Double Weber Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Jeg vet min far har liggende et verktøy som jeg kan måle små åpninger. Brukte det en gang i tiden på en gammel bil med stift i tenninga. Målte da åpningen der. Det er en slik "stokk" med "blader" i forskjellige tykkelser som en stikker ned for å finne den som passer. Husker ikke navnet på verktøyet. Kan vel bruke det når jeg skal sjekke avstanden på ring-åpningen når de står i sylinderen? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ja bladsøker kalles det ;-) Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Da har jeg fått målt og prøvd litt igjen. Sjekket alle stempel ringene i sylinderene og målte åpningen. Brukte bladsøkeren til å finne avstandene. Åpningene var: Sylinder #1 = 0,3-0,4mm (STD) #2 = 0,6-0,7mm (STD) #3 = 0,6-0,7mm (STD) #4 = 0,4-0,5mm ((+0,5)OEM) #5 = 0,5-0,6mm (STD) #6 = 0,7-0,8mm (STD) Vet ikke ennå hvor mye som er godtatt. Kanskje noen der ute vet? Testet også med å bytte rundt på enkelte ringer men målingene ble de samme. Prøvde å sette på OEM ringen (+0,5mm) på Wiseco stempelet men det gikk ikke. Den var for tykk. Ringte da til et firma som heter Cylmo i trondheim og de skulle legge et sett med ringer i posten i dag. Har de muligens i morgen. Brukte også litt tid på å rengjøre stemplene litt mer. Pusset vekk det sotet som befant seg oppå og på siden av stempelet. Gjorde også rent i sporene der stempelringene skal ligge. Brukte en av de gamle ringene. Knakk den i to og brukte den ene delen til å dra/dytte gjenom sporet. Fikk da løs det som lå der. Blåste så rent med trykkluft. Mer kommer siden Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Sylinder#1 = 0,3-0,4mm (STD) #2 = 0,6-0,7mm (STD) #3 = 0,6-0,7mm (STD) #4 = 0,4-0,5mm ((+0,5)OEM) #5 = 0,5-0,6mm (STD) #6 = 0,7-0,8mm (STD) Vet ikke ennå hvor mye som er godtatt. Kanskje noen der ute vet? Har kikket litt i manualen og det viser seg at åpningen kan ligge mellom 0,3-0,4mm Det vil si at det er bare sylinder #1 som er innenfor. Tror jeg skal ned en gang til å sjekke ut dette for å være helt sikker. Hva gjør jeg hvis det viser seg å stemme? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Dieselboy Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Det målet som står i manualen - 0,3 - 0.4, er det oppgitt som fabrikkmål på nytt, eller er det maks åpning (slitasje)? Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Legger ved den infoen jeg har funnet. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Dieselboy Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Som du ser av tabellen, er ny målet 0,3 - 0,4 mm (installed gap), mens maks (limit) er 0,6 mm Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 mens maks (limit) er 0,6 mm Men min er en 1991 modell. Der det står limit står det også 1993- Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
king kong Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Mulig det er nevt før, men jeg syntes anleggsflaten for topp pakningen ser rufsete ut.(gods rundt syl-foringene) Kanskje du burde sjekke med rettholt mens du er i gang. MVH K.K Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 anleggsflaten for topp pakningen ser rufsete ut. Vil du utdype det litt mer? Sån at jeg har noe konkret å se etter. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Du har en gammel motor med nye ringer , det er mer viktig att det ikke er for trangt enn att det er for romt. Bernt Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Du har en gammel motor med nye ringer , det er mer viktig att det ikke er for trangt enn att det er for romt. Puh! Det var godt. Da tar jeg i bruk de ringene jeg har samt de som kommer i posten i morgen. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Kikket litt på denne siden. Der står det at i settet følger det med "gasket sealing compound". Hva er det? Skal jeg ha på noe i tillegg til pakningene? Ser prisene på denne siden er utrolig lave!! Får jo et helt sett med stempler, råder, lagere, pakninger etc til 995$ Irriterer meg litt det der. Har jo betalt en del mer for det på boats.net Kan kanskje trøste meg med at det ikke er originaldeler... Jeg vet jo ikke det, men sier det til meg selv likevel. Redigert 17.Mars.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Droll Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Puh! Det var godt. Da tar jeg i bruk de ringene jeg har samt de som kommer i posten i morgen. Vart skremt no Kan antagelig bytte om litt på ringene, er mulig du kan finne den optimale ringen til hver sylinder... prøv ihvertfall å få den øverste ringen så nære spec som mulig . Skal du gjøre det helt extremt kan du kjøpe inn en størrelse for store ringer til alle sylindere for så å file til enden på hver enkelt ring.... kan da få helt perfekt ring-gap , sylinderne burde da være VELDIG lite slitt ( helst nyboret ).... Tipset er hentet ifra ei bok ( How to modify your Mercury ) skrevet av Harry Brinkman ... snakker da om perfeksjonisme for å hente ut MAKSIMALT..... Arne Kjetil Deler søkes... Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Vart skremt no Ja, litt Skal prøve å trikse litt rundt på ringene og finne de beste plasseringene, og så går jeg for det. Orker ikke vente nye to uker på ringer. Og gidder ikke betale over 500 pr sett på yamaha. Redigert 17.Mars.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Enig med Droll att ting kan opptimaliseres men motorn skal vel ikke brukes i racing og da er det best med ikke full optimalisering men ett godt gjennomsnitt. En racing motor blir stelt med heletiden Kjørt varm før alle heat og testet og justert for å være helt på grensen hele tiden! Link to post
GunR Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Husk å ikke plassere ringgapet rett over hverandre (det er 2 komp. ringer ja?) Plasser heller ikke åpningene på trykksiden. Er iallfall viktig på 4- taktere.. Regner med at dette blir kontrollert og godkjent (?) av 2- taktsekspertene her! Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Husk å ikke plassere ringgapet rett over hverandre Tror ikke jeg har noe mulighet for å sette de feil. Det er noen "tapper" i sporene som ringgapet skal stå i. De er plassert på forskjellige steder. Det virker idiotsikkert. Veldig greit for meg da jeg kanskje går inn under den katerogien. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 men motorn skal vel ikke brukes i racing og da er det best med ikke full optimalisering men ett godt gjennomsnitt. Jeg skal ikke bruke denne til racing nei. Det jeg er ute etter er en motor til koseturer, vannskikjøring og komme meg kjapt fra a til b. Håper på å få en motor som starter hver gang, går greit og har lite feil. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
king kong Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Vil du utdype det litt mer?Sån at jeg har noe konkret å se etter. Topp-pakningen har en metallring som tetter for kompresjonstrykk, denne ligger mot syl.foringen.(OK) Området rundt foringen (aluminium) skal tette mot selve pakningen og forhindre at vann kommer inn mot metallringen. Det er dette området jeg snakker om..ser ut som du har krater og tæring her. Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Grunnen til at det er tapper i stemplene på to-taktere er at ringene ikke skal fly ut i portene i sylindern. Du får nok en fin motor du nå. Men du må finne feilen , Hvorfor kom det vann inn i bunnhus/sylindern. Simmringer? Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet. Bernt Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Grunnen til at det er tapper i stemplene på to-taktere er at ringene ikke skal fly ut i portene i sylindern. Du får nok en fin motor du nå. Men du må finne feilen , Hvorfor kom det vann inn i bunnhus/sylindern. Simmringer? Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet. Bernt Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 ser ut som du har krater og tæring her. Det er nok bildene som lyver litt. Det en ser er ikke krater eller tæring. Det er heller "flekker" etter gamle pakninger. Flaten er helt slett og glatt. Får ikke vekk noe mer. Har skrapt, vasket og pusset. Det er nok missfarging som ikke går vekk uten å høvle tror jeg. Hvis du tenker på et spesielt bilde kan du jo kopiere det inn i tråden igjen så kan jeg se på det i morgen. Takk for at du følger med. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet. Skal få sjekket det i morgen. Kommer nok da tilbake med bilder og spørsmål om jeg gjør det riktig. Kikket du på bildet jeg postet av det nedre simmerring huset? Jeg tredde det på toppen av propell akslingen og det var en del slakk der. Skal det være rom der eller skal det sitte "trangt"? Redigert 17.Mars.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Slerken er gummin i simmringen som flekser , skal væresånn ! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn