Svaap Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Hyggelig det Bredo. Nå KLØR det virkelig etter å komme i gang igjen. Det er lenge siden jeg har vært nødt til å nedprioritere båten så til de grader som nå.. Vi har vært uten nett hjemme også i et par uker, men nå er det i orden igjen. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Brizo Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Godt å høre at det er liv i båtbyggeren:) Gleder meg til fortsettelsen av dette eminente byggverket Link to post
Svaap Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 (redigert) Konfirmanten teller penger og vi andre har fått ryddet ned etter gårdagens fest. Fantastisk vær sto i stor kontrast til dagene før, og gleden og stemingen på feiringen var svært god. For å kunne benke alle gjestene så har jeg brukt litt tid på å lage laftede bord. Disse ble så vidt ferdige, og maligen ble rapportert å ha endret fargen på en av gjestenes melkehvite legger... Dagen i dag har gått delvis til å gjøre seg kjent med båten igjen..... Ikke bra å være for lenge uten fremdrift, men nå var det på høy tid å få noe gjort! Stakk ut det siste rekkebordet og skulle høvle de samme ned til passende tykkelse, samt frese en radie over og under. Merket at høvelen slo spon mer enn den skar -et sikkert tegn på at knivene trenger sliping.. På en dag som denne ligger det betydelig rekreasjon i å hånd-bryne kutterstål på terrassen mens sola gjør sitt beste for å vedlikeholde min første forbrenning på ømme skuldre.. En time senere og 1,5 meter med høvelstål representerete en reell fare for å skjære seg ved uvøren bruk. For å få disse riktig på plass bruker jeg et hjelpe-anlegg som fulgte med høvelen slik at alle 3 knivene ligger eksakt på samme høyde i valsen. Slipingen ga resultater og plankene ble glatte som en barnerumpe, og jeg kunne høre at høvelen var tilfreds med bedre kniver! Alle fire rekkeplankene ble fikk en avrunding over og under med en 9,5mm radiefres før de ble presset på plass. Det var det jeg rakk før bonde-pliktene trakk meg unna skuta. 1. slåtten skal taes så fort været gir åpning for det. Et dårlig lager i vår tilårskomne presse har stått på planen for utskiftning et par år.... (?).....og i år tør jeg ikke å la det være. Tunge komponenter og bolter som sitter godt gjør at jeg tar frem sinte-stemmen og påkaller "Gammel-Erik" i form av lite barnevennlige gloser når det røyner på. Spesielt når verktøyet glipper og knoken møter en skarp kant med fullt muskelpådrag Nå skal jeg løpe ut på verkstedet for å se om det er noe jeg kan gjøre før kvelden kommer! Nice to be back in business!! Redigert 13.Juni.2011 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Turbo-havari på bilen har endret planene noe siste tiden... Fikk noen timer på verkstedet i dag og de brukte jeg til å gjøre ferdig rekkebordene rund baut. (frest avrunding og slipt de på begge sider). Avrunding av bordet som står mot rekke-kneet: Svineryggen ble skrudd ned til dollbordet med franske, syrefaste skruer. Har vært litt usikker på om jeg ville ha disse på båten, men syntes nå at de hever spring-linjene med såpass positiv effekt at jeg er villig til å la de stjele litt av inntrykket på innhakkingen i dollbordet. Selv om det er lagt ned betydelig arbeid i å få disse utført. Jeg sørget for å bruke godt med fugemasse mellom delene som monteres. Gikk litt tid til å slipe rekke-knærne. Når eik blir oljet (linolje) og blir stående en stund, så blir overflaten veldig ru igjen. Veden reiser seg også så det krever en økt med slipepapir for å få tilbake glattheten. Forsenkerhull til innfesting er klart, så da er det bare å begynne å blande klissete epoxy-lim. Ufortykket først, så en tykkere variant. Før jeg satte 100mm skruer ned i dollbord -også med fugemasse under kneet. Litt press for å sikre at det holder seg i riktig posisjon mens limet herder. Jeg kjøpte bronseskruer for å feste rekkespikerne mot rekkestøttene. Disse koster penger så jeg begrenset bestillingen til akkurat det jeg trenger til jobben. Måtte forsenke hullene i rekkespikerne noe for å få plass til hodet på skruen Dagens oppdatering Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Christel III Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Nydelig arbeid, Swaap! Det ser ut som du ikke har dekket til toppen på stevnen på bildene. De har en lei tendens til å trekke vann i toppen, og jeg løste dette på en kutter jeg hadde med å borre et 1" hull et stykke nes, som jeg fyllte med linolje og terpentin. Laget til et kobberlokk over hele stevnen, som gikk en liten tomme ned på sidene. Festet med skruer, slik at jeg kunne etterfylle med linolje og terpentin i hullet èn gang i året. Men med et slikt øye for detaljer som du har, så har du nok tenkt ut en plan allerede:-) Ser frem til å følge prosjektet videre. Skikkelig fin skute! MvhSimon Link to post
