Svaap Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hei FS Hadde opprinnelig tenkt å ha 5mm brede nater, men ble korrigert til 4. Har brukt øynene i det siste for å se hva andre har lagt seg på (helved dekk), og det varierer veldig mye. Er vel ingen fasit (der heller...) Vet at produsentene er ute etter bredere nater enn det som er estetisk tiltalende. Jeg har muligheten til å åpne natene noe (må uansett gjøre det enkelte steder), så jeg får se om jeg legger meg på drøye 4mm bredde. Hvilken skøyte har du? (bilde??) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
fs Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 (redigert) Det er ihvertfall ikke pent dersom natene blir for store. Endel nater har nok også fått økt bredde med årene: Les etter div. omnating/fresing etc. At ligger veden riktig vei (vertikalt) har mer å si enn natebredden. Det syndes endel også her. I tillegg bør jo selvsagt stokken være tettvokst. Min skøyte er av den mer moderne typen, motorseiler 35' fra slutten av 70-årene. Tilsvarende skrog som M/S Taifa på trebåt-tråden. Redigert 24.Mai.2010 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Synd at Arbokol ikke er å få tak i lenger. Den står lenge uten at en bør tenker på å nate om. Sika står ikke så mange år. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Med vind Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Dette var morsomt å lese Jeg har HATT, og den tar jeg av for deg. Gleder meg til å se den flytende og under seil. Du tar vel en signingsferd Norge rundt når du er ferdig, slik at alle på båtplassen får se ? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Bartesam: Arbokol ville være det foretrukne valget -hvis det fortsatt var tilgjengelig. Men det er vel med Arbokol som med så mange andre gode produkter -de forsvinner pga en lite miljøvennlig kjemi- og det må vi leve med. Med Vind: Det ultimate ville være å seile SVAAP til Sør-Troms hvor jeg har familie. Vi får se hva tiden bringer. Jeg er nå ferdig med de lange 8 meters plankene på babord side. Det vil si at fremdriften kommer til å øke, og at jeg etter all sannsynlighet kan legge resten av dekket i løpet av 3 uker. Bilde fra slik det er nå: Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
fs Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Lucky me, kjøpte restpartiet med Arbocol. Svaap; Noen god grunn til at du har skrudd den femte planken motsatt av de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Lucky me, kjøpte restpartiet med Arbocol. Svaap; Noen god grunn til at du har skrudd den femte planken motsatt av de andre? He he... Jeg vet ikke helt hvorfor jeg plutselig snudde skru-mønsteret...Det skulle absolutt ikke vært sånn. Sto vel feil vei? Hadde tatt en øl? Håper det ikke blir så godt synlig når proppene kommer på plass.. Hvis du sitter på resten av Arbocol-godsakene så er du en "lucky guy"! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
beertrip Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Intet mindre en utrolig imponerende restaurering. Og at du har holdt på så leeennge er jo utrolig . Håper bare at du ikke får "en full stopp" rett før du er ferdig. Har sett (altfor)mange båter som selges rett før ferdigstillelse. Lykke til videre med smykket. Forresten hvor mange timer har du i døgnet egentlig? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Hei hei. Har fulgt med en stund nå, og er utrolig imponert over jobben som er gjort. Håper du drar en tur innom sør-troms, kanskje vi sees, hadde vært utrolig bra om man kunne fått sett skuta på nært hold Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) "Hvis du sitter på resten av Arbocol-godsakene så er du en "lucky guy"!" Sitter bokstavelig talt på Arbocolen når jeg er på dekket. Dette restpartiet ligger jevnt fordelt over en halv kilometer med nater :-) Missen din blir neppes særlig synlig etter plugging. Lurte egentlig bare på om det var noen spesiell grunn til vekslingen, krefter/låsing eller annet sært.... Dekket ser svært bra ut, fin svai og flotte fellinger. Redigert 28.Mai.2010 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Håper bare at du ikke får "en full stopp" rett før du er ferdig. Har sett (altfor)mange båter som selges rett før ferdigstillelse. Forresten hvor mange timer har du i døgnet egentlig? Mvh Beertrip Heisann! Jeg håper selvfølgelig ikke at det skal skje, men har i grunn ikke særlig tro på det heller. Er en dypt forankret lidenskap, og den vil følge meg livet ut. Døgnet mitt har vel 29 timer som de fleste andre.... . Håper du drar en tur innom sør-troms, kanskje vi sees, hadde vært utrolig bra om man kunne fått sett skuta på nært hold Da sees vi (om noen år...) Sitter bokstavelig talt på Arbocolen når jeg er på dekket. Dette restpartiet ligger jevnt fordelt over en halv kilometer med nater :-) Missen din blir neppes særlig synlig etter plugging. Lurte egentlig bare på om det var noen spesiell grunn til vekslingen, krefter/låsing eller annet sært.... Dekket ser svært bra ut, fin svai og flotte fellinger. Da høres det ut som om den er der den skal være...er vel også å betrakte som ferskvare så den varer itte evig.. Takk for hyggelige kommentarer -setter pris på det! Redigert 28.Mai.2010 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Det har gått en stund siden