjenging

 

 

cimg5151.jpg

 

Så ble bolten skrudd i og tetter dermed for sjøvann

 

 

cimg5153.jpg

 

 

Det var det jeg rakk idag , morgen er det sensoren som skal forberedes... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...