Svaap Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Takk Simon. Bildet lyver nok litt. Det er et kraftig heldekkende sveiset beslag i 6mm galvanisert stål som er tredd over hele stevnen og et stykke nedover. Dette fordi forstaget er festet til et kraftig beslag (santering) som også klyverbommen går igjennom. Det er ikke ubetydelige krefter som trekker i forstaget på en seilskøyte. Kompresjonstrykket fra klyverbommen blir tatt opp av de to pullerne (eikestøttene) som er boltet ned i dekksbjelkene og bunnstokkene. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Dette med kompresjonstrykket har du fått korrekt med deg, utmerket! Det er mange som har av hobbygutta som har gått på trynet der! På Hulda er dette tryket helt 'hinsides' av det man skulle tro. Må regne på det en dag. Akkurat nå er det annet regn som trommer. Godt å se at du er tilbake i slag. Jeg begynte å bli alvorlig redd for at bonden og konfirmansjon hadde tatt fullstendig overhånd. Håper å kunne treffe deg i Bohuslen en gang i fremtiden. Men ikke vent for lenge. Link to post
Svaap Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Godt å se at du er tilbake i slag. Jeg begynte å bli alvorlig redd for at bonden og konfirmansjon hadde tatt fullstendig overhånd. Håper å kunne treffe deg i Bohuslen en gang i fremtiden. Men ikke vent for lenge. He he.. Dette oppholdet i arbeidet er ikkje bra -mister kontinuiteten og virrer rundt som er forvirret kalkun når jeg skal i gang igjen... Slåtten skulle jeg også ha tatt, men her på østlandet har vi blitt dusjet av store mengder vann lenge nå, så jordene er mettet av vann og trenger noe tørke først. =En god anledning til å få gjort noe på båten igjen! Bohuslän er ganske så sannsynlig. Hytte på Hvaler i familien samt en forkjærlighet for Østfold gjør at jeg nok kommer til å bli å se i de traktene allerede til neste sesong (Er nå i alle fall målsettingen). Etter 16 år (til høsten) må jeg si at jeg begynner å bli klar for å se henne i vannet. Skal bli en fest! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
krisachsen Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 jeg gleder meg veldig til å møte deg på vannet SVAAP ! da skal jeg tute med alle horn (som jeg ikke har enda) lykke til videre ! If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Skal bli en fest! Hulda er klar for bli invitert til Paraty! Link to post
Svaap Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Avtale Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hav Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hytte på Hvaler i familien samt en forkjærlighet for Østfold gjør at jeg nok kommer til å bli å se i de traktene allerede til neste sesong (Er nå i alle fall målsettingen). Hvor på Hvaler er det du holder til? Er der nede vi holder til og...(Vesterøy) Så da er det vel ikke helt umulig å få sett skuta på orntli` en gang... Ellers, som alltid..fantastisk arbeid!! Hav Link to post
Svaap Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Hei Hav, Hytta til svigerforeldrene mine er på et felt like over Skjærhalden. SVAAP sies å skulle vært reserve los-skøyte på Skjærhalden fra 1930, så sånn sett kommer den hjem igjen når jeg blir ferdig. Fikk slipt vekk litt epoxy etter gårdagens liming i ettermiddag . Litt til så er den der.. Ellers så må jeg si at vi har en fantastisk kyststripe. Har sett endel på NRK2s sending fra Hurtigruta, og er stolt over at vi har en så vakker natur!!! Den ruta må seiles en dag Redigert 20.Juni.2011 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Tiden går til å være bonde om dagen. Vi har fått en åpning værmessig og holder på for fullt med å få laget rundballer. (Og det blir MANGE!!) Blir godt kjent med traktorsetet -logger ca 14 timer i døgnet.... Fikk sneket meg til å skru inn noen bronseskruer til rekkespikerne i dag, men ellers så er det dårlig med fremdrift. Håper på å få skaffet plater til taket til uka som kommer slik at jeg får gjort ferdig taket til hytta. Må nok kjøpe inn mer epoxy også, samt fikse glassfiberduk som jeg skal ha mellom hver plate i laminatet. Ser frem til "hverdagen" snart, med tilhørende økt fremdrift på prosjektet! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Etter noen deilige dager på Hvaler hvor båten angivelig skal ha hatt sitt virke som losskøyte, er det deilig å returnere hjem med kroppen full av motivasjon til å gyve løs for å komme videre med båten. Jeg har sett meg lei av all krypingen under takstolene når jeg skal bevege meg på dekk, så i dag ble det besluttet å gjennomføre en luftetur ut i det fri. Alltid litt nervepirrende å skulle bevege båten, men det har nå gått bra til nå, og så også i dag. For de som ikke er klar over det, så er det en MEGET god trim å fylle dekk med håndpumpe (Det skal noen repetisjoner til for å fylle landbrukshjul til et akseptabelt trykk) Sikte på linjer er vanskelig inne på verkstedet på grunn av begrenset plass. Det er derfor litt spennende å få båten ut i helfigur. Den står litt skjevt på tralla samt at terrenget også heller litt den samme veien så det ser litt skev ut, men jeg må jo si at det ser fint ut. I tiden som kommer skal jeg fokusere på å få gjort ferdig en del småting (propping/sliping/klargjøring for overflatebehandling) slik at jeg kan få lakket det som lakkes skal for å slippe å måtte slipe alt opp igjen. Vi håper på å få til en liten familiedugnad hvor maling av fribord/stoffing av undervannsskrog står på planen. Selv håper jeg på å få lagt takplater i løpet av kort tid. Vil laminere 3 lag 6mm finer i første omgang. Hvis det ikke blir stivt nok så slenger jeg på et lag til. På tips i fra båtplass-venner fikk jeg tips om epoxy fra Svas Kjemi, og de kan levere epoxy til laaaangt lavere pris enn det jeg til nå har betalt. Kvaliteten kjenner jeg ikke, men de leverer til industrikunder og var svært opptatt av å få en samtale rundt bruksområdet for å tilsikre at herder (7 forskjellige varianter) ble den riktige for min applikasjon. Gir i mine ører et godt førsteinntrykk Fortsatt god sommer! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Snekker'n Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Godt å høre at du er full av motivasjon! Skuta blir helt nydelig. Jeg gleder meg til hver gang det kommer innlegg fra deg. Stå på! Buster X med Yamaha 70 Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Hun er et smykke allerede den skuta di. Nydelig! Tror vi er mange her på baatplassen som gleder oss sammen med deg til å se henne på vannet. Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
vivvi Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Det blir virkelig flott Svaap!! Skal bli en fryd å se hun i sitt rette element (vannet)! Vivvi Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 For de som ikke er klar over det, så er det en MEGET god trim å fylle dekk med håndpumpe Selv håper jeg på å få lagt takplater i løpet av kort tid. Vil laminere 3 lag 6mm finer i første omgang. Hvis det ikke blir stivt nok så slenger jeg på et lag til. Jobbet i bilgummibransjen i 10 år da jeg var ung. Ble generelt ødelagt der, har pumpet en del hjul ute i felten, vet det. 18 mm finner kan du kjøre en stridsvogn over. Det hadde holdt bra med 12 mm om du har god kuving i bjelkelaget. Men bruk du 18 mm, det gir godt skruefeste om det er nødvendig. Klyverbom: Jeg vet ikke om du har tenkt på dette med vinkelen. Etter mange år, så har 'man' kommet til at om vikelen som springet danner mot horisontalplanet halveres, så er det en optisk bra vinkling på klyverbommen. Ikke gå under denne vinkelen, altså nærmere horisontalplanet (vannlinjen), om det ikke er tvingende nødvendig. Jeg har nyttet denne 'formelen' på Hulda, og det fungerer. Dette har ingeting med fysikk og statikk å gjøre, kun hva som ser riktig ut. Som min læremester sa: "Båter er et optisk bedrag". Altså: Få det til å se pent ut. Link to post
Vidar F.H. Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Tror nok taket blir sterkt nok, ja! Jeg laminerte 3x 5mm eikelister til et prosjekt jeg holder på med, og det blir sterkt nok til at jeg, med mine altformange comfortkilo, kunne stå oppå buen uten support under! Jeg gjorde kun én feil - jeg laget jiggen konkav, ikke konveks. Måtte bruke en veritabel skog av tvinger for å få det bra, og selv da fikk jeg littegranne hulrom på ukritiske steder. Skal jeg laminere om att, blir det over en konkav form. Da trenger man strengt tatt bare 2 tvinger... Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Svaap Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Angående taket så skal det være selvbærene (skal ikke ha bjelker for å maksimere høyden innvendig i båten. Jeg skal prøve å bøye litt på en 9mm plate for å se om den kan være mulig å forme til mitt innfall. Går det greit vil jeg legge to 9mm plater på hverandre. En limfuge mindre blir noen desiliter spart av dyrt lim. Har fått lagt et lag bunnstoff i dag og det gjorde seg å få en homogen farge på et til nå flekkete skrog. Skal se om jeg får montert fenderlistene før det begynner å regne.... Bilder i kveld Hulda: Takk for tips om vinkel på klyverbom. Jeg har sett mye rart gjort her (tilsynelatende ukritisk)! Er helt enig i at det ser flott ut med en halvering av horisontal og spring-vinkel. Klyveren er nå bare tilfeldig tvunget på plass for å få et mer helhetlig inntrykk når jeg "leke-seiler" på verkstedet (Må snart få denne båten ferdig!) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Takbjelker: Dette var noe man måtte ha i gamledager før finneren var oppfunnet. Men du er nødt til å ha et eller annet å bøye platene over. Slik at de ikke kuver ned i midten langskips. Båten ferdig: Du blir aldri 'ferdig'. Første milepæl er å komme på vannet. Etter hvert med mindre vann på innsiden av båten enn på utsiden. Du må ikke stresse nå!!!! Du har gjort en unik jobb med denne båten. Et smykke. Bruk nå vinteren til å gjøre den ok utvendig. Innredningen i en slik liten båt er ikke rare jobben. Den kan du ta senere. Men for guds skyld, ikke stress. En halmballe fra eller til spiller ingen rolle. Link to post
Svaap Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har sett for meg å lage "falske" bjelker i form av planker som tilsvarer bjelkebukten (4 stk) som jeg kan bøye platene over. Har blitt rådet til å legge glassfiberduk mellom platene (i limfugen) for å redusere sannsynligheten for å få luftlommer i limpakken. Ikke vet jeg, men det høres jo ikke helt fjernt ut heller.. Jeg stresser egenlig ikke så mye, men kjenner at jeg er så nær at jeg har behov for å spurte litt på oppløpssiden, og ser på en annen måte enn før for meg en målpassering. Samtidig så har jeg ikke bruksbåt om dagen, så abstinensn er kraftig. Fikk lindret kløen noe i går, ved at jeg ble med min nabo på garnfiske nord for Drøbak. Fantastisk å kjenne fiskelukten -og ikke minst lukten av tretjære og terpentin (han har en goooood gammel sjark fra Troms). Vel.... Bilder fra båten etter dagens malejobb. Det ble litt regn til og fra, men fruen var behjelpelig med å navigere fenderlistene på plass mens jeg skrudde. Det ble lagt en feit streng med Simson på fenderbordgangen og en på fenderlisten før montasje. Før bildene kommer vil jeg si at jeg personlig nyter fremskritt som er beskjedne -og sikker ubetydelige for de fleste, men når det kommer til dager hvor stor forandring skjer, så blir jeg som en liten gutt som endelig får leken han har siklet på lenge.. -En real opptur!! Syntes båten kledde rødt bunnstoff. Fenderlistene laget jeg for "noen år siden" og de hadde ikke sprunget tilbake i det hele tatt. Nå trommer regnet på terasse-taket igjen, og vissheten om at jeg ikke behøver å klippe gressplenen i morgen er i seg selv grunn nok til å åpne en kanne med leskedrikk ("KLIKK") og nyte dagens visuelle framgang. God fredag. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Vidar F.H. Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Absolutt et smykke av ei skute ja! Enig at rødt bunnstoff er korrekt valg. Ang. taket: kapp mange "bjelker" med korrekt innvendig radius (konveks), plasser disse med 30 cm avstand og bruk lastestropper til å klemme platene sammen (1 over hver bjelke). Om du sørger for at den underste plata er littegrann bøyd før du legger på den øverste plata, vil det ikke bli luftlommer noe sted. Sikkert ikke dumt å legge glassfiberduk imellom, det styrker jo bare limfugen. Om du så pakker hele taket inn i glassfiber og epoxy, får du et "kaldbakt" tak som burde holde i evigheter. Bare husk på å tette alle "punkteringer" i form av skruhull. Eller bannet jeg i kjerka nå da? Kaldbakt tak på ei treskute? Oh, well - får være måte på puritanske holdninger! Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Brizo Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Det er bare ett høydepunkt på kveldene, når man leser noe nytt på fremgangen til dette eminente arbeidet. Det har allerede blitt ett smykke av flott skute. Tenk hvor nydelig det blir når den er ferdig? Gleder meg til fortsettelsen:) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn