Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Jeg var innom Würth på Lillestrøm for et par uker siden....

 

 

Jo, svaret på hva jeg skal gjøre når Svaap er ferdig ligger i båten Minde.

 

I ettermiddag fikk jeg demontert tvinger for en inspeksjon av limarbeidet på luka til fordekket.

Det så fint ut.

 

 

 

24052012_002.jpg

 

 

El-høvelen min var kaputt og båndsliperen er utlånt, så jeg skar vekk det overskytende med båndsaga og filte vekk det siste med ei grov fil.

 

 

24052012_003.jpg

 

 

 

Luka skal - i likhet med taket på hytta - glasses og males i en lys farge.

 

 

 

24052012_004.jpg

 

 

 

24052012_005.jpg

 

Fine henglser!

 

 

 

24052012_006.jpg

 

 

 

Nå er det en burger som skal tynes på grillen!

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Würth på Lillestrøm for et par uker siden....

 

 

Jeg sto etter deg i køen da :thumbsup: Du snakket om grunninga og at du skulle bruke det på noen båtdeler.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

For noen dager siden så la jeg glassfiberduk i epoxy på luka til fordekket.

 

Blir alltid klin i forbindelse med slike oppgaver, men sånn er det bare...

 

 

 

 

28052012_004.jpg

 

 

 

28052012_005.jpg

 

 

 

I går monterte jeg hengslene/luka på fordekket.

 

 

01062012_001.jpg

 

 

Jeg la en bedding av Sika under hengselen mot dekk, for å forhindre vanninntrengning.

 

 

01062012_002.jpg

 

 

Demonterte så selve luka for å komme lettere til med slipeutstyr før lakkering.

 

 

01062012_005.jpg

 

 

 

Første lag med lakkblandingen

 

 

01062012_008.jpg

 

 

 

Tilfredstillende å se det første strøket forvandle treverket! Fornøyd med resultatet.

 

 

Jeg ser at kranbjelken sikkert kunne vært sterkere mot sideveis krefter når ankeret er ute.

Vurderer å sette en ny bolt gjennom løpehjulet, som er lang nok til å passere gjennom stevnen.

Hvis jeg i tillegg legger et rør utenpå bolten, så vil jeg få en forbindelse som både tar strekk og skyvkrefter.

 

 

01062012_007.jpg

 

 

 

Får se...

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette en ny bolt gjennom løpehjulet, som er lang nok til å passere gjennom stevnen.

Hvis jeg i tillegg legger et rør utenpå bolten, så vil jeg få en forbindelse som både tar strekk og skyvkrefter.

 

Eller fylle opp med "hel ved"? - som du har vist at du mestrer med glans. Bærre lækkert!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er også en mulighet, Dvil

 

 

Etter 4 strøk med maling på luka så ser jeg meg fornøyd med resultatet. Det blir antakelig montert kant-lister i overgangen mellom finer/eik, kanskje også med hemper for feste av en luke-presenning senere.

 

 

 

12062012_001.jpg

 

 

Lett sliping av taket på hytta, rengjøring med aceton før det første strøket ble påført.

Artig å se hvordan det forandrer inntrykket av båten.

 

 

 

12062012_002.jpg

 

 

 

....Getting there.....

 

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde samme problemet, du må fjerne alle cookies og temporære filer. Jeg gikk inn via settings og gjorde det, men Ingar har et forslag om et freeware oppryddingsprogram som kan gjøre jobben.

https://baatplassen.no/i/topic/90765-feilmeldinger-ifm-ny-utgave-les-innlegg-1-foer-du-poster/page__st__20#entry1302150

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Funker greit hjemme ser jeg...

 

Vel, det er vel ikke meningen at jeg skal holde på med sånt i arbeidstiden uansett.

 

 

Fikk pusset taket igen, etter en runde med sparkel. Har forresten valgt å bryte hvitfargen i noe lysegrått.

 

 

 

13072012_002.jpg

 

 

 

13072012_003.jpg

 

 

 

Litt annen brytning, og mer behagelig å se på etter min mening.

 

 

 

13072012_004.jpg

 

 

 

13072012_005.jpg

 

 

 

 

Overgangen mellom hyttetak/vegger skal dekkes med en oval eikelist.

Utgangspunktet var avkapp fra skrogplanker fra Minde.

 

 

 

13072012_006.jpg

 

 

 

Denne splittet jeg igjen i to halvdeler før jeg rundet den på hver side med en fres og hov-rasp.

 

 

 

13072012_007.jpg

 

 

 

 

13072012_009.jpg

 

 

 

 

Bikkja liker å være med på verkstedet - selv når jeg jobber med bråkete maskiner.

 

 

 

13072012_010.jpg

 

 

 

Et prøvestykke for å sjekke hvordan det vil bli på båten.

 

 

 

13072012_013.jpg

 

 

Ut ifra bredden på lista så får jeg ikke festet den uten å sette skruene inn i endeveden på finerplatene i taket, men det går nok fint. Bruker monteringslim/fugemasse i tillegg til skruene.

 

 

 

God kveld
:cheers:

l
Link to post
Share on other sites

Etter en real ryddesjau på verkstedet så begynte jeg å forme hjørneklossene til listene på kappen. I utformingen måtte jeg ta hensyn til vinkelforskjellen mellom vegg og tak, slik at klossen blir liggende godt inntil begge sidene av hjørnet.