oppdatering nå. Blitt mindre tid til båt -mye annet som må prioriteres når man bor på gård og er i full jobb ved siden av... Men litt har det blitt. Jeg har lagt på 3 planker på hver side på fordekket. Dette er kortere planker som går raskt å legge. Ca 1 time fra jeg starter, til planken er ferdig skrudd ned. Virkelig artig å se resultater så fort!! For å få på plass midt-fisken på fordekket så måtte jeg ta av en av bjelkene til støtte for klyverbommen. Dette var en av de "denna detter itte av-bjelkene", og det var litt av en kamp for å få den av uten å skade den. Her et bilde av bolten jeg måtte slå ut (ca 50 cm lang): Den kom ut... På styrbord dollbord -helt fremst (kanskje vanskelig å se, men..) så er det litt avved. Avved på eika skal man holde seg unna -den er alt annet enn holdbar. Jeg kom ikke unna dette partiet med de plankene jeg hadde, men tenkte jeg skulle komme meg unna på et vis.. Her har jeg hugget ut nok til å komme inn på "hel ved" igjen, og skal lage et kne som passer inn i sporet: Og her har jeg laget kneet: Etter at kneet hadde ligget et døgn i olje-bad, monterte jeg det for test: På dette bildet har jeg også prøvemontert selve midt-fisken, med en utskåret profil som stemmer til innsiden av kneet. Dette skal justeres noe før jeg monterer endelig. Jeg legger nå ferdig dekket foran og bak, men har fått et problem ift nødvendig eik til selve hytta. Trodde jeg hadde en stokk (avtalt på forhånd), men selger har "solgt den to ganger" (Noe som ikke er nytt fra den kanten) og jeg sitter uten planker.. Noen som kjenner til eik (gjerne hel stokk)så ville jeg være svært takknemlig. Stopper veldig opp nå uten disse... Ellers så er det hyggelig å bli nominert som prosjekt-skriver -det i seg selv er nok belønning for meg!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Veldig bra prosjekt, har ikke vel ike svart her før men følger med Når det gjelder eik, kan du høre med Haugestad Sagbruk Jeg har handlet eik av disse Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 M/S Bastard: Takk for tipset! Haugestad har levert all eika jeg har brukt, så de kjenner jeg. De har bare rå-stokk som er relativt fersk, så da må jeg vente nesten 6 mnd før jeg kan tørre å gjøre noe med plankene.. Fikk hjelp av min datter til å lage propper til dekket. Hun skal også montere disse (litt av en jobb faktisk): En forsiktig prøvemontering -uten lim: Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Snekker'n Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Noen som kjenner til eik (gjerne hel stokk)så ville jeg være svært takknemlig. Stopper veldig opp nå uten disse... Dette blir bare mer og mer imponerende! Når det gjelder din jakt på eik, så kanskje lauvtrebrukforeningen kan sette deg på sporet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Svaap Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Takk skal du ha Snekkern -der satte du meg rett på spor igjen -Ser at det er flere som er spesialister innenofor grovt eiketømmer -perfekt!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Lurer på hvorfor du legger dekk i eik? Mest vanlig er vel hakaplank og midtfisk i eik, og resten i oregon pine eller furu? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Du har helt rett i at dekk i eik ikke er ønskelig, men har jeg heller ikke gjort det. Dollbord og midtfisk er i eik, dekksplanken er i iroko. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Iroko er jo det som i mange tilfelle blir brukt som en erstatning for mahogny. Hvordan er den prismessig i forhold til andre mye brukte tresorter til dekk? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Iroko koster ca 18 000,- pr kub-meter i hel stokk. Billigere enn teak, og blir kalt for "Afrikas Teak" -dog med forskjellige egenskaper. Det er et svært stabilt treslag dimensjonsmessig. Tungt og tett i veden. Slitesterkt. -Har bekjente med gode erfaringer med dette på dekk. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Jeg kjøpte teak i 2,5X4", og denne kostet 447 kr meteren pluss moms. Til sammenlikning koster sipomahogny ca 1/3 av hva teaken koster, og rundt samme pris som oregon pine. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Ja teak er veldig dyrt om dagen (og mye er dårlig plantasje-teak, i korte lengder). Men -vi må jo ta konsekvensen av rov-hugst over mange år, med uttynning av regnskogen som resultat. Irokoen fikk jeg i 8m lange plank, noe som gir meg et dekk uten en eneste skjøt (!) Er du ferdig med dekket ditt Bartesam? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Dalton Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Hvordan er kebony prismessig i forhold til teak? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Jepp, dekket er tett det. Må borre hull og montere doradeventilen som jeg fjernet da jeg skar vekk kryssfineren. Holder på å male skuta nå..vannlinjen ferdig med ett strøk. Skal male en gang til i dag pluss begynne med det hvite. Stoffet under også. Er du ferdig med dekket ditt Bartesam? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Blir det ikke plantet nytt der det er hugget og ryddet da? Tar noen år før disse trærne blir i brukbar størrelse Men -vi må jo ta konsekvensen av rov-hugst over mange år, med uttynning av regnskogen som resultat. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.