ashfirelate Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Du leverer flott arbeid som vanlig Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Artig lesing i matpausa ! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 (redigert) Hei Ole. Hadde det ikke vært på sin plass å ha drenering på klossene til ankeret eller hva ? Ellers et kjempearbeid du utfører Redigert 1.November.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
index Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Det eneste jeg kunne tenkt meg, var at venstre- og høyre halegatt hadde byttet plass. Men det kommer an på hvordan man vil ha det. Den stusset jeg også litt på. mine står motsatt. Men det avhenger kanskje av hvordan man ser for seg at fortøyningene vil bli? Ellers så var det en genial ide å bruke stålbørste til å forme klossen til ankeret, det hadde jeg ærlig talt ikke tenkt på selv. Men resultatet ble jo veldig bra, så da kan dette lagres i bakhodet til fremtidig bruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Framtia Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 For meg virker det naturlig å ha halegattene slik de står nå, med begrunnelse at det er størst krefter når man f.eks skal ut vha spring. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
egilwh Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 De står riktig som de gjør, men begrunnelsen er at de nå låser tauet fra å hoppe ut av halegattet når fortøyningen strammes framover. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Heisann, Jeg ble stående og vurdere halegattenes plassering i ettermiddag, og ser at de godt kunne stått andre veien. Tanken var som Framtida skriver; å gi en myk passering for springet. Det går an å snu dem, selv om det blir et aldri så lite prosjekt. Som Hulda skriver så sitter disse spikerne infernalsk godt i fresk eik.... Laget ferdig opplegget til luka (kommer muligens til å skifte ut støtta til en noe mer solid en. Innfestingen av støtta blir endret slik skruen passerer en hylse for å gjøre det hele litt mer solid. Hadde ikke dette for hånden i kveld. Jawik: Du har jo helt rett i det. Jeg skjærer en åpning i sporet i bakkant, slik at vann kan dreneres ut - Takk for tips! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jens_P Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Jeg skjærer en åpning i sporet i bakkant, slik at vann kan dreneres ut - Eller borre et hull, 5-6mm? (Bakover, ikke nedover ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jawik Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 (redigert) Eller borre et hull, 5-6mm? (Bakover, ... Det var dette jeg også tenkte på. Et spor vil medføre at trevirket sprekker. Kan sikker øke diam. mye mere. Halegatten står rette veien - fortøyningen føres akterover og får skikkelig anlegg. Hulda tenkte muligens på fortøyning forover og da vil ikke denne halegatten fungere noe særlig. Tauet slites av ganske fort. I slike tilfeller egner ikke disse seg. Da må halegatten nedfelles og ha "ring" åpning som peker begge veiene.. Har muligens 4 av disse i messing liggende et sted og skulle vist passe til Svaap. Redigert 2.November.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Svaap Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 God kveld, Det gjenstår å drive/nate inn mot hytta. Jeg måtte til med Feinsaga for å rense ut natene, kombinert med støvavsug før jeg kunne drive. Hyggelig å høre klangen fra drivklubba igjen Natene ble dekket med tape for å hindre forurensning av natet før jeg får natet. Håper nå på kaldere og mer tørt klima - en skikkelig vinter gir litt mer krutt i mitt maskineri.... Skyveluka er tatt inn for å lime inn en dekklist. Kan vel si at fremdriften er begrenset, men det kommer seg. Hilsen Ole. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ask Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Hei Det er vel ingen som har betre framdrift på prosjekta sine enn du!!! Eg blir berre meir og meir imponert. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Får dårlig samvittighet med tanke på fremdriften på mine egne ganske så små vedlikeholdsprosjekter når jeg ser hva du utretter med Svaap og Minde. Det er rett og slett morsomt å følge med på så utrolig flott arbeid! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
GSEuser Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Nå har jeg lest hele tråden både om Svaap og Minde. Må bare si at jeg har 0 interesse for trebåt annet enn at noen av de er pene å se på, Kunne aldri tenkt meg å hatt trebåt selv. Tror du kunne vært en flink skolelærer. Utrolig bra og pent arbeid du gjør Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hyggelig at en som ikke er interessert i trebåt setter at den tid som skal til for å komme gjennom alle sidene strengene utgjør Jeg har sysslet med diverse småprosjekter på Svaap før helgen - deilig at det er kaldt igjen, jeg trives mye bedre da! Blokkene som vinsjene skal stå på blir festet med kobberbolter - sikkert noen som vil at jeg skal bruke noe sterkere, men et par 12mm kobberbolter er sterkere enn en 35mm eikeplanke (...) Har blitt noen kobberbolter på meg, og det er en fryd å jobbe med. Klinket skalle i den enden som vender inn i cockpit - med en deilig bronseskive under! -Laget 8 bolter. Det gjenstår endel slipearbeid på listene rundt hytta - kjedelig men nødvendig! Jeg har vel tidligere skrevet at jeg vil bruke dørene som allerede er laget, selv om de er noe for smale til den åpningen som er nå. For å løse dette må jeg lage karmer som begrenser lysåpningen til nedgangen. Høyden settes av og dørene kortes ned noe. (De var heller ikke i vinkel i bunn, noe jeg ville rette opp. Har sikkert brukt saga til gjerding på et eller annet tidspunkt, og glemt å stille den tilbake = fort gjort! ) Så var det å avsette senterpunkter og måle opp hvor tykke karmene må være. Karmene ble skåret ut og høvlet før jeg målte opp plassering av hengselpunktene. Disse skal forsenkes inn i karmen (som på dørbladene). Et knivblad er fint å bruke når strekene skal være nøyaktige. Konturene ble hugget forsiktig med et skarp stemjern, før overfresen tok resten. 4 hengsler senere kunne jeg prøvemontere En liten kladd med fugemasse fra tidligere sammenføyning kan utgjøre trøbbel hvis man ikke oppdager den i tide... Det neste var å forbinde de ekstra karmene med glideunderlaget for skyveluka. Begge sider ble felt inn, og anleggsflatene ble pyntet på ved å sage imellom. Dørene må nødvendigvis også følge til skyveluka, ellers vil det bryte med linjene og se rart ut. Målte opp fra innsiden. På et eller annet tidspunkt så skal jeg forsøke å frese ut ny profil på den kurvede delen, slik det var før jeg buet toppen. Skummelt med fare for at fresen hugger - får se om jeg får fiksert arbeidsstykket på et vis som gjør det sikkert. Det blir for mye endeved og forstyrrende linjer slik det er nå. Listverk sto på planen, men så fant jeg en 2mm bronseplate som jeg har hatt i noen år. Med denne kunne jeg lage en sexy avslutning som over tid blir deilig og grønn - kanskje et navneskilt i enden av skyveluka i bronse???? Vinkelsliperen fikk gjøre grovarbeidet Fasongen blir tilsvarende konturen av trevirket, noen forsenkerskruer i bronse.. Lar tanken/inntrykket modnes litt før jeg bestemmer meg.... God kveld l Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Fantastisk! Og når dette prosjektet er ferdig, går du løs på veteranbuss? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 God kveld til deg også. Med den kulda som er nå, så holder det ikke med den 'klikk'. Har nettop avsluttet kontorkvelden med en aldri så liten Backe XO. Men til helgen blir det jobbing igjen. Først og fremst snekkerelektriker på Hulda. Et nytt fagområde. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Backe XO er en god frostveske - rent så hyggelig og Selv bevilget jeg meg en Grans "Premium" pils i kveld. Ser frem til å dele en god frostveske på ett av våre dekk snarlig Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 You'r on! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 (redigert) Flere som har slitt med å komme inn på Båtplassen i dag? Karmene til dørene ble festet i dag. Fresen har jeg stor respekt for, og jeg var noe skeptisk til å frese profilen til den buede toppen på dørene. Jeg fikk laget et styrelager til en av de andre fresene i forbindelse med arbeidet med rekka, og dette passet godt diametralt i forhold til den jeg nå skulle bruke. Med dette til hjelp var det uproblematisk. Ble litt jobb med fila for å få platene til å passe skikkelig. -Og en runde med slipemaskin for å få vekk riper. Plasserte hull og borret/forsenket til noen bronseskruer jeg hadde (tilhører hengslene til skylightet). Tror det blir fint når platene oksiderer og blir grønne.. Dette er en list som skal monteres i toppen av luka, for å dekke over endeveden til sidelistene. Vurderer å laget et navnskilt som skal stå på skyveluka, og kunne tenke meg å få navnet skåret ut fra en bronseplate. Usikker på om man kan laserskjære i bronse (refleksjon?), men hvis det er mulig så kunne det vært fint å få skåret ut bokstavene for å male området før platen monteres, slik at fargene fremstår i (en eller annen) farge. Vinsj-blokkene fikk en større radie både på over og undersiden. Prøvemontering (har ikke skiver av riktig type ) "Klikk" Redigert 9.Desember.2012 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jens_P Svart 8.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2012 Tror det blir fint når platene oksiderer og blir grønne.. Kom heller ikke inn en periode. For deg som bor på gård med firbente dyr rundt deg hvis navn ikke skal nevnes ombord i fartøy. På kobber er urin fra de ikke nevnte dyr kjent knep for å fremskynde oksidasjon og irr. Vil tro det også virker på bronse. Ble brukt ved restaurering av Nidarosdomen og også på Høvik kirke utenfor Oslo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vinke Lanke Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jeg er helt målløs over ditt arbeid med Svaap! Jeg leser at du ønsker å få laget et navneskilt i bronse. Om det er mulig vet jeg ikke, men om du tar kontakt med Ruud Mekanikk på Vøyenenga i Bærum så vil du få de svar du trenger. Dette firmaet har maskiner til det mest utrolige innenfor metallarbeid og er utrolig serviceminded. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Hvis ikke laserskjæring går, så er kanskje vannskjæring et alternativ? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Svaap Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Takk for tips! Mener jeg har hørt at laserskjæring er problematisk, men jeg er usikker (skal forhøre meg litt). Maskinering vil nødvendigvis gi radier så det er heller ikke ønskelig. Vannskjæring går sikkert fint. Thanks, Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Jens_P: Artig forslag til å fremskynde oksideringen - Hestepiss har vi nok av, men jeg tror ikke jeg vil skifte ut lukten av frisk eik til fordel for stall-lukt... Tidligere i strengen så beskrev jeg bruk av saltlake til å fremskynde dannelsen av oksid - det fungerte fint og alle soklene til rekkestøttene er nå vakre og grønne. Prøver det også på platene. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 En kort med slitsom økt i dag. Sliping (håndsliping) sto på timeplanen - kjedelig men nødvendig. Dette hjørnet Skal bli som dette -Ved hjelp av Jeg har aldri satt mine ben i et treningsstudio, men jeg ser for meg at en god times økt med sandpapir hengende på hodet over en takstol, tilsvarer minst den samme tiden i et treningsapparat... Slik ble det Karmen til cockpit med vinsjbrett var det neste.....(phu).... På det siste bildet ser dere at jeg har borret hull til en av vinsjene. Avsluttet med å smøre all bronse med saltlake. God søndag! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.