Rolf Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (Da skal jeg ikke plage dere med flere fugle-halser fremover i alle fall ) Det er ikke plagsomt i det hele tatt - skulle bare ønske du hadde et bedre kamera.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Brizo Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Swaap, kan du fortelle meg egenskapene til blymønja og hva er grunnen til at den blir brukt og ikke olje? Ikke le, men jeg har faktisk brukt det selv på trebåter, sånn ca30 år siden, og husker bare ikke grunnen til denne mønja. Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det er vel mange "stoffer" i denne mønja som bevarer treet bra, sansynligvis en del giftstoffer som gjør at levende organismer som råtesopp ikke klarer å "etablere" seg. Er ikke sikker på dette, men vil tippe det er noe i den duren. Hvilke stoffer den inneholder vet jeg ikke men godt mulig du finner mer info på google Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hei, Etape90 har helt rett (uten at jeg selv er noen ekspert på hva mønja inneholder). Den er etter hvert omfattet av visse restriksjoner av -sikkert gode- miljøhensyn.. Vi opplever jo at det ene "gode" produktet etter det andre forsvinner fra leverandørene pga et gift-innhold som ikke lenger kan aksepteres. -Antakelig det beste for både brukere og miljøet. Og til Rolf: Du har helt rett i at jeg burde skaffe meg bedre fotoutstyr... Mobiltelefon-kamera er ikke noe å skryte av hvis lysforholdene ikke er helt optimale (sikkert ikke da heller for de som har greie på det...) Jeg har allerede sjekket litt, og det virker som om jeg skal få tak i et brukbart kamera til formålet for under kr 1500,- ...så det vil nok bli en forbedring på kvaliteten rett rundt hjørnet.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
MS Taifa Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 egenskapene til blymønja og hva er grunnen til at den blir brukt og ikke olje? Det er jo i aller høyeste grad olje i mønja, kokt linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Blymønja inneholder BLY!, som i seg selv er giftig. Ref. blyfri bensin etz.. JI Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Med gass på plass har jeg i ettermiddag fått laget de boltene som skal til for å feste kneet til dekksbjelken: Jeg syntes det er noe vakkert med disse klinkerhodene... Har ofte studert fiskefartøy (tre selvsagt) hvor store deler at strukturen er klinket sammen, og jeg syntes det tilfører en ekstra trygghet og følelse av varighet når jeg ser dette.. Så er det også litt "ship-shape" å gjøre det slik Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Siden sist: Jeg har nå fått gjort de siste justeringene på dollbordene, og også gjort klart for å montere de ned endelig. Anleggsflatene er smurt inn med mønje så de forhåpentlig vis vil ha lang levetid.. Her er noen bilder: Hugger ut plass til dollbordet i kneet: Her har jeg lagt ut to av delene for å gjøre den siste justeringen av innerkanten: Så ble alle delene (6 deler) tatt ned av båten for å males med blymønje på undersiden: Samtidig malte jeg spantetoppene og den delen av dekksbjelkene som dollbordet skal monteres ned i: Det neste nå blir å legge de på plass og planlegge plassering av boltene. Kommer til å bruke kobber her også -klinket på ene siden og gjenget på andre... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
SandAnker Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 r veldig bra ut enda, og syns det går greit fremover jeg Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Har ikke sett denne tråden før nå, og har lest igjennom hele. Er mektig imponert, og sitter og lurer på hvordan du får tid til å gå på jobb Du har jo bygget en helt ny båt. Tusen takk for at du deler dine tryllekunster med treverk med oss her. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Vel.... Jeg har jo holdt på i 14 år da så det går jo ikke akkurat fort heller... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Vel.... Jeg har jo holdt på i 14 år da så det går jo ikke akkurat fort heller... Det er ikke sikkert du har det samme problemet som jeg har med masete arbeidskolleger og kompiser? De begynner allerede i mars å mase om når jeg skal sjøsette båten. Som om man vet det på dagen, når man driver med trebåt. Fikk forresten mahognyplanken fra Oslo Finérfabrikk i dag, så nå blir det å lage fenderlist. Den var ikke så lang som jeg trodde (3,2m), så fenderlista blir nok tredelt istedet for to. 2" x ca 40cm, som kommer på ca 200,- pr. m. Så nå er det bare å klemme ivei. Får hele tiden inspirasjon til å jobbe her på "baatplassen". Redigert 19.Mars.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 He he... Nei, jeg får heller høre "Å ja... du driver med den ennå..." Lykke til med fenderlist i edelt virke -blir sikkert flott!! (Bilder på trebåttråden vil jeg tro.. ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Du får invitere de med på båtpuss. Smella får nok en annen låt da tenker jeg Det er ikke sikkert du har det samme problemet som jeg har med masete arbeidskolleger og kompiser? De begynner allerede i mars å mase om når jeg skal sjøsette båten. Som om man vet det på dagen, når man driver med trebåt. Redigert 19.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Woody Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 (redigert) Du får invitere de med på båtpuss. Smella får nok en annen låt da tenker jeg He-he, enkelte kunne jeg nok spurt om hjelp, men de fleste som spør og maser er ikke akkurat båtfolk. Det skinner igjennom så snart det er dugnad i båtforeningen. Man lurer på om de klarer å skifte en lyspære i heimen, eller om det er kona som må gjøre det. Uansett, det skal bli morro å begynne på vårpussen igjen. Skal prøve å få lagt ut bilder i trebåttråden etter hvert. Redigert 20.Mars.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Bartesam Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Samme her også...begynner under presenningen i morgen med å skrape ned styrhuset Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Går litt tregt om dagen, men litt tid til båt blir det da.. Jeg har begynt å bolte ned dollbordene, men har stoppet opp litt siden jeg må vente på et gjengesnitt jeg trenger.. Jeg bruker 10mm kobberbolt ned i dekksbjelkene, og vil bruke 100mm x 6mm syrefaste skruer i tillegg. Det er deilig å igjen vite at "det er siste gang" jeg legger ned disse beistene av noen eikeplanker. Bare det å få de opp og ned av båten på stigen er en interessant manøver Plankene er godt malt med blymønje, og jeg kommer til å olje de inn med linolje såsnart de er på plass. Er alltid en fare for at så grove dimensjoner av eik begynner å sprekke opp.. Jeg får følge med .. Enkelte bjelker ligger oppå spantetoppene og kunne ikke boltes gjennomgående. Jeg laget da blindbolter som jeg spisset i den ene enden, samtidig som jeg tok stemjernet og hugget inn mothaker som gjør at de aldri kommer ut uten en real fight Her er noen bilder: (Dessverre fortsatt tatt med min trofaste mobiltelefon) Skjøtene i dollbordet ble gjort helt tette i første omgang, men nå er det på tide å åpne natene slik at jeg kan drive disse vanntette med bomullsdrev senere. Slik var de: Måler opp 4mm nat som skal gå ned til null ved 2/3 av tykkelsen på planken: Brukte sag for å ta ut overskytende treverk på alle flatene: Bildet av skjøten ferdig ble helt svart, så det får jeg legge inn senere, men den ble tett i bunn og fikk et 4mm nat i toppen. Når man skal drive et dekk vil drevgarnet som slås ned i natene utgjøre en ganske stor kraft, og det bygges av den grunn store spenninger inn i hele strukturen. Mange båter "drives fra hverandre" ved at natene tvinger skrogsidene fra hverandre. Tenk på natet som kile -store krefter! For å sikre at dekks-strukturen tar opp disse kreftene, har jeg laget strekkbolter fra kravellen og ut igjennom øverste bordgang. Bruker kobber også her (12mm): Gjenger på den ene siden så jeg får strammet de godt til: Det neste nå blir å få boltet sammen alle laskene på dollbordet rundt hele båten... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Fikk gjengesnittet i dag, og har laget endel bolter.. Her er bilde av lasken jeg gjorde ferdig i går. Ser på bildet at jeg skal justere litt på det hjørnet til høyre..: Jeg har nå boltet dollbordene sammen og ned i bjelkene på babord side. Lekte litt med å legge ut en dekksplank: Med over en ukes påskeferie skal jeg få gjort mye, og håper å kunne begynne legging av dekket. (Noe jeg gleder meg til!! ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (Noe jeg gleder meg til!! ) Vi også! Flott at du holder oss oppdatert. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
andk Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 denne tråden er en av favorittene!!!:) fortsett sånn, kjekt å se på:) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Når jeg ser hvordan du bolter i sammen den skuta, er jeg ganske sikker på at den aldri kommer til å bli restaurert igjen. Inge kommer til å få ho i fra hverandre Men jeg regner med at etter den finishen du har på arbeidet kommer Svaap til å vare til Dovre faller Men hvor var det du fikk tak i de kobberboltene hen? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Svaap Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Men hvor var det du fikk tak i de kobberboltene hen? Kobberboltene har jeg kjøpt hos Norsk Stål i Oslo. Får de i hele lengder a 4 meter. -Når det gjelder holdbarhet så håper jeg i allefall at jeg ikke rekker å restaurere denne båten flere ganger.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Toivo Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Fy søren, det her er noe av det råeste jeg har sett.. Er du båtbygger eller? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Svaap Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg er nok ingen båtbygger... -Kanskje i mitt neste liv Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wartsila Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Du var kanskje ikke båtbygger når du begynte, men du er det definitivt nå. Per defenisjon er en båtbygger en person som bygger en båt Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Toivo Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 hehe, ja. Tenkte mere på båtbygger av yrke jeg da.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.