Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Du imponerer stadig. Men jeg ble litt usikker på detaljene her. Mente du at du skulle sveise rundt den bolten inni der?

Hørtes sykt trangt ut...

 

Sånn som jeg forsto deg, går denne bolten gjennom to "skall" og passerer sjøvannet mellom disse. Brukte du i så fall gjenger i begge skallene eller bare det ene? Har du brukt noe til å tette med i gjengene eller under hodet? Hvordan får du strammet bolten når hodet kommer nedi den ringen der?

 

Beklager maset, men jeg ble bare nysgjerrig. Til informasjon har jeg montert en sånn sensor i eksosinnløpet på turboen på min Yanmar 6LP motor. Jeg hadde lest om andre som var misfornøyd med nøyaktigheten, så jeg var veldig nøye med å tilpasse proben slik at tuppen kom akkurat i midten av eksostverrsnittet. Hos meg tror jeg det ble veldig riktig. Tallene ble akkurat som forventet. Men verdiene mine blir ikke sammenlignbare med dine, siden du måler etter turboen. Tror den senker temperaturen ganske mye, kanskje bortimot hundre grader. Husker ikke helt.

 

Keep up the good work! Den båten blir jo helt konge!

Link to post
Share on other sites

Bra arbeide :flag_bp: :flag_bp:

 

Tenkte jeg skulle kjøre en motorflushing eller hva det heter. Jeg fylte opp olje på maskina i går og så det var lå sot inni toppdekselet. Har du noe erfaring hvordan jeg får renset bort dette? Regner da også med at det er noe sot andre steder i smøre systemet også. Jeg tenkte på at denne ville funke?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Bra arbeide :flag_bp: :flag_bp:

 

Tenkte jeg skulle kjøre en motorflushing eller hva det heter. Jeg fylte opp olje på maskina i går og så det var lå sot inni toppdekselet. Har du noe erfaring hvordan jeg får renset bort dette? Regner da også med at det er noe sot andre steder i smøre systemet også. Jeg tenkte på at denne ville funke?

 

Jeg tok en "innvendig motorvask" fra samme produsendt .

Behandlingen skal fjerne avleiringer som du refererer til .

Om det fysisk ble renere inni motoren vet jeg ikke men motorene viste tydelige tegn på å ha det bedre etter et oljeskift og en "motorbehandling med PTFT" .

 

Kansje du kan teste produktet og gi oss en "bredere" testrapport :confused:

 

Innvendig Motorvask

Motorbehandling med PTFT

 

PS! meget bra tråd du har :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Du imponerer stadig. Men jeg ble litt usikker på detaljene her. Mente du at du skulle sveise rundt den bolten inni der?

Hørtes sykt trangt ut...

 

Sånn som jeg forsto deg, går denne bolten gjennom to "skall" og passerer sjøvannet mellom disse. Brukte du i så fall gjenger i begge skallene eller bare det ene? Har du brukt noe til å tette med i gjengene eller under hodet? Hvordan får du strammet bolten når hodet kommer nedi den ringen der?

 

 

Jeg deler gjerne detaljer...forresten en veldig god oppservasjon :wflag: bildet viser bolten skrudd helt i bånn , den stakk da litt for langt inn i eksosen samt var vond å komme til å skru som du nevner , det jeg gjorde da var og legge under en skive og en stoppskive samt hadde på gjengetetting og klemte til .

Detaljene rundt tetting i andre enden kommer bedre forklart fram i tegningen under .

 

eksos3.jpg

 

:thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Slike t-stykker som jeg nevnte over i rustfritt/syrefast finnes på alle normale "slange-sjapper" alla Tess osv.

 

en EGT måler på en turbo-motor bør måles før turbo, da hver og en turbo normalt sett "sluker" ulikt med varme. EGT er faktisk ett av instrumentene jeg mener alle TD motorer burde ha, spesielt de som jobber litt tungt slikt som på båter.