 

 

Jeg overførte kurven til en finérplate, og målte ut vinkelforsjellen, slik at jeg kunne skjære denne ut med båndsaga.

 

 

 

15072012_008.jpg

 

 

 

 

15072012_009.jpg

 

 

 

 

 

Før avrunding utvendig

 

 

15072012_003.jpg

 

 

 

Etter

 

 

 

15072012_005.jpg

 

 

 

 

For at pasningen mellom list/hytte skal bli god nok så må det justeres litt til

 

 

 

15072012_004.jpg

 

 

Jeg var heldig å finne et sparkelspann med samme radie som den innvendige kurven på klossen, og brukte et sandpapir rundt denne for å finjustere kurven.

 

 

 

15072012_013.jpg

 

 

 

Tar litt tid med slike småprosjekter, men jeg fikk fullført alle fire hjørnene i dag - hyggelig arbeide!

 

 

 

15072012_014.jpg

 

 

 

Før jeg tok kvelden, fikk jeg strøket et nytt strøk gråmaling på hyttetaket/fordekksluka.

 

 

 

15072012_015.jpg

 

 

 

 

15072012_016.jpg

 

 

 

 

....Sånn går no dagan...

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bor opp og sett inn treplugger til skruene (lim med epoxy, så blir det vanntett) dersom du ikke vil bruke "uedle" stoffer på skjønnheten. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at det fortsatt er folk innom strengen min.

 

Jeg ser på bildet av "prøvelista" i post #1261 at jeg antakelig kan unngå finérplatene ved å skrå skruen nedover. På innsiden av hyttesiden står det en solid list som den også får tak i.

Lista skal jo ikke utsettes for noe belastning, så det går nok fint.

 

Ellers så ville jo forslaget til Vidar F. vært en elegant måte å unngå problemet på.

 

 

Takker folkens!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag tørrmonterte jeg lista til den ene langsiden samt babord fremre hjørnekloss.

Den fremre lista har såpass krapp kurve at jeg var nødt til å steame den for å klare det.

 

Jeg fant et nedløpsrør fra når vi bygde stallen som ville passe fint til en provisorisk steamer.

Knakk den i ene enden for å holde på vannet, og la det hele over et bål.

 

 

 

17072012_007.jpg

 

 

 

Det ble god futt i den etter kort tid.

 

 

 

17072012_020.jpg

 

 

 

 

Vi har to voksne dekk liggende på gården som jeg kilte den ene enden fast i, før jeg bøyde lista rundt dekket.

 

 

 

17072012_021.jpg

 

 

 

Det var noe avved i lista så det gikk ikke så godt, men jeg lager en ny i morgen så er det på'n igjen.... :-)

 

 

 

17072012_023.jpg

 

 

 

 

17072012_024.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Saget ut en ny list i ettermiddag og laget en mal tilsvarende kurven på hyttetaket slik at jeg hadde noe å spenne den mot.

 

Etter at jeg hadde fyrt opp "stemeren" kunne jeg konstatere at det ble brent hull røret i går, og arrangementet var ubrukelig.

Ble til at jeg måtte forsøke å kaldbøye listen, litt og litt.

 

 

 

18072012_003.jpg

 

 

Fuktet listen, uten at jeg tror det hadde så veldig mye for seg - eika tar lite fuktighet til seg unntagen i endeveden.

Brukte en time på å gradvis bøye den til og det hele gikk fint for seg.

 

 

 

18072012_005.jpg

 

 

 

18072012_008.jpg

 

 

 

180720122_002.jpg

 

 

 

Lar den stå en stund, så får vi se hvordan den holder fasongen når jeg slipper presset.

Uansett om den springer noe tilbake, så vil den uten for store problemer føye seg igjen når den skal på båten.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Jeg blir så utrolig imponert over håndtverket ditt!

 

Dette kommer jo til å bli den flotteste skuta i norsk farvann når du er ferdig! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei Kvikk'en.

 

Av tid: Mye

Av penger: Mindre

 

Beklager dårlig svar, men jeg har ikke noe god oversikt over dette.

Alt av treverk (unntatt dekksplankene) er stort sett kjøpt på rot, så det koster ikke all verden. Bolter har jeg laget selv, med gode rabatter på stangstål. Skruer er dyrt og verktøy er dyrt, så det er klart det baller på seg en del båtlapper...

 

Skulle jeg solgt båten, og fordelt eventuell fortjeneste over rene kroneutlegg, så ville jeg antakelig vært verdens dårligst betalte "båtbygger" - og det er jo noe å smykke seg med ?

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Super tråd. Følger med hver dag. Skal pusse opp min not båt fra 50 tallet. Men må lese noen tråder først.... Jeg tar av hatten gang på gang.....

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen Ole!

 

Blir så fint att..!! Gleder meg hver gang det har skjedd ting og er trofast leser av tråden din.

 

Ekstra morsomt er det nå da jeg føler meg litt med på "laget".......Hentet meg en Drake i Homborsund for en mnd tid siden....Bjarne Aas bygd i 1940 og forøvrig eneste gjenlevende Drake fra 1940.

Skal Lage en tråd etterhvert.

Da ønsker jeg deg en God Sommer videre å lykke til videre med Svaap og Minde! :-)

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...