Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei Ole!

 

Godt å se att du er i gang igjen med Svaap... :flag:

 

Begynte å bli bekymret da det har gått litt tid siden siste oppdatering.... :pray: leste tråden din om Svaap fra A-Å...igjen...tror det er tredje gangen.. :lol:

 

Lykke til videre og man følger fortsatt spent med herifra Trøndelagen...Både på Svaap og Minde. :lol::lol:

 

Mvh. Jan-Roger.

Redigert av Janniz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

"Er vel på tide at det skjer noe med luka på fordekket!", var tanken min når jeg kom hjem i ettermiddag.

 

Jeg har en skvett med lim igjen som ville være tilstrekkelig, og blandet det etter å ha maskert der jeg ikke ville ha klinete epoxylim.

Har ikke mer mikrofiber, men båndsaga lager veldig fint trestøv som egner seg helt fint til å tykke ut limet.

 

 

 

13052012_011.jpg

 

 

 

13052012_014.jpg

 

13052012_013.jpg

 

 

Ufortykket lim + 20 minutter venting, deretter fortykket lim før delene ble satt sammen og forsiktig press satt på sammenføyningen.

 

 

 

13052012_015.jpg

 

 

 

Luka skal festes med flotte bronse-henglser jeg har bestilt fra "TopLicht".

 

 

13052012_020.jpg

 

 

Kranbjelken til ankerspillet er ferdig. Fant frem en tube med sika, forsenkerborr, bits og borr og fikk festet den i riktig posisjon.

 

 

 

13052012_018.jpg

 

 

 

Får se om spillet kommer på plass i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Det siste bildet viser ankerspillet mitt som tidligere har vært lakkert (muligens ikke orginalt), men som nå er fullstendig ubehandlet.

Vil det kunne stå slik eller vil det oksidere/korrodere i kontakt med sjøvann?

 

Hvis jeg bør behandle det - hva skal jeg da bruke?

 

Setter pris på innspill, ettersom en eventuell overflatebehandling bør skje før jeg monterer spillet...

Link to post
Share on other sites

Det bør overflatebehandles, aluminium korroderer fort og mye i kontakt med sjøvann. Gi det først et par strøk med 2 komp. syregrunning, deretter epoxygrunning og 2 komp lakk i passende farge på toppen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"Finnes slikt på f.eks Biltema?"

Dersom du henvender deg til noen som driver med understellsbehandling av biler, så bruker de syregrunning dersom de har sandblåst. De kjøper i store kanner, og dersom du har med to glass med lokk...........(tokomp. greier dette) Skal kun et tynt lag på. Mekonomen har og.

Link to post
Share on other sites

Da forsøker jeg Maritim i morgen etter jobb.

 

 

Limingen hadde gått fint, og en runde med båndsliper for å få vekk overskytende lim så var luka klar for prøvemontering.

 

 

14052012_002.jpg

 

 

Hengslene gir ikke mer enn 90gr åpningsvinkel, men jeg ser for meg at en støtte for å sikre luka fra å falle ned gjør det brukbart.

 

 

14052012_004.jpg

 

 

 

 

FIkk høvlet og skåret ut en liten sokkel til spillet.

Ser at jeg ikke får mer enn 2 bolter gjennom en dekksbjelke, og undres over om jeg skal lage til en trykkfordeler (stål) som boltene går gjennom på undersiden av dekksplankene. Forsenkerhull og klinket hode under dekk gjør at de ikke stikker farlig ut i området ved køya. Ser for meg at treskruer på 2 av 4 innfestingspunkt blir for svakt!

 

 

 

14052012_003.jpg

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Tror også at jeg vil koste på meg et par gode bolter gjennom kranbjelken.

Store krefter kan oppstå under oppankring.

 

Tenkte også på det når jeg så bildet med de relativt spinkle treskruene.... Kan vel bli endel sideveis krefter her, så tror vel jeg ville også få til noen bolter gjennom rekka, hvis mulig. Hvis ikke, ihvertfall noen solide franske.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ville jeg vel kanskje tilpasset den sokkelen til dekksplankene/natene, og heller montert spillet litt skrått på sokkelen. Tror det vil se ryddigere/renere ut. :smiley:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ville jeg vel kanskje tilpasset den sokkelen til dekksplankene/natene, og heller montert spillet litt skrått på sokkelen. Tror det vil se ryddigere/renere ut. :smiley:

 

Jeg ser den - syntes også at det ble litt mange retninger på en gang :nonod:

Skal se om jeg lager en ny plate som ikke forstyrrer harmonien så mye.

 

En bolt gjennom dollbord og en gjennom dekksbjelken, samt at den har grei sidestøtte i forkant med svineryggene på hver side. Tror det vil bli tilstrekkelig da.

Setter boltene i renna til kjettingen.

 

Takk for innspill!

Link to post
Share on other sites

Du må absolutt bruke gjennomgående bolter som går gjennom minst en dekksbjelke. Når jeg ankrer, så henger jeg kjettningen i en tamp som går til puller gjennom et halegatt og deretter slakker jeg av kjettingen. Dette gjør jeg selv om jeg har et mye mer solid system enn det man vil kunne få på en trebåt.

Link to post
Share on other sites

Fikk montert noen 12mm bolter gjennom kranbjelken/dekksbjelker i dag. Nå sitter den!

 

 

 

15052012_004.jpg

 

 

 

15052012_005.jpg

 

 

 

15052012_009.jpg

 

 

 

Handlet primer og lakk hos Würth i dag, og tapet de områdene på spillet som skulle forbli ulakkert.

 

 

15052012_002.jpg

 

 

 

15052012_003.jpg

 

 

15052012_008.jpg

 

 

 

For øvrig så kom jeg frem til at jeg ikke kan ta hensyn til brytningen mellom retningen på dekksplanken og retningen på kranbjelke/spill. Forsøkte å endre på sokkelen, men det ble bare mer kluss i linjer. Det var vel Index som tidligere skrev at båtbygging dreier seg om optiske bedrag...

Link to post
Share on other sites

Luka på fordekket ble limt i ettermiddag.

 

3 lag med 6mm furufinèr lagt i epoxy.

Det første laget ble skrudd/limt ned i karmen, og de påfølgende limt.

 

 

 

22052012_005.jpg

 

 

 

Med godt overmål på plata så fikk jeg en god kant å tvinge platene sammen på.

 

 

22052012_006.jpg

 

 

 

22052012_007.jpg

 

 

 

Noen blylodd for å sikre god kontakt mens limet herder.

 

 

22052012_008.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Det var vel Index som tidligere skrev at båtbygging dreier seg om optiske bedrag...

 

Det var Hulda, han lærte det av båtbygger Alfred. Innfestingen av bjelken er nå godkjent både av Hulda og Jerbåten (samme gubben, men ikke si det til noen).

Link to post
Share on other sites

:wink:

 

Nå synes jeg du er ekkel med oss! Her kaster vi oss inn på tråden for å sjekke siste oppdatering, og så er det bare en Smiley! UHØRT!!!!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

....lurer på hva du skal gjøre når denne fantastiske båten er ferdig...:)

 

Svaret ligger i tråden om losskøyta Minde..... :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...