 

Vann er mye brukt innenfor både trimming,vasking og som holdbarhetsøkning. det senker forbrenningstemperaturen,tilfører oksygen, slik at mer diesel og høyere trykk/sylindertrykk kan kjøres med. litt vann inn i forbrenninga gjør bare godt, sylindre, ventiler og alt blir gullende rent :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

 

en EGT måler på en turbo-motor bør måles før turbo, da hver og en turbo normalt sett "sluker" ulikt med varme. EGT er faktisk ett av instrumentene jeg mener alle TD motorer burde ha, spesielt de som jobber litt tungt slikt som på båter.

:cheers_wine:

 

 

Jeg var vel delvis klar over at denne helst skulle stå i manifolden før turbo , men siden manifolden er en del av fersvannsystemet som omfatter kjølevannskanaler ble jeg usikker på hvor jeg kunne plassere sensoren , jeg la derfor ut et spørsmål etter erfaringer , men siden ingen kunne hjelpe måtte jeg ty til egen tankegang .

Å demonterer manifolden var uaktuelt , derfor så jeg på en løsning i eksosbendet , at tempraturen er ca 100 gr. lavere her var jeg ikke klar over , likevel vil vel instrumentet gi meg en idikasjon på om noe er på gang i form av en temperaturendring ....håper jeg!

 

Ref.Verkstedshåndbok :

 

Avgastemperaturen speglar motorns termiska belastning.

Avgasernas temperatur i förhållande till högsta

tillåtna avgastemperatur talar om hur förbränningen i

motorn fungerar vid aktuell belastning.

Om tillåten avgastemperatur överskrids ökar motorns

termiska belastning med risk för haveri (eller förkortad

livslängd) på i första hand kolvar och ventilsystem.

Med avgastemperaturmätning kan man vid en dubbelinstallation

enkelt kontrollera att motorerna arbetarmed samma termiska belastning.

Observera att motorerna mycket väl kan hålla lika

varvtal, men termiskt vara olika belastade.

 

 

 

Jeg er ikke noen erfaren sveiser. Men med min ringe erfaring med slikt så fatter jeg ikke hvordan du klarer å sveise rundt skruen inni det trange rommet der...

 

Det går fint å komme til her med en pinne , det er kun snakk om et par punkt...

Elektriske sveisepinner er vel en 30 cm , med litt stø hånd går dette fint , det er ikke mer enn ca 10 cm inn til bolten :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fant litt mer info vedr saken.....

 

Volvo Penta har et "verktøy" for å kontrollere motorens eksostemperatur , en såkalt "Matflens"

denne monteres mellom turbo og eksosbend .

Det kan vel da ikke være så riv ruskande feil og montere sensoren etter turbo likevel :confused:

Temperaturen her skal ha en max verdi rett over 400 gr. ved 3800 omdr.min

 

pyrometer2.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble veldig interessert i t-stykket og oljetrykksbryter. En link til dette? Mine maskiner er tamd 60 c, så jeg skal undersøke gjengene der.

 

 

T- stykket fant jeg på biltema , men når jeg nå ser i katalogen kan jeg ikke finne det , OBS! jeg har oppgitt feil gjengediameter i innlegget mitt lenger oppe , i blokken min er det 1/8 " NPT , samme som i T-stykket .

Ellers anbefalte -stig- å bruke rustfritt/syrefast pga. bedre bruddstyrke osv. Dette skulle finnes i butikker ala Tess , som helt sikkert har trykkmålere visst du ikke handler utenlands

Her er LINKEN til trykk-måleren- på Ebay

 

 

Lykke til

 

 

:sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Så på skjermen din.

Er den beregnet for innfelling eller har du laget noe til?

Hvis den skal felles inn hvor har du kjøpt den eller kan du tippse meg hvor jeg få tak i noe sånt? Gjerne som 14" eller 15".

 

Takk

 

Helge

 

Skjermen er en helt vanlig pc-skjerm som jeg har "bygget" inn i dasjen , dette kan gjøres med alle type skjermer , vær ops på spenningen , jeg har "kontenuerlig" 230V ombord og kan derfor bruke en slik , ellers må 12V skjermer brukes = mye dyrere...

Litt mer detaljer vedr. innbyggingen finnes HER

 

 

 

 

På bildet av subwooferen din, er det så stort rom som er beregnet for den? Jeg syntes det virket litt stort. Hvordan subwoofer er det forresten?

 

Rommet er under sittebenken -og trykket er meget bra pga. bra element og egen forsterker !

Laus Rumlebass er forbudt hos meg :nonod:

 

 

:sleep::sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Oljetrykksmåleren er fylt med flytende innhold - er det noen spesiell grunn til det? Er det vanlig for denne type instrumenter?

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx som beskytter mot ytre forurensinger , fukt , støv , rust osv samtidig som den smører de bevegelige delene ?

 

 

 

 

 

 

 

Ellers fikk jeg modifisert ferdig eksosbendet igår .

Foringen på "motsatt" side av den jeg allerede hadde blendet med en bolt ble borret opp for 3/8 NPT gjenge , som tilsvarer dimensjon på nippelen til sensoren.

 

cimg5155.jpg

 

 

3/8" gjengetapp i fint driv...

 

 

cimg5156.jpg

 

 

cimg5157.jpg

 

 

Ytterste del som holder sensoren var nå på plass , men her måtte mer modifisering til .

På innsiden passerer sjøvannet , får dette kontakt med sensoren vil denne bli nedkjølt så dette måtte forhindres .

 

eksos4.jpg

 

På nippelen til sensoren sveiset jeg derfor på en liten rustfri rørstubb , som "beskytter" sensoren gjennom den våte delen , hullet etter det gamle spjeldet ble tilpasset rørstubbens diameter slik at minst mulig sjøvann skulle komme inn denne veien (for det eg vet kan jo eksostrykket holde vannet ute ?)

 

 

 

eksos6.jpg

 

Nippelen med påsveiset rør

 

 

 

cimg5170.jpg

 

 

Og utvendig ble resultatet slik

 

 

cimg5163.jpg

 

 

Og innvendig slik .....

 

 

cimg5220.jpg

 

 

Nå gjenstår kun sandblåsing og lakkering :smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvor blir det av liften til plotteren din? :lol:

 

Plotterskjermen ble nedprioritert.... :worry: men som tidligere nevnt har jeg kjøpt inn en "sylinder" til formålet så vi får se i løpet av vinteren...

 

 

Ellers fikk jeg sandblåst eksosbendet , og det ble jo riktig så bra.......

 

 

 

eksosbend3.jpg

 

 

eksosbend5.jpg

 

 

 

..........................inntil jeg oppdaget dette

 

cimg5210.jpg

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

 

 

Bendet hadde rustet fra innsiden og så tilsynelatende ok ut på utsiden OBS OBS !

Jammen bra jeg oppdaget dette nå og ikke langt til havs.........

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp gjennom dei siste innleggene, og skulle til å tipse deg om at eksobende er ein svakhet på 40/41 motorene, og at du burde sannblåse disse før du modifiserte disse med sensore. men eg er jo litt seint ute ser eg :( unsett er det bedre å oppdage dette no enn når båten kjøre.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp gjennom dei siste innleggene, og skulle til å tipse deg om at eksobende er ein svakhet på 40/41 motorene, og at du burde sannblåse disse før du modifiserte disse med sensore. men eg er jo litt seint ute ser eg :( unsett er det bedre å oppdage dette no enn når båten kjøre.

 

Mvh Tom Erik

 

 

Vel...kansje noen andre en eller annen gang skal til med samme sak og har et bend som er ok , da kan jo de finne noen nyttige tips her :smiley:

Ellers er et nytt bend på vei i posten , fant et på Finn.no til 2500,- ,(nytt) dette kommer selvsagt uten spjeld og disse foringene på utsiden , så da blir det å gå i tenkeboksen igjen...

 

eksos_bend_volvo_penta.